de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:17

Ik heb inmiddels een 5kg aardappelen. :D

en enorm veel tomaten, echt absurd veel. Ze zijn nog groen, maar hoe ik die straks moet opeten? Tomatensoep er van maken?

Mijn watermeloen die uiteindelijk na tig keer doodgaan en herzaaien nu wel nog leeft is inmiddels een 5cm in doorsnede. Ik hoop dat ik die over een paar weken kan eten.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:55

germie schreef:
en enorm veel tomaten, echt absurd veel. Ze zijn nog groen, maar hoe ik die straks moet opeten? Tomatensoep er maken?

Passata!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:59

Ik maak nu regelmatig pastasaus, ik doe het dan in zakjes in de vriezer.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 17:28

Pastasaus, passata, blokjes, enchillada (kippen)soep, chili met of zonder vlees, enchilladasaus, tomatensalsa... En alles kan in een potje als je het weckt ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 17:43

black_kelpie schreef:
Wat ontzettend zonde van je granaatappels karuna. Verder klinkt het goed! :9

Ik ben net terug van vakantie en de tuin is een beetje ontploft hier. Voor het eerst is de boel bijgehouden door iemand die ook daadwerkelijk goed kan tuinieren, en dat is te merken, het staat er veel beter bij dan voorgaande jaren na de vakantie. Erg blij mee *\o/*

Een greep uit het assortiment :Y)

Muismeloen, ik had de boel leeg geplukt voor vertrek, net heb ik er ruim 2 liter af gehaald. Wat moet ik hier nu weer mee :')

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Bessentomaatjes, de andere tomaten gaan ook idioot hard.
[ Afbeelding ]

Biquinho pepertjes
[ Afbeelding ]

Aspergesla en venkel
[ Afbeelding ]

Blonde pluklof
[ Afbeelding ]

Pindapompoentje
[ Afbeelding ]

Padrón pepers, aardbei-popcornmais, augurk, tomatillo's, radijs, paarse bonen en doorgeschoten lemon apple komkommers in de mand....
[ Afbeelding ]

Wil je ergens van af? :+ O:) Volgend weekend zitten we deels in jou buurt

Maar het pakje is opgedoken, wonder boven wonder heeft de granaatappel het volgehouden, *\o/* de andere twee planten vechten voor hun leven :knuffel:

Germie pasta saus maken of volledige maaltijden en invriezen of wekken. Ook groen is best smakelijk al kleuren ze meest nog wel door na het plukken

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 19:08

Vandaag bij intratuin 40% op fruitplantjes. Een braam zonder stekels en een Japanse bes meegenomen

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 16:56

karuna schreef:
Wil je ergens van af? :+ O:) Volgend weekend zitten we deels in jou buurt

Maar het pakje is opgedoken, wonder boven wonder heeft de granaatappel het volgehouden, *\o/* de andere twee planten vechten voor hun leven :knuffel:

Ik denk dat de boel wel op komt :D Oké, de muismeloen misschien niet :')

Wat goed dat de granaatappel het nog doet! *\o/*

Dit wordt ook een vaste in de moestuin denk ik - aalbes tomaatjes! Enorm veel smaak en ze zien er grappig uit in een salade.

Afbeelding

Mijn salie in pot staat er een beetje sneu bij inmiddels, maar die in de grote kruidenbak in de moestuin is echt prachtig, heel mooi groot blad

Afbeelding

Vandaag de laatste ronde van dit jaar ook maar even ingezaaid

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:28

Voedselbos Grand dessert
Afbeelding

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 22:09

Ziet er goed uit! :9

Ik had vanavond vleescrematie bij mijn schoonouders, gelukkig was mijn salade uit de tuin wèl lekker :=

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 17:54

Kan iemand mij toevallig vertellen welk insect deze eitjes heeft gelegd op mijn Indische Kers? (Direct naast peper- en geurerwtplanten)

Afbeelding

Afbeelding

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 08:52

Een koolwitje? Over een dag of 5 even kijken wat voor rupsen er lopen :-)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 09:25

Denk ook koolwitje.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 11:24

Leuk, ben benieuwd

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 16:09

Ik denk niet koolwitje, die hebben gele langwerpige eitjes. Denk wel een vlinder of mot, maar welke weet ik niet. Misschien kan je googlen voor welke vlinders dit een waardplant is en dan achterhalen wat voor eitjes het zijn mocht je dat willen weten :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 12:32

De eerste courgette koekjes zitten in de oven, met kleine bol courgettes gemaakt.

