Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:38

Ik doe alles in potten neerzetten. Heb wel de ruimte maar geen tuin zegmaar alleen maar beton of gras maar ivm huur kan ik dat niet omzetten tot tuin. De framboos van mij is geloof ik verdronken :=

Dat van compost is wel een goede tip, zal eens rond kijken. Heb wel al speciaal potgrond voor het kweken van plantjes.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:11

Verdronken? Je moet ze ook wel in potten met gaten in de bodem zetten :=

Maar waarom zou je geen tuin mogen maken? Ik heb er nog nooit van gehoord dat dat niet zou mogen bij een huurhuis. Is het niet zo dat je het in oude staat moet afleveren? Dan kun je de tegels gewoon bewaren en tzt weer terugleggen. Volle grond is toch wel makkelijker voor veel planten.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:30

Ja ik wil ook weer aan de slag met mijn moestuin!

Dit jaar komen er zeker wortels en ik wil courgette proberen.
Verder weet ik het nog niet, geen sla dit jaar, vind ik van eigen teelt toch iets te 'hard/taai'.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:37

Ik zit hier elke dag even in mijn potten te kijken of er al kleine groene knopjes te zien zijn maar helaas. Ik wil te snel.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:52

Wendel schreef:
Ik zit hier elke dag even in mijn potten te kijken of er al kleine groene knopjes te zien zijn maar helaas. Ik wil te snel.

Hihihi, groenkijker! :D
Nu het weer vrij zacht is, schiet alles snel omhoog in de tuin.
Echt tijd om een en ander in de grond te gaan zetten dus. Of eruit te trekken, want het onkruid gaat ook al erg snel...

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:54

Heb het in potten binnen. Vorige week gezaaid.
Heb een balkon anders had ik allerlei kruiden en groentes in de tuin gehad

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:57

Ik heb ook een balkon gehad en alles stond inderdaad in potten of hing aan de railing of aan het plafond van het balkon.
Het was zelfs zo volgezet , dat we er niet echt meer konden zitten... :=

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 11:58

hahahah zo ver wil ik dan weer niet gaan. Ik ben voor het eerst aan het kweken. Eerst zien of het me lukt. Tomaten en aarbeien moeten lukken toch?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:03

Wendel schreef:
hahahah zo ver wil ik dan weer niet gaan. Ik ben voor het eerst aan het kweken. Eerst zien of het me lukt. Tomaten en aarbeien moeten lukken toch?

Zeker als je een zonnig balkon hebt!
Wij hadden de aarbeienplanten in hangende potten en daar hadden we altijd veel aarbeien van. Leek wel meer dan van die in een pot op de grond stonden.
En kruiden ook natuurlijk; mijn dochter maakte van een bepaald kruid en natuurazijn een eigen kruidenazijn.
Ik kom er alleen niet meer op welk kruid, maar dat was een aanrader in de keuken! Lekker over de komkommer heen... :9

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:45

anneliesdj schreef:
missnynke schreef:
De structuur is hetzelfde als frambozen, de smaak is iets frisser, veel lekkerder vind ik, niet flauw zoals de gewone framboos.

Dat klinkt alsof het wel wat lijkt op een wijnbes, is dat zo?

En is de tayberry dan ook de lekkerste van de 3 kruisingen braam-framboos? (tayberry, loganberry en boysenberry)

Zwarte bessen, jostabessen en kruisbessen zijn dan niet wat voor mij denk ik, ik houd niet van zuur.
Thats_Me schreef:
Verder een paar minislaplantjes gekocht en ik heb nog zaadjes liggen voor trostomaatjes. Iemand een goede tip qua bloembakken/potten om dit soort groenten op te kweken?
Ik wil ook nog graag framboos alleen moet ik even kijken hoe ik dat ga doen want vorig jaar is die dood gegaan bij mij.

Wat is er gebeurd met je framboos dan? Bij mijn weten zijn dat wel vrij harde planten.

