Je eigen brood bakken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:50

lenaa_tje schreef:
Wat voor oven heb je? Misschien een bakje water in je oven zetten en na 10 minuten stoom laten ontsnappen.

Een Inventum IOH6070RK, 'normale' oven dus. Heeft een optie voor alleen boven en onderwarmte maar ook met hetelucht ( ik doe eigenlijk standaard enkel de boven-onderwarmte.)

Even kijken of mijn ovenschaal tegen zo'n hoge hitte kan. :') ik heb sinds kort mijn porseleinen ovenschaal vervangen door een glazen.. volgens mij kan die wel beter tegen de hitte.

Die er 10 minuten in zetten bedoel je dus, toch? Met heet water zodat het stoomt :j

oedi - die patroontjes doen ze ook door het insnijden zoals jij doet alleen zou het brood dus meer naar boven moeten 'rijzen' waardoor het 'openbreekt' en zo'n vorm krijgt. Ik ben dus ook op zoek waarom dit eerst wel lukte en nu niet. :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:51

Ik heb net maar eens een desem starter in elkaar gedraaid
Nu afwachten of ie het gaat doen

Flower033

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:57

Even terugkomen op de keukenmachine. Met een kleinere motor gaan kleinere hoeveelheden vast ook goed. Als je vaak en/of grotere hoeveelheden maakt, verwacht ik dat een keukenmachine met een kleinere motor eerder stuk gaat. Ik heb zelf een Kenwood. Wordt veel gebruikt. Is inmiddels meer dan 20 jaar oud en nooit stuk. Mijn moeder bakt elke dag brood en zelfs daar gaat de machine al meer dan 15 jaar mee.

Over plastic of theedoek: ik heb altijd geleerd met een licht vochtige theedoek afdekken. Maar gebruik zelf inmiddels plastic. Gaat prima. Ik vind het vervelend als het deeg rijst en tegen de theedoek aankomt. Wordt zo lastig schoon. Ik denk dat het er om gaat dat er geen vocht ontsnapt uit de kom. Als je een droge theedoek gebruikt, neemt deze vocht op. Als de theedoek al wat nat is niet.

Over die patronen met bloem: dat wil ik ook wel eens weten. Het lukt mij ook niet goed om zo'n mooi opengesneden/opengesprongen brood te krijgen. Ik snijd het in met een mes. Maar zo mooi wordt het niet. Misschien toch meer oefenen.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 13:58

imd schreef:
Vanochtend afgebakken, no-knead volkoren met pompoenpitten. Erg tevreden mee, al had ie iets groter gemogen.
[ [url=m/dzmNLb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die no-knead broden vind ik echt een uitkomst. Rijzen in de koelkast krijg ik maar niet voor elkaar, en deze kun je ook overnight laten staan en heb je in de ochtend weinig werk van.

Oh die ziet er heel lekker uit! Welk recept heb je daarvoor gebruikt? Ben nog op zoek naar een recept voor echt donker brood.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 14:18

Maik79 schreef:
imd schreef:
Vanochtend afgebakken, no-knead volkoren met pompoenpitten. Erg tevreden mee, al had ie iets groter gemogen.
[ [url=m/dzmNLb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die no-knead broden vind ik echt een uitkomst. Rijzen in de koelkast krijg ik maar niet voor elkaar, en deze kun je ook overnight laten staan en heb je in de ochtend weinig werk van.

Oh die ziet er heel lekker uit! Welk recept heb je daarvoor gebruikt? Ben nog op zoek naar een recept voor echt donker brood.

Haha, dat is het gevolg van mijn nieuwste aanwinst van baktotaal: donker gebrand moutmeel. Het recept is voor volkoren no-knead brood: https://www.jocooks.com/recipes/no-knea ... eat-bread/ Daaraan heb ik dit keer dus 1,5 theelepel donker moutmeel toegevoegd en wat extra pompoenpitten.

Ik at voor ik zelf brood bakte dus ook meestal zo donker mogelijk brood, en altijd volkoren (ingredienten checken). Ik las op de broodbakfacebook dus over moutmeel en dat dat voor de kleur zorgt. En een heel klein beetje smaak.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 14:23

Sicayes schreef:
lenaa_tje schreef:
Wat voor oven heb je? Misschien een bakje water in je oven zetten en na 10 minuten stoom laten ontsnappen.

Een Inventum IOH6070RK, 'normale' oven dus. Heeft een optie voor alleen boven en onderwarmte maar ook met hetelucht ( ik doe eigenlijk standaard enkel de boven-onderwarmte.)

Even kijken of mijn ovenschaal tegen zo'n hoge hitte kan. :') ik heb sinds kort mijn porseleinen ovenschaal vervangen door een glazen.. volgens mij kan die wel beter tegen de hitte.

Die er 10 minuten in zetten bedoel je dus, toch? Met heet water zodat het stoomt :j

oedi - die patroontjes doen ze ook door het insnijden zoals jij doet alleen zou het brood dus meer naar boven moeten 'rijzen' waardoor het 'openbreekt' en zo'n vorm krijgt. Ik ben dus ook op zoek waarom dit eerst wel lukte en nu niet. :+

Ja inderdaad zodat je stoom creëert

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 14:54

Imd, in dit recept hoeft je niet na de eerste rijs op te bollen en dan nog een keer te laten rijzen (in de vorm) zoals in het andere no knead recept welke hier is gepost.

Heb jij beide al gemaakt en een idee of er verschil in zit.

