Wat heb jij vandaag gegeten? Deel IV

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 08:03

Het voedingscentrum heeft de nieuwe schijf van vijf bekend gemaakt. Ik zie bij jullie allemaal weinig brood, terwijl het voedingscentrum dit wel aanraadt. Dat valt me op.

Vinden jullie brood niet lekker of eet je het om andere redenen weinig?
Ik hou zelf erg van brood, kan echt genieten van goede broodsoorten van de bakker. Ik koop het nooit in de supermarkt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 08:20

Ik vind brood zelf weinig aan inderdaad. Prima 's ochtends, een verse boterham als ik thuis ontbijt. Maar meestal ontbijt ik op mijn werk en dan smaakt brood me al niet meer.
Daarnaast adviseert het voedingscentrum maar 250gram groente, waar ik er graag meer eet dus tussen de middag eet ik liever een salade of groente met wat vlees. Ik vind ook nog steeds de onderbouwing voor al dat brood zeer matig. Het bevat veel zout en het meeste broodbeleg bevat veel kcal. Wat je op brood moet doen vind het voedingscentrum ook nog lastig. Maar 1x per dag vleeswaren, eigenlijk geen zoet beleg. Er blijft weinig over dat makkelijk mee te nemen is en me ook nog smaakt.

Wel slik ik jodium bij om het jodium dat toegevoegd word aan brood binnen te krijgen.

Tamara53

Re: Wat heb jij vandaag gegeten? Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 08:42

Gister:
O: 2 bruine boterhammen met kaas en tomaat + thee.
T: Twee appels en een cracker met ham.
L: kom magere vanilleyoghurt met blauwe bessen cruesli, lijnzaad + thee.
T: Schaaltje aardbeien en 1 Mars.
A: een pasta salade van 150 gram biologische volkoren penne met ijsbergsla , cottage cheese, komkommer, cherrytomaatjes en worteltjes.
T: Een bruin bolletje met kersenjam en pindakaas + koffie.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 08:44

Many schreef:
O: boterham met ei en kaas; boterham met pindakaas en banaan
L: tofu quiche met prei, broccoli en tomaatjes
T: peer, eiwitreep
A: zwarte bonen met gebakken courgette, wortel, feta en rucola
T: roggebrood met humus; 4 paaseieren

Ik moet ook geen paaseitjes in huis hebben :))

Vandaag denk ik zoiets:
O: boterham met ei en kaas; boterham met pindakaas en banaan
L: zwarte bonen met gebakken courgette, wortel, tomaat, feta en rucola
T: appel; peer
A: ovenschotel van pompoenpuree, zuurkool, vegagehakt, rode ui en kaas
T: ?

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 08:49

Supervixen schreef:
Het voedingscentrum heeft de nieuwe schijf van vijf bekend gemaakt. Ik zie bij jullie allemaal weinig brood, terwijl het voedingscentrum dit wel aanraadt. Dat valt me op.

Vinden jullie brood niet lekker of eet je het om andere redenen weinig?
Ik hou zelf erg van brood, kan echt genieten van goede broodsoorten van de bakker. Ik koop het nooit in de supermarkt.

Ben het grotendeels eens met Secricible. Ik vind brood nu weer heel lekker, heb een tijdje gehad dat ik er niks van moest hebben. Eet het nu dus weer wat meer, maar ook niet elke dag. Zeker om mee te nemen vind ik brood niet echt ideaal. Dan neem ik liever een salade mee met veel groente en een vleesvervanger of peulvruchten. Ik ga trouwens de nieuwe Schijf even bekijken, ben wel nieuwsgierig!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 08:51

Ik heb het idee dat het voornamelijk om jodium gaat. Maar zelfs met 6 sneetjes krijg ik persoonlijk daar nog te weinig van binnen.
Als je geen brood eet is het cruciaal om een supplement bij te nemen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 09:10

Volgens onderbouwt het voedingscentrum ook doordat je met (volkoren)boterhammen je vezels binnen krijgt phormicola. Maar zowel jodium als vezels vind ik geen goed argument om zoveel brood te eten. Voor beide zijn andere opties te bedenken.
Besef je ook dat het voedingscentrum heel erg gebouwd is om de nederlandse manier van voeden te ondersteunen (logisch natuurlijk) en die bestaat nou eenmaal uit brood.

