De eetbare tuin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 22:49

ik heb ook voorgezaaid vorige week, de eerste ontkiemen al :D ik heb Sla, Andijvie, tomaten, paprika en courgette.
Foto is wat donker omdat je tegen het ligt in fotograveerd
Afbeelding

Anoniem

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 23:09

Wat een explosie van mensen hier :oo

Kan het amoer nog bijbenen :')

Mijn komkommers staan buiten onder het raam waar veel zon staat , ze doen het super :)

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 08:35

dankzij jullie word mijn lijstje steeds langer met wat ik wil zaaien dit jaar :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 08:37

Gisteren is de eerste komkommer omhoog gekomen! , verwacht van de rest niet veel. .

Afbeelding

Is hij niet schattig awh

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 08:51

ik vind wel grappig waar jij hem in gezaaid heb :o ben benieuwd ik wil ook nog graag komkommer zaadjes om dat er best vel mensen positief over zijn

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:38

Wat een dotje, Rebecca :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:41

Hihi was een nep bierglas zaten snoepjes in , had even geen potjes dus dat glas maar gepakt :') . Kan ik straks alle wortels zien!

Lief niet <3

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:22

Creatief Rebecca! :D.

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:22

Ell_en schreef:
Komkommer is ook een idee! :j! :)

Hebben jullie het allemaal 'gewoon' in de tuin staan?

Mijn tomaten in de volle grond hebben tot nu toe allemaal die vlekkenziekte gehad.
Van die courgettes die ik had gekregen was er 1 verschimmeld en van de andere had ik 1 courgette.
Mijn komkommers die ik vorig jaar in de tuin probeerde groeide voor geen meter.

Maar augurken deden het bij mij wel geweldig in de volle grond!

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:53

Oeps, mijn vorige post was reactie op Quellian en niet op Ell_en :D Sorry

Maar over of het in de gewone tuin staat: als je de bloementuin bedoelt, nee, ik heb een aparte moestuin. (waar ik overigens soms ook wel bloemetjes tussen zet)
Maar dat is bij mij meer vanuit praktische redenen. Ik heb een tante die het leuk vindt om geregeld de bloementuin te doen. De ervaring leert dat ze er vervolgens veel uithaalt van wat ik heb geplant :P (ze heeft een rigoreuze manier van schoonmaken) Dus daarom doe ik het niet.
Daarnaast is de moestuin omheint en de bloementuin niet, dus scheelt konijnen enzo. (hoewel ik nu wel een muizennestje in de moestuin heb)
Maar ik heb toen ik nog geen moestuin had ook wel eens tomaten in de tuin gezet en die deden het erg goed :j (en die kregen geen vlekkenziekte :') )

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 22:08

Wat een leuk topic! Kom mee ook graag melden!

Vorig jaar enkel wat tuinkruiden met succes gekweekt, vandaag dus weer begonnen en hoop wederom op succes!

Echter ... verder dan kruiden kom ik niet :o wonen nu een jaar in ons huissie met een tuin op het zuiden maar waar eigenlijk weinig plek is voor een heus moestuintje. Wil wel twee speciekuipen gaan gebruiken voor tomaatjes en aardbeien, hebben jullie nog meer ideeën voor in bakken?

Verder hebben we wel een behoorlijke voortuin, maar die ligt op het noorden en is erg schaduwrijk. toch zou ik er graag wat mee willen doen maar ook hier ontbreekt de kennis en kunde. Iemand tips? :D

NathalieBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:55

Hoi Millenium:Ik heb gisteren een bak gekocht bij de intratuin: https://www.intratuin.nl/folder-1/ De zwarte bak met de 3 gratis bio moestuingrond! Ik heb mijn moestuin(tje) op het balkon en is erg ruimte beperkend.. Dit leek mij een hele mooie bak! en is deze week tot en met woensdag nog in de aanbieding.

Daarnaast zou ik ook graag willen mee kletsen in dit forum! :)
Ik heb vorig jaar met succes op het balkon ;) courgette, aarbeien, tomaten en doperwten geteeld! Daarnaast in de tuin heerlijke kruiden :)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:35

er bestaat een boekje: mijn groentetuin op 1m2. Dat is een heel leuk en interessant boek als je in bakken wilt tuinieren. er staat ook heel veel informatie in over welke planten wel en niet bij elkaar kunnen, welke wanneer gezaaid en geoogst moeten etc. http://www.bespaarbazaar.nl/eigen-groen ... -3264.html

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:39

Ik heb nu voor het tweede jaar mn moestuin. Nu veel fanatieker bezig met zaaien ect.
Zo ziet onze plantage er nu uit :)

Afbeelding
In de plastic bekertjes zitten vooral tomaat, paprika en peper. Had niet verwacht dat er zoveel zou opkomen.... Haha
En in de vensterbank natuurlijk de ah moestuintjes.

Wij hebben ook al onze oude moestuin geüpgraded :j

Afbeelding

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:57

haha goed bezig! Ziet er goed uit. Werk je al lang in die bakken? werkt dat goed? ook met watervoorziening als je een keer een dag niet thuis bent?
Heb je op die stokjes geschreven wat het is? Dat is slim!

