Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 22:43

Een bananenschilburger klinkt echt super origineel! Die wil ik weleens proeven.

Ik heb vandaag Thaise groene curry met jackfruit gemaakt. (En burrito's met vegetarisch gehakt en burrito's met zwarte bonen. In het weekend kook ik altijd extra om in te vriezen, zodat ik tijdens mijn werkweek vaak gewoon een maaltijd kan opwarmen)

INGREDIËNTEN
1 ui
1 zoete aardappel
100 gr boerenkool
80 gr kikkererwten
15 gr koriander
25 gr hazelnoten
Plantaardige olie
EN VAN FAIRTRADE ORIGINAL:
1 blik jackfruit
400 ml kokosmelk
1 pakje Thaise groene curry

BEREIDINGSWIJZE
1
Spoel het jackfruit af, laat goed uitlekken en snijd in gelijke stukken.
Snipper de ui, snijd de zoete aardappel in blokjes van ongeveer 1 centimeter en snijd de boerenkool
grof. Hak de koriander en hazelnoten.
2
Spoel kikkererwten af en laat ook deze goed uitlekken.
Verwarm 2 eetlepels olie in een wok of pan met dikke bodem en bak hierin de ui en de zoete
aardappelblokjes. Doe de currypasta erbij bak even mee. Voeg de kokosmelk toe, roer goed door tot
de pasta is opgelost en doe de jackfruit erbij. Laat het geheel al roerend zachtjes sudderen tot de
zoete aardappel beetgaar is. Doe de boerenkool en kikkererwten erbij en warm nog even door.
3
Bestrooi de curry voor serveren met de gehakte hazelnoten en de koriander. Lekker met platbrood of
noedels. Geniet van je curry met jackfruit!

Volledigheidshalve hier een link naar het originele recept

Mijn aanpassingen:
Ik heb de zoete aardappel vervangen door een gewone aardappel. Ik heb 150 gram boerenkool (de gehele zak) en een heel blik kikkererwten toegevoegd. Ik heb uiteindelijk de harde stukken van de jackfruit gesneden (elders gelezen dat dit het beste is) en dan houd je weinig jackfruit over, dus misschien is het een idee om twee blikken jackfruit toe te voegen.

De curry is erg lekker!

F_Orumster

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 22:59

Ik snij de hardere stukken jackfruit gewoon in kleine stukjes. Ik vind de verhouding hard stukken wel meevallen, maar mss hangt dit af van welk merk je koopt.

Recept klinkt erg lekker!

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 10:52

Gaby, er staan verschillende recepten voor op youtube. Ik ben nog aan het experimenteren, maar de smaak tot dusver is goed. Alleen bakken is dus erg lastig.

Murphylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 11:57

Hi allemaal , ik zag dit topic pas net voorbij komen en aangezien ik ook vegetariër ben zou ik ook graag willen mee kletsen. Ik ben nu ruimschoots 1 1/2 jaar vegetariër , maar ik heb van kleins af aan al nauwelijks vlees gegeten , omdat ik dat echt niet lekker vond ! Van mijn ouders heb ik altijd gewoon het moeten eten maar sinds anderhalf jaar hebben ze het opgegeven :D en ben ik dus vegetariër . Ik ben best wel (vind mijn moeder) een strenge vegetariër ik eet geen producten waar vlees, vis, gelatine of dierlijk gelatine in zit .

In mei of juni wil ik een maand veganistische gaan proberen en ik ben nu al met de voorbereiding hiervan bezig. Ik ben heel benieuwd hoe het is om als veganist te eten denk aan ontbijt, lunch en avond eten maar ik ben ook zeker er in geïnteresseerd wat het met je lichaam en eventuele geestelijke gezondheid doet !