Ik ben zelf meer voorstander van de voedingspiramide van puur gezond en probeer zoveel mogelijk te eten volgens die opvattingen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 09:25

Brood eet ik niet ivm gluten en gist. Als ik brood eet word ik moe en krijg last van mijn darmen. Ik eet volkorencrackers of speltcrackers en soms glutenvrij brood.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 09:26

Klopt, maar vezels haal je ook uit andere volkorenproducten en groenten en fruit natuurlijk. Dan blijft alleen nog jodium over, zo beredeneerde ik het.

Het vervelende aan brood vind ik dat het zo weinig volume heeft voor de hoeveelheid energie. Ook vind ik het zo lekker dat ik het kan blijven eten. Daarom eet ik het vaak op dagen dat ik 2700kcal binnen moet krijgen oid.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 09:49

dan begreep ik je verkeerd, ik dacht dat je bedoelde dat het voedingscentrum het alleen voor de jodium adviseert! Maar verder ben ik het helemaal met je eens, er zijn andere (betere) bronnen voor vezels en jodium zit ook niet van nature in brood maar wordt kunstmatig toegevoegd. Dan lijkt het me niet veel beter dan die kunstmatige toevoeging zelf te nemen in een tabletje zonder het brood er omheen.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:03

Tja veel Nederlanders halen de norm van 2 stuks fruit en 250 g groenten niet (meestal halen ze de 200 niet eens). Ik snap dat wij het hier in het topic niet echt veel groenten vinden maar voor de meesten LIJKT het onmogelijk haalbaar. Brood zijn we gewend en is een makkelijke bron van jodium, vezels en andere vitaminen. Niet iedereen is bereid zijn hele voedingspatroon om te gooien. Dus het voedingscentrum speelt daarop in om te proberen het voedingspatroon wat we gewend zijn zo aan te passen dat we wel voldoende binnen krijgen. En het aantal sneetje brood is naar beneden gehaald! Voor een volwassen vrouw was het eerst 5-6 sneetje op een dag nu 4-5. Wel vind ik juist de hoeveelheid aardappel nog steeds erg veel! 4-5 opscheplepels rijst/pasta of kleine aardappels :wow:

Nou mijn planning voor vandaag
O: schaaltje magere yoghurt met 1 banaan, 1 handje gemengde noten, 1,5 el gemengde zaden + 2 kopjes koffie met koffiemelk
L: 450 skyr (framboos/granaatappel) en een appel
A: ?
T: schaaltje danio kwark

B: hele dag (staand) werken

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:06

Mee eens hoor Venthe. Ik werk zelf als diëtist en raad vaak ook nog wel brood aan voor mensen, omdat het makkelijk is en een minder grote stap dan ineens van al het brood afstappen en salades maken e.d.. Maar Supervixen vraagt naar mijn persoonlijke reden om het niet te doen en die staat hier geschreven :)

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:14

Hee wat leuk ik zit in mijn laatste jaar voeding & diëtetiek en loop nu dus stage. Merk inderdaad gewoon veel uit de praktijk dat mensen daar helemaal niet op zitten te wachten al die salades, omeltjss met groenten enz. Lekker en leuk voor in het weekend maar door de weeks vaak niet haalbaar. En dan is brood gewoon makkelijk. Was verder geen reactie op jou hoor. Gewoon meer een reactie in het algemeen hoe ik het ervaar ;) zelf eet ik ook niet zoveel brood maar groenten wil ook nog wel eens wat krap zijn zoals vandaag

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:19

leuk! Waar doe je de opleiding? Ik werk zelf in de geriatrie, dus heb er niet heel veel mee te maken, grootste deel van mijn werk is ondervoeding en co-morbiditeit, maar de consulten thuis herken ik in wat jij zegt. De meeste mensen kiezen toch liever voor makkelijk en hollands. Dus in zoverre begrijp ik het voedingscentrum ook!

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:26

Wat ik wel gek vind is dat roomboter en kokosolie op de zwarte lijst staan bij het Voedingscentrum? Ik dacht altijd dat dat beter was dan halvarine?

