de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 23:39

Heel leuk en lekker. Hier kreeg ik 1 oogst en daarna ging er iets mis. Dus ik wacht even met shiitake tot we hier vel natuurlijke schaduw hebben in het natte deel van de tuin.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 11:15

Malenka schreef:
Heel leuk en lekker. Hier kreeg ik 1 oogst en daarna ging er iets mis. Dus ik wacht even met shiitake tot we hier vel natuurlijke schaduw hebben in het natte deel van de tuin.

Ja ik kan me voorstellen dat het even duurt voordat je genoeg schaduw hebt als je op zo'n open vlakte begint zoals bij jullie. Jammer dat het niet lukte!

8nnemiek schreef:
Wat gaaf <3
Ik heb het ooit geprobeerd met vers hout uit eigen tuin, maar daar is nooit iets uit gekomen -O-

Heb je een idee waarom dat niet lukte?

Ze stonden hier al wel op de wishlist, zoals zo veel dingen, maar ik had nog niet echt plannen om er ook echt wat mee te doen. Misschien komen er nu ook nog wel oesterzwammen, want dit is toch wel erg geinig om in de tuin te hebben :D

Afbeelding

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 12:22

Ik heb het ook geprobeerd maar dat was in 2019-2020, een van de heerste jaren en water geven was niet zo mijn ding :+

Het heeft ook te maken met hoe lang geleden het hout gekapt is, eik is volgens mij 6 weken voor de sweetspot. Maar ik heb me er niet echt in verdiept.

Je kunt het ook op koffiedik doen, dat is een stuk makkelijker. Als je het dan tenminste niet vergeet te oogsten :')

Cerosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 13:12

Oesterzwammen op koffieprut heb ik dit voorjaar geprobeerd, helaas ging het tot twee keer aan toe mis. Waarschijnlijk was mijn koffieprut niet vers genoeg, want er kwam groene schimmel in, funest voor de oesterzwammen helaas. Ik wil het wel nog een keer proberen, wellicht dat ik de vorige keren niet vers genoeg koffieprut had.

Zo op het hout had ik nog niet eerder gezien, het klinkt erg interessant. Ik ben benieuwd! :D Heerlijk, paddestoelen. Lustte ik vroeger nooit toen ik klein was, pas toen ik zelf ben gaan koken begon ik ze lekker te vinden.. :o

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 13:52

Oesterzwammen op koffiedik heb ik een paar jaar geleden ook gedaan, ik kreeg wel zwammen maar hele rare, waarschijnlijk was het te warm in huis.

Deze stammetjes komen van https://groenetakken.nl/, daar hebben ze van alles :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 14:16

black_kelpie schreef:
8nnemiek schreef:
Wat gaaf <3
Ik heb het ooit geprobeerd met vers hout uit eigen tuin, maar daar is nooit iets uit gekomen -O-

Heb je een idee waarom dat niet lukte?

Ik denk omdat we toen een heel droge zomer hadden.
Ik had mooi hout van eiken, tamme kastanje en nog een paar soorten, netjes in de schaduw, maar nooit iets uit gekomen.

Oesterzwam op koffiedik doe ik regelmatig. Meestal bloeit hij mooi, maar afgelopen zomer, toen de bak vol was heb ik helemaal geen oogst gehad.
Ik heb hem laatst half leeg geschept en wat nieuwe koffie erop, maar de schimmel lijkt niks meer te doen.
En dan vind ik zo’n zakje nieuwe schimmel wel erg duur eigenlijk :=
Het plan was om na elke oogst een paar nieuwe potten te vullen met de schimmel van de keer ervoor, maar dat is dus mislukt :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 13:54

Het idee is wel leuk maar het is jammer dat het heel lastig lijkt om het langer mee te laten gaan inderdaad....

Ik zit weer eens te kijken naar Hugelkultur filmpjes. Denk er sterk aan om dat eens te proberen van het voorjaar :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 14:36

Ik ben er niet echt een grote fan van. Als je het gaat doen zorg dat je het echt heel goed compact maakt als je blad gebruikt. Wortels kunnen niet tegen lucht. Dan krijg je airlayering.

Ik ging voor Japanse gember vandaag naar de Zoetewei. Op de een of andere manier staat er nu voor 450€ weer aan planten in mijn kofferbak :')

Ook enthout besteld, daarmee kan ik ook ongeveer 80 fruitbomen gaan enten.

Hi my name is Prairy and I'm an addict :+

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 15:39

Ja sowieso goed compact maken met steeds aarde er tussen en overheen :j

Als je nou geen bedrag en aantallen noemt, dan is het op de foto net of je een heel subtiel aantal jonge aanplant in je kofferbak hebt voor je rijtjeshuisje en valt de addict-look nog wel mee O:)

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 15:58

Prairy schreef:
Ik ging voor Japanse gember vandaag naar de Zoetewei. Op de een of andere manier staat er nu voor 450€ weer aan planten in mijn kofferbak :')

Ook enthout besteld, daarmee kan ik ook ongeveer 80 fruitbomen gaan enten.

Hi my name is Prairy and I'm an addict :+

[ Afbeelding ]

_O- _O-

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 21:47

pmarena schreef:
Ja sowieso goed compact maken met steeds aarde er tussen en overheen :j

Als je nou geen bedrag en aantallen noemt, dan is het op de foto net of je een heel subtiel aantal jonge aanplant in je kofferbak hebt voor je rijtjeshuisje en valt de addict-look nog wel mee O:)

_O-

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 09:42

Ik merk dat ik in mijn omgeving met vrijwel niemand de liefde voor moestuinieren deel dus daarom hoop ik hier mijn hoogte en dieptepunten te kunnen delen.
En vooral van jullie te leren en mee te praten over ideeën.