Dus als jullie nog tips hebben voor het veganisme heel graag :o

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 12:02

Ik eet zelf vegetarisch maar stap waar ik kan over naar vegan. Juist wanneer ik niet te strikt me eraan vast houd eet ik meer plantaardig vind ik. Helemaal overstappen zie ik nog niets zitten maar ik ben best blij met hoe ik het nu doe.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 16:00

Murphylover schreef:
In mei of juni wil ik een maand veganistische gaan proberen en ik ben nu al met de voorbereiding hiervan bezig. Ik ben heel benieuwd hoe het is om als veganist te eten denk aan ontbijt, lunch en avond eten maar ik ben ook zeker er in geïnteresseerd wat het met je lichaam en eventuele geestelijke gezondheid doet !

Leuk zeg! In het begin vond ik het best lastig, aangezien er in heel veel dingen dierlijke producten zitten. Maar heb je eenmaal door waar het niet in zit, gaat er een hele wereld voor je open!
Eigenlijk is veganistisch eten helemaal niet zo moeilijk als je weet waar je op moet letten en waarmee je het kan vervangen. En tegenwoordig is er voor alles een vervanger, yay!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 16:02

Gaby, jouw recept vind ik er heel lekker uit zien. Waar zou ik jackfruit het beste door kunnen vervangen. Dat hebben ze hier vast niet, dan moet ik helemaal naar Limoges waarschijnlijk (als ze het daar al hebben).

Welkom Murphylover. Je zult hier genoeg tips kunnen krijgen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 16:38

Denk dat stukje bij beetje sowieso beter werkt dan in 1 keer
Ik eet nu vrijwel helemaal plantaardig op wat dingetjes buitenshuis om (boter in de stamppot bij schoonouders bijvoorbeeld )

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:50

pien_2010 schreef:
Gaby, jouw recept vind ik er heel lekker uit zien. Waar zou ik jackfruit het beste door kunnen vervangen. Dat hebben ze hier vast niet, dan moet ik helemaal naar Limoges waarschijnlijk (als ze het daar al hebben).

Hmmmm. Even goed denken. Jackfruit wordt veel gebruikt in 'vegan pulled pork/chicken' recepten. Er bestaat ook 'pulled mushrooms' als gerecht.
En ik kom recepten tegen waarin kikkererwten met paddenstoelen, of boerenkool en paddenstoelen met elkaar worden gecombineerd, dus misschien smaakt /combineert het wel goed?

Zo maak je 'pulled mushrooms' (gekopieerd van chickslovefood.nl)
– Verwarm de oven voor op 220 graden.
– Verdeel de 300 gram gemengde paddenstoelen over een met bakpapier beklede ovenplaat en schuif de oven in (zonder olie, peper of zout dus). Bak 20 minuten.
– Haal uit de oven en dep droog met wat keukenpapier.
– Trek nu met je handen of met een vork de paddenstoelen stuk in slierten. Zo krijg je de ‘pulled mushroom‘ dus. Paddenstoelen die je niet in slierten kunt trekken snijd je in reepjes.
(Het originele recept gaat nog verder met het maken van een marinade/saus, maar dat is hier niet van toepassing)

Ik zou de pulled mushroom niet al te lang mee verwarmen in de curry, dan wordt hij misschien taai, want hij is natuurlijk al in de oven geweest.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:54

Ik heb ook een keer "pulled" aubergine gemaakt. Waarbij je de aubergine als het ware eerst poft in de oven, dan uit elkaar trekt en dan met bbq saus nog even laag stoven. Misschien kan dat ook wel ipv jackfruit in het recept? (minus de bbq saus dan haha)

Murphylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 21:18

deksel schreef:
Murphylover schreef:

Leuk zeg! In het begin vond ik het best lastig, aangezien er in heel veel dingen dierlijke producten zitten. Maar heb je eenmaal door waar het niet in zit, gaat er een hele wereld voor je open!
Eigenlijk is veganistisch eten helemaal niet zo moeilijk als je weet waar je op moet letten en waarmee je het kan vervangen. En tegenwoordig is er voor alles een vervanger, yay!

