Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:55

Nien1984 schreef:
Pfew, gelukkig! Ik dach al even dat ik gewoon weer een zeikerd was ;) Ehm, als je er mee ontbijt doe je er fruit door bijv? Ik ben nu wel fan van mijn Mango/kwark/zaden ontbijt maar dat zou ik kunnen vervangen door 60 gram havermout gekookt in water/melk met mangostukjes of andere fruitjes? Waarom eigenlijk water en geen melk?

Je kan echt alles erdoor gooien wat je lekker vindt :) Alle soorten fruit, beetje rauwe cacao, kokosschaafsel, rozijnen, gojibessen, ga zo maar door! Zou wel alleen de havermout koken en niet wat je er verder nog bijgooit :D

Je kan ook melk gebruiken, maar melkproducten worden vaak in zijn algemeenheid afgeraden, omdat lactose niet al te gezond schijnt te zijn.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:57

Nien1984 schreef:
Phylos schreef:
Oh bij paddepoel kom ik ook nog wel eens..is het puur spelt, heb je dat gevraagd? Je ziet vaak dat het deels spelt en deels tarwe is bijvoorbeeld

Ik gok puur spelt. Ik vroeg naar speltbrood, toen haalde ze het uit de vriezer. Er stonden ook foldertjes over speltbrood op de toonbank. Zal de volgende keer specifiek vragen of het echt alleen spelt is. Het oogt een beetje geliger dan tarwebrood en is super vers en zacht. Ik had wat droger zuurder brood verwacht, weet ook niet waarom!

Dat brood had ik ook denk ik 9ook uit de vriezer, erg vers en zacht) toch twijfel ik of het echt alleen spelt is, bij de ekoplaza is het brood wat harder, minder luchtig en dus wat droger

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:00

Goedemiddag!

Ik zit een beetje ergens mee. Mijn vader is het er nog niet helemaal mee eens dat ik gezonder wil leven.
Nu kwam hij vanavond aan met pizza, en gaat nu pannenkoeken maken.

Maar hebben jullie wat ideen voor mij voor dingen die ik als Diner kan eten?
Iets wat ik makkelijk zelf kan maken?
Ben overal wel wat aan het kijken. Maar wat eten jullie nu als volwaardig avondeten?
Alles wat ik vind zijn dingen waarvan ik denk van dit is toch geen volwaardig avond eten?

Ik vind het heel moeilijk en word nu echt een beetje chagie. Want ik probeer nu gezond te doen en dan begint mijn vader weer te zeuren van ja jullie willen ook niks. Hallooo !!! Ik probeer juist gezond te doen..
Laatst bijgewerkt door Karin92 op 04-04-12 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:00

VogeltjeM schreef:
Nien1984 schreef:
Pfew, gelukkig! Ik dach al even dat ik gewoon weer een zeikerd was ;) Ehm, als je er mee ontbijt doe je er fruit door bijv? Ik ben nu wel fan van mijn Mango/kwark/zaden ontbijt maar dat zou ik kunnen vervangen door 60 gram havermout gekookt in water/melk met mangostukjes of andere fruitjes? Waarom eigenlijk water en geen melk?

Je kan echt alles erdoor gooien wat je lekker vindt :) Alle soorten fruit, beetje rauwe cacao, kokosschaafsel, rozijnen, gojibessen, ga zo maar door! Zou wel alleen de havermout koken en niet wat je er verder nog bijgooit :D
Je kan ook melk gebruiken, maar melkproducten worden vaak in zijn algemeenheid afgeraden, omdat lactose niet al te gezond schijnt te zijn.

Hahaha, jij denkt nu; ik zal t arme kind :o? maar een beetje op weg helpen voordat ze straks alles aan de kook brengt! :D

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:02

Karin: Japanse pizza! :D Kan je tegen je pa zeggen dat jij wel pizza maakt vanavond :D Moet je gewoon die pizza maken van Amber Albarda (http://www.amberalbarda.nl/recepten) en dan erna nog even bovenin de oven leggen met wat kaas/tomaat/enz!