Hoewel het nog niet echt lekker moestuin weer is ben ik begonnen met het plan voor volgend jaar en gezien het feit dat niemand enthousiast werd van mijn nieuwe boek en bakken (ik snap er niks van :+ ) deel ik het graag hier.

Ik heb het boek de Urban Moestuin gekocht. Het is een jaarplanning voor 12 verschillende planten en hier staat per maand precies wat je voor welke planten moet doen. Een echt beginnersboek en heel fijn om even wat meer houvast te hebben om alles goed door te pakken.

Daarnaast zijn van de week mijn moestuinbakken van gepoedercoated staal binnengekomen als kerstcadeautje voor mezelf. Die ga ik de komende weken in elkaar zetten en daarna 3 kuub biologisch bemeste tuinaarde bestellen. De paden tussen de bakken bedek ik met boomschors.

Afbeelding
Hier bak nummer 1, nog niet op de goede plek want ik moet de grond eerst vrijmaken.

Helaas moeten er wel wat dwerg fruitboompjes wijken voor de bakken dus mocht ik nog iemand blij kunnen maken met een grote aalbessenstruik en twee dwerg pruimenboompjes laat maar weten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 10:05

Dat klinkt of het mooi kan worden +:)+

Hoe groot zijn de bakken en hoeveel komen er?

En ga je niks van eigen compost / paardenmest gebruiken?

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 15:09

Ik heb drie bakken besteld, 224x80, 368x80 en 512x80. Ze zijn allen 36cm hoog.

Helaas heb ik (nog) geen eigen composthoop of paarden dus helaas moet ik alles extern halen.
Ik zit midden in een woonwijk en heb de moestuin in de voortuin dus moet oppassen met sterk ruikende mest ben ik bang, anders krijg ik ruzie met de buren haha.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 15:34

Mijn bakken zijn ongeveer 20cm en 1 van 40cm hoog.

Ik heb onderin karton gelegd, daarop een vrij dikke laag schapenwol en daarop een laag (liefst door de grasmaaier/shredder want kleiner) blad.

Daardoor onderdruk je het onkruid, heb je een laag die water vasthoud en je hebt simpelweg minder aarde nodig (dus minder geld uitgeven).

De onderste laag verteerd vanzelf en het jaar erop vul je aan met (je eigen gemaakte) compost. Je hebt voor de meeste dingen echt geen 36cm dikke laag nodig, zelfs niet voor wortels. 10-15cm is over het algemeen genoeg. En dan kun je bijv in de bak waar je wortel/aardappels oid in wil telen bijv 20cm doen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 15:49

Iemand ervaring met een foliekas? Ik zit er over na te denken eentje te kopen voor het kweken van tomaten en pepers.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 20:37

Ik heb een tunnelkas met folie maar ik betwijfel of je dat bedoelt :+

De kleine die ik had, heeft het maar een jaar of 2-3 buiten vol gehouden, toen was het plastic verdwenen. Ik had alleen nog gaas over :x

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 21:20

Ik heb ook zo'n kleine foliekas gehad, maar het plastic is inderdaad erg kwetsbaar, ook voor scheuren. Wanneer ik eindelijk mijn grote moestuin zal hebben komt er sowieso een kas op, maar dan met glas, niet met folie. Folie is erg gevoelig voor UV stralen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 08:57

Alleen nog gaas over....en microplastics in je tuin.... echt jammer dat we met zoveel plasticzooi werken en dat het dan ook nog snel kapot gaat. Ik weet eigenlijk niet hoe polycarbonaat platen zich op de lange termijn houden? Die worden ook wel in kasjes gebruikt toch? :)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 09:04

Ook polycarbonaat is gevoelig voor UV, ik heb daar een houten kasje van bij huis en ze worden brokkelig, ik heb de dakplaten al na 2 jaar moeten vervangen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 09:07

Zou daar no verschil in zitten?

Wij hebben hier volgens mij ook gewoon polycarbonaat platen van de overkapping. Gewoon een goede kwaliteit gekochte aluminium veranda weet je wel.

Die is helaas met een januari storm helemaal aan gort gewaaid omdat het hier zo belachelijk hard waait over de akkers achter het huis.... De platen hebben we nog steeds staan om een keer een kasje over de moestuinbakken te maken of toch nog iets van een verrijdbare veranda te maken. Maar die zijn gewoon nog goed stevig. Alleen minder helder dan voorheen volgens mij.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 09:28

Er zal ongetwijfeld verschil in dikte en kwaliteit in zitten - net als in glas overigens. Ook daar moet je niet te dun van nemen maar minstens 4 mm dik om stormschade te voorkomen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 23:05

Ik wil graag wat meer groenten gaan eten, specifiek micro-groenten. Niet echt geschikt voor in de moestuin, vooral in dit seizoen.

Nu gaat het voor mij om een mix van sla en micro groenten. Ik heb te weinig ruimte op mijn vensterbak daar een zwanger uitje een nogal sterke mening heeft over specifiek die locatie (of eigenlijk, over alle andere mogelijke locaties). En die vensterbank is ook maar 80 cm breed.

1. Hoe groeien jullie je micro groenten?
2. En hebben jullie goede tips voor het groeien van sla in huis? (Ik ken de Auk bijvoorbeeld, maar het mag wel ietsjes budget vriendelijker. Was het 2x zo groot geweest dan had ik het overwogen).
3. Voor in de zomer + sla: Ik heb een gruwelijk heet dakterras. Welke sla soorten doen het in een hete zomer toch goed bij jullie?

Thanks!

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 17:22

De maand februari is begonnen, dus het begint weer te kriebelen.
Wanneer en waarmee beginnen jullie met (voor)zaaien?

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 19:27

Beetje half maart met de tomaten.