Heb idd al veel producten gezien waar geen dierlijke producten in zitten. Heb vanmiddag in mijn pauze van mijn werk een rondje supermarkt(en) gedaan en het aanbod viel mij zeker niet tegen !

pien_2010 schreef:

Welkom Murphylover. Je zult hier genoeg tips kunnen krijgen.

Thanks ik denk het ook ja :o

Sonja_vR schreef:
Denk dat stukje bij beetje sowieso beter werkt dan in 1 keer
Ik eet nu vrijwel helemaal plantaardig op wat dingetjes buitenshuis om (boter in de stamppot bij schoonouders bijvoorbeeld )

Ja dat denk ik ook ja ,vandaar dat ik mij nu al wat oriënteer wat er mogelijk is . Zodat ik tijdens die maand niet de mist in ga. En misschien bevalt het wel heel erg en ga ik na die maand gwn ermee door.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:46

Ik heb volgens mij de kaas gevonden die ik laatst bedoelde! Kan dat ik mis zit maar mijn Frans is niet zo goed, dus ik weet ook niet of je er iets aan hebt @Pien. Maar goed, valt altijd te proberen toch :).
https://www.facebook.com/lespetitsveganne/

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:53

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:01

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:08

Dei tip van de aubergine poffen dan draden uitdraaien ga ik zeker doen. Aubergine is heel goed ook als het gaat om cholesterol verlagen enik vind het heel erg lekker ook.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:04

O ik heb onlangs gelakte aubergine gegeten en dat was zo lekker. Ga recept nog eens vragen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 08:15

Vraagje; wat voor vullende dingen kunnen er allemaal in spring rolls? Ik heb al tempeh en noodles. Mijn ouders geven namelijk een feestje zaterdag en ik zou eten maken voor mijn moeder en mij die ook vega is maar nu blijkt mijn stiefpa een ganzenstoofschotel te maken :roll: maar gelukkig wil mijn vriend wel met onze springrolls mee eten maar hij eet altijd voor 2-3 personen avond zegmaar :+

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 08:41

Je zou er wat zwarte bonen in kunnen doen, lijkt mij wel lekker

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 08:49

Taugé, en sliertjes wortel.. er wordt ook vaak rode of witte kool in gedaan.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 08:57

Rijst met een beetje kurkuma erdoor tijdens het koken is er ook erg lekker in. Beetje sesamzaad, kort gewokte sperziebonen (wij hebben die nog in de vriezer, anders is dat meer iets voor later in het jaar), zeer fijngesneden rauwe rode ui... staan vast meer ideeën op het internet!

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 09:39

Jaa thanks! Ik had al even op internet gezocht en ik heb nu:
- avocado
- taugé
- komkommer
- zoete puntpaprika
- mango
- noodles
- tempeh
- rode biet

En de bonen ga ik ook doen! Thanks dat is een goede. Mijn vriend is nogal een vreetzak :+
Ik had heel Pinterest ook al gehad maar het vullende vinden was eventjes lastig

Kimalian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 10:56

Hallo, ik wil mij hier ook melden. Ik ben nog wel een groentje want ben pas sinds 2 weken vegetarische.

Ik vroeg mij af of sommige vegetariërshier nog wel vis ook of dat ook niet?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 10:57

Nee een vegetarier eet geen vis. Als je dit wel doet en dus alleen geen vlees eet heet je een pescotarier.

Kimalian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:00

liespower94 schreef:
Nee een vegetarier eet geen vis. Als je dit wel doet en dus alleen geen vlees eet heet je een pescotarier.

Aha bedankt, dat wist ik niet! Ik eet ook geen vis, maar heb er wel over nagedacht of ik het allemaal kan laten liggen. Maar tot nu toe lukt het prima

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:20

Welkom! Ik ben pas twee jaar vegetarier en dacht ook nog vis te eten maar uiteindelijk nooit meer gedaan