Nien: haha nee hoor :o maar anders was het misschien onduidelijk :') ik twijfelde niet aan je intelligentie ofzo :D

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:03

Ik had het inderdaad gelezen van Foodwatch. het is aan de ene kant natuurlijk pure bedriegerij, maar aan de andere kant kun je tegenwoordig overal aan je informatie komen en hoef je niet klakkeloos alles aan te nemen wat de prodcent op zijn product zet. De kleine letterjes lezen is vaak al genoeg om te weten dat ergens heel veel suiker in zit. We zijn een beetje gehersenspoeld door de voedselproductenten.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:07

Colway schreef:
Nien1984 schreef:

Ik gok puur spelt. Ik vroeg naar speltbrood, toen haalde ze het uit de vriezer. Er stonden ook foldertjes over speltbrood op de toonbank. Zal de volgende keer specifiek vragen of het echt alleen spelt is. Het oogt een beetje geliger dan tarwebrood en is super vers en zacht. Ik had wat droger zuurder brood verwacht, weet ook niet waarom!

Dat brood had ik ook denk ik 9ook uit de vriezer, erg vers en zacht) toch twijfel ik of het echt alleen spelt is, bij de ekoplaza is het brood wat harder, minder luchtig en dus wat droger

Is het daar niet gewoon ouder? Zoals ook de groenten enz? Ik ben bij ekoplaza enz alleen fan van verpakte dingen, niet van de verse dingen. Die worden te weinig verkocht om echt vers te kunnen blijven volgens mij.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:12

Karin_Mylo schreef:
Goedemiddag!

Ik zit een beetje ergens mee. Mijn vader is het er nog niet helemaal mee eens dat ik gezonder wil leven.
Nu kwam hij vanavond aan met pizza, en gaat nu pannenkoeken maken.

Maar hebben jullie wat ideen voor mij voor dingen die ik als Diner kan eten?
Iets wat ik makkelijk zelf kan maken?
Ben overal wel wat aan het kijken. Maar wat eten jullie nu als volwaardig avondeten?
Alles wat ik vind zijn dingen waarvan ik denk van dit is toch geen volwaardig avond eten?

Ik vind het heel moeilijk en word nu echt een beetje chagie. Want ik probeer nu gezond te doen en dan begint mijn vader weer te zeuren van ja jullie willen ook niks. Hallooo !!! Ik probeer juist gezond te doen..

Ik zou lekker een ommelet maken met 3/4/5 eieren met een beetje kaas, tomaatjes, courgette, champignons, paprika enz enz. Dan kun je het lekker zo opeten of als je niet persé aan de lijn wilt denken kun je er 2 boterhammen bij eten. Geroosterd vind ik altijd lekker.

Karin92

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:16

Nou ik heb even stiekem bij mijn papa in de keuken gekeken.
Hij heeft pannekoekenmeel van 't Kaboutertje.
Dit is met tarwebloem en boekweitmeel. Dit is wel goed toch?
Verder zit er niks in.

En die omelet is ook een goed idee maar ik heb niet zoveel in huis... Geen tomaatjes en courgette enzo.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:18

Supermarkt is nog open hoor! :D Japanse pizza maak je heel simpel van witte kool en wat bloem (en nog wat dingetjes)! Alle ingrediënten te vinden in de supermarkt :) En een omelet is ook een goed idee!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:19

Pannekoeken kan best een keer hoor ;) Wat lekker is, is om er wat fruit en of rozijnen door te doen bijvoorbeeld. Ik kom in het topic regelmatig pannenkoeken tegen ;)
En boekweit is goed, tarwe misschien wat minder maar echt niet erg voor een keer

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:21

Nou gelukkig, ik ben weer gerustgesteld!
En ik ga straks naar de sportschool dus dan lijkt het me ook niet zo erg.
Mijn laatste tussendoortje van vanmiddag is vervangen door 2 koppen koffie met melk en 1 plakje cake.
Was op visite dus dan kun je niet alles afslaan haha. De paaseitjes heb ik wel afgeslagen, wat ik heel goed vind van mezelf want ik ben er gek op!

