De eetbare tuin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikkeniet

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 23:08

Ik ga komend weekend al mijn zaden en bakken pakken.
En beginnen met kiemen.
Wil een aantal speciale tomatenplanten van vorig jaar nogmaals proberen.
Het zijn minitomaatjes, maar met heel veel smaak.
Gaven alleen vorig jaar vrij weinig tomaatjes, denk dat het aan de te kleine, ondiepe pot lag.
Alles moet bij mij buiten in 2 vierkante meter bakken of in potten.
Verschillende soorten uien, worteltjes en lekkere sla.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:45

Villa schreef:
Is het iemand van jullie ook wel eens gelukt om een avocadopit te planten? Mijn pit heeft nu wel al een hele lange wortel, maar nog steeds geen steel/blad.

Ja duurt heeeeeeel lang. Bij mij was ie 15cm. Toen was ik m beu en begon. Herfst te worden dus weg gegooid

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:52

Voor de beginnende moestuinders hier. Ik ben vorig jaar begonnen en heb heel veel bij de lidl gehaald. Als je voor 5 euro zakjes zaadjes koopt bij de lidl heb je meer dan zat om een jaartje te proberen :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:20

Ik ben ook begonnen met wat lidl zaad :) werkt prima hoor! Ik heb er lekkere groente van gekregen!
Rond het voorjaar kom je overal en nergens zaden tegen, de leukste soorten soms :)
Enige waar ik altijd op let is dat ze niet van Monsanto zijn.. Staat er "Seminis" of "de Ruiter Seeds" op, niet kopen! ;)

Sinds dit jaar heb ik bijna alleen nog maar biologische zaden. Dan weet je in ieder geval zeker dat ze niet gemanipuleerd zijn.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:33

Annemiek: wat is de reden dat je die niet moet kopen??

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:02

Over twee weken liggen ze vast ook wel in de aldi.

Dat heb ik van meerdere gehoord. Maar heb me er niet in verdiept..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:09

monsato is troep

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:14

Hier ook een monsanto boycot.
Is een heel naar bedrijf wat een monopoly wil en stunt met gentech
Daarnaast ook een hele flinke bestrijdingsmiddelen toko welke het heel erg niet nauw neemt met volksgezondheid of milieu in het algemeen
en boeren erg naar behandeld

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:35

Ell_en, als je er meer info over wil dan kan ik je echt aanraden om de documentaire "GMO, OMG" te kijken. Staat op Netflix, maar waarschijnlijk ook gewoon via internet te vinden. Echt ongelofelijk, je gelooft je oren niet! Dat bedrijf is echt de hele wereld aan 't vergiftigen, en ik stond er echt van te kijken hoe het mogelijk is dat er zo veel corruptie bestaat! Zonder overdrijven een levensgevaarlijk bedrijf wat heel Amerika compleet in z'n macht heeft en langzaamaan ook naar Europa probeert te komen. Ze kopen patenten op zaden en zelfs hele groentes zodat het straks illegaal wordt om zaden van anderen te kopen/gebruiken en er in de toekomst alleen nog genetisch gemanipuleerde planten zijn.
Ze hebben er inmiddels al voor gezorgd dat de bijen bijna uitgestorven zijn..
Echt een vreselijk bedrijf.
Die documentaire zou iedereen echt een keer gezien moeten hebben.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:53

Ik heb voor de liefhebber ronde en langwerpige courgette, de langwerpige is de Black huppeldepup.. ben nu niet thuis dus kan niet opzoeken. En ik heb mini komkommer zaadjes en ik moet even kijken wat ik aan bonen heb. Ook heb ik nog heel veel little gem zaadjes. Wil het best tegen verzendkosten opsturen.

ik heb mijn lidl kas *\o/*

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:46

Kaygee: mini komkommer lijkt mij erg leuk! :D

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:04

Stuur maar even een pb :)

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:05

Zijn de zaadjes van de lidl eigenlijk van die groep? He/ daar nooit op gelet :n

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:14

Ook even bij de lidl gewinkeld vanmiddag en de koepel en kweekbakjes genomen. En moet eigenlijk een keertje wat shoppen van hout zodat ik eigen kweekkastje kan bouwen. Glasplaat ervoor is er al.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 02:45

Hier ook bio.
Anti GMO. Anti monsanto.
Daarom bestel of koop ik ze bewust en niet bij prijsstunters.
Ik bestel mijn zaden bij http://www.debolster.nl

En ik zaai zuinig. Meestal komt er toch voor ieder zaadje ook een plantje.
Ik ga dus uit van het principe 1 zaadje gezaaid is 1 plantje.

Idem dito voor de aarde.
En voor eventuele verrijkende spullen om aarde te verbeteren of tomaten te voeden.
Plantjes bestaan net als mensen uit cellen oa.
Wat je er in stopt krijg je er ook uit.
Zaden, aarde, voeding..
Komt allemaal in het plantje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 08:38

Heb de komkommers hopelijk gered , zoals verwacht een heel kluitje met half op komende plantjes. Nu lekker in de kasje bijkomen

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:02

Ik heb ook mijn eerste zaadjes weer in m'n kasje gedaan, dus ik kom weer aanhaken! Dit jaar word de moestuin nog wat groter. Vorig jaar zo'n 12 m2, dit jaar ongeveer 40 m2. Leuk!

Ik zaai ook niet teveel, we zijn maar met z'n tweetjes en ik vind het zonde om alles weg te gooien.
Alleen heb ik als cadeau heel veel zakjes zaad gekregen, waardoor ik nu 4 zakjes tomaten-zaadjes heb, tig bonen / doperwten, enzovoorts....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:34

40m2, daar kun je heel wat op kwijt! Gaaf!

