De eetbare tuin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

muntdrop

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 09:21

Nee er zijn geen blauwe aardbeien. Iemand heeft een keer zo'n ding van ebay voor gekleurde aardbeien getest en daar kwam vanalles uit behalve een aardbeien plant :'). Er bestaan wel bijzondere tomaten maar ik zou die chinese verkoper niet vetrouwen haha. Deze zien er ook erg gefotoshopt uit. De ebay verkoper premier seeds direct is wel goed, zit in engeland en had dacht ik ook bijzondere soorten tomaten.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 09:49

Ik heb net Cucamelon zaadjes via Ebay besteld :') Ben benieuwd :))

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:00

Volgens mij maken ze gekleurde aardbeien enzo gewoon door witte aardbeien te planten en er water met blauwe kleurstof aan te geven :Y)
Zo maken ze ook regenboogrozen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:03

Het lijkt me trouwens wel enorm grappig om watermeloenen in vierkante kistjes te laten groeien :))

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:06

Haha annemiek, dat lijkt me ook een leuk experiment ja :)) Blauwe eetbare kleurstof heb ik hier ook nog wel liggen trouwens.. Hmmm O:)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:07

@Muntdrop: Hihi, ik was ze ook niet van plan om te kopen, inderdaad onzin dus? Die tomaten staan nu wel echt op de verlanglijst hoor! Ik wil zwarte én paarsblauwe! :)

Zal inderdaad ook wel iets met kleurstof kunnen zijn ja, net als bij die rozen...

Verder heb ik nog zat Ruby Red zaadjes en ook Tiny Tom ga ik dit jaar weer zaaien. Nu hopen dat ik vroeger goede plantjes voor elkaar krijg zodat ik er wat meer oogst van heb... En we een goede zomer hebben natuurlijk!

Ik wil ook bonte munt, vooral voor de mooi :P Verder mogen konijnen het ook eten, voor mijn konijnen ga ik ook een en ander aan kruiden kweken. Iemand die bonte munt heeft? Vorig jaar werd munt zaaien niks, het jaar daarvoor uiteindelijk wel, duurde láng voordat het wat werd en toen heeft de plant de winter niet overleefd?

@imd: Die kleintjes ja, die lijken me ook wel grappig! Zullen ze ook lekker zijn? Niet geheel onbelangrijk :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:25

Blauwe komkommers , of regenboog komkommers :oo

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:53

@Dagmar, geen idee. En voor mij ook niet zo belangrijk. Ik houd niet van meloen en ben ook geen grote komkommerfan, dus dit is puur voor de lol :D
Wat voor kruiden doe jij voor de konijnen? Ik zaai sowieso altijd wortels voor ze maar wil wel wat meer!

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 12:06

Weer zaden bij de lidl?! Ohh ik heb al zo veel.. maar ben toch benieuwd of ze nog wat spannends hebben :=

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 12:36

Cucamelon is toch muizenmeloentjes? Die ga ik dit jaar ook zaaien.

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 12:57

Dungen schreef:
Weer zaden bij de lidl?! Ohh ik heb al zo veel.. maar ben toch benieuwd of ze nog wat spannends hebben :=

Ik heb hetzelfde haha

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:46

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:59

Ben net bij de Lidl geweest! Tomaat, pompoen en rode bietjes meegenomen!

Ik ben ook gaan voorzaaien, op goed geluk want daar heb ik weinig verstand van :P Dus mijn vensterbank ziet er nu zo uit:
Afbeelding

Vlnr: 4 tomaat, 2 pompoen, ah broccoli (2) , ah dille, ah tijm, ah bosaardbei en ah kropsla, 10 paprika, 4 sla, 2 bloemkool, 4 courgette en 10 mais :)) Oh en helemaal rechts nog kruiden in n blikje: bieslook en munt, maar daar verwacht ik weinig van :P
De wortels en bietjes bewaar ik wel tot het de tuin in kan, lijkt me weinig zinvol om die dingen voor te zaaien?
Laatst bijgewerkt door imd op 21-02-15 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:12

Mooi vensterbankje zo!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:29

Ja ben er helemaal blij mee :D Ik wil eigenlijk alleen de schoteltjes weghalen en er iets anders onder leggen, zou aluminiumfolie werken? Het is in principe alleen om de vensterbank tegen vocht te beschermen natuurlijk..

