de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarrieLeen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 12:42

Weten jullie nog een goede plek om online boerenkool-plantjes te kopen? Ik was bij de Welkoop helaas net te laat...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 13:13

En zelf opkweken? Dat wil met boerenkool prima is mijn ervaring.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 13:14

Zou dat niet nu al te laat zijn? Hoe snel gaat dat? :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 13:17

MarrieLeen schreef:
Zou dat niet nu al te laat zijn? Hoe snel gaat dat? :)

Volgens mij kan het nog wel hoor. boerenkool is sowieso heel gewillig zeg maar, kan in voorjaar gezaaid worden en dan in de winter geoogst, enz. Ligt misschien wel aan het ras.
Maar mijn ervaring is dat boerenkool zelf kweken niet moeilijk is, ik vond het met broccoli (altijd doorschieten) veel lastiger en ook spruitjes gingen niet goed.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 13:17

MarrieLeen schreef:
Weten jullie nog een goede plek om online boerenkool-plantjes te kopen? Ik was bij de Welkoop helaas net te laat...

Welke ben je geweest? Je zit ook in Twente zie ik, ik kom morgen ook nog in de buurt van een Welkoop en kan wel even kijken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 13:27

Je kunt ook even bij Intratuin kijken, ik heb daar bio plantjes gekocht

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 13:28

Ja kan ik kan inderdaad nog wel even rondje tuincentra hier, maar de Welkoop was het meest dichtbij. :))

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 14:02

Prairy schreef:
Je kunt ook even bij Intratuin kijken, ik heb daar bio plantjes gekocht

Hier heeft het moestuinassortiment alweer plaats gemaakt voor de kerst, er staat praktisch niets meer -O-

Ik moet nog even een paar tomaatjes verwerken. Het lijkt op de foto niet heel veel, maar de schaal rode tomaten is bijna 3,5 kilo. Ik kan onderhand geen tomaat meer zien :')

Afbeelding

De courgettes gaan ook nog vrolijk door

Afbeelding

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 14:13

Heeft hier iemand al een keer appel azijn gemaakt?
Malenka jij kwam met het recept vgl mij?

Wat v soort gewicht zet je erop?
En moet het goede stukken appel zijn of kan schillen en klokhuizen enzo ook?

Ik twee mega courgettes tegen achter de pompoenen :wow: ! Maar bewaren voor de kippen.

Mooie schaal tomaten! Hier hebben de tomaten even op de grond gelegen en nu allemaal bruin aan onderkant

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 15:01

Het is juist super geschikt om schillen en klokhuizen te gebruiken. Je kunt een kleiner potje gebruiken om er op te zetten oid. Het maakt eigenlijk niet zo veel uit zolang het niet te poreus is.

Ik was een weekendje weg en werd welkom thuis geheten door de tuin. De augurken zijn nogal groot geworden. :')
Afbeelding

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:37

Soepie uit eigen tuin, anyone? En goede 4 liter soep volgens de schaalverdeling in de pan, we zijn met z'n 2en :Y)

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 19:23

Jammie lekker. <3

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 19:32

Boerenkool zou ik zelf even opzaaien
Zeker omdat de seizoenen steeds meer veranderen zou ik dat persoonlijk nog wel aandurven

Sterker gezegd begonnen hier vorige week de capucijners nog te bloeien ivm late zaailingen.
Heb ik vanmorgen mijn eigen tomaten voor het eerst geoogst en zitten er nog tig aan die beginnen te verkleuren
En ben ik twee weken nog aan het zaaien geweest met knolraapjes, spinazie, Chinese kool
Heb ik vanmorgen nog courgette in het zoetzuur ingemaakt, van het weekend een zeer ruime hoeveelheid sperziebonen, snijbonen in het zout ingemaakt en komt er nog een ruime hoeveelheid biet aan

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 23:32

Wat een mooie oogsten hebben jullie allemaal zeg en dat ondanks de slechte start. Heeft her warme weer wat gedaan aan de slakken?

Ik heb zelf enkel een dakterras, dus heel beperkt ruimte. Er komt wel een berg pepers aan (candy cane, sugar rush peach, Ancho 101, black Hungarian, Joe's long cayenne en een paar jalapeños van een overwinteren plant.

