De eetbare tuin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:53

Gewoon beetje de wortel opgraven :P , eventueel een lepel als schep en als ie los is voorzichtig overzetten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:56

Inderdaad met een lepeltje! Zoveel mogelijk wortel intact laten. :) Dus niet uit de aarde trekken, maar met aarde en al eruit halen.

Villa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:04

Oke bedankt! Binnenkort maar proberen dan.

En wat voor de broccoli geld, geld ook voor de rest neem ik aan? (behalve de kruiden?)

Ik vraag me wel af waar ik het dan allemaal moet gaan laten straks.. 10 broccoli, 10 krop sla, 20 rucola.. -O- Ik heb wel een stukje tuin, maar dat is nog steeds een zandbak..

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:18

Villa schreef:
Oke bedankt! Binnenkort maar proberen dan.

En wat voor de broccoli geld, geld ook voor de rest neem ik aan? (behalve de kruiden?)

Ik vraag me wel af waar ik het dan allemaal moet gaan laten straks.. 10 broccoli, 10 krop sla, 20 rucola.. -O- Ik heb wel een stukje tuin, maar dat is nog steeds een zandbak..

Van de brocoli kan je heerlijke brocoli soep maken

Villa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:24

Maar voordat ik er soep van kan maken, moet ik eerst nog zien waar ik ze ga laten groeien. Vorig jaar had ik 6 tomaten, dat was nog wel te doen :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:26

Broccoli heeft idd veel plek nodig. Volgens mij 60 cm rondom, toch?

Villa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:35

8nnemiek schreef:

Dat lijkt me wel erg veel? Via een andere site had ik 20 rondom en 10 cm diep gelezen. Maar dat lijkt mij dan weer vrij klein..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:42

Ik zet de kolen hier vrij dicht op elkaar hoor, en groeit perfect.
Heb gewoon nou eenmaal niet zo'n groot stuk tot beschikking en wil toch wel kolen.

Wil dit jaar ook dingen als prei en ui.

En ga opnieuw een poging doen tot watermeloen.
Vorig jaar eindelijk uit het zaad weten te laten komen, groeide ook wel mini's aan, maar ik was te laat met onderhoud en bestuiven, en toen redde ik het al niet meer.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:44

Kwa verpotten... gewoon voorzichtig
het potje openscheuren en dan voorzichtig de plantjes uit elkaar vissen sateprikker is ook een handige werktuig.
ze hebben een nieuw potje nodig zodra ze 1 a 2 paar echte blaadjes hebben en de kiemblaadjes verschrompelt zijn

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:44

Ik had ze vorig jaar met 50 cm tussenruimte geplant, en dat ging net. Dan zitten ze wel met de bladeren tegen elkaar, maar dat kan verder geen kwaad.
20 cm gaat niet werken ben ik bang. De bladeren groeien ruim 30 tot 40 cm ver van de plant

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:51

Villa schreef:
8nnemiek schreef:

Dat lijkt me wel erg veel? Via een andere site had ik 20 rondom en 10 cm diep gelezen. Maar dat lijkt mij dan weer vrij klein..

Annemiek heeft het over volle grond. Jij over de afmetingen van een pot denk ik? Daar zit veel verschil in!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:53

Geen idee hoeveel precies ik ze op elkaar had, zal ergens tussen de 20 en 30 cm zitten.
Bloemkolen bind ik de bladeren toch om de kool heen, dus dat scheelt al blad in de breedte.
Verder gaan de bladeren van de broccoli vrij hoog de lucht in, de onderste haal ik altijd weg.
Spitskool is de grootste, die heeft wel wat meer ruimte nodig, dat blad is echt groot en breed.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:13

Bij mij was de spitskool juist de kleinste :+
Zal ook wel heel erg aan het soort liggen.
Als je de bladeren eraf haalt en naar boven vastbindt, krijgt ie dan nog wel genoeg zon?

Villa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:40

Geryon schreef:
Annemiek heeft het over volle grond. Jij over de afmetingen van een pot denk ik? Daar zit veel verschil in!

ja ik heb het over de afmeting van de pot. Dus een pot kan wel kleiner zijn dan in de volle grond? Het blad valt dan misschien iets over de pot heen, maar dat is niet erg?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:51

8nnemiek schreef:
Bij mij was de spitskool juist de kleinste :+
Zal ook wel heel erg aan het soort liggen.
Als je de bladeren eraf haalt en naar boven vastbindt, krijgt ie dan nog wel genoeg zon?

het onderste blad van de broccoli haal ik eraf.
Van de bloemkool bind ik de bladeren om de kool heen, maar niet alles.