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:09

Hey! Ik wil me ook even melden in dit topic! In het kader van gezond eten en hobby'en heb ik allemaal zaden gekocht en een kasje voor binnen. Ik heb helaas geen beschikking tot een tuin, of terras. Wel een klein balkon van circa 2.5 x 2. Ik ben van plan om van die balkonbakken te kopen(Die wat je over de railing kan hangen). Dat kan dus beide kanten op, bovendien heb ik 2 muren waar ik een verticale tuin kan maken. Plus nog wat potjes binnen(die zullen dus vooral gebruikt worden voor kruiden).

Bovendien nóg een uitdaging, ik heb twee katten die potten etc. héél interessant vinden, dus alles waar ze bij kunnen komen moet bedekt worden. Anders ligt het op de grond.

Ik heb vroeger wel vaker -toen ik nog thuis woonde- plantjes gezaaid, dus ik ben niet helemaal nieuw met dit gebeuren. Maar ik zag al allemaal interessante dingen in dit topic staan, dus ik volg graag!

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:08

hee mag ik mij ook weer melden ?

ik heb de mini moestuintjes van de ah en een paar zakjes zaadjes van de lidl
vandeweek krijg ik als goed is nog meer zaadjes bij de lidl vandaan

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 19:39

Zou ik mij hier ook mogen melden?
Door de actie van de welbekende supermarktketen ben ik ook begonnen.
"Helaas" zal het waarschijnlijk niet lukken om alle 20 plantjes van die actie te sparen.

Dit voorjaar wil ik het sowieso nog klein houden.
Het zal niet lukken om de plantjes in de echte tuin te zetten, vanwege de slechte kwaliteit van de grond en de ruimte.
Dus ben ik opzoek naar iets van een bak of iets dergelijks waar ik wat in poten kan. Zat zelf te denken aan kratten (deze zijn niet dicht aan de onderkant) met worteldoek en goede potgrond.

Maar wat zijn goede/makkelijke plantjes om mee te beginnen??

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 19:47

Vooral kruiden kun je in gewone potten zetten

Ik heb ook veel gehoord dat mensen cherry tomaatjes in de vensterbank hadden staan

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 19:53

Ik vind bietjes, tomaatjes en bonen makkelijk, maar ook weer afhankelijk van wat je lekker vind. Bietjes passen ook nog in de kleine tuin. En kruiden kan je gewoon binnen houden in bloempotten. Bonen zijn wel weer wat meer ruimte nodig, maar ook wel weer afhankelijk van wat voor bonen.

Bloemkolen zijn ook lekker, maar nemen erg veel ruimte om nog maar niet te spreken van de rupsenplaag die je erbij krijg. Naar wat ik begrepen heb nemen de aubergine ook veel ruimte in.

Komkommer zijn ook erg lekker en heb hiervoor speciaal komkommer plant genomen die in een pot kunnen.

Donderdag wil ik in ieder geval naar de lidl om wat tuin spullen te kopen.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 19:58

Komkommer is ook een idee! :j! :)

Hebben jullie het allemaal 'gewoon' in de tuin staan?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 21:12

Aubergine valt mee dat is meer een struikje, had er vorig jaar in de kas staan en buiten , buiten in pot leverde het meest op.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 21:44

Vorig jaar had ik aubergine buiten in de volle grond, had 1 heel kleintje. Vandaag weer ve voorgezaaid van vanalles, kon me niet meer beheersen!

Doen komkommers het het best in de kas? En pepers en paprika's?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 22:43

Ik had vorig jaar mijn komkommers in de volle grond en niet opgebonden. Geweldige oogst gehad, op een gegeven moment wist ik niet meer waarheen met mijn komkommers.

Geldt hetzelfde voor pepers. Paprika had ik zowel in de kas als in de volle grond en ook daar deden ze het in de volle grond beter dan in de kas, waarschijnlijk toch te weinig vocht in de plantenbakken, geen idee.

Heb nu de knolselderij, courgette, komkommer en prei voorgezaaid. Mijn pepers zijn nu op de verwarming bijna uitgekomen.

Ik vind al die kleuren groentes een beetje raar, ik heb dit jaar wel indigo tomaten en een green zebra tomaat maar dan houdt het ook wel op . ;)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 22:49

Kan het niet ook zijn dat er buiten meer bijen etc. zijn die de bloemen kunnen bestuiven? Of had je ook veel meer bloemen aan de buitenplanten? Mijn vader laat namelijk de kasdeur altijd open staan zodat de bijen naar binnen kunnen om alles te bestuiven :)