Aanrommelaars met koolhydraatarm?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 18:31

Ik zit zelf van 200 gram kwark of griekse yoghurt langer vol dan van 50 gr skyr, maar dat zal per persoon schelen.
De skyr die ik heb zit overigens geen vet in.

Edit: aangevuld

Siamsmeesje

Re: Aanrommelaars met koolhydraatarm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 19:13

Iedereen bedankt voor de steun. De afgelopen twee maanden waren al een rollercoaster-beleving en we hadden gehoopt dat nu ze eindelijk zou kunnen gaan herstellen toen ze maandag naar haar eigen ziekenhuis werd overgebracht. Helaas maandag op dinsdagnacht weer naar de ic met spoed, en diverse onderzoeken. Het slechte nieuws van gisteren werd vanmiddag gelukkig wat genuanceerd. Het is nog steeds een dubbeltje op z'n kant, maar het hangt nu van voldoende rust en Moeder Natuur af of dat dubbeltje op de goede kant terecht gaat komen.
Blijft het evengoed spannend, en we hadden weer even een rollercoaster-gevoel, maar blijkbaar is het nog niet zo heel definitief als het eerst gebracht werd 8-)

@Laura82, polyolen ja... Zo heten die dingen, en het zouden lege caloriëen zijn... Volgens mijn dïetiste zijn polyolen evengoed gewoon koolhydraten. Alcohol is volgens haar ook een polyol, en als dat niets zou doen voor je bloedsuiker vraagt zij zich af waar die bierbuiken vandaan komen. Vetopslag ontstaat immers als je niets doet met de energie die binnenkomt, alcohol is zeker geen vet dus moet het wel een suikerbron zijn.... Of het klopt weet ik niet, maar de logica erachter zie ik wel _O-

@Kimmes, die preitaart klinkt heel goed. Lijkt wat op een quiche die ik wel eens maak, maar dan zonder de bladerdeeg bodem en rand. Volgens mij heb ik alles daarvoor in huis, dus wie weet van het weekend maar eens een probeersel maken :9

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 19:18

Met ei en room, kun je heel goed het bladerdeeg vervangen :j

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 19:20

Oh dat alcohol ook een polyool is wist ik dan weer niet. Weet nooit goed wat ik ervan moet geloven, dus ik meid ze evengoed maar zoveel mogelijk.

Fijn dat er wat licht aan de horizon is, hopelijk rolt het dubbeltje de goede kant op! Zo'n rollercoaster is sowieso slopend, verschrikkelijk.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 21:35

@Kimmes, ei en room/creme fraiche gaan er ook in mijn recept :j
Maar ik ga gewoon even kijken dit weekend. Ik heb van alles wel wat liggen, en als ik een kleine springvorm pak moet dat leuk testen kunnen worden :D

@Laura82, slopend is het zeker. Mijn moeder heeft een compleet eigen medisch handboek en dat maakt dat zaken nooit gaan zoals de artsen denken en verwachten. Mijn vader sliep maandagavond voor het eerst in weken eens goed, en toen hij vast bleek te slapen heb ik geen poging meer gedaan om hem wakker te maken voor het slechte nieuws. Misschien niet eerlijk, maar ik gunde de beste man ook eindelijk een goede nacht rust :o

Zelf maak ik me ook niet druk om wel of niet polyolen, ik krijg dan altijd een beetje een smokkel gevoel. Eigenlijk mag ik het niet, maar het is een polyol en dus een lege calorie en dan mag ik het ineens alsnog hebben :P
Ik drink heel weinig, af en toe een biertje (lees bier gekocht in november drink ik uiteindelijk in juli maar eens op :=), en verder ga ik er vanuit dat een koolhydraat een koolhydraat is, polyol of niet. Ze delen een bepaalde chemische structuur waardoor ze een gezamenlijke naam hebben gekregen, en vaak ook een gelijksoortige werking/functie hebben. En dat maakt dat ik ze zoveel mogelijk laat staan.

Behalve gisteren en vandaag dus :=
Chaotische dagen en veel spanning, nou ja, dan maar even niet strak. Jammer van die mooie 80.0 maar soms zijn andere dingen even belangrijker. Vandaag boodschappen gedaan, en morgen gaan we gewoon weer verder waar we gebleven waren.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:39

Ik ga morgen de prei-taart maken. Ik ben erg benieuwd :)

Ik had het vandaag met mijn ouders over deze manier van eten. Het viel hen op dat het vrij vet eten is. Veel room en vlees. Zij vroegen zich af of je hier door niet meer kans krijgt op bijvoorbeeld te hoog cholesterol? Of andere 'welvaartsziekten'
Eerlijk gezegd weet ik het antwoord hier niet op. Weet iemand van jullie dat?

Ik voel mij verder prima op deze manier van eten. Ben stiekem best blij dat ik geen brood meer hoef te eten :o. Als de weegschaal zondag ook positief is, blijf ik er zeker mee door gaan :D (Als er geen andere gezondheidsrisico's aan zitten ;) )

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 09:17

Ik las toevallig gisteren een artikel in een tijdschrift, dat een hoog cholesterol vaak onterecht wordt toegeschreven aan veel vetinname, en dat er veel meer factoren aan ten grondslag liggen. Helaas liep de kno arts niet genoeg uit ( :') ) om het hele artikel te lezen, dus de conclusie weet ik niet.

