Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 11:47

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 14:13

Bedankt voor de tip van de oven!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 14:36

poes schreef:
Ja zelfs dat verkloten wij dus. Hoe bak je het af? In warme lucht oven. Op welke plaat en temp?

Oei wij hebben denk ik ook een heteluchtoven, we zetten het meestal op 220 graden ongeveer. Maar omdat we met 2 zijn gaat één op de plaat en één op het rooster. Dan laat ik hem opwarmen, pizza's erin, omzetten naar onderwarmte voor 5 minuutjes en daarna nog iets van 10-15 minuten normaal. Dat werkt wel :j De bodem is soms nog wat zacht maar ach

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 16:07

Wij doen altijd maar 1 pizza in de oven en dan op het rooster. Nooit twee want dat werkt niet goed en ook niet op de plaat omdat het dan sneller zacht is.

Tegenwoordig hebben we wel een pizzadome voor onze houtgestookte barbecue. Dus ik verwacht dat de pizza met mooi weer daar op gaat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 18:28

Op het rooster (ik heb een extra brede gasoven op gasflessen gaat hij) doe ik twee pizza's met daaronder het bakpapier. Hetzij deeg kant en klaar gekocht hetzij zelf gemaakt. Ik verwarm de oven voor 10 minuten op stand 5. Dan doe ik de pizza's in het midden van de oven en check na 10 minuten. Dan zie ik hoe het zich ontwikkelt en doe ik hem of hoger of wat lager. Ik heb altijd een lekker krokante pizza, ook als ik hem zelf maak.

Hier hebben we er op dit moment twee in de oven.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:10

Mijn ouders hebben een pizza steen (origineel voor op de BBQ) en dat werkt super voor in de oven! We hebben er twee (een vd action en een van de lidl)! Daar worden ze echt heerlijk krokant op aan de onderkant :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:14

dat is ook nog een idee ja, dank je voor de tips :)

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 18:05

Vandaag gaan mijn sjefke en ik heerlijke Chinese noedels maken, dit recept ( https://redhousespice.com/zha-jiang-mian/ ), maar dan met stukjes tempeh ipv het vlees. Zin an :9 ik heb al veel te lang geen verse, dikke Chinese noedels op en ik vind ze zoooo lekker.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 21:39

Ik heb lekker gegeten bij een vegan resto in München! Siggis.

Voor springrolls met hoisin saus
Hoofd vegan schnitzel met frietjes :D

Afbeelding

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 21:42

Lekker Poes! Ons recept was ook goed gelukt, ik zou de tempeh wel iets krokanter maken de volgende keer maar het smaakte dikke prima :) En we hebben nog soja bonen pasta en hoisin saus over, dus we kunnen nog een aantal andere dingen proberen. Laten we nou nog loempiavellen ingevroren hebben liggen.... :))
We hebben ook een nieuwe toko met weer hele nieuwe spullen, dus we kunnen weer wat dingen kopen om mee te experimenteren. Altijd leuk!

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:48

Gisteren bij Wally in Nijmegen een heerlijke vegetarische burger gegeten :) Voor wie in de buurt woont, een aanrader

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:49

Ziet er goed uit Poes!

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:37

Wipher schreef:
Gisteren bij Wally in Nijmegen een heerlijke vegetarische burger gegeten :) Voor wie in de buurt woont, een aanrader

De Kronenburger heeft ook hele lekkere vega(n) burgers :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 11:13

Ziet er goed uit Poes.
Mar_fay jouw venkel met port en honing viel hier niet zo in de smaak. :o

Kimalian schreef:
Hallo, ik wil mij hier ook melden. Ik ben nog wel een groentje want ben pas sinds 2 weken vegetarische.

Ik vroeg mij af of sommige vegetariërshier nog wel vis ook of dat ook niet?

N.a.v deze post ontstond er in dit topic een gesprek. Ik heb hier ook over nagedacht.