Ik werk bij een grote Milieu-organisatie en we hebben gisteren een reactie naar buiten gebracht op de nieuwe Schijf van Vijf. Misschien later vandaag wel tijd om toe te lichten :)

Vandaag:
O: 300gr kwark, 25gr muesli, 1 appel
L: 4 maiswafels smeerkaas & paprika
T: Proteinbar + 25gr pure choco
B: 2 uur spinning, 30 min gewoon fietsen
A: Eet bij vrienden

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:54

Het voedingscentrum denkt nog steeds dat halvarine het helemaal is :j

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:05

Ik had laatst al gelezen dat de nieuwe schijf van vijf eraan kwam, ik wist niet dat hij er zo snel al zou zijn :) . Ik heb zelf ook bij een voedingsconsulent gezeten en zij heeft mij ook een voedingsschema gegeven gebaseerd op de schijf van vijf. Nu houdt ik dat nog steeds een beetje aan, alleen met net wat meer koolhydraten omdat ik niet meer zo heel veel wil afvallen en ik bovendien veel meer sport dan toen.

Zelf eet ik ook gewoon een stuk of 4 boterhammen per dag, maar soms eet ik 's ochtends havermout met lijnzaad en amandelmelk of muesli met yoghurt om een beetje af te wisselen. Ook eet ik de laatste tijd wat meer noten (door de havermout of yoghurt) dus ik ben blij om dat terug te zien, alleen eet ik zelf dan geen 25g maar 10-15g. Die nieuwe dagmenu's die ze erbij hebben gedaan vind ik wel leuk om te zien, misschien dat ik er na mijn tentamens een beetje mee ga variëren.

Gisteren:

O: 2 sneetjes spelt brood met halvarine en kipfilet met champignons en zongedroogde tomaat, 0,5 sneetje spelt brood (heel klein sneetje) met pindakaas en stukjes banaan + de rest van de banaan
T: 1 banaan en 10g 86% pure chocolade (nicecream <3)
L: 2 sneetjes spelt brood met halvarine en kipfilet met champignons en zongedroogde tomaat
T: 150g Optimel Griekse yoghurt kers
A: 300g zoete aardappel, 75g spinazie, 10g geroosterde walnoten, 25g geitenkaas en 5 zongedroogde tomaten (aka zoete aardappel stamppot, zoooo lekker :9)

D: 2,4 liter water, 4 koppen thee
B: 30 min lopen

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:35

Ik bekeek net de voorbeeldmenu's die het Voedingscentrum geef en verbaas me nogal over het 'Low carb hit' menu. Ontbijt en lunch bestaan beide uit boterhammen, alleen het avondeten is een gerecht met peulvruchten ipv pasta/rijst/aardappelen. Hoe is dat low carb? :+

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:47

Tsjaa ik denk dat het een prima basis is voor mensen die zich niet heel veel bezig houden met voeding.
Snap goed dat mensen die geen interesse hebben voor voeding/sport geen jodium/andere supplementen bij slikken of lang bezig willen zijn met macro's enzovoorts.
Ik geloof ook wel dat je met de schijf van vijf gewoon gezond kunt leven, maar voor mijn doel werkt het niet. Dus prima die schijf, maar ik doe lekker mijn eigen ding.
En inderdaad many, niet dat ik voor lowcarb ben maar dat is niet eens minder khd :+

Gister:
O: 500 gr griekse yoghurt 0%, 5 gr lijnzaad, 30 gr granola, 15 gr eiwitpoeder
T: appel, 20 gr eiwitpoeder
L: 112 gr bruine pistolet, 100 gr gerookte zalm, 1 ei, 5 gr boter
T: sinaasappel, 228 gr waspeen, 1 ei
A: 40 gr gele rijst, bonenburger, 200 gr roerbakmix, 5 gr olijfolie, 150 gr sugarsnaps, 9 gr woksaus
T: eiwitreep, 10 gr pure chocolade 72%, voor 97 kcal drop
D: water, thee, koffie
B: 20 min wandelen, uur crossfit, half uur gymnastics
2151 kcal, 55 vet, 150 eiwit, 250 khd

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:56

phormicola schreef:
Het voedingscentrum denkt nog steeds dat halvarine het helemaal is :j

Ja, en magere en halfvolle zuivel. Wat ik erg jammer vind, want de bewijzen beginnen zich op te stapelen dat die niet zo slecht zijn als lang gedacht is. Verder trekt het voedingscentrum wel de lijn van onbewerkte producten, maar dan wel halvarine toevoegen... Jammer. Aan de andere kant, als je 6 boterhammen adviseert, lijkt me die allemaal beleggen met roomboter weer een beetje too much. Dus je moet iets...

