de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 23:11

Nou.... Eet smakelijk dan maar :+

Denk ik :P

Geintje, schijnt een lekkere pompoen te zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 05:39

Mja het water loopt me nu niet direct in de mond als ik dat zie :P

Maar ben benieuwd wat je er mee gaat doen...?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 10:14

Symke schreef:
Ziet er best smerig uit eerlijk gezegd :=
Ik.kook pompoenen altijd met schil maar zoiets krijg je ook niet makkelijk schoon lijkt me?

Lelijk vind ik m wel, maar smerig? Misschien ben ik inmiddels aan z'n uiterlijk gewend :')

De "pinda's" ontstaan door temperatuurswisselingen, de huid van de pompoen barst dan een beetje open en perst sappen naar buiten om dat scheurtje te herstellen. Kun je gewoon schoonmaken en eten, ze schijnen inderdaad erg lekker te zijn :j

pmarena schreef:
Maar ben benieuwd wat je er mee gaat doen...?

In de soep en de rest in de vriezer. Bij deze soort droogt de steel vaak niet goed in en dan zijn ze niet zo geweldig houdbaar, maar hij is een beetje groot om gelijk helemaal te verwerken.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 13:39

Spinazie, andijvie en watermeloen radijs :9

Afbeelding

En de saffraan krokussen komen piepen :D

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 12:30

Ah jij hebt safraan krokussen, waar heb je die vandaan en werken ze ook echt heel goed als smaak/kleur in voedsel? Ik mag geen kurkuma hebben maar safraan wel en ik mis het soms wel.

Ik ben langzaam bezig alles leeg te halen, de meeste spruitjes zijn geoogst, nog twee kleine rode kooltjes en dan is dat vak ook leeg. Nog een paar frambozen en dan is daar het seizoen ook voor over. De bonen zijn klaar. De vol boontjes zijn geplukt en ik ben begonnen de planten te verwijderen. Ik twijfel alleen ze op de composthoop gooien of de restkliko in, ik heb hier geen groenkliko.

De navettes deels doet het goed deels vrees ik half opgegeten al zijn er wel duidelijk minder naaktslakken inmiddels. Ik kijk wel wat het gaan doen

Ik wil als alles verwijderd is de kale stukken oppervlakkig feezen en dan van de winter afdekken. Hopelijk dat ik dan komend voorjaar sneller kan beginnen met zaaien,

Ik vond mijn letterlijk en fuguurlijk oudste tuinboek weer terug bij het uitpakken van de opgeslagen boeken. Een boekje dat me dierbaar is en waar soms verloren gegane kennis in staat. Ik weet niet hoe ik er aan kom en het boekje is ouder dan ikzelf maar het was ook mijn eerste tuinboek ooit. <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 12:37

In principe kan alles wat niet tot de familie nachtschade hoor op de compostbak.

Aardappel,tomaten, paprika en nog wat behoren tot familie nachtschade.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 13:22

Kurkuma is een beetje de poor man's saffraan haha, saffraan is het duurste specerij wat er bestaat. Geeft heel veel smaak en kleur :j

Mijn bollen komen van Meeuwissen Voorhout.

Wat gaaf zo'n oud boek <3

Hier zit de knoflook inmiddels in de grond en ik heb nog een laat wortelras gezaaid waar ik vroeg in het voorjaar van hoop te oogsten. Er staat nog paksoi, spinazie, watermeloen radijs en kohlrabi. Er zijn ook witlofwortels onderweg, 50 stuks, dus ik zit over een paar weken als het goed is tot m'n oren in de witlof :')

Mijn knappe pompoentje is ondertussen ook geslacht en ik heb er 7 kilo heel mooi vruchtvlees van in de vriezer. Mocht iemand daar zaden van willen, deze jongens zijn me toch echt te groot in mijn kleine tuin dus die komt er niet nog een keer.

Van de muismeloen heb ik wat zaden kunnen oogsten, wie daar belang bij heeft mag een bericht sturen :j

Cerosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 13:29

Zo, dat is aardig wat witlof. Je hebt wat werk te doen, maar heerlijk!
Ik heb vorige week de laatste flespompoen geoogst, die heeft niet heel veel gegeven dit jaar, maar wel onwijs lekkere! Ook fijn.