Tomaten kun je neerzetten zoals je wilt, buiten in de volle grond maar ook in potten en zelfs binnen.
Je kunt ze opkweken in huis in een kweekbakje en later uitplanten in de tuin maar je kunt ze ook meteen in een pot zetten. De grootte van de pot is een beetje op je gevoel afgaan, een gewone tomaat heeft toch wel minstens een pot van 40x40 nodig, beetje compost erbij en ze zijn gelukkig. Tomaten schijnen het vooral goed te doen op compost waar oude tomatenplanten door verwerkt zijn.

Nee tayberries zijn zoeter dan japanse wijnbes, framboosachtiger maar niet zo wrang, en wel 6x zo groot.

Je hebt tegenwoordig ook van die tomaten-kweekzakken, gewoon van die potgrond achtige zakken waar je 3 tomatenplantjes in plant, en waar alle benodigde voedingsstoffen inzitten.
Hoe binden jullie de tomatenplanten op? Langs zo'n spiraal?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:00

De bieslook is gezaaid gisteren en de aardbei plantjes heb ik weer netjes gemaakt. De vijg heeft alweer knoppen en ik hoop dat dit jaar mijn kiwi gaat dragen! Die heb ik nu volgens 5 jaar, dus dat zou zomaar een keer kunnen gaan gebeuren.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:31

Mijn zaadjes komen uit!!!!!! Jeeeeey Ze zijn heel klein maar het begin is er

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:01

ik wil nog peultjes proberen te kweken, iemand ervaringen?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:02

ayo schreef:

bonen ed moeten toch volgens mij pas in mei geplant worden?

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:19

Wil dit jaar ook wat dingen zelf gaan verbouwen. Ben benieuwd of het me lukt :+ De bedoeling is om aardbeien, courgette en sla op te laten komen. Dat moet haalbaar zijn dacht ik zelf :D. vanmiddag even op pad om het een en ander aan te schaffen.

bloempje08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:40

ik meld me ook.

heb nu al een aantal potjes staan met kruiden en sla en tomaten. aardbeien staan ook nog binnen. gaan binnen kort allemaal na buiten als het weer zo blijft dan moet het wel kunnen denk ik.

waarneer gaan jullie de sla en tomaten en de wotels enz buiten planten?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:31

JAAAA, topic is weer in leven! :D

Ik ga dit jaar weer voor aardbeien en tomaten. :) En wie weet zet ik ook nog iets anders op mijn balkonnetje neer :D Even kijken of ik wat lekkers tegenkom :P

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:45

Zo leuk om te lezen wat iedereen gaat neerzetten!

Ben vandaag lekker bezig geweest, wortelzaad gepoot :+ Ook peterselie en rucola in de grond gezet (wel hoger) mijn bloemkoolplantjes en krulandijvie neergezet! Met mijn kasje gaat het nog niet zo jovel.. Wel al wat kleine komkommerplantjes en zie ook puntjes van mijn aardbeienplantjes! Radijs doet een beetje raar en peterselie doet het met vlagen :+

Leuk leuk!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:38

missnynke schreef:
Nee tayberries zijn zoeter dan japanse wijnbes, framboosachtiger maar niet zo wrang, en wel 6x zo groot.

Je hebt tegenwoordig ook van die tomaten-kweekzakken, gewoon van die potgrond achtige zakken waar je 3 tomatenplantjes in plant, en waar alle benodigde voedingsstoffen inzitten.
Hoe binden jullie de tomatenplanten op? Langs zo'n spiraal?