Dus ik ga het vanavond wel even goed compenseren in de sportschool! Extra goed mijn best doen :D

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:26

Oh ik ben helemaal blij. Tentamen van gisteren waar ik niet zo'n goed gevoel over had lijk ik toch wel goed gemaakt te hebben! van de 41 mc vragen had ik er maar 5 fout! We hadden alleen ook 5 open vragen en die kun je zelf nog niet nakijken natuurlijk, dus alsnog 2 weken afwachten..

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:53

_Mara_ schreef:
Pure chocolade, heb net een stukje genomen! Heb die van Swiss Noir, 72% en dies echt lekker! Heb vanavond nog een discussie-gesprek gehad met een collega die vroeg aan mij of haar flesje Crystal Clear nou gezond was, toen heb ik der maar even op de ingrediënten gewezen. 'Maar wat is dan wel gezond?' vroeg ze en toen uitgelegd dat het meeste waarvan de gemiddelde nederlander van denkt dat het gezond is het meestal niet is. Fruitrepen die boordesvol toegevoegde suikers zitten, cola light, pakjes om sausen mee te maken. 'Maar dan kan ik alleen maar water drinken!' Want ze had in een dieetboek gelezen dat je van fruit ook maar heel weinig mocht, 'maar 5 druiven op 1 dag!'. Heb der toen gezegd dat dat wel meeviel, maar dat ze af moest van het pakjesspul en goed kijken naar de ingrediëntenlijst. Was wel even leuk om het er met iemand anders over te hebben en even een hele andere kijk op gezonde voeding te geven. Want ze dacht echt dat ze heel gezond bezig was met Hero Fruit shots, crystal clear, fruitrepen etc.

Zo maar eens me bedje in en morgen weer een nieuwe dag voor de boeg. :)

Die Swiss noir 72% heb ik ook, vind hem ook lekker :)

En er zijn inderdaad veel mensen die denken dat crystal clear en "verantwoorde" tussendoortjes goed voor je zijn..

Poe, ik was pas bij pagina 30, zo even bijlezen! Zag mooie lijstjes voorbij komen! Ik ga zo viscuisine eten en heb de verpakking even gecheckt; er zat geen rotzooi in :)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:54

Lekker Phylos dat je tentamen goed is gegaan :D

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:03

Idd fijn dat je tentamen goed gegaan is, blij dat ik dat niet meer heb allemaal haha ;-)

Ik ben een foute pasta aan het maken van kant en klare pastasaus, half om half gehakt uit de vriezer :+ restjes opmaken en een wijntje erbij :+

Ben erg slecht gehumeurd vandaag, bah :')

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:07

Colway schreef:
Idd fijn dat je tentamen goed gegaan is, blij dat ik dat niet meer heb allemaal haha ;-)

Ik ben een foute pasta aan het maken van kant en klare pastasaus, half om half gehakt uit de vriezer :+ restjes opmaken en een wijntje erbij :+

Ben erg slecht gehumeurd vandaag, bah :')

Hmn, kom op Colway! Drink lekker een wijntje extra en geniet er bewust van, je hebt het heus verdiend!!! Morgen is weer een nieuwe dag! :(:)

Phylos schreef:
Oh ik ben helemaal blij. Tentamen van gisteren waar ik niet zo'n goed gevoel over had lijk ik toch wel goed gemaakt te hebben! van de 41 mc vragen had ik er maar 5 fout! We hadden alleen ook 5 open vragen en die kun je zelf nog niet nakijken natuurlijk, dus alsnog 2 weken afwachten..

Goedzo!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:13

Ja is ook zo, zo denk ik ook maar. Zie op tegen een te drukke avond, begin er denk ik last van te krijgen dat ik het te druk heb :') Altijd rennen, vliegen en hollen :+ (doe ik zelf, i know ;-) )

Maar goed, heb wel mega zin in mn foute pasta, vind kant en klaar sauzen hoe slecht ook vaak toch wel erg lekker (door het vele zout en de smaakversterkers denk ik)

Ga iig wel vanavond speltpannekoekjes bakken voor morgenochtend, ben benieuwd

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:16

Geniet er maar van dan Colway. En denk inderdaad aan je rust. Ik ken dat rennen en vliegen, alles willen doen in 24 uur etc..maar je wordt er op den duur niet beter en vrolijker van.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:28

Jongens wat gaan jullie hard!

