Ziet er goed uit Poes.
Mar_fay jouw venkel met port en honing viel hier niet zo in de smaak.
Kimalian schreef:Hallo, ik wil mij hier ook melden. Ik ben nog wel een groentje want ben pas sinds 2 weken vegetarische.
Ik vroeg mij af of sommige vegetariërshier nog wel vis ook of dat ook niet?
N.a.v deze post ontstond er in dit topic een gesprek. Ik heb hier ook over nagedacht.
Ik denk dat het een kwestie van naam is en dat een vegetariër staat voor totaal geen dieren eten. Veganistisch gaat een stap verder want zij eten ook geen producten waar iets van dier in zit. Misschien dat de veganist de toekomstige mens is en meer en meer mensen op deze manier zullen gaan leven. Wellicht dat we later een tweedeling gaan zien, van mensen die heel kritisch met de aarde omgaan en hetgeen ze eten en mensen die daar anders in staan. Ik weet het niet.
Ooit schreef iemand in dit topic iets in de trant dat zij zich gelijkwaardig aan dieren beleeft. Misschien is dat een kwestie van woorden gebruiken, maar ik beleef dat totaal niet. Ik beleef het meer zoals verwoord is in de kleine prins waarin het prinsje aan de vos vraagt of deze zijn vriendje wil worden. Daarop antwoord de vos, dat hij dan tam gemaakt moet worden. Daarmee zegt hij, dat de mens een verantwoordelijkheid op zich neemt tegenover het dier op het moment dat vriendschap wordt aangeboden (heel mooi poëtisch sprookje van Antoine de Saint-Exupéry en een echte aanrader om te lezen).
Zo zie ik dat ook meer. Ik zie het dier meer als "een soort kind, maar dan wel van een totaal ander soort als de mens". Wij juist omdat wij hoger in de voedselketen staan, hebben dus de verantwoordelijkheid om zeer goed te zorgen voor het dier. Ook de dieren die opgegeten worden moeten we goed voor zorgen, waarbij je jezelf dus kunt afvragen of dat opeten nog ethisch verantwoord is. Iedereen zal daar zijn eigen afweging in maken.
Ik merk dat ik weinig of niet nog vlees eet en als ik iets van dieren eet is het vis en eigenlijk alleen nog af en toe gerookte zalm. Omdat het goed is voor mij, zal ik binnenkort beginnen met medicatie waarin visolie zit. Vind ik niet echt prettig, maar daarin kies ik dus voor mezelf ten koste van het dier. Waarschijnlijk ten compensatie zal ik minder en minder vis gaan eten als dit nog mogelijk is.
Voor mezelf vind ik kritisch zijn en bewustzijn heel erg belangrijk. Maar dit zonder starheid en dogma's en relativeringsvermogen vind ik erg belangrijk. Zoals mijn vriendin die na 40 jaar vegetarisch zijn (onderbroken tijdens haar zwangerschappen) nu af en toe vlees eet en voelt hoe haar hersenbeschadiging beter aan het worden is. Ik vind het erg fijn dat zij in deze kiest voor haarzelf.
Ook vind ik het erg fijn dat wij in het rijke westen leven en dus keuzes van vegetarisch/ veganistisch zijn kunnen maken. Als je bv in Jemen woont, waar een nare oorlog is en een enorme hongersnood dreigt, zal niemand daar mee bezig zijn. Je bent al blij als je zelf en je kinderen eten en zuiver drinken hebben en het gewoon overleven. Dat vind ik voor mezelf altijd erg relativerend, op teveel plekken op aarde kunnen mensen dit soort keuzes helemaal niet maken daar zij hun 1ste levensbehoefte totaal niet voor elkaar hebben
.
Ik vind zelf de (re)incarnatie gedachte een interessante en af en toe vraag ik me af hoe dat bij dieren is, waarbij ik me afvraag of dieren na verloop van incarnaties tot mensen kunnen incarneren en hoe dat nu zit. Ik weet het niet, maar die vraag draag ik al 40 jaar met me mee. Zomaar wat persoonlijke spinsels van mij naar aanleiding van jullie posts in dit topic
.