Iemand die zich vlees onthoudt maar vis nuttigt wordt pescotariër genoemd. Veel mensen zijn niet bekend met dit begrip en dus komt het regelmatig voor dat pescotariërs zeggen: ik ben vegetariër, maar ik eet nog wel vis. Je kunt je voorstellen dat dit verwarring veroorzaakt en er bijvoorbeeld toe leidt dat volledige vega's vis geserveerd krijgen, dat is ook geen pretje.
Ik ben zelfbenoemd vagetariër, wat voor mij inhoudt dat ik buitenshuis altijd vegetariër ben, dat ik maandenlang vegetarisch en relatief vaak veganistisch eet, heel soms een stukje lokaal geschoten gans of eigen kip. Vis alleen nog maar als ik op de honden van vrienden pas zoals afgelopen week. Zij hebben altijd zoveel in de koelkast, vaak op of over de houdbaarheidsdatum, dat ik de koelkast leeg eet om voedselverspilling te voorkomen
ik vind vis hartstikke lekker, vlees ook, en kan dan van die kleine beetjes heel erg genieten. Maar bij lange na niet genoeg om me niet schuldig te voelen als ik het zelf koop en direct de industrie stimuleer die erachter hangt. Ik ben me ervan bewust dat dit voor velen anders voelt, maar geef het je vooral als voorbeeld: doe je best, doe wat jij goed acht en geniet ervan als je besluit om wél af en toe wat vis of vlees te eten. Maar besluit dat dan ten volle en met een goede redenering voor jezelf
Moet het? Nee. Je kunt door goed en uitgebalanceerd te koken en waar nodig aan te vullen met supplementen echt volledig vegetarisch/veganistisch eten. Ik zou je wel aanraden om je goed in te lezen over hoe je verschillende groenten/peulvruchten/ingrediënten het beste combineert om jezelf gezond te houden. En die gerechten zijn ook nog eens vaak het lekkerst
Dat hoeft echt niet elke dag, we eten hier in dit topic graag toetjes, taartjes en ander zoets, evenals een lekkere vette vega hap, maar het is wel iets om in je achterhoofd te houden. Zie het als een heerlijk avontuur
Sterker nog ik zou achteraf gezien eerder stoppen met vis eten dan vlees. (Inmiddels beide al jaren niet meer gegeten maar goed
)
. De Jumbo heeft plantaardige knoflooksaus in het versschap staan. Ik had het laatst in een pitabroodje met sla en tomaat, komkommer en dus knoflooksaus. Zou je het niet kunnen roerbakken met iets van tomaat en ui en paprika?

Gewoon een bodem van de Jumbo, een blikje tomatenpuree in een schaaltje mengen met wat water, olijfolie en een lading kruiden, op smeren, lekker veel groenten op leggen en olijven en zongedroogde tomaat, en vegan kaas. En nog wat kruiden.