@Toess (heeel veel pagina's terug): ik woon gewoon in Nederland, maar zit nu in Canada. Vandaar de gekke winkel :P

En ik wil beginnen aan mijn speltbrood, maar alle recepten praten over speltbloem en speltmeel mengen, en ik heb maar één soort (ik denk speltbloem) want er werd maar één soort verkocht... Zal ik gewoon het recept volgen, maar dan enkel met mijn één soort?

En Phylos, gefeliciteerd met je tentamen :D

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:50

Nou mn pasta was vieieieiieissss...haha, te zoet, bah, meteen gestraft ;-) Heb nog een paar kant en klaar potten staan, ga ze maar weggeven denk ik ;-)

@ avonturier geen idee, ik heb hier speltmeel, maar speltmeel en speltbloem is hetzelfde toch?

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:55

hahaah Colway, werd je meteen gestraft :P

Ik koop nooit meer pastasauzen, maak het altijd zelf van gepelde tomaten of tomatenpuree, en dan groenten en kruiden erbij. Is trouwens ook stukken goedkoper!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:09

Avonturier: bloem en meel is niet hetzelfde, maar geen idee of je een brood kunt bakken met enkel bloem :D http://www.brood.net/default.asp?id=791 ... vraagid=77 Vraag me af of het met spelt hetzelfde zal zijn. Anyways, denk dat je dan moet googelen naar een recept met enkel speltbloem, misschien dat dan de verhoudingen anders moeten zijn?

Onze japanse pizza ligt in de koekenpan! Er was geen witte kool meer, dus nu met spitskool gemaakt. Ben benieuwd of dat even lekker is.. :=

Wij hebben ook nog wat kant en klare pastasauzen, maar ik vrees dat die er over 10 jaar nog staan :+

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:13

Net trouwens nog een documentaire gezien: http://www.documentairenet.nl/review/ov ... n-nl-rauw/ Gaat over alleen maar rauwe dingen eten. Dus enkel noten, zaden, groente en fruit. En het volgt een klein jongetje dat dat dieet moet volgen van zn moeder, omdat zij ook zo eet. Dus een kind dat opgroeit met deze manier van eten.

Weet niet zo goed wat ik ervan moet denken :P die mensen zien er echt uit alsof ze geen grammetje vet teveel hebben, zonder echt mager te zijn. Maar ik vind het wel een heel extreme levenswijze, vooral voor dat jongetje.. En die moeder die m loopt te brainwashen: 'jus is gebakken vet, vlees is een dood beest, zou je vlees nog lekker vinden als er bloed uit kwam spuiten? je krijgt kanker van alles dat verhit is!' :roll:

Lijkt me niet wetenschappelijk bewezen dat je kanker krijgt van alles dat verhit is. Ik denk wel dat er wat in zit om zo puur mogelijk te eten uiteraard :j Maar zó puur.. Toch ietsje te extreem voor mij :=

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:25

Mocht ik van het weekend eens tijd hebben dan wil ik deze zeker kijken!!! Wel zielig voor dat jongetje, is wel heel extreem!

Mijn moeder had niet genoeg om ook voor mij te maken maar mijn avondmaal van papa viel gelukkig nog reuze mee. Die kookt overigens elke woensdag :P Ik had ipv zo'n bakkie vis met e-nummers een provinciaalse groentenburger (vleesvervanger) van de appie. Zaten wel 2 e-nummer in zag ik even snel, uit de 400 serie. Die is niet heel extreem toch? In ieder geval niet die e621 die in die vis wel zat. Verder had hij aardappeltjes uit de oven en heb er maar even de zure mayo bij gebruikt, die zonder suiker. Ook had ie nog broccoli en salade aangemaakt met mayo van komkommer en tomaat. Dus kan slechter toch :D