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:20

Ik heb gisteren 2 bakken erbij gekocht, dus weet niet echt of ik verschil merk. De net overgepootte plantjes zet ik eerst een tijdje in zon kasje voor mn gevoel, kunnen ze even aansterken(zal waarschijnlijk onzin zijn haha)

Water krijgen ze lang niet iedere dag dus dat gaat sowieso prima.
Ik heb de moestuin minis in het plateau staan maar een aantal dubbele in een kasje. Ben wel benieuwd welke daarvan eerder opkomt.

Er staan geen namen op de stokjes maar Jumbo. Heb die stokjes ooit in een afprijsbak bij de jumbo gevonden en gekocht :p.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:27

ik heb ook zo,n grote vierkanten bak zijn erg handig die dingen heb hem alleen nog niet opgezet moet eerst even een hogedrukspuit over heen en moet een nieuw zeil hebben en grond maar dat komt goed :D

ik zie dat jij die potjes van de Ikea ook heb doen die het goed ?

ik ga er vanavond namelijk heen en wil ff kijken of ik nog bruikbare dingen zie

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:33

Vorig jaar had mn vriend zelf een bak gemaakt van hout wat we nog hadden. Maar toen hij hem vorige week wou opknappen, bleek die helemaal rot. Dus nu hopen dat deze bakken langer mee gaan.
Gaat wel veel grond in... Gisteren bij intratuin veel te weinig meegenomen.

Potjes van Ikea doen het niet geweldig. De munt was totaal beschimmelt voordat er überhaupt munt groeide. Andere 2 groeien wel maar niet enorm hard, of ik wil te snel haha.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:42

haha dan neem ik geen munt mee :o

wij hebben onze bak ook bij de intratuin vandaan vorig jaar hadden we er te weinig grond in zitten dus dit jaar ff extra veel halen en ga binnenkort mijn vader maar is lief aankijken om samen ff naar de intratuin te gaan

Villa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:31

Bokkers! ik heb jullie hulp nodig :D

Ik heb vrij weinig verstand van planten. Maar met de ah moestuintjes actie heb ik nu 15 bakjes klaar staan, en mijn broccoli groeit echt als kool! :Y)

Over een paar dagen moet ik hem verpotten, maar moet ik dan alle sprietjes apart verpotten?( Het zijn er een stuk ok 10) of kunnen ze gezellig bij elkaar blijven? En hoe groot zal deze pot (of potten?) moeten zijn?

Even een fotootje van gister ochtend erbij, inmiddels past de deksel van het kweekbakje er niet meer op!
Afbeelding

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:35

Ik heb echt een uiy de hand gelopen hobby :o

Ik heb die ah moestuintjes dan heb ik nog vijf potjes met lente ui dan nog een eierdoos met lente ui en dan heb ik nog lente ui over

Ik heb nog zes bekertjes met pepers vijf met paprika en dan heb ik straks nog allerlei kruiden :oo ik heb genoeg groente en fruit en kruiden de komende tijd geloof ik

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:36

Villa schreef:

Ik heb vrij weinig verstand van planten. Maar met de ah moestuintjes actie heb ik nu 15 bakjes klaar staan, en mijn broccoli groeit echt als kool! :Y)

Over een paar dagen moet ik hem verpotten, maar moet ik dan alle sprietjes apart verpotten?( Het zijn er een stuk ok 10) of kunnen ze gezellig bij elkaar blijven? En hoe groot zal deze pot (of potten?) moeten zijn?

Even een fotootje van gister ochtend erbij, inmiddels past de deksel van het kweekbakje er niet meer op!
[ Afbeelding ]

Helaas weet ik dit ook niet die van mij groeit ook enorm hard

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:42

Jee wat gaat het topic hard zeg!
Leuk, zo veel nieuwe moestuin-mensen :D
Ik loop echt flink achter :o Ik had al een hele hoop willen zaaien afgelopen maand, maar ben nog niet verder gekomen dan de tomaten en pepers en een winterbloemkool.. Maar de prei moet toch echt de grond in nu, die groeide zó langzaam vorig jaar..
Donderdag een hoop spullen te koop bij Lidl, dus dan ga ik maar eens een paar tunnels kopen en wat zaaibakjes.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:49

Villa schreef:

[ Afbeelding ]

Per sprietje. Grootte van de potten hangt af van of het de definitieve pot is of niet. Ze kunnen nu gewoon in een klein potje als je ze maar weer overpot als ze er te groot voor worden. Hoe groot de definitieve pot moet zijn ben ik even vergeten, maar staat op internet. Ik denk zo'n 11 liter per plant?

Villa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:52

Geryon schreef:
Villa schreef:

[ Afbeelding ]

Per sprietje. Grootte van de potten hangt af van of het de definitieve pot is of niet. Ze kunnen nu gewoon in een klein potje als je ze maar weer overpot als ze er te groot voor worden. Hoe groot de definitieve pot moet zijn ben ik even vergeten, maar staat op internet. Ik denk zo'n 11 liter per plant?

Heb je ook een tip hoe ik ze kan verpotten? Zonder dat ik de sprietjes vermoord.. ze zijn nu nog zo klein en breekbaar haha