Villa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 15:31

Is het iemand van jullie ook wel eens gelukt om een avocadopit te planten? Mijn pit heeft nu wel al een hele lange wortel, maar nog steeds geen steel/blad.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 15:40

Villa schreef:
Is het iemand van jullie ook wel eens gelukt om een avocadopit te planten? Mijn pit heeft nu wel al een hele lange wortel, maar nog steeds geen steel/blad.

Ja mij. Kan wel een hele tijd duren. Op een gegeven moment barst de pit open en komt er een kiempje uit. Maar als ie wortel maakt dan zou je in principe gewoon nog even geduld moeten hebben en water blijven geven.
Ik heb hem vorig zomer geplant. Het zijn nu twee takjes met grote bladeren. Zal hem binnenkort nog eens in een grotere pot zetten. Best een mooie plant.

Villa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:17

ayo schreef:
Villa schreef:

Ja mij. Kan wel een hele tijd duren. Op een gegeven moment barst de pit open en komt er een kiempje uit. Maar als ie wortel maakt dan zou je in principe gewoon nog even geduld moeten hebben en water blijven geven.
Ik heb hem vorig zomer geplant. Het zijn nu twee takjes met grote bladeren. Zal hem binnenkort nog eens in een grotere pot zetten. Best een mooie plant.

Bij mij is de wortel echt al mooi groot. Maar waar de kiem uit moet komen is hij niet meer zo mooi.. Het lijkt net of de kiempjes (stuk of 3?) afschrompelen, bij de puntjes zijn ze ook donker? Was dat bij jou ook?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:44

Villa schreef:
Geryon schreef:

ja ik heb het over de afmeting van de pot. Dus een pot kan wel kleiner zijn dan in de volle grond? Het blad valt dan misschien iets over de pot heen, maar dat is niet erg?

Je snapt het!

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 19:33

Hier is de radijs aan het ontkiemen! :D
Echt aan de zijkant van het potje... lijkt net of het de aarde gewoon omhoog duwt..
Ik laat het maar gewoon met rust.. dat lijkt mij het beste! :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 20:22

Ik heb afgelopen jaar wel een paar broccoli's / bloemkolen in van die grote plastic Action potten gehad, dat ging op zich wel redelijk, die zijn een cm of 30 breed denk ik...?

Die planten zou ik vanuit het hart wel een halve meter uit elkaar zetten hoor, zijn best flinke jongens :j

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 22:34

Ik heb nog een vraag. Juist het ontkiemen van de plantjes vind ik leuk om te zien. Maar als je die zaden wilt kopen, zijn ze vrij duur en je hebt altijd veel te veel.
Hoe doen jullie dat?
Ik vind het zonde om dan in verhouding veel geld te betalen terwijl je de helft niet gebruikt..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 22:38

Er zijn veel webwinkels die kleine hoeveelheden verkopen.
Maar je moet er wel altijd rekening mee houden dat het kan gebeuren dat er een aantal niet uitkomen. En de meeste zaden zijn toch zeker 2 á 3 jaar bruikbaar.
Je kan er ook altijd hier in de topic ruilen. Zat mensen die iets kunnen gebruiken en zelf ook nog van leuke soorten te veel hebben.

Ik heb zelf veel biologische zaden besteld. Dan heb je sowieso al minder zaden per pakje

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 22:41

Ik gebruik ze zelf gewoon het jaar erop idd. Vorige week even al m'n zaadjes doorgelopen om te zien wat ik nog had en wat ik nog miste, en dan weer aanvullen.

En heb je geen vriendinnen/kennissen, met wie je ze kunt delen oid?
Laatst bijgewerkt door imd op 25-02-15 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 22:41

Dankje :). Ik heb nog niets te ruilen.. :P.
Ik ga ff googlen op webshops..

Edit: of als iemand hier nog makkelijke beginners kruiden/groentes heeft en er af wil.. hoor ik het graag! :)