De eetbare tuin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:19

Ik bewaar de zaden in reageerbuisjes.
Elk soort per buis, sticker erop wat het is, en dan met zijn allen in een ronde glazen pot, staat best leuk op het aanrecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:26

Dat is ook makkelijk en ruimte besparend :j , ook gewoon grond is het buisje?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:30

Nee, alleen de zaden dan hè om te bewaren, i.p.v. aaaal die losse zakjes waar alles uitrolt enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:32

Oh zo :j :P , was even met gedachten ergens anders

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:35

Zo staat het bij mij op het aanrecht.

Afbeelding

En dan met etiketje erop wat het is, wanneer zaaien en hoe.

Afbeelding

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:37

Cool!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:06

Wat een leuk idee die reageerbuisjes! Staat erg leuk. Ik denk alleen dat je ze op deze manier niet jaren lang kan gebruiken, ze kunnen namelijk het beste donker bewaard worden.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 15:22

Nouja, bij mij gaat er nog weleens wat mis, dus de zaden er ook niet zo heel lang in :+

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 15:40

Bij mij zijn de tomaten, peterselie, maggikruid en slaatjes al uitgekomen (:

Slaatjes zijn al verpot, tomaten zijn inmiddels ook groot genoeg dus die worden morgen verpot.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:57

hoeveel tijd gaat er bij jullie per week zitten in het onderhoud van de tuin?
het lijkt mij erg leuk en handig om zelf wat groenten en fruit in de tuin te hebben.

ik heb twee (nu nog) kale vlakken in de tuin, beiden ongeveer 20m2.
1 ligt in de zon, de ander deels zon, deels schaduw.

we zouden hier gras in willen, maar misschien is een deel moestuin ook wel erg leuk!

de volgende groenten en fruit lijken mij wel wat:
-rode druiven
-aardbeien
-bessen
-bramen

-komkommer
-sla
-bloemkool
-broccoli
-tomaat
-uien
-selderij
-radijs
-wortel
-champignons?

geen idee of deze soorten makkelijk of moeilijk zijn en waar ze zouden moeten groeien (zon/schaduw).
en hoeveel ruimte ze nodig hebben. uiteraard hoeven ze niet allemaal tegelijk in de tuin te staan, en is afwisselen van de soorten ook prima.

iemand tips?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:36

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:10

leuke link! dank je.
het klinkt echt heel erg leuk om te doen en het lijkt niet veel werk. de ruimte heb ik er ook wel voor.
kunnen jullie het hele jaar door groente en/of fruit eten uit eigen moestuin?
vraag me vooral af hoe dat in de herfst/winter periode gaat, of planten jullie dan weer echt de wintergroentes?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:34

Er zijn idd best wat groente die je de winter kunt laten staan en juist in de winter kunt oogsten :j

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:11

Welke grond raden jullie aan voor zo,n vierkante meter moestuin ?

Mij is op mijn stage namelijk geleerd dat ikbemeste tuinaarde moet gebruiken maar er werd me net gezegd dat dat toch niet zo goed blijkt te zijn
Wil mijn bak nu nog niet klaar hoor maar wil wel graag weten wat ik er het beste in kan doen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:17

vierkante meter tuin, gewoon een mooie potgrond met iets van perliet er door , dat werkt het prettigste denk ik.
bemeste tuinaarde zou ik niet doen :n is vaak best vet en kleierig , dat werkt gewoon niet prettig.
je wil juist luchtige grond die goed vocht vasthoud met vodloende voeding (in potgrond zit een stuk voeding, je kunt het makkelijk verrijken met extra compost en andere toevoegingen)

ik gebruik dalijk hier in de tuin dalijk vooral compost en wat zand (redelijk wat klei in de grond) maar dat is gewoon een stuk tuin wat ik omspit, ook daar gebruik ik zelf liever geen tuinaarde voor.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:23