Ik denk dat het een kwestie van naam is en dat een vegetariër staat voor totaal geen dieren eten. Veganistisch gaat een stap verder want zij eten ook geen producten waar iets van dier in zit. Misschien dat de veganist de toekomstige mens is en meer en meer mensen op deze manier zullen gaan leven. Wellicht dat we later een tweedeling gaan zien, van mensen die heel kritisch met de aarde omgaan en hetgeen ze eten en mensen die daar anders in staan. Ik weet het niet.

Ooit schreef iemand in dit topic iets in de trant dat zij zich gelijkwaardig aan dieren beleeft. Misschien is dat een kwestie van woorden gebruiken, maar ik beleef dat totaal niet. Ik beleef het meer zoals verwoord is in de kleine prins waarin het prinsje aan de vos vraagt of deze zijn vriendje wil worden. Daarop antwoord de vos, dat hij dan tam gemaakt moet worden. Daarmee zegt hij, dat de mens een verantwoordelijkheid op zich neemt tegenover het dier op het moment dat vriendschap wordt aangeboden (heel mooi poëtisch sprookje van Antoine de Saint-Exupéry en een echte aanrader om te lezen).
Zo zie ik dat ook meer. Ik zie het dier meer als "een soort kind, maar dan wel van een totaal ander soort als de mens". Wij juist omdat wij hoger in de voedselketen staan, hebben dus de verantwoordelijkheid om zeer goed te zorgen voor het dier. Ook de dieren die opgegeten worden moeten we goed voor zorgen, waarbij je jezelf dus kunt afvragen of dat opeten nog ethisch verantwoord is. Iedereen zal daar zijn eigen afweging in maken.

Ik merk dat ik weinig of niet nog vlees eet en als ik iets van dieren eet is het vis en eigenlijk alleen nog af en toe gerookte zalm. Omdat het goed is voor mij, zal ik binnenkort beginnen met medicatie waarin visolie zit. Vind ik niet echt prettig, maar daarin kies ik dus voor mezelf ten koste van het dier. Waarschijnlijk ten compensatie zal ik minder en minder vis gaan eten als dit nog mogelijk is.

Voor mezelf vind ik kritisch zijn en bewustzijn heel erg belangrijk. Maar dit zonder starheid en dogma's en relativeringsvermogen vind ik erg belangrijk. Zoals mijn vriendin die na 40 jaar vegetarisch zijn (onderbroken tijdens haar zwangerschappen) nu af en toe vlees eet en voelt hoe haar hersenbeschadiging beter aan het worden is. Ik vind het erg fijn dat zij in deze kiest voor haarzelf.

Ook vind ik het erg fijn dat wij in het rijke westen leven en dus keuzes van vegetarisch/ veganistisch zijn kunnen maken. Als je bv in Jemen woont, waar een nare oorlog is en een enorme hongersnood dreigt, zal niemand daar mee bezig zijn. Je bent al blij als je zelf en je kinderen eten en zuiver drinken hebben en het gewoon overleven. Dat vind ik voor mezelf altijd erg relativerend, op teveel plekken op aarde kunnen mensen dit soort keuzes helemaal niet maken daar zij hun 1ste levensbehoefte totaal niet voor elkaar hebben :(:) .

Ik vind zelf de (re)incarnatie gedachte een interessante en af en toe vraag ik me af hoe dat bij dieren is, waarbij ik me afvraag of dieren na verloop van incarnaties tot mensen kunnen incarneren en hoe dat nu zit. Ik weet het niet, maar die vraag draag ik al 40 jaar met me mee. Zomaar wat persoonlijke spinsels van mij naar aanleiding van jullie posts in dit topic :o .

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 11:42

Dat wordt wel beschreven in het Boeddhisme, of en hoe dieren kunnen incarneren/evolueren. Maar er zijn in het boeddhisme tegenwoordig zoveel stromingen, je zou de meer 'wetenschappelijke' uitgaven moeten lezen, ik heb ze ooit geërfd van mijn oma maar ik vond het een te grote 'studie'. Bovendien ben ik deels door oma grootgebracht en heb ik me nogal verzet tegen haar doctrine. (Die het boeddhisme juist helemaal niet zou moeten zijn)

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 12:32

Pien, geen probleem hoor. Dat heb je soms met experimenten :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:05

mar_fay schreef:
Pien, geen probleem hoor. Dat heb je soms met experimenten :)

Klopt vonden we ook.