Dit zijn die ik niet op tijd geplukt heb en die dus nog moeten :+ En nee, het zijn geen pompoenen...
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 12:57

Kanonskogels. :+

Afbeelding
Gisteren vriezer opgeruimd totaal 14,5 liter sap multivrucht.
Afbeelding
Eerste pompoen hopelijk in de maak.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En nog wat meloenen hopelijk in aankomst.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 13:13

Nu pas pompoen? Wanneer heb je die geplant/gezaaid dan? Mijne zijn al aan het afrijpen, die heb ik volgens mij eind juni gezaaid.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 13:14

Laat, maar gaan erg hard. Ze staan trouwens in de helft van de lage bak.

Heb niet zoveel ruimte.

Ga het volgend jaar wel aanpassen minder aardappelen en alleen nog vroege. Red het gewoon niet meer met mijn lijf.

Volgend jaar ook weer tarwe voor bodem verbetering en kippen voer. Zit ook te denken om iets van wintergranen te gaan doen.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 18:35

Prairy schreef:
De eerste courgette koekjes zitten in de oven, met kleine bol courgettes gemaakt.

Dit zijn die ik niet op tijd geplukt heb en die dus nog moeten :+ En nee, het zijn geen pompoenen...
[ Afbeelding ]

Die courgette koekjes waren hier ook een hit, binnenkort maar weer eens maken! Ik heb dit jaar niet veel geluk met de courgettes, heel veel bloemen maar weinig bevrucht. En wat er wel groeide was rijp vlak voordat we op vakantie gingen dus die heb ik weggegeven :')

Vandaag nog even bezig geweest in de tuin. De courgette doet het dan misschien niet denderend, maar er valt nog steeds genoeg te oogsten.

Er hangen nog een bult Reisetomate

Afbeelding

Afbeelding

De aardbeispinazie heeft zichzelf een beetje uitgezaaid :+

Afbeelding

De aspergesla is een hit, lekkere stevige sla die makkelijk groeit en waar je lang van kunt oogsten. De overgebleven stengels zijn schijnbaar ook nog heel lekker straks.

Afbeelding

Jalapeño, uiteindelijk toch nog. Niet echt een peperjaar hier.
Afbeelding

Venkel er ook maar uit gehaald, verder nog meer tomatillo's (inmiddels een goede kilo in de vriezer ook), muismeloen en tomaat
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 20:24

Afbeelding
Dit is mijn jalapeno plant. :=

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 07:12

Wat leuk om te zien! Asperges sla ken ik niet maar ziet er mooi uit en je kunt maar door knippen dus?

Hier begonnen de pompoenen slecht maar zijn nu gigantische en groeien tot in het weiland, zijn verschillende soorten, van iemand plantjes gekocht toen die v mij opgevreten waren
Helaas de schattige kleine oranje niet, twee soorten mega groene, donkergroen en lichter groen, geen idee meer wat t is, ben briefje kwijt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 08:25

Ik ben 4 dagen weg geweest, benieuwd wat er in de tuin gebeurd is. Niet dat ik dat al kon zien toen ik nog moest vertrekken, want toen kon ik de tuin ook al niet in :+

Ik moet echt nodig snoeien... Maar ja, dat moet al een maand en ik krijg mezelf er gewoon niet toe gezet.

Wel echt goede leer voor volgend jaar, echt minder planten zetten, beter proberen bij te houden en meer oogsten...

Probleem is dat er zo veel leuke dingen te zaaien zijn, ik heb er dit jaar ook bloemen tussen gezet. Wat lastig is als je er dan geen bordjes bij zet en het systeem 'schijnbare chaos' ineens een compleet ontplofte chaos wordt :')

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 10:50

Symke schreef:
Wat leuk om te zien! Asperges sla ken ik niet maar ziet er mooi uit en je kunt maar door knippen dus?

Ja, je plukt steeds de onderste bladeren weg en hij blijft van boven uit doorgroeien.

Prairy schreef:
Probleem is dat er zo veel leuke dingen te zaaien zijn, ik heb er dit jaar ook bloemen tussen gezet. Wat lastig is als je er dan geen bordjes bij zet en het systeem 'schijnbare chaos' ineens een compleet ontplofte chaos wordt :')

_O-

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 11:09

Ik hoop eigenlijk dat de pompoenen en komkommers nog kan verhuizen, maar ben bang van niet. Anders moet ik ze de grond bij de paprika's en peppers ook maar laten overnemen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 12:56

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tomaten zijn er nu bijna af.
De bonen ben ik nog wel even aan het plukken. Ik denk 5 kilo slabonen en 3 kilo sperciebonen.

Alles inmaken wekken of invriezen