Tis zo veel dat ik besloten heb om te gaan fermenteren, heb 750 gram pepers, een ui en 2 knoflookbollen verdeeld over 2 potten met ontluchting en 3-4% zout op water. Is wel allemaal supermarktspul, maar wil het even een keertje proberen voordat mijn oogst door komt.

Afbeelding

Ik ben super benieuwd! Hoe lang zouden jullie het laten staan, wetende dat het binnen net zo warm is als buiten?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:10

Alles ziet er zo lekker uit,

Ik heb van de week bijna 4 kilo tomaten verwerkt tot saus. En al 2 kilo druiven sap van gemaakt. Dat gaf 1,5 liter sap. De bak moet ik nog verder leegmaken. Daar komen nog wat liters vanaf, maar opslag problemen, morgen op flessenjacht :+

Ik ben nu bezig met de boontjes. Een grote vergiet al schoongemaakt. Dit deel ga ik zo blancheren en dan de vriezer in. De volgende portie gaat in weckpot. Daarna moet ik nog frambozen en bramen verder plukken dat wordt jam vandaag samen met rode bessen die ik gekregen heb. En dan hebbik nog 4 kilo appels tot moes en cake te verwerken, kortom zoet bezig.

De aardappel stand staat nu trouwens op meer dan 20 kilo

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:26

Ik heb toch nog boerenkool en bieten plantjes gevonden bij een andere Welkoop hier in de buurt. *\%/*
Als een kind in de snoepwinkel zo blij haha.

Ga ze mooi inpakken met vogelnet, hopelijk ook tegen de slakken!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:47

Mjam, boterbonen bij Karuna!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 15:24

Echt wel. 5 porties nu in de vriezer voor geblancheerd, en nog een bult te gaan. Deels al geplukt deels moet nog geplukt worden. Ook de "normale" harico verts moeten nog gedaan worden, ook daar deels vriezer deels wecken,

En mijn potjes rood fruit jam zijn gevuld. Niet slecht voor 550 gram fruit. Het derde gevuld potje gaat zo de koelkast in. Die gaat op als ik mijn huidige potje jam op heb. Ik gebruik bewust kleine potjes omdat ik ze vooral alleen moet opeten, zonde als het overstuur gaat omdat het teveel is Het smaakt extra lekker als je gewoon je eigen jam uit de kast kunt trekken :Y) :D

Afbeelding

Ik ga alleen vandaag nog de tot nu toe geoogste prei blancheren en vriezen. Drie grote preien al. Ze schoten in bloei, dus maar geoogst. Geen idee wat bloei doet voor de prei, mijn eerste keer namelijk

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 16:25

Mijn 8 potten augurken zijn al bijna op. Mijn augurken zijn ook al bijna overleden dus helaas einde. Volgend jaar eens kijken hoe ik dit beter kan aanpakken voor meer oogst.
Mijn tomaten oogst ik zodra ik een beetje kleur krijg. Oogst valt een beetje tegen

Heb wel mijn eerste druiven trossen maar nog geen idee wanneer deze klaar zijn

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 19:12

Bij ons gaat er los een pot confituur per maand door heen. Op brood, op pannekoeken, als fruitsaus bij natuuryoghurt of gebak...

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 19:40

Meelezer....

Ik heb veel bosui, maar ik weet van ellende niet wat ik ermee moet (zoveel eet ik niet in korte tijd). Kun je bosui invriezen? Of andere tips om bosui te verwerken/bewaren/conserveren zijn ook welkom :)

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 19:52

Bosui snij ik en vries ik rauw in. Als ik het nodig heb gaat het bevroren in de pan

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 20:09

Je kunt het geloof ik ook goed drogen (en eventueel tot poeder maken > uienpoeder).

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 22:26

caro29 schreef:
Bosui snij ik en vries ik rauw in. Als ik het nodig heb gaat het bevroren in de pan

Idd, werkt perfect

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 01:00

Hier gedroogd, gaat ook prima (met een voedseldroger).

Als je verdachte langwerpige beschadigingen ziet op je bosui en je ziet niks zitten aan de buitenkant, check de binnenkant dan even op poepjes en iets dat bijna voor een made door kan gaan.