De eetbare tuin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 16:27

Aha nu brandt mijn lampje ;)

Welke wil je kog voorzaaien dan? Meestal houdt ik me wel aan op wat erop het pakje staat. Ik vervroeg alleen de voorzaaitijd.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 16:56

Bosuitjes en witlof misschien.
Tenzij direct in de grond toch beter werkt.

Witlof schijnt lastig te verpoten te zijn in begin, kwam ik net achter via google.
Die gaat dus sowieso maar direct in de grond dan.
Ok, en de bosuitjes ook maar direct in de grond lees ik net, beste is om die helemaal niet te verplaatsen.
Dus zaaien en laten staan.

Weet genoeg.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 17:55

Doe de lente uitjes van de AH wel voor zaaien, maar moet het stuk nog aan pakken waar ze moeten komen in de grond.

En kon me gisteren maar net inhouden bij de Boerenbond.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 21:20

Hier alle potjes van de AH compleet!
Morgen al het een en ander verpotten! :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 22:51

Hoeveel potjes zijn er in totaal dan?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 00:41

Bakjes zijn ook heel stevig en normaal zwaar boven het budget, maar ze waren wel verzopen toen ik ze kocht (Hornbach had ze buiten staan). Maar ja, beetje water is geen probleem.

Heb 1 kleine met paprika
1 kleine met tomaat
1 grote met doperwten (vond ik zo lekker!)
1 kleine met uitjes
1 kleine met courgette, ijsberg sla en sla
1 grote met prei, bonen en ander soort doperwten.

De andere 2 bodems kan ik ook nog vol zetten, maar wacht ik even mee anders heb ik alles tegelijk.
Heb onder andere ook nog gele bonen :j
Ga ook nog niet eetbare dingen zaaien, ijsbloemetjes, viooltjes, petunia's etc. (in bak en in tuin)
En ik had nog rucola en veldsla, maar die zaai ik later gewoon in de tuin in een bak op poten,
heb ik ook eens wat en de slakken niet.

Veels te veel slakken hier.
En 2 jaar terug, iets van vliegjes dingen bij de uien en rupsjes in de erwten.
Elke avond grote pot met slakken verhuisd van mijn tuin naar het plantsoen.

Tuincentra, veels te gevaarlijk, kwam woensdag de Lidl al uit met diverse traytjes met violen en soort madeliefjes.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 09:12

Hihi, ik herken het helemaal dat tuincentra's niet goed zijn voor de portemonnee!

CS: AH heeft 20 verschillende plantjes. :)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 09:44

Hoe ver was dat plantsoen van hè tuin weg dan? Ik geloof dat je slakken 4 km moet wegbrengen, anders komen ze gewoon gezellig weer terug. Ik heb ze het afgelopen jaar gevangen met bier. :)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 10:25

@Sjolvir: Hihi, ik kwam bij de Lidl ook al in de verleiding om viooltjes mee te nemen, er stond een tray met van die mooie zachtroze grootbloemigen... Heb me toch ingehouden... Heb al wat viooltjes, niet zo veel, en eigenlijk ook nog bergen violenzaadjes...

Stond ik vlak bij de kassa weer met kruiden in mijn hand... Ook teruggelegd... Ik heb al best veel thuis in een laatje liggen, eerst dat maar zaaien... :P

Ik breng slakken inderdaad ook weg, maar geen 4 km... Hmmm, maar bier vind ik dus zielig... Maar wat baalde ik van al die planten die aangevreten werden! Daardoor ging alles véél langzamer. Hoop nu dat mijn vijvertje slakkenetende kikkers aantrekt. Ik had vorig jaar, toen heb ik hem ingegraven, wel al vaste vijverbewoners in de vorm van enkele kikkers. Dus hopelijk gaan die voor mij slakkenruimen, want ik ben zelf te weekhartig om ze om zeep te helpen :P Bij de kikkers kan ik nog zeggen, dat is de natuur. :+

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 13:49

Oh ik ben echt harteloos wat slakken betreft. Vorig jaar elke deed ik elke avond een rondje met m'n zoutvaatje... Dit jaar ga ik in bakken op poten zaaien, dus hopelijk minder last. Had wel eens 100 naaktslakken op een avond. Niet normaal.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 13:54

Ben benieuwd, want thuis hebben we ook een slakken kolonie die alles opvreten incl. de bloemen.

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 14:43

Leuk idee met die vijver met kikkers, ben wel benieuwd of het scheelt!

Ik vrees dat ik ook niet echt lief ben voor de slakken.
Ik strooi slakkenkorrels (weet iemand trouwens of het verschil maakt of het 'eco-korrels' zijn of gewone? Ik heb eco, maar ik weet niet of die nu echt minder schadelijk zijn) en doe soms ook wel bier.
En als ik ze zie gooi ik ze in de kliko.
Ik heb ze ook wel eens aan de kippen geprobeerd te voeren, maar die haalden hun snavel ervoor op.

Net ook nog bij de lidl geweest en nog wat zaad gekocht. (Meloenen, augurken, majoraan, stamslabonen, sierpompoenen, asters, ijsbergsla, nog meer wortels, snijbiet en chinese kool gehaald. Dus ik heb weer genoeg. Ik kon me niet bedwingen :+)
Pff moet dit weekend aan de scriptie werken maar het is zulk mooi weeeeer :))

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 16:25

Slakken worden hier op terug weg uit plantsoen dan vanzelf overreden, moeten straat over.