De diëtiste waar ik geweest ben voor mn zwangerschapsdiabetes zei dat het allemaal wel meevalt, zolang je het niet te bont maakt. Genoeg vet eten om je lichaam genoeg brandstof te geven (en dat wordt dan dus ook gebruikt/verbrand), maar niet overdrijven.
Ik denk dat er een hoop meer welvaartziekten voortkomen uit een hoog koolhydratengebruik, dat is immers iets wat in deze tijd veel meer is dan vroeger.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 09:22

Zolang je idd niet pakjes slagroom en pakken boter gaat weg zitten knagen hoef je je geen zorgen te maken
Een kwestie van gezond verstand gebruiken .
Ken verschillende voorbeelden van mensen die KHD arm eten en juist een verbetering in cholesterol hadden na verloop van tijd (onder controle on ziekenhuis)
De mensen die juist een hoger gehalte krijgen zijn vaak de mensen die wel KHD arm eten maar daarbij dus de groente intake verwaarlozen en voornamelijk zich te buiten gaan aan vet vlees, emmers mayo en emmers slagroom door de koffie
Want hey, is koolhydraat arm dus gaan met die banaan

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 11:08

Mensen weten ook niet altijd het verschil tussen goede en slechte vetten.

Hier vandaag al weer lekker bezig:
O: 50 gram skyr bosvruchten
T: handje nootjes

Ik ervaar helemaal geen honger gevoel en nu voel mij eigenlijkt wel heel fijn. Nu ik nog gerichter bezig ben met de koolhydraten te verminderen merk ik ook dat ik al 2 dagen zonder medicijnen bezig ben. En dat ook nog eens zonder stuiteringen, ontploffingen en hyperactief gedrag :') :+

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 11:37

Hallo allemaal,

Ik lees al langere tijd mee maar wil ook koolhydraatarm gaan eten. Net weer gewogen op de sportschool en weer aan gekomen :-( . Ik sport 5x per week en volgens de meting is mijn spiermassa afgenomen. Snap hier niks van.

Ik wil 4 a 5 kg kwijt en van mijn suikerverslaving af. Wat ik het moeilijkst vind is het meer gaan eten van eiwitten en vetten omdat ik nog steeds denk dat ik daarvan juist zal aankomen.
Voor vandaag dan ook weer magere kwark gekocht.

Ik let deze dagen nog op de koolhydraten maar wil na mijn vakantie er vol tegenaan gaan.

Mag ik mee doen met jullie ?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:15

Ik lees ook al een langere tijd mee en heb eerder al Khd arm gegeten..
Afgelopen maandag bij de dietiste geweest en deze heft me ondanks mijn tegen sputteren toch weer op koolhydraat arm gezet.

Ik ga mijn best doen om ook weer wat actiever mee te lezen :)

De preitaart heb ik gisteren toevallig ook gegeten vandaag nu als lunch mee :j
Woensdag heb ik mozzarella spinazie pannekoekjes gemaakt met sla en zalm, viel ook lekker in de smaak!

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:22

Jeetje mina wat gaan jullie hard! Ik ben even een paar dagen niet online en moet meteen 4 pagina’s bijlezen!!

Nou hier mijn bijleespost ;)

Kimmes schreef:
@sannanasje; wat is raw cacao? Is dat niet gewoon bv den Houter?

Ik heb eerlijk gezegd geen idee mbt den Houter. Raw is onverhit, dus blijven er bepaalde eigenschappen beter behouden.
Ik heb het op internet besteld, maar of het beter of slechter is dan gewone cacao, geen idee. Enige is dat er iig geen suiker door gemengd is.

ItsMe2 schreef:
Ik wil ook eens gaan proberen om koolhydraten te tellen. Maar veel verse producten staat het vaak niet op. Denk aan groenten en fruit, vlees van de slager e.d. Weet iemand van jullie een redelijk betrouwbare lijst met voedingsmiddelen waar de koolhydraten van dit soort producten vermeld staan? Op internet of in een boekje?

Ik gebruik hier http://nevo-online.rivm.nl/ voor. Gevonden toen als tip op de site van Gobento.

gribaldi schreef:
Sannanasje, heb je een recept van de mousse? Klinkt erg goed!