Dankjewel :D ik ga eerst als het weer het toelaat even met de hoge druk spuit over die planken heen en dan goed laten drogen in de zon moet sowieso de hele tuin eerst doen met de hoge druk spuit en dan kan ik pas daar aan beginnen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:28

ik moet nog 8 meter border uit gaan graven en ontdoen van grof puin...dank u vorige bewoners :roll:
de eerste meter heb ik van het najaar gedaan, 1 meter lang en een dikke halve meter diep, daar kwamen drie kruiwagens puin uit... echt tof joh.

weet ook dat er een flinke vijver achterin de tuin heeft gelegen, wil niet weten wat daar allemaal in is verdwenen. van het weekend zelfs nog bezig geweest. Wilde twee druiven in de grond zetten, stuit ik op betonnen balken in de grond...dolle pret :=

o...en het verhoogde terras achterin ...zal mij benieuwen als we dat gaan ruimen...
zal zo blij zijn als ik die tuin af heb he :+

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:33

Haha snap ik

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:43

Fijn zulke vorige bewoners is wel de makkelijkste manier om van je bouwpuin af te komen. :=

Van de 5 gratis gele tomaatjes zijn er 3 omhoog en van de 10 cherry tomaten heb ik 8 plantjes. De viooltjes, peterselie, tijm en selderij doen het ook goed. Rest van de plantjes worden hier half/eind maart geplant. Behalve als de ah lente ui heb die plant ik zo snel mogelijk. Zit er over na te denken om de potjes waar nu niks omhoog is gekomen daarvoor te gebruiken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:48

uhuh, idd...hoewel de border echt erg is hoor...is niet eens in de grond verstopt, maar gewoon er op gemieterd en dan nog een laag grond er bovenop gedaan...ligt nu echt een stuk tegen de schutting op omhoog :n
de vijver , ik heb via de buren vernomen dat ik een rieten tuinset kan gaan tegenkomen :?
en de betonnen balken zijn een schuurtje geweest tegen de bijkeuken aan , die balken zijn de fundering daar van begreep ik van de andere buurman .

Marcella, welke plantjes zitten er in die potjes, tomaatjes? en hoe lang staan ze al ?
kan best zijn dat die nog komen :j soms duurt het best lang voor ze ploppen

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:49

Marcella hoelang duurde het voordat jou tomaat boven kwam?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:50

Onze border is ook deels opgevuld met enorme keien :D Maar zit het helemaal dicht of kun je er wel wat op zetten? Hier groeien er gewoon hortensia's op.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 17:04

Sonja_vR zou dan best kunnen dat je misschien nog meer verrassingen tegen kan gaan komen. Als ik het zo hoor zou het me niet verbazen..... :=

maatje987 schreef:
Marcella hoelang duurde het voordat jou tomaat boven kwam?

Na ongeveer 1,5 week kwamen ze omhoog.

Zou inderdaad kunnen dat ze nog omhoog komen sommige zijn gewoon net wat langzamer. :j Ach heb anders ook nog de kweekbakjes 3 stuks van de lidl staan. :D

Hortensia's zijn ook haast onverwoestbaar. :+

O heb er trouwens een stukje tuin erbij gekregen, maar moet daar dan nog wel oude planten verwijderen. Waaronder de spaanse margrieten die er 2 jaar gestaan hebben. Dacht ze van de week er even snel eruit te trekken, maar dat moet ik dus anders aanpakken en dus uitsteken. _O-

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 17:07

Wel erg leuk, Spaanse Margrieten :j

Ik heb 1,5 week geleden blauwschokkers en sugar pods gezaaid in de volle grond; weg! Ik kwam gisteren, zag hele gangenstelsels van muizen op die plek. Denk dus niet dat er wat gaat groeien... Ga dus maar thuis voorzaaien.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:03

muizen hebben wij ook grote problemen mee, hebben de hele tuin ondergegraven. en onder het kippenhuis woont een rat ;(

ik heb net een watermeloen voorgezaaid, deze keer maar iets eerder beginnen, en ben benieuwd of het wat wordt. Mijn erwtjes zijn al naar buiten om af te harden. Hopelijk dit weekend in de grond.

@Veneri, een groentetuin is toch best nog wel wat werk hoor. Zeker in het begin om alles onkruid vrij te houden.