Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mar_fay

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:52

De meeste Nederlandse curry mixen zijn niet zo pittig, Gaby. Nederlanders kunnen daar niet tegen... daarom maak ik 'm altijd zelf :+ Maar dat is dus niet vreemd, Pien, dat je daar zo heftig op reageert. Ik moet ook altijd een 'toontje lager zingen' als het om mijn peper-liefde gaat als ons mam en mijn broertje mee eten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:56

Ik hou van scherp. Pepertjes gaan er goed doorheen thuis!

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 20:55

pien_2010 schreef:
0091 schreef:
Paardenbloem salade:
Bladen een uur in water laten weken. Daarna olie en balsamico naar smaak toevoegen.
Ga ik zeker maken. Belangrijk is wel om daarbij te noemen dat als je paardenbloem salade maakt, je dit alleen kunt maken van groen van de paardenbloem die NIET in bloei is! Dat weet ik van mijn Franse vriendin wiens beroep tuinieren is.

Half waar. Als het niet bloeit is hij minder bitter. Maar de bittere smaak haal je er ook grotendeels uit door de bladen een uur in water te leggen. Je kan paardenbloem bladen ook wokken of de bloemen paneren en frituren, dan is de bittere smaak ook sterk verminderd. (Grappig weetje: gepaneerde en gefrituurde paardenbloem, en dan echt de bloem, is in sommige dorpen een delicatesse)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 20:59

De volgende keer half theelepeltje sambal ipv 2 tl (recept op Internet sprak over 3 eetlepels) :oo . Maar het was heel lekker en aanleiding tot ophalen van hete herinneringen aan eetmarktje in een wijkje van Kuala Lumpur waar we in het 8 kwadraat hetzelfde hadden maar dat was niet te eten _O- . Dit ging wel nog net.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 21:29

anjali schreef:
Ik heb een probleem met voedsel wat er uitziet als vlees,of de naam van vlees heeft,al is het geen vlees.Voor degenen die nog niet lang vega zijn schijnt dit geen probleem te veroorzaken?

Ik eet toch al bijna 25 jaar vegetarisch, en ik heb er juist helemaal geen problemen mee en juich het zelfs toe :D

Mar_fay, leuk dat je ook met brandnetel kookt!
Ik heb dit jaar zelfs brandnetel extra bij gezaaid om te kunnen gebruiken :)) Lekker in de quiche, maar ik maak er ook bv thee van.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 21:30

Zit ook veel verschil in sambal!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 21:39

Wat voor brandnetel is dat dan :+

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 21:42

8nnemiek schreef:
Mar_fay, leuk dat je ook met brandnetel kookt!
Ik heb dit jaar zelfs brandnetel extra bij gezaaid om te kunnen gebruiken :)) Lekker in de quiche, maar ik maak er ook bv thee van.

Ik hoef geen brandnetel te zaaien, er staat meer dan genoeg op de wei met dank aan onze poepende knollies :+ en anders is er een heel natuurgebied hier naast de deur. Ik zag dat Vreeken zelfs zaden aanbood, dat vond ik stiekem heel grappig.

En ik ben inderdaad al aan het drogen voor thee, rustig aan voor de volgende wintervoorraad m'n kruiden(theeën) op orde brengen. Zeker nu de kachel nog eens in de paar dagen gestookt wordt is het makkelijk drogen in een oude, ijzeren vergiet of een winkelmandje op de warmtebank of in de oven. Beter dan brandnetels aan een touwtje hangen in elk geval :=

De quiche was lekker :j andere recepten met wildpluk zijn ook welkom. We (mijn vader en ik) zijn nu bezig met scheuten van de Japanse duizendknoop. Als rabarber klaargemaakt, nu aan het inleggen met zout en volgende week eens ijs maken. En een soort chutney wil ik ook proberen. De eerste Pinksterbloemen zag ik ook al staan langs de dijk, die zijn altijd zo lekker om gewoon te eten tijdens de wandeling of in een salade te verwerken :9

Denice, je kunt alle brandnetels gebruiken, jonge brandnetels en/of de toppen zijn wel het lekkerste, de steel verhout een beetje en dat werkt dan vooral goed als flos.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 21:47

Welke vegan kaas raden jullie aan?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 21:49

Schelletjes vind ik violife lekker

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 21:56

Nature & Moi, Classic Vegan

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 22:42

Jessix schreef:

Geen :o

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 22:48

Hahaha :D

Ik moest erg wennen aan violife. En nu vind ik gewone kaas steeds minder lekker. Ik ben een beetje weerhoudend om vegan te worden omwille van voedingswaarde maar anderzijds krijg ik steeds meer moeite met ei en vooral met zuivel. Dat beperk ik al heel erg.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 22:56

Zuiver lijkt me niet problematisch want bv amandelmelk kun je kopen met calcium toegevoegd. In ei zit eiwitten en dat lijkt me veel lastiger om te vervangen en dan zou je misschien af en toe een eitje kunnen komen van iemand die ze aan huis heeft lopen zoals wij hier hebben.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 23:33

