Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:02

Hmm, klinkt wel lekker hoor! En bedankt voor de antwoorden! :)

Hebben jullie een eettip? Ik moet echt aankomen, maar het lukt niet goed. En ik heb een waardeloos eetpatroon :')

Meestal is het iets van:

Ontbijt: volkorenbol met boter en rookkaas (in de auto, ik krijg 's ochtends vrij weinig weg)
Tussendoor: cupcake, stukje chocola :')
Lunch: 2 volkorenbollen met boter en vleesvervanger
Tussendoor: Italiaanse bol met mozzarella en tomaat en pesto, nog 2 volkorenbollen met boter en rookkaas, en wat chocola/nog een cupcake/toetje
Diner: meestal een of andere curry met peulvruchten, groente en kokosmelk
Daarna: meestal nog twee boterhammen met boter en kaas, wat fruit, chocola

Ik werk in het onderwijs, dus echt tijd nemen voor lunch etc is niet te doen. Maar hebben jullie misschien wat tips? Of variatiemogelijkheden? Wraps met bv. avocado doe ik soms, maar ik ben 's ochtends vaak te lui om het klaar te maken en avocado blijft niet echt lekker onderweg.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:06

Ik vind het "waardeloos" wel meevallen. Misschien iets van pap ofzo eten? Maar je eet al veel, lijkt me erg lastig.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:16

Al die cupcakes en chocola en toetjes zijn best waardeloos :P

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:23

Gaby schreef:
Vandaag zoete aardappelcurry gemaakt. Dat was helaas geen succes. Het vocht verdampte amper, en ook met maizena erbij (die klonterig bleef) bleef het geheel waterig. Jammer.

Ik heb deze vandaag gemaakt:
http://www.degroenemeisjes.nl/midden-oosterse-curry/

Heb wel de deksel op een gegeven moment eraf gehaald om wat vocht kwijt te raken.
Om ervoor te zorgen dat maïzena niet klontert roer ik deze altijd apart in een glas door wat water of melk. In dit geval havermelk.

Overigens vind ik het icm de couscous die bij mij wat droog werd juist heerlijk als er een sausje overblijft zodat het geheel lekker smeuïg is <3

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 02:45

Zondag etentje bij de schoonfamilie en ik ben belast met het regelen van 1 of meer borrelkaasjes :D :D
Sowieso ga ik deze maken, is echt heel makkelijk en lekker: https://vegetus.nl/knoflook-kruidenroomkaas/
En kwam verder nog een paar recepten tegen (jaja ik kan niet slapen :o ) http://minimalistbaker.com/garlic-herb-vegan-cheese/
http://www.forkandbeans.com/2013/01/22/ ... heese-dip/

Verder ga ik binnenkort ook maar weer eens taco's eten met m'n vriend, ik merk dat hij de laatste tijd nogal 'hunkert' naar vroegah toen we nog gewoon overal een dikke laag kaas overheen aten :=
Dit is een recept voor een soort cheddar-dip. Ik wil het al zo lang maken maar ik heb mezelf er nog niet toe kunnen zetten om edelgist te gaan zoeken bij de Ekoplaza := Moet er toch maar eens van komen...
http://www.veggieonapenny.com/vegan-cheese/

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 07:50

En als je als tussendoortje met noten toevoegd Sheran? :)

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 08:31

Ik raad ook nootjes aan om aan te komen. Gezond en bevat behoorlijk wat calorieën!

Iemand nog tips voor verjaardagen? De hele familie komt, dus ik ben opzoek naar vegan borrelhapjes en vegan avondeten (wat gemakkelijk te maken).
We deden eerst altijd dingetjes als gevulde eitjes, kaasjes en salades voor op toastjes. S'avonds zetten we vaak gewoon verschillende pannen op tafel, zodat iedereen zelf kan kiezen wat ze wel/niet willen eten.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 09:39

Wat redelijk eenvoudig te maken is en vegan: bananenbrood (makkelijk een dag van te voren), vegan brownies (met dadels en pure chocolade), bounty lollies (met kokos en pure chocola), stukjes Tony Chocolonely bijv. de mintgroene variant is geheel veganistisch, appelcrumble in kleine bakjes uit de oven (super simpel: beetje kokosolie, honing in een pan warm maken, beetje havermout erdoor roeren, appel met kaneel in een bakje en dan de havermout erover en dan 10 tot 20 minuten in de oven, smaakt als appeltaart! ;) ), toastjes met hummus en dadelspread (die laatste doe je een paar dadels pureren, beetje kokosolie en vanille er doorheen en klaar is kees), kastantjechampignons vullen met iets van hummus/vegan (room)kaas.

En als avondeten: een snelle pizza? Een kant en klare speltbodem, wat groentespread erop en dan volgooien met verse groenten?

Of een risotto met bospaddestoelen? Niet megasnel maar wel supersimpel!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 10:34

Sheran schreef:

Hebben jullie een eettip? Ik moet echt aankomen, maar het lukt niet goed. En ik heb een waardeloos eetpatroon :')

Meestal is het iets van:

Ontbijt: volkorenbol met boter en rookkaas (in de auto, ik krijg 's ochtends vrij weinig weg)
Tussendoor: Italiaanse bol met mozzarella en tomaat en pesto, nog 2 volkorenbollen met boter en rookkaas, en wat chocola/nog een cupcake/toetje

Ik werk in het onderwijs, dus echt tijd nemen voor lunch etc is niet te doen. Maar hebben jullie misschien wat tips? Of variatiemogelijkheden? Wraps met bv. avocado doe ik soms, maar ik ben 's ochtends vaak te lui om het klaar te maken en avocado blijft niet echt lekker onderweg.

:oo :oo :oo Ik ben stikjalours,als ik zoveel at dan was ik vierkant.De wereld is soms oneerlijk verdeeld.Je eet echt wel veel.Dus ik kan je helaas geen tips geven.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 10:55

Ik heb het geloof ik al eens eerder aangegeven: ik lees hier veel gebruik van kokosvet, dit is erg ongezond (hart en vaatziekten). Hebben jullie daar geen alternatief voor?

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 11:51

Ben wel benieuwd naar de onderzoeken waar 'ongezond' uit is gekomen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 12:02

Voor zover ik weet is kokosolie gezonder dan margarine, maar het kan ook meestal worden vervangen door bv olijfolie. Ik probeer zelf sowieso minimaal met vet en olie te koken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:24

beatje schreef:
Sheran schreef:

Meestal is het iets van:

:oo :oo :oo Ik ben stikjalours,als ik zoveel at dan was ik vierkant.De wereld is soms oneerlijk verdeeld.Je eet echt wel veel.Dus ik kan je helaas geen tips geven.

Haha, ik ben andersom dan weer jaloers. Het lijkt me heerlijk om niet tegen je zin te hoeven eten :)

Nootjes ga ik nog eens wat van proberen. Ik lust eigenlijk alleen pistachenootjes :P

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:30

Magrathea schreef:
Zondag etentje bij de schoonfamilie en ik ben belast met het regelen van 1 of meer borrelkaasjes :D :D
Sowieso ga ik deze maken, is echt heel makkelijk en lekker: https://vegetus.nl/knoflook-kruidenroomkaas/
En kwam verder nog een paar recepten tegen (jaja ik kan niet slapen :o ) http://minimalistbaker.com/garlic-herb-vegan-cheese/
http://www.forkandbeans.com/2013/01/22/ ... heese-dip/

Verder ga ik binnenkort ook maar weer eens taco's eten met m'n vriend, ik merk dat hij de laatste tijd nogal 'hunkert' naar vroegah toen we nog gewoon overal een dikke laag kaas overheen aten :=
Dit is een recept voor een soort cheddar-dip. Ik wil het al zo lang maken maar ik heb mezelf er nog niet toe kunnen zetten om edelgist te gaan zoeken bij de Ekoplaza := Moet er toch maar eens van komen...
http://www.veggieonapenny.com/vegan-cheese/

Edelgist heb je ook bij De Tuinen (Holland & Barret heet dat nu geloof ik?) en is volgens mij ook iets goedkoper daar. Die van de tuinen vind ik lekkerder dan van Ekoplaza. Alleen zit niet in zo'n handige verpakking.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:54

Loolotte schreef:
Ben wel benieuwd naar de onderzoeken waar 'ongezond' uit is gekomen?

Dit komt van een Duitse cardioloog, Johannesburg van Borstel.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 13:09

Oh Magrathea dat zijn echt heerlijke recepten <3

Gister vegan wraps gemaakt met kikkererwten, champignon, ui, knoflook, paprika, een boel kruiden en sambal. :9 Heerlijk.

Ook voor het eerst kikkererwten met een beetje kokosolie en Provençaalse kruiden geroosterd. Wat een fantastische snack! Dat ga ik veeeel vaker maken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 13:37

marinke182 schreef:
Ik raad ook nootjes aan om aan te komen. Gezond en bevat behoorlijk wat calorieën!

Iemand nog tips voor verjaardagen? De hele familie komt, dus ik ben opzoek naar vegan borrelhapjes en vegan avondeten (wat gemakkelijk te maken).
We deden eerst altijd dingetjes als gevulde eitjes, kaasjes en salades voor op toastjes. S'avonds zetten we vaak gewoon verschillende pannen op tafel, zodat iedereen zelf kan kiezen wat ze wel/niet willen eten.