Ik wou er vanavond 1 opzetten en die dan morgenvroeg afbakken voor het werk. Maar dat redt ik niet als ik een tweede rijs moet afwachten. Dan zou dit ideaal zijn.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 18:28

Iemand tips hoe het brood luchtiger te krijgen? Van de bakker en uit de supermarkt zijn ze altijd heel luchtig, maar dat heb ik nog nooit voor elkaar gekregen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 18:31

Welk recept en welke soort bloem/meel gebruik je?
Een recept met autolyse of een voordeeg kan een luchtiger deeg geven, en ook glutenpoeder toevoegen zorgt voor een elastischer en luchtiger deeg.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 18:35

Ik heb een recept met autolyse gebruikt met volkoren tarwemeel van de AH. Het recept van Levine, als ik het goed heb. Volkoren brood.
Misschien te veel water gebruikt? Welke ingrediënten hebben effect op de luchtigheid?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 18:38

JudithO schreef:
Ik heb een recept met autolyse gebruikt met volkoren tarwemeel van de AH. Het recept van Levine, als ik het goed heb. Volkoren brood.
Misschien te veel water gebruikt? Welke ingrediënten hebben effect op de luchtigheid?

De hoeveelheid water ligt aan het aantal eiwitten die meel heeft. Volgens mij heeft dat recept inderdaad wel vrij veel water.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 19:35

Volkorenmeel is altijd wat vaster dan tarwebloem, maar zou alsnog niet heel zwaar moeten worden. Was het deeg wel genoeg gerezen? Het moet tijdens het rijzen in volume verdubbelen, en later in de oven ook nog wat narijzen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 19:47

Het is in de oven niet meer verder gerezen. Ik vond hem na de tweede rijs ook nog vrij flubberig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 19:55

Autolyse maakt bij mijn het verschil tussen compact en luchtig. Hoe is de kwaliteit van je gist?

Mijn broden met dat recept zijn wel lekker luchtig. Dus het kan wel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-05-20 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 19:56

JudithO schreef:
Het is in de oven niet meer verder gerezen. Ik vond hem na de tweede rijs ook nog vrij flubberig.

Dan toch te vochtig denk ik. Of de tweede rijs is te lang geweest.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 20:51

Ik ben erg eigenwijs denk ik. Ik laat mijn deeg voor de eerste rijs in de kom van mijn Kitchenaid die ik afdek mijn zo'n ouderwetse plastic douchemuts. Erg handig, elastiek erin, je trekt hem zo over de kom. De tweede rijs doe ik onafgedekt in de stoomoven op 37 graden als het brood gevormd is en ik bak het in dezelfde stoom/heteluchtoven af.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 21:19

Bedankt voor de adviezen qua keukenmachine! Mijn ambitie is waarschijnlijk wekelijks of twee wekelijks zelf bakken. Kitchenaid zit er sowieso niet in. Ik zoek vooral een alles in 1 hobby machine.

Gister nog ff no knead bread gemixt.

Resultaat is geen gezicht, maar smaakte best :-)
Afbeelding

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 21:32

Dankjulliewel voor de antwoorden over theedoek vs plastic. Een natte theedoek zou het in principe ook moeten doen, dus. Het proberen waard!

MoniqueT schreef:
Ik ben erg eigenwijs denk ik. Ik laat mijn deeg voor de eerste rijs in de kom van mijn Kitchenaid die ik afdek mijn zo'n ouderwetse plastic douchemuts. Erg handig, elastiek erin, je trekt hem zo over de kom. De tweede rijs doe ik onafgedekt in de stoomoven op 37 graden als het brood gevormd is en ik bak het in dezelfde stoom/heteluchtoven af.

Eigenwijs is leuk, ik hoop dat ik ook zoveel over broodbakken te weten kom dat ik het zo "op gevoel" kan doen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 21:49

Ha ja, al doende leert men.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 21:56

Een douchemutsje, wat slim!

Ik zou een Kenwood best tweedehands durven te kopen. Er gaat bijna nooit wat stuk. En best makkelijk te repareren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:11

Die douchemuts ben ik ook wel eens tegen gekomen inderdaad, ook een goed idee!

Ik heb er zelf wel eens aan gedacht om er een siliconen afdekgeval voor aan te schaffen, iets als dit: *link*
Heeft iemand daar toevallig ervaring mee?
Natte keukendoeken vind ik meestal wat vies als dat het deeg raakt, en plastic vind ik zonde. Maar silicoonspul plakt ook nauwelijks en lijkt me ideaal!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:23

8nnemiek schreef:

Ik heb er zelf wel eens aan gedacht om er een siliconen afdekgeval voor aan te schaffen, iets als dit: *link*
Natte keukendoeken vind ik meestal wat vies als dat het deeg raakt, en plastic vind ik zonde. Maar silicoonspul plakt ook nauwelijks en lijkt me ideaal!

Douche muts is veel goedkoper en ook herbruikbaar :j

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:29

Ik gebruik een Tupperware bak om de ingrediënten te mengen en laat hier ook in rijzen. Ik leg de deksel gewoon losjes op de bak.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:39

Ik zag op Marktplaats een machine voor schappelijk geld te koop staan. Maar alleen ophalen. 125 km voor een keuken machine is mij te gortig.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:40

8nnemiek schreef:

Ik heb zo iets, niet deze maar steviger. Daar laat ik mijn deeg de eerste rijs onder staan. Gaat prima!