O eiwitten zit juist in zoveel daar heb ik geen schrik van. B12 baart me wel echt zorgen. Wil het echt niet moeten bijslijpen of prikken. Heb al een erg slechte huid...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 00:00

Maar Poes dan doe je toch 1 of 2x pweek een bruis vitamine B broos complex slikken? Dan is dat probleem opgelost.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 00:04

Heeft dat geen slecht effect op de huid? Vorig jaar met een gewone vit B 12 drama gehad.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 00:09

Ok, dat wist ik niet. Je lost zo'n tablet op in water en dat drink je op. Doordat je dit 1 of 2x maar doet per week houd je je eigen vit. B op niveau en heb je dus geen overschot. Mocht je hier last van krijgen dan zou me dat verbazen. Dus in jouw geval zou ik beginnen met 1x per 2 weken en als dat na 2x goed gaat kijken of je naar 1x pw kan verdragen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 00:24

Het probleem is dat deze supplementen al bekend staan hierom en ik helaas niet zo’n fijne ervaring ermee heb. Uitproberen staat even niet zo hoog op het lijstje hierdoor...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 00:30

deksel schreef:
Jessix schreef:

Nee is het allemaal niets?! :D Ik ken het tot nu toe alleen van plaatjes op internet... Lijkt net echt... En best wel verschillende merken, dus lastig kiezen. ;)

Bedankt voor de tips tot zo ver!

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 07:18

poes schreef:
O eiwitten zit juist in zoveel daar heb ik geen schrik van. B12 baart me wel echt zorgen. Wil het echt niet moeten bijslijpen of prikken. Heb al een erg slechte huid...

Het wordt aangeraden om als veganist wel B12 bij te slikken (niet elke dag maar een paar keer per week is genoeg). Misschien was je allergisch of iets, voor de pilletjes die je laatst slikte?

Ik slik ook al een hele tijd B12 en heb wel een enorm slechte huid eigenlijk... Maar geen idee of dat door de B12 komt of door slecht eten :+.

Edit: @jessix
Ja het ziet er redelijk echt uit maar ik vind het niet lekker. Het is alleen te eten met een dikke laag mayo op een lekker bolletje als broodje gezond :D. Maar genoeg mensen die het wel lekker vinden! Is voor mij trouwens geen excuus om alsnog echte kaas/zuivel te blijven eten. In het begin miste ik het heel erg maar nu echt niet meer hoor (en de weerstand wordt ook steeds erger merk ik.. :o).

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 08:00

Met mayo zijn de meeste dingen nog wel lekker te maken! :D Ik zal het een keer uit gaan proberen en dat van steeds meer weerstand herken ik wel. De redenen om iets niet te nemen wegen bij mij ook veel zwaarder dan de zin in een kaastosti. Dus dan is de keuze steeds makkelijker.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 08:09

Ik gebruik die kazen eigenlijk alleen om bijvoorbeeld lasagne of kaaspannekoeken mee te maken. Ok voornamelijk tostis eigenlijk :+ En daar voldoet (voor mij) zowel wilmensburger als violife eigenlijk prima. Sinds ik Violife heb geproefd vind ik Wilmensburger ook niet meer zo lekker := Maar ik beleg mijn tostis altijd nogal dik met groenten en saus (en kaas dus) dus dan is de kaassmaak niet zo prominent aanwezig

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 09:11

Jessix schreef:
deksel schreef:

Nee is het allemaal niets?! :D Ik ken het tot nu toe alleen van plaatjes op internet... Lijkt net echt... En best wel verschillende merken, dus lastig kiezen. ;)

Bedankt voor de tips tot zo ver!

Als je van gewone kaas op vegan kaas over stapt zonder pauze dan is het best wel “wennen”
En er zijn er veel die gewoon vreemd zijn qua smaak of textuur

Drie merken die ik wel fijn vind zijn
Nature&moi
Bedda (de cheddar is echt lekker)
En violife

Niet lekker vind ik vegge deli , no muh, wilmersburger , simply V , wheaty en ik vergeet er vast nog een paar

Maar anderen vinden die laatste merken juist wel weer lekker

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 09:16

Yumm die curry ziet er heerlijk uit :~

Persoonlijk vind ik het stom dat mensen per se iets niet dierlijks op een dood dier willen laten lijken en het de naam willen geven. Voor niet-vegetariers is het misschien makkelijker maar ik vind het niet nodig. Mij maakt het niet uit hoe mijn prut 's avonds uit ziet, als het maar lekker is! Maar ik vind " de vegetarische slager" al een stomme naam :P Maar ik koop er af en toe wel wat van. Het had iig niet gehoeven dat ik iets koop dat "chik'n" ofzo heet. Noem het gewoon wat het is? Het is bijna alsof het gemarket is voor een markt die dit niet eens dagelijks koopt. Dat heb ik nooit echt begrepen.
Maar het is maar een naam dus niet zo boeiend verder.

Ik ben nu bijna 20 jaar vegetarier en ik weet echt niet meer hoe vlees smaakt! Als ik zo'n vervang rookworst ofzo koop, dan vraag ik aan mijn moeder en broer of het er wat van weg heeft want ik zou het echt niet weten :P

En nu wil ik eeeecht graag groene curry!