Hieronder mezelf even gequote omdat ik te lui ben om alles nog een keer te typen ;)
Ik ben niet zo van het afwegen (weegschaal zit ergens in een verhuisdoos) dus ik doe het gewoon op gevoel en smaak. Je kunt beter cacao erin doen, proeven en dan een beetje bijdoen, dan in 1 keer veel erin knallen en erachter komen dat het niet lekker is ;)
Sannanasje schreef:
Ter afwisseling maak ik vaak koffie of chocolade mousse.
Dan doe ik een kannetje slagroom opkloppen met een flinke eetlepel mascarpone en dan voeg ik of een flinke eetlepel raw cacao of een kleine theelepel oploskoffie al opgelost met een paar druppels water erdoor. Maar gepureerd fruit kan evt ook. Dit verdeel ik in 3 porties en kan ik dan wel een paar dagen goed houden in de koelkast. Invriezen kan ook. Wel de avond van tevoren eruit halen anders kun je pas tegen de lunch ontbijten. Of stokje erin dan heb je een lekker ijsje

Siamsmeesje, Wat een rotnieuws van je moeder! Ik hoop dat het dubbeltje de goede kant op kantelt!
Hoe is het nu met haar? Nog nieuws?

Siamsmeesje schreef:
verder ga ik er vanuit dat een koolhydraat een koolhydraat is, polyol of niet. Ze delen een bepaalde chemische structuur waardoor ze een gezamenlijke naam hebben gekregen, en vaak ook een gelijksoortige werking/functie hebben. En dat maakt dat ik ze zoveel mogelijk laat staan.

Dit hanteer ik ook. Ik weet niet hoe het werkt met die polyolen, dus vermijd ik ze maar, just in case.

viphorse schreef:
Wat ik het moeilijkst vind is het meer gaan eten van eiwitten en vetten omdat ik nog steeds denk dat ik daarvan juist zal aankomen.
Mag ik mee doen met jullie ?

Tuurlijk mag je meedoen!
Let wel op, je hebt eiwitten nodig om spieren op te kunnen bouwen, dus die moet je echt eten als je zoveel sport. En vetten heb je nodig om te verbranden als je geen koolhydraten eet.
Vet eten om vet te verbranden is een vaak gehoorde term bij KHA. Lees je anders eens in op de site van Gobento, daar staat veel informatie. https://www.gobento.nl/blog/

Verder gaat het met mij nu wel weer ok. Heb me eergisteren laten gaan met een verschrikkelijke vreetbui. Lang geleden dat ik die heb gehad zeg! En voelde me daarna zo gigantisch beroerd dat ik nu weer weet waarom ik ook alweer geen suiker wil eten. Damn wat was ik moe!
Nu dus maar weer herpakt, en voel me meteen weer beter en helderder in mijn hoofd.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:27

Natuurlijk mag je meedoen :D
En ik snap helemaal dat je het moeilijk zal vinden met vetten, omdat de industrie iedereen decennia lang heeft ingepeperd dat we daar van zouden aankomen.

Toch zal je meer eiwitten moeten gaan eten, want ik vermoedt dat jouw afnemende spiermassa daardoor wordt veroorzaakt. Veel sporten vergt meer eiwitten voor de opbouw van je spieren immers, en wat meer koolhydraat om te kunnen voorzien in je energie. Als je dus weinig eiwit binnenkrijgt, gaat het lichaam uiteindelijk spiermassa afbreken om het elders in het lichaam te kunnen gebruiken.
Van eiwit is nog nooit iemand echt te dik geworden, de grootste dikmaker is de combinatie van vet + koolhydraat. Dat is waarom bodybuilders vaak veel eiwit consumeren (in drank of als vlees) omdat ze anders nooit die spieren kunnen krijgen.

Een suikerverslaving verliezen is moeilijk, maar te doen. Je weet dat het je gelukt is als je de laan met snoep in de supermarkt vind stinken :D
Die pannekoekjes klinken ook goed hoor, gerookte zalm vind ik zelf ook erg lekker door salades :9

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:40

Ik ben gelukkig nooit echt gek geweest op snoep/zoetigheid. Maar suikers zitten echt overal in.. ergens wist ik het wel, maar ik had nooit gedacht dat het zoveel was.

Vanmiddag de prei schotel als lunch gehad. Dat is een blijvertje! Was echt heerlijk!

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:54

Sannanasje, dank je wel! :D

Siamsmeesje, wat vervelend zeg.. En ik snap wel dat je je vader laat liggen, hopelijk kon hij het waarderen :)

MDH fijn dat je je medicijnen kan minderen zeg!

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 13:07

Sannanasje schreef:
Verder gaat het met mij nu wel weer ok. Heb me eergisteren laten gaan met een verschrikkelijke vreetbui. Lang geleden dat ik die heb gehad zeg! En voelde me daarna zo gigantisch beroerd dat ik nu weer weet waarom ik ook alweer geen suiker wil eten. Damn wat was ik moe!
Nu dus maar weer herpakt, en voel me meteen weer beter en helderder in mijn hoofd.

Hier nog een.... Weet weer precies waarom ik zo blij ben met kha eten... Moe en een knallende koppijn :\
Vandaag gewoon weer terug naar het oude :j

Wat betreft mijn moeder zou ze vandaag weer terug naar zaal mogen, dus geen ic meer dan. We gaan straks weer op bezoek en dan zien we weer verder. Gisteren werd ook al het woord revalidatie genoemd, dus misschien dat ze daar nu ook naar gaan kijken. Maar dat horen we vast wel als ze het serieus willen gaan aanpakken. Voorlopig eerst rