De eetbare tuin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 10:20

Zijn er mensen die al in een kas gezaaid hebben? Ik heb een klein muur kasje, heb alleen geen idee wanneer ik vorig jaar begonnen ben.. Vind t nu nog wat fris

kebie

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 11:06

Ik heb raapstelen, veldsla en tuinbonen in de kas gezaaid. Een paar weken geleden al, maar het begint nu pas een beetje te groeien. Raapstelen kan je nu ook al buiten zaaien.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 16:44

Afbeelding
Zo de AH lente ui per bakje een zaadje. *\o/*

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:07

Zo duidelijk lente ui verslaafd haha

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:30

Heb ik het goed dat poot uien en poot aardappels pas na ijsheiligen buiten mogen ?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:05

Jup dat klopt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 20:35

Zometeen komt bij Zembla een docu over Monsanto:

Wereldwijd proberen grote zaadbedrijven de macht over onze groente te krijgen. Zo zegt Monsanto, een Amerikaanse multinational, dat ze een broccoli hebben uitgevonden die makkelijker te oogsten is.

Monsanto, producent van bestrijdingsmiddelen, genetisch gemodificeerde gewassen en ‘s werelds grootste zaadbedrijf wil de rechten van deze broccoli exclusief claimen, oftewel patenteren. Deze methode is omstreden, wetenschappers en politici maken zich zorgen. Wat betekent het voor onze voedselzekerheid als multinationals de baas worden over onze groente? Zembla onderzoekt de Monsanto methode

http://zembla.vara.nl/seizoenen/2015/af ... 04-03-2015

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:20

Ik had em ook al in mijn agenda gezet :j
Ik ben benieuwd wat ze te vertellen hebben!
Over 5min op nederland 2, toch?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 21:27

8nnemiek schreef:
Ik had em ook al in mijn agenda gezet :j
Ik ben benieuwd wat ze te vertellen hebben!
Over 5min op nederland 2, toch?

ja!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 22:19

Nou, nu maar duimen dat die wet er door komt.. Zouden zo'n patenten achteraf alsnog afgekeurd kunnen worden?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 22:40

8nnemiek schreef:
Nou, nu maar duimen dat die wet er door komt.. Zouden zo'n patenten achteraf alsnog afgekeurd kunnen worden?

Er komt steeds meer aandacht voor, dat is fijn. En Dijkstra wil er wat aan doen.
Ik heb hoop dat het nu als een olievlek gaat verspreiden en er steeds meer mensen tegen dit bedrijf gaan zijn.

PenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 01:46

Ik heb net spinazie in de kas gezaaid. Ben benieuwd! Binnen al bezig met voorzaaien. Sla, tuinbonen en kruiden zijn gezaaid. Straks o.a. de courgettes, tomaat en stokbonen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 07:07

Ik ben binnen ook eindelijk eens flink gaan voorzaaien :)
Ik heb nu tomaat, paprika, pepers, bloemkool, broccoli, koolrabi, spitskool, prei, ui, watermeloen, komkommer, ijsbergsla, krulsla en peultjes binnen voorgezaaid.
En nu heb ik nog een flink aantal soorten die ik direct buiten moet zaaien zoals de erwtjes, kapucijners, wortelen, bieten, spinazie, radijzen enz..

Ik heb buiten de wei losgetrokken met de cultivator, maar dat stuk is nog enorm grof met plakken gras ertussen, dus daar is nog een hoop werk aan.. Dit weekend wil ik paadjes gaan maken en wat vlakharken.
En dan wat zaaien en afdekken met zwart doek zodat het lekker warm blijft.

De aardappels gaan ook over een paar weken de grond in. Alleen zodra de uitlopers boven komen moet ik opletten of het niet meer gaat vriezen en evt afdekken..

Weet iemand wanneer je aardbeien het beste kan verplanten? Ik heb vorig jaar een aantal uitlopers in potten gezet en die wil ik nu op het nieuwe stuk uitplanten..

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:23

Daar ben ik ook benieuwd naar, wil mijn vader helpen hun aardbeienbed te verpoten. Bed is namelijk een groot woord, het is een hoop plantjes in een gebied. Zo staan ze aan een kant intussen te dicht op de heg, zodat je nauwelijks aan die kant kan staan. We waren het eerdere jaren ook al van plan, maar toen is het er niet van gekomen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:11

Wat leuk om te zien dat iedereen weer begint :)

Ik ben gisteren thuis druk geweest. M'n zaailingen konden geen kant meer uit in de bekertjes, dus die heb ik overgezet in grote potten. Ook een bak gemaakt met kruiden, een bak met lavendel, een bak met blauwe bessen en heeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeel bekertjes buiten met Sugar pods gezet, aangezien ze in mijn tuin opgevreten zijn door de muizen.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 14:47

Bij mij schiet het nog niet op.... Vorige week voorgezaaid maar er komt nog niets op.... Of ben ik gewoon weer eens te ongeduldig? :o :D

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 16:14

ik heb mijn uitlopers vorig jaar begin maart in de grond gezet, en deze hebben het goed gedaan. Ik zou zeggen gewoon doen, het wordt de komende dagen heel goed weer, dus dan krijgen ze niet al te grote schok, beetje stro erom en klaar.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 19:32

carola schreef:
Bij mij schiet het nog niet op.... Vorige week voorgezaaid maar er komt nog niets op.... Of ben ik gewoon weer eens te ongeduldig? :o :D

Te ongeduldig, veel zaadjes doen er toch gauw 10 dagen over, afh. van temp en lv. en hoe diep je ze hebt gestopt voor je wat ziet.

Hier gisteren de stoute schoenen aangetrokken.
Helemaal blij met de kweekkastjes buiten het seizoen bij de Hornbach gekocht, waren meer dan zwaar afgeprijsd.
Afbeelding

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 19:37

Ja, Sjolvir, ik weet het ook wel hoor..... Maar ik vind het altijd zo leuk als de eerste sprietjes weer boven de aarde verschijnen! Wachten duurt dan altijd lang.

En ziet er goed uit bij jou! Wat heb je allemaal al gezaaid?

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 23:16

Leuk al die foto's! :) Ik heb nog niks gezaaid, maar zaadjes genoeg die wachten om een plantje te worden! Dit jaar voor het eerst courgette, ruilactie met Kaygee. Ronde de Nice, ik ben benieuwd. Misschien alvast eentje zaaien van het weekend en dan later nog weer wat...

Gisteren kon ik het in het tuincentrum (zeer gevaarlijke plek) ook niet laten om gele lage slabonen mee te nemen, dus straks naast paarse ook gele bonen. Ook deze zijn geschikt voor in een pot. Herinner me nog de heerlijke gele bonen die we vroeger van de buren kregen, dus ik ben benieuwd of ze net zo lekker gaan smaken!

Verder vroeg een zeer grote, maar ongevaarlijke slak, erom om gekocht te worden, die komt straks voor de sier op mijn etagère naast een bloemetje/kruidje te staan. :p

Ook twee plantjes voor in huis gekocht, niet cat proof voor op mijn werkkamer/studiootje, daar mogen de katten toch niet komen :p

Ik heb wel genoeg zaadjes denk ik om aardig wat potten te vullen, nu kijken of ik toch niet in de verleiding kom... Wil niet té veel potjes e.d. hebben staan... Bekend probleem denk ik zo...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 23:39

Mijn bonen groeien te hard nu hoor :+

Sjolvir: Wat een mooie bakjes zijn dat zeg! Zien er ook stevig uit!

Dagmar: tuincentrum is een heeel gevaarlijke plek :j

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:07

Ik heb gezaaid:
Andijvie, spinazie, rucola, radijs, krulpeterselie, tijm en dille.

Ik heb nog zaadjes liggen van aardbeien, worteltjes, broccoli, selderij, aubergine, kropsla, paprika, lenteui etc. Maar daar ben ik nog niet aan begonnen. :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 15:49

Ok, ben ook weer wat zaden rijker :+

Popcornmais, witlof, bosuitjes en asperges.

Asperges ga ik maar eens kijken met dat 3 jarenplan, heeft geen haast.

Maar die ook overige staat niet op van voorzaaien?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 16:01

bakjes zien er goed uit! Ook handig lijkt me.

Maar die ook overige staat niet op van voorzaaien? uh, wat precies bedoel je hiermee? ;)

Ik ga straks mijn tomaten overplanten, zijn nu allemaal behoorlijk groot geworden en nu krijgen ze allemaal een eigen bakje. Boffen joh! :P

Tuincentrum is heel gevaarlijk, maar de gemiddelde supermarkt nu ook, als al die zaadbakken er nog staan. :o

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 16:10

Nou, meeste zaai ik voor maar bij de nieuwe dingen staat direct in de grond,
Maar misschien dat anderen zeggen van nou, zou toch voorzaaien of niet.
Houd zelf ook niet altijd aan wat erop staat namelijk.