Vanavond champion courgette pie, spinazie met eitje, pompoen puree met een mooi kleuren palet.

Afbeelding

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:54

Vegan pasta ‘carbonara’ <3
Met saus van bloemkool, bouillon, half pakje kookroom en edelgistvlokken.
Het ziet er niet super knap uit maar was zoooo lekker haha

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:32

Mijn hond vond de halve taart die ze hier thuis op tafel hadden laten staan nadat ik was vertrokken ook lekker. Ze heeft wel wat sneetjes op haar tong omdat ze de schaal die ze van tafel afgetrokken had vakkundig schoon gelikt heeft... -O- Duts.
Was een lekkere mengeling van ingevroren mirabellen en bramen met een custard gemaakt van het bramensap en kruimeldeeg eroverheen, je hebt er maar weinig suiker bij nodig (ca 5 eetlepels voor een taart van 24cm doorsnee, taart van 4 cm hoog ongeveer).

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:37

Ik heb vandaag de Nature & Moi Classic Vegan geraspte kaas geprobeerd (door de spaghetti bolognese met Vivera kruimgehakt gedaan, en ook los een theelepeltje genomen om te proeven).
Ik ben echt heel pietluttig (vind ik) als het gaat om een echte kaassmaak...

Dit is hem, mensen. Echt. Dit smaakt precies naar jong belegen kaas. En dat voor €2,75 voor een zak van 200 gram!
En er zit geen soja, lactose, gluten en palmolie in! B12 is toegevoegd.

Ik overweeg sterk om gewoon nooit meer met geraspte kaas van koemelk te koken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 22:41

Dat merk is idd echt heel erg lekker :j
Alleen jammerlijk slecht aan te komen bij mijn in de buurt
En de soorten die ik zoek altijd uitverkocht online

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 23:06

Gaby wat zijn de ingrediënten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 23:18

Waar heb je hem gekocht? Ga ik hem eens opzoeken!

En als je vis eet ben je geen vegetariër, zo simpel is het.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 23:43

Marlinde, ik weet niet waarom je dit zo op die manier opschrijft, want iedereen in dit topic is het daar over eens, volgens mij.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 23:49

Ha ik ga die ook eens zoeken. Ik vind die violife schelletjes erg lekker en de violife strooikaas gesmolten ook. Maar over de pasta vond ik het niet zo.

En dus nam ik toch maar een handje echte kaas en smaakte dat ook niet meer :roll: :D

Vnv een ander vega restaurant gegeten waar ze een volle pagina vegan starters en nog een volle pagina vegan hoofdgerechten hadden. Alles was prima :j

Prinz Myshkin in München.

Snap marlinde wel. Collega zocht ook naar vis op de kaart daarnet. In een vega restaurant. Die kende een vegetarier die wel nog vissen at omdat ‘die zo dom waren’.

Heb geantwoord dat ik met die redenering ook mensen kan fretten op de barbecue :D

Maar pien omschrijft zich ook niet als vegetarier toch? Vind het wel leuk om te zien hoe mensen experimenteren met anders eten :)

Ik zie mezelf niet beter als dieren. Dat wil niet zeggen dat ik iets heb tegen dieren eten. Ik heb wel iets tegen de gruwelijke manier waarop we dieren houden in de bio-industrie. En hoe we onze ogen sluiten voor de realiteit. We zijn razend over excessen bij huisdieren of over hele erge excessen bij slachtdieren. Maar verder lekker negeren dat varkens hyper intelligent zijn en dat ze gewoon heel ellendig gehouden worden.

Maar aangezien ik daar tot voor kort aan mee deed, vind ik het erg belangrijk om op te letten met oordelen. Ik ben immers ook maar vega en nog niet volledig vegan.

Ha motel one heeft nu trouwens ook twee vegan spreads bij het ontbijt!