De eetbare tuin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 18:58

Kunnen bruine bonen ook al de grond in? Ik heb mijn erwten nu in de volle grond gezet. Lijken goed te zijn aangeslagen. Gingen vandaag een toompje kippen halen als huwelijksgeschenk, komen we ook weer thuis met ren aantal kippen voor ons :p

Dat met die wilgentakken ziet er leuk uit! Helaas heb ik geen wilg. Ook handig met Pasen, altijd een gratis paastak :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:05

Zo net nog even in de tuin bezig geweest.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:08

Moeten die zaden van ee suikermais eerst voor gezaait worden of niet ?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:25

Oh, dat met die wilgen bak, goed idee! Ga eens scharrelen hier, heb zelf geen wilgen maar ze knotten er hier altijd genoeg.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:07

Wilgen bak leuk idee! Hier gaan de wilgen naar de geiten toe. Die vinden dat heerlijk.

Hier gisteren hard gewerkt. Opa's nieuwe kippen ren is klaar. Oude kippenhok was wachten tot het instortte en hiermee opa gewond zou kunnen raken. Ook de moestuin op de achtergrond gaat weg :(
Erg jammer, maar voor opa momenteel het beste. Hopelijk kan ik deze in de toekomst alsnog toe eigenen. Als ik dat nu doe staat ie er nog steeds in te spitten. Kan hij helaas echt niet meer aan.
Nu was het tijd de frambozen mee te verhuizen. Zodat de grond omgeploegd kan worden. Er zit nog een heel ratten stelstel onder en boom wortels.

Afbeelding

Wat een pokke werk dat spitten. Moest regelmatig even bijkomen.. De kippen zijn wel blij met mij, de pieren mochten zij opeten.
Afbeelding

En af :)
Afbeelding

Ook mijn uitjes zijn de winter door gekomen. Ben benieuw hoe ze groeien (en of ze niet omgeploegd gaan worden... := )
Afbeelding

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 08:51

Ziet er mooi uit, Jolandaa_. En ik geloof inderdaad dat de kippen heel blij met je waren! :D

Suikermais hoef je niet voor te zaaien, die kunnen direct de grond in.

Ik heb spierrrrrrrrrrpijn, niet te zuinig! Had me voorgenomen om gisteren niets te doen, maar na 2 aspirines toch een stuk gaan fietsen met zoonlief achterop en daarna de voortuin opgeruimd en zomerklaar gemaakt. Bukken gaat nu helemaal niet meer :D

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 15:35

Meldt zich een potentiële tuinierster :+ heb het me al eerder voorgenomen om zelf te gaan telen, maar nooit van gekomen. Nu ga ik in juni verhuizen naar een plekje met voldoende tuin om een heus moestuintje te beginnen dus ik ben me aan het voorbereiden (met AH moestuintjes :') ) maar ik hoop van jullie ervaringen vast wat te leren en misschien alvast wat voor te gaan zaaien zodat ik in juli wat uit te planten heb :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:58

Jehh!! Mijn eerste groen van wat ik vorige week woensdag? gezaaid heb komt boven.
1 groen toefje sla en 1 doperwt.

Het is maar waar je blij mee kan zijn.

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:59

Leuk!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:03

Hhhmm mijn lente uitjes heb ik nog niet zien boven komen. En de lege bakjes zijn nog steeds leeg dus de opkomst van de viooltjes vallen een beetje tegen.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:38

letten jullie veel op de hoeveelheid aan centimeters er tussen moet zitten of maakt dat echt niet uit ?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:06

Ik kijk wel wat de richtlijnen zijn maar ik bepaal zelf hoever ik ze uit elkaar zet. Soms staat er 60 cm en kan 30 ook prima hoor. Beetje op gevoel

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:25

mooi ben nu al een beetje aan het bedenken hoe ik alles in de tuin wil gaan zetten

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 18:44

Bij mij zijn de eerste sprietjes van de tomaten, watermeloen en aubergine boven gekomen! Heerlijk, het voorjaar is weer begonnen hoor!

In de tuin ben ik nu eerst bezig om de siertuin (uhm... best heel groot...) helemaal rond te gaan en een flinke beurt te geven, stiekem staat er toch nog heel veel onkruid in! Ik ben nu op 1/3e van de tuin en heb al ong. 3 volle kruiwagens onkruid weggebracht (in 4 dagen tijd, pffff). Als ik klaar ben met de siertuin mag ik van mijzelf pas in de groentetuin aan de gang. Dat vind ik veel leuker, maar de siertuin moet toch ook een beetje netjes zijn. Ik doe elke dag een paar uur iets, dan blijft het ook leuk.