Hmm, denk dat ik die maar op mijn vrije stukje ga zetten dan, of misschien een braam, twijfelgevalletje. Ben wel benieuwd wat het is en naar jouw omschrijving klinkt het wel intressant. Ik begrijp dat jij het de lekkerste vind van de 3 kruisingen braam-framboos?
Grote vruchten is wel een voordeel, dat is een klein minpuntje aan de wijnbes, en die akelige stekels maar die zorgen er wel weer voor dat je geen vogelvraat hebt. Ja ik ben een wijnbes-fan, is echt mijn ultime vruchtje :)

Tomaten bind ik op met een zo'n houten stokje van een meter hoog (die zitten vaak bij de pot in als je dergelijke 'slappe' planten koopt) en dan van dat zachte raffia-achtige touw eraan.
ayo schreef:

Ja hier, vorig jaar gedaan en lukte heel goed. Die kun je het beste langs een stuk gaas planten ipv alleen een stok zoals bij bonen. Maar geen enkel probleem mee gehad verder, deden het prima en ze bloeien zóó mooi, is daarom ook zeer geschikt om in een 'gewone' tuin te planten, je merkt niet eens dat het een groentegewas is.
Maar het is nog wel wat vroeg om die nu te zaaien idd.

Hoe doen jullie dat eigelijk, zaaien jullie alles al buiten of nog in huis/in de kas?
Want er is nog wel kans op een paar graadjes nachtvorst.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:47

anneliesdj schreef:
Verdronken? Je moet ze ook wel in potten met gaten in de bodem zetten :=

Maar waarom zou je geen tuin mogen maken? Ik heb er nog nooit van gehoord dat dat niet zou mogen bij een huurhuis. Is het niet zo dat je het in oude staat moet afleveren? Dan kun je de tegels gewoon bewaren en tzt weer terugleggen. Volle grond is toch wel makkelijker voor veel planten.

Weet ik zitten ook gaten in ;) maar kan geen andere verklaring vinden waarom die dood is gegaan. Ga dit jaar weer een nieuwe poging wagen!.

Omdat het particulier is ;) en heb alleen stuk beton dus dan is tegelskeren beetje moeilijk :D Vandaar dus de plantenbakken.

Mijn radijsjes beginnen met ontkiemen. De bieslook kan ik bijna verpotten! en de slaplantjes/peterselie staan buiten. Hopelijk worden ze niet opgegeten door de konijnen en hazen hier. Maar ja dan haal ik wel weer nieuwe bij de boerenbond en komen ze binnen te staan.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:03

Antheman schreef:
ayo schreef:

bonen ed moeten toch volgens mij pas in mei geplant worden?

Dat kan wel, ik heb me er nog niet in verdiept verder :)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:37

Ik heb een plekje in de voortuin waar in het zomerseizoen tot ongeveer 12 uur zon staat. Ik zou er graag een kleine pruimenboom of iets anders fruitigs plaatsen wat niet heel massaal is en ongeveer 1.50 hoog wordt. Iemand ideeen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 13:05

Iets wat tegen een beetje schaduw kan dus. Aalbes kan dat, sommige kruiden trouwens ook (munt bv)

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 13:07

Zal eens even een foto maken van mijn uitgekomen tomatenzaadjes. Het gaat op het moment heel snel. Je ziet ze bijna groeien

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 13:19

odetteke schreef:
Ik heb een plekje in de voortuin waar in het zomerseizoen tot ongeveer 12 uur zon staat. Ik zou er graag een kleine pruimenboom of iets anders fruitigs plaatsen wat niet heel massaal is en ongeveer 1.50 hoog wordt. Iemand ideeen?

een pruimen boom is zeker een idee! of een perzik. er zijn ook klein blijvende appels en peren boompjes dus je kunt er eigenlijk alles in stopen wat je wil! gfewoon even naar een goede fruitkweker gaan (liever niet n aar een ntratuin ofzo) die kunnen je goed op weg helpen!

onze appelboom loopt uit . ben erg benieuwd wat we dit jaar aan eigen fruit krijgen!
we hebben een hele mooie grote oude appelboom en 2 jonkies, 3 pruimenboompjes (gaan nu hopelijk vruchten geven) 2 kersenbomen en een perenboom.
aankomend weekend krijgen we er wat fruitboompjes bij. anders gaan ze de paasbult op....zonde!!!!