Bij de jumbo haal je 3 voor 5 euro olijfjes / zongedroogde tomaatjes, even opletten dat je ze niet per ongeluk met kaas pakt.
Dan toastjes: Lu mini crackers zijn heerlijk en vegan (alle smaken als het goed is).
Ik postte hem een stukje hierboven ook al, maar deze is echt een aanrader: https://vegetus.nl/knoflook-kruidenroomkaas/ echt supersimpel te maken, je moet alleen 2 dagen van tevoren beginnen :+ (1 nacht weken van cashewnoten en 1 nacht opstijven)
Kaasdipje met tortillachips (zijn ook prima vegan te vinden) http://www.veggieonapenny.com/vegan-cheese/
Heerlijke (en budgetvriendelijke) spread, ook geschikt om na de verjaardag bij de lunch te eten :Y) http://veganchallenge.nl/artisjokhartenspread/ Laat je niet afschrikken door de artisjok, je proeft voornamelijk knoflook en zongedroogde tomaat
Hier vind je nog een leuke lijst met spreads die je kunt maken: http://veganchallenge.nl/zoek-recept/#&Type=146
(Vegan challenge is over het algemeen ook vrij budget- en supermarktvriendelijk)
Verder kun je deze kaasvlinders maken, zijn heerlijk & makkelijk http://veganchallenge.nl/kaasvlinders/
Of haal een pakje Dees worstjes en een pakje bladerdeeg (Tante Fanny is vegan, het croissantdeeg niet!)(AH huismerk is ook vegan), snijd de worstjes in stukjes en maak er mini worsthapjes van. Zijn net saucijzenbroodjes, super lekker <3

Dan het avondeten... Ik zou je aanraden om een enorme pan soep te maken (pompoensoep, courgettesoep, tomatensoep... ) en wat stokbroden af te bakken. Als je er kruidenboter bij wilt dan kan je dat het beste zelf even maken met een pakje Wajang margarine, knoflook, peterselie etc. of een zakje kruidenboterkruiden (maar dat is erg duur meestal). Eventueel kun je er nog een salade bij maken, of de eerder genoemde pizza.

Hopelijk kan je er iets mee. Fijne verjaardag :)

Edit: en als je al die hapjes teveel moeite vindt kun je ook gewoon deze halen: https://gewoonvegan.nl/category/chipszoutjes/

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 18:10

Sheran schreef:

Meestal is het iets van:

Is dit je dagelijks eetpatroon? Dan heb je vast een hele hoge verbranding :Y) Of heb je onbewust ook dagen dat je veel te weinig eet?

Ik weet van mijn moeder dat dit knap lastig is. Die zit ook altijd aan de magere kant. Als je aan wilt komen en gezond wilt blijven eten is dat best lastig.

Als ik aan gezonde, calorie rijk eten denk, dan denk ik aan: noten, kwark (ik zie dat je wel zuivel eet, correct me if i'm wrong), avocado, bananen, pindakaas, peulvruchten

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 18:47

Ik zou trouwens wel oppassen als je besluit (veel) meer zuivel te gaan eten, ik werd hier goed ziek van. Dacht in eerste instantie dat ik tekorten oid had, maar dat kwam door de zuivel. Ik ruilde het vlees grotendeels in voor zuivel in het begin. In mijn ogen is het een voedingsmiddel waar je een beetje voorzichtig mee om moet gaan. Dus rustig opbouwen etc. Nog meer mensen die dit mee hebben gemaakt?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 18:53

Je zou kunnen denken aan meer eiwitten en gezonde vetten.
Bijv, geroosterde kikkererwten met avocado, meer pastasalades met wat jij lekker vind (dit kun je ook prima 3 dagen van tevoren maken en dan elke dag een bakje meenemen ipv je bollen)
S'avonds satesaus bij je eten of pindakaas op brood.
Noten zijn prima, maar je zou ook kunnen kijken naar noten/mueslirepen. AH heeft een ruime selectie die niet gelijk barst van de suikers.
Naast je broodjes in de auto zou je ook een shake kunnen maken voor tussendoor of voor in de auto.
Je kaas kun je eventueel ook vervangen met hummus.

Het is kouder en mensen met een lager vetpercentage hebben het sneller koud, onze eetlijsten komen qua calorieën redelijk overeen :')

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 20:06

Dankjulliewel voor de ideetjes voor op het feest! Ik ga er eens goed naar kijken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 21:17

Supergoede tips, dank je wel!

Ik heb misschien wel een hoge verbranding maar ik beweeg natuurlijk ook veel omdat ik lesgeef. Er zijn dagen waarop ik minder eet, als ik me niet lekker voel bijvoorbeeld, m aar dan val ik ook echt wel af :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 22:52

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:15

Vegetarische Slager is in de aanbieding bij Boni :D Ga denk ik voor de spekjes, die van Vivera vind ik niet zo'n succes, alleen heb ik ook nog 3 bakjes van liggen :') Wilde er spaghetti carbonara van maken of met pasta met spinazie in tomatenroomsaus. Verder een beetje inspiratieloos, iemand anders nog ideeën?

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:18

Door de boerenkool? :)