Villa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:29

Ik ben echt heel benieuwd naar foto's van jullie tuinen! Lijkt me erg leuk om een echt moestuin te hebben (ik heb slecht een paar plantjes, als ze het al overleven!) maar ook erg veel werk om alles bij te houden.
Ik heb van de week nog een klim-aardbei gehaald en een rabarber. Nu kon ik bij de rabarber bol niet goed zien wat boven of onder was ( :+ ja slecht he..) dus ik ben benieuwd of die nog wat gaat doen.. De aardbei komt al op, dus die is wel goed gegaan :D

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 09:02

Gisteren hebben we het foliekasje en vast wat bonenstaken neergezet, het gaat opschieten!
Afbeelding

Rechts achterin (eigenlijk is het voorin) ligt worteldoek met aardbeienplantjes, waar links folie ligt komen de aardappelen. De rest van het folie moet er uit, de stenen op hun plek en dan is het wel klaar om te zaaien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 09:11

Dat is een mooi stuk grond! Daar kun je wel wat op kwijt! Hoeveel m2 is het?
Leuke foliekas ook. Ik heb dezelfde folie bij mijn foliekas, echt heel sterk spul! Alleen de naden en ritsen begonnen bij mij te scheuren na een tijdje dus die heb ik vervangen. Als er veel wind staat ik het misschien een idee om bij elke hoek een paal in de grond te slaan om em aan vast te leggen.

Ik ga straks ook lekker in de tuin verder. Zal ook wat foto's maken :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 09:54

Het is iets meer dan 100m2. Ik wil aan de linkerkant ook nog een koepel foliekas, een grotere.

Het kasje staat in de hoeken vast aan paaltjes die in de grond zitten. Mocht het folie scheuren, dan doe ik er wel platen tegenaan ofzo.

Doe maar 8nnemiek! Maar maak ons vooral niet te jaloers :D Ik zit vandaag de hele dag binnen, op het werk.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 09:57

gister een hele bos wilgen takken gekregen van de buurvrouw zo kan ik de scheiding tussen de groentes en alles bij houden anders weet ik niet waar wat ligt

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:04

100 m2, wat fijn! Dat is groter dan mijn totale tuin. :P

Ik moestuinier in vierkante meter bakken. Ik vind het ideaal, omdat mijn tuin niet reusachtig is, heb ik eigenlijk geen ruimte voor een échte moestuin. Deze bakken nemen niet veel ruimte in en zijn verplaatsbaar. :)

Gisteren de radijs, andijvie en spinazie verpot. Ook de peterselie en rucola piept al boven de aarde uit. Voor de rest moet ik nog geduld hebben denk ik. -O-

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:36

Schijn dus dat ik de kweekbak van de praxis ga krijgen uit de folder. Dus krijg er een stukje tuin erbij. En tuin hier thuis flink aan het opknappen scheelt mijn ouders weer werk.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:37

Thuis heb ik ook niet zoveel tuin hoor :P Aan de voorkant 30m2, aan de achterkant 50m2. Maar dat is vooral stenen, grind en bloemen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:47

Vraag me trouwens niet af of mijn plantjes te warm staan. Ze staan namelijk op mijn slaapkamer vensterbank boven de kachel.

Alleen 's avonds gaat de kachel uit en raam weer open en ze staan nog met kap op, maar wil binnenkort wel kap eraf halen. En de lege bakjes zijn nog steeds leeg. Zit nu toch te twijfelen om daar waar sommige dubbel in staan in de lege potjes te zetten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:25

Zo dat is een flinke oppervlakte, Quellian!
Ik heb nog niet zo veel om jullie jaloers te kunnen maken.. Ben nog hard bezig met het egaal maken van de grond en het aanleggen van paadjes.

Afbeelding

Ik hoop dit weekend alle paadjes af te hebben zodat ik het watervat, de kas en de bonenstokken kan neerzetten. En dan meteen wat zooi de grond in :D

Ik kwam gisteren toevallig met de trailer langs een weg waar ze net de wilgen hadden gesnoeid. Zat nog te denken om even te stoppen en een berg in te laden, en nu denk ik, had ik t maar gedaan.. := Inderdaad heel handig, wilgentakken om stukken moestuin af te zetten! En mooi ook!

Die vierkante meter bakken lijken me ook handig. Zal een hoop onkruid schelen. Maar of het echt zin heeft als je wil besparen op je groente inkopen, of gewoon de hele zomer eigen groente wil eten, dan heb je er toch heel wat nodig lijkt me. Dus ik hou het toch maar bij mijn rommelige stukje wei :Y)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:50

Ik had het vorig jaar in bakken, maar de opbrengst was wel minder, want je gebruikt gewoon minder grond.
Dit jaar ben ik veel 'zeikeriger' qua ruimte. Bv achter de foliekas zit nog een rand van zo'n 80cm, daar gaan aardappelen de grond in. Naast het kasje is nog een aardig gat, daar zet de buurman een pruimenboom voor me in. Gewoon alles volproppen (en dan maar wecken, hoop ik :D ).