Mijn tuin is omsloten, dus kikkers kansloos...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 17:54

Vandaag even met vriendlief naar een dierenwinkel/tuinzaak, en ik kon me redelijk goed inhouden.. Maar vriendlief vond het toch wel leuk om eens spruitjes te telen.. En lenteuitjes.. En nog wat zakjes. Ik hou helemaal niet van spruitjes :+ Naja, ik vind het wel grappig hoe ze groeien :D

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 19:00

Ik ben ook benieuwd of het werkt. Toen ik mijn vijvertje ging ingraven was de ergste slakkenplaag al geweest. Dit jaar is die er al voor de plaag, die hopelijk niet komt of dus bedwongen wordt door kikkers...

Mijn tuin is niet dicht en al heb ik straks misschien een hekje bij het paadje, kikkers e.d. kunnen onder de omheining door. Wel goed voor de biodiversiteit in de tuin. Ik heb de vijver ook voor de beestjes. Libellen, waterbeestjes, kikkers, vogels etc. Een grotere vijver had ik ook wel gewild, dan zou ik graag vissen willen. Schubinkins en komeetstaarten enzo (maar die zijn dan weer niet zo goed voor de waterbeestjes, hap slik weg :p). Maar ja, mijn kleine vijvertje kon ik er nog net, met veel pijn en moeite doorkrijgen bij mijn vriend....

@Speedyweedy: Lekker veel erbij gekocht zeg! Ben wel benieuwd of meloenen het goed doen hier in NL... Ik vind ze wel errug lekker!

@8nnemiek: Vroeger lustte ik geen spruitjes, zoals bijna alle kinderen, maar tegenwoordig vind ik ze wel lekker. Alleen niet eten als je de volgende morgen iets bijzonders hebt :p

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 21:34

Jeej! Heb mijn moestuin bak binnen!
Gelijk maar in elkaar gezet (had even geen accu boormachine dus met de schroevendraaier gedaan) en nu mega blaar op m'n hand.
Morgenmiddag maar even de bak op z'n plek zetten en vullen!
(En bedenken wat en wanneer ik ga zaaien uiteraard...)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 01:43

Vandaag stenen gehaald en gesjouwd voor een kruidenspiraal, 6m2 aardbeien uitgestoken, 6m2 aardbeien in worteldoek gezet, pootaardappelen gehaald; gebroken rug, kán niet anders :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 09:50

Goed bezig allemaal!

Vijver hebben wij ook, met kikkers, en idd bijna geen last van slakken, maar of dat nu door de kikkers komt..?

Leuk, zo'n kruidenspiraal. Ik wil ook nog iets leuks verzinnen voor de kruiden. Misschien kan ik mijn oude aardbeienberg ervoor gebruiken.

Pootaardappelen heb ik al in de koelkast liggen, de laatste van de oogst van vorig jaar :) ik zal ze maar eens wat lichter gaan leggen. Paarse aardappelen, echt leuk :D

En dan maar wat hout halen om de kas aan vast te zetten zodat die weer opgezet kan worden :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 10:37

Lekker die zon he :)
Iedereen is bezig, ik zie t ook om me heen!

Ook ik heb hard gewerkt; grond bewerkt, aardbeien eruit voor iets anders. De aardbeien gaan verhuizen naar een vriendin.
De peulen en doperwten heb ik gelegd. De tuinbonen heb ik binnen om te ontkiemen en die doen helemaal niets.
Tomaatjes ga ik vandaag verspenen, dat gaat dit jaar eindelijk goed met een warmtematje!
En ik bedacht me dat raapsteeltjes en sommige sla nu de volle grond in kunnen, en laat ik nu plek hebben 8-)

Naast paardentijd dus flink wat tuiniertijd! :) Ook moet ik nog een wilgenscherm vlechten, daar wil ik wel een start mee maken vandaag.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 10:44

Kunnen alle bonen al voorgezaait worden?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 10:54

Wat leuk zeg, je eigen wilgenscherm vlechten! Ik ben benieuwd naar het resultaat! Jammer dat we hier geen wilgen hebben. Lijkt me erg leuk. Ook manden vlechten enzo heb ik altijd al eens willen proberen :)

De bonen enzo doe ik dit jaar denk ik gewoon in een bakje met vochtig papier laten kiemen, dat werkte vorig jaar ook erg goed, dan kun je de slechte meteen eruit halen :)

De tomaten gaan hier ook enorm goed. Ik ben echt blij met mijn perspotjes :D heel leuk om te zien hoe de wortels overal doorheen beginnen te kruipen. Zie je precies wanneer het tijd is voor een grotere pot!

Afbeelding

Sperziebonen kunnen geen vorst verdragen, sojabonen ook niet, maar erwten, peultjes, tuinbonen en capucijners wel, die kun je gewoon al in de grond stoppen.
Omdat ik zeker wil zijn dat uit elke boon een plantje komt doe ik ze binnen laten kiemen en dan de grond in :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 11:19

Wat voor potjes zijn dat die je hebt, Annemiek?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 11:25

Perspotjes, gemaakt met mijn potjespers :Y)

*even een plaatje van google gepikt*

Afbeelding

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 12:05

Wilgen zijn best fijn, maar ik heb er 33. :+
De paarden eten ervan, ik maak er palen van in de tuin, ga nu ook paaltjes maken voor bij de peultjes ed.
En idd schermen om te vlechten: hoge voor de compost en heb een laag haagje gemaakt om de moestuin heen:

Afbeelding

3 wilgen had ik ook best leuk gevonden, ik ben altijd een jaar bezig met knotten en ze wegwerken.

Potjespers is toch wel handig! Ik heb zelf een persje om met krantenstukken een potje te rollen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 13:46

Oh wat handig, annemiek!
Wilgen vlechten vind ik ook erg gaaf! Alleen 33 is wel veel ja :=