En: Ik heb eergisteren een moestuin vereniging aangeschreven in de buurt van mijn nieuwe woning. Benieuwd of zij een tuintje voor mij vrij hebben! Het lijkt me heerlijk, mijn achtertuin is er straks te klein voor, maar als ik op loopafstand ergens terecht kan is dat natuurlijk ook heel fijn! *\o/*

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 15:47

Leuk Cerosa! Op zo'n tuin heb je wel lekker de ruimte, hopelijk hebben ze wat voor je!

Hier zijn de witlofwortels vorige week binnengekomen en in de bak gegaan

Afbeelding

Dit is vandaag, na 5 dagen in de kelder :D

Afbeelding

Vandaag ook nog wat snoepjes gevonden in de tuin, nu wel echt de allerlaatste van dit jaar denk ik :Y)

Afbeelding

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 17:06

Mijn saffraan komt ook op. Mijn knoflook ook al

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 13:03

Hier zijn de eerste saffraantjes open :D

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 13:41

Lekker en mooi. Wanneer kun je oogsten en hoe doe je dat eigenlijk?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 13:59

Ze bloeien maar een paar dagen, dus zo snel mogelijk oogsten. Het beste is vroeg in de ochtend. Je kunt de hele bloem plukken, dat schijnt de aanmaak van nieuwe bloemen te stimuleren, maar ook alleen de draden eruit knippen. Daarna moet de saffraan drogen, dat kan een aantal dagen in de zon of een paar uur op 35 graden in de oven, dat laatste is hier in Nederland handiger.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 14:37

Je moet er dan snel bijzijn, die draden zijn dat die lange rode slierten? Die droog je dan en stukje gebruiken voor je eten?

Na uitbloeien kun je dan de safraanbol laten zitten en komt hij dan volgend jaar vanzelf weer uit?

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 15:38

Wat tof saffraan!

Hier bedachten ineens last minute toch nog wat vijgen ineens te verkleuren

Afbeelding

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 19:14

Ik haal de saffraan er met een pincet uit. Ik heb nog geen bloemen

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 17:35

Kan je saffraan tussen knoflook kunnen planten?
Heb veel saffraan bollen en ze beginnen uit te lopen

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 17:40

Zou het niet doen tenzij je erg veel ruimte hebt gelaten tussen je knoflook, knoflook houdt niet van competitie en het zijn ook nog eens bollen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 17:46

Leuk dat jullie ook saffraan hebben!
Ik heb de eerste stuk of tien draadjes al geoogst en gedroogd. Ben heel benieuwd hoe het smaakt.

De vijgen beginnen hier ook te rijpen. Stom eigenlijk, dat ze pas goed rijpen als het blad al ver eraf is.

En ik kom om in de pompoenen. Ik ben ze maar gratis aan het weggeven :))
Ik had dit jaar kant en klare pompoenplantjes bij de voerhandel gekocht.. en dat blijken mega pompoenen van dik 10 kilo te zijn ^) Volgend jaar weer uchiki kuri zaaien.

Oh, en hier komen enorm grote yacon knollen uit de grond. En ik moet nog verzinnen wat ik met al die aardperen ga doen :=

Gaaf trouwens, die witlof! Jammer genoeg vind ik het écht niet lekker :Y)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 18:25

Oja yacon die moet ook dit weekend maar eruit, wellicht nachtvorst.

Weet iemand hier misschien hoe strobloem zaad eruit ziet? Ik heb ze en wil zaad bewaren maar ik kom er niet uit hoe dat er uit ziet :')

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 19:08

Ik heb dit jaar geen witlof wortels. Vindt het lekker door salade en met tonijn. Morgen maar aarde halen en wat saffraan extra in bakken zetten.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 18:41

Ik geloof dat ik voorlopig niet hoef na te denken over het eten :')

Afbeelding

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 19:23

Jee wat groeien die snel!

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 22:52

8nnemiek schreef:
Jee wat groeien die snel!

Ja echt idioot snel! Ik denk omdat de kelder nog vrij warm was toen ik ze in de bak had gezet. Inmiddels is de buitentemperatuur wat lager en de keldertemperatuur dan ook, dus ze zouden nu langzamer moeten groeien. Maar ze zijn erg lekker :9

Vandaag ook nog wat leuks gekregen. Deze stammetjes met shiitake waren door een vriend gebruikt voor een instructiefilmpje over het enten van paddenstoelen op hout, hij heeft er alleen zelf geen plek meer voor na een verhuizing. Morgen worden ze hier in een mooi schaduwhoekje in de tuin geparkeerd.

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 23:01

Wat gaaf <3
Ik heb het ooit geprobeerd met vers hout uit eigen tuin, maar daar is nooit iets uit gekomen -O-