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:30

Hm ik voel me gister/vandaag erg opgeblazen, last van mijn buik. Vergeten dat erwtensoep ook voor gasvorming kan zorgen. icm 1 kom gister bij de lunch 2 kommen de avond ervoor en ook nog witte bonen in tomatensaus. Ook veel groente gegeten, misschien iets too much. Kun je teveel groente eten? :') ?

O: 250 gr magere kwark, havermout,lijnzaad,zemelen,kokossnippers (op de gok)
T: VK koekje, 2 tomaat en stuk komkommer
L: 250 gr magere kwark, banaan, 2 kiwi en misschien 1 BB met pindapasta
T: Appel
A: http://www.culy.nl/recepten/carbonara-m ... ie-oliver/
Hmm deze word het vandaag, ik maak hem met parmezaanse kaas toe en vervang de yoghurt door de kwark. Dan is hij wel lactose acceptabel geloof ik.
B: uur fietsen, 45 minuten HIIT

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:54

in principe niet, maar ineens meer vezels eten icm gasopwekkende voeding kan er wel voor zorgen dat je wat last van je buik krijgt.

O: 500gr kwark, 40gram cruesli
T: druifjes, stuk komkommer
L: 100gr kipfilet, stukje witvis in tomatensaus met groente van gisteren
T: slurpfruit van jumbo
A: gegrilde kip met groente en ik denk rosti.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:12

ChantalSmook schreef:
Hm ik voel me gister/vandaag erg opgeblazen, last van mijn buik. Vergeten dat erwtensoep ook voor gasvorming kan zorgen. icm 1 kom gister bij de lunch 2 kommen de avond ervoor en ook nog witte bonen in tomatensaus. Ook veel groente gegeten, misschien iets too much. Kun je teveel groente eten? :') ?

O: 250 gr magere kwark, havermout,lijnzaad,zemelen,kokossnippers (op de gok)
T: VK koekje, 2 tomaat en stuk komkommer
L: 250 gr magere kwark, banaan, 2 kiwi en misschien 1 BB met pindapasta
T: Appel
A: http://www.culy.nl/recepten/carbonara-m ... ie-oliver/
Hmm deze word het vandaag, ik maak hem met parmezaanse kaas toe en vervang de yoghurt door de kwark. Dan is hij wel lactose acceptabel geloof ik.
B: uur fietsen, 45 minuten HIIT

Ik raak al opgeblazen na 1 kom erwtensoep.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:21

Ik eet zelf wel 5 sneetjes op een dag. Ik vind het lekker en het vult goed. Ik doe er bijna nooit zoet beleg op. Op mijn werk heb ik geen middagpauze, ik eet met de kinderen in mijn klas, wat erop neerkomt dat ik in de praktijk nog geen 10 minuten heb om mijn lunch weg te werken. In 10 minuten krijg ik geen salade weg of iets anders.
Wel neem ik 3 keer per dag fruit en vaak neem ik iets van worteltjes mee. Daarvan kan ik er een paar weghappen als ik een paar minuten over heb. 'S avonds ik ik bijna altijd verse groente en aardappelen eet ik maar weinig. Maximaal 1 keer per week.
Yoghurt doe ik meestal in een smoothie.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:06

Ik vind gewoon brood niet lekker, vind het niet handig om mee te nemen en vind de voedingswaarden ook niet reuze geweldig. Verder is de discussie over de nieuwe schijf van 5 een beetje offtopic en is het misschien handiger om er een apart topic over te openen :)

O- 225 gr optimel griekse stijl kers, 40 gr cruesli
T- 1 appel, 1/2 quest bar cookies & cream
L- kaneelbroodje
T- 35 gr hazelnoot chocolade
D- 50 gr fusili, 125 gr rundergehakt, 125 gr passata, 5 gr olijfolie, courgette/tomaat/ui/knoflook
T- 40 gr belegen kaas
B- 1.5 uur KT, 30 min. LISS

1639 kcal - 156 khd - 76 vet - 79 eiwit