Elk zaadje een plant gaat hier niet lukken helaas. Van de meeste pepers is ongeveer de helft uitgekomen/nog in leven, en de bloemkolen zijn ook niet allemaal gelukt. Ik probeer altijd het dubbele aan zaadjes te zaaien en dan haal ik de kleinere plantjes er tussenuit en blijven alleen de sterkste over.

Ik ben nu bezig met een moestuin-plan :+

Afbeelding

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:56

Nou, maar dat ziet er ook niet klein uit! Hoeveel m2 is dat?
Wij wonen op een boerderij, dus ik mag gerust een stukje meer of minder voor de moestuin in gebruik nemen. Land zát!
Maar ik wil het dit jaar wel beter doen: vorig jaar kwamen we óm in de sla, terwijl we eigenlijk helemaal niet van sla houden... -O-
Ik wil meer suikermais (daar zijn we gek op!), bonen, erwten, worteltjes, aardappels, aubergine, courgette, tomaat, watermeloen, enzovoorts.

Verder hebben we iets van 20 fruitbomen staan (allerlei soorten, waaronder ook perzikken! :D ) en een rij van ongeveer 20 meter met bessenstruiken / bramen / enzovoorts. Ook heel leuk. Én nog een rij van iets van 30 aardbeienplanten staat er al.

Villa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:13

Jeetje 20 fruitbomen Carola, kom je niet om in het fruit dan? Super gaaf, ik zou wel een foto willen zien van jullie tuin :D

Ik heb vorig jaar ook een braam in de tuin gezet, maar die moet eerst nog wat meer groeien voordat daar vruchten aankomen. En ik zie net dat mijn druif er wel heel zielig bij staat, volgens mij heeft die de winter niet overleefd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:29

Het stuk op de tekening is zo'n 70m2 :) Ik hoop dat ik het hele jaar kan eten van de groente die er van af komt. Vorig jaar had ik rond de 25m2 en dat was toch wat weinig.
Fruitbomen hebben we hier ook inderdaad. Ik vind de bomen niet alleen heel mooi, maar het is ook zo gaaf om eigen fruit te hebben <3
Ik heb; drie kersenbomen, twee pruimenbomen, een golden delicious appelboom, een perzik, een conferance perenboom, een framboos, 13 druivenstruiken, twee citroenbomen en een bosbessenstruik.

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:34

Leuk, nog meer mensen die meepraten :D
Ik herken dat Carola :j Het is ook mijn doelstelling voor 2015 om wat meer groenten te verbouwen die we ook daadwerkelijk opeten. Deel daarvan is ook dat ik zelf ga leren de groenten beter te koken en te bewaren. Tijd is meer de factor hier ivm studie,scriptie e.d., maar ik ga mijn best doen dit jaar. :)

Villa, ik had vorig jaar ook een bramenstek van mijn opa gekregen. Alleen heeft hij er per ongeluk benzine over gegoten omdat er een jerrycan stond waarvan we eigenlijk allemaal dachten dat er gewoon regenwater in zat in plaats van benzine. Dus dat werd hem toen niet.
Nu heb ik een nieuwe stek, ben benieuwd hoe die het gaat doen. Ik hoop dat hij aanslaat, want bramen zijn zo lekker *\o/*

Die documentaire over monsanto ga ik ook eens bekijken, ik had er nog nooit van gehoord. Ik heb horti tops zaden uit Heerenveen, dus ik zit denk ik wel goed. :p

Wow, dat is een groot stuk Annemiek!

Villa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:52

70m2, mijn tuin is niet eens de helft, en dan wil ik ook nog ergens kunnen bbq-en in de zomer :+

Hoe bewaren jullie die groentes als je er het hele jaar van wilt eten? Maken jullie er alvast gerechten van en dan invriezen of?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:11

Blancheren, dus heel kort koken en dan invriezen :j
Ik ben van plan een vrieskist aan te schaffen dit jaar. Dan kun je groente los op een plank invriezen zodat het geen grote klomp ijs wordt, daarna in diepvrieszakjes en dan kun je makkelijk kleine porties uit de vriezer halen :)
Ik heb nu alleen een amerikaanse koelkast met vriesdeur, maar die is veel te snel vol.
Verder doe ik ook wel dingen inmaken. Tomaten bijvoorbeeld, daar maak ik saus van en doe ik in potjes.

Zijn er mensen die de tunnel van lidl hebben gekocht? Ik wilde er eigenlijk meerdere, maar er zitten enorm grote gaten in.. Leuk tegen vlinders, maar verder houdt het geen enkel insect tegen.. Ik ga dus weer voor de vitrage van Ikea..

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:54

@8annemiek: Zo, jij hebt een mooie ruimte! Kom ik aan met die paar potjes enzo :p
@Imd: Nog een verlaat antwoord op jouw vraag over de kruiden voor mijn konijnen. Ik denk dat ik basilicum, peterselie, munt en citroenmelisse doe voor ze. De citroenmelisse heb ik al in pot en ik vind de T er van zelf niet erg lekker... De andere kruiden ga ik weer zaaien, zowel voor mezelf als voor de flappies. Verder eten de konijnen in de lente en zomer al veel gras en paardenbloemblad, ze fungeren bij mij als grasmaaiers van mijn grasveldje dan :P De kruiden zijn voor erbij, kleine hoeveelheden.

In de winter koop ik speciaal groen voor ze, witlof, andijvie, wortel enzo. In de zomer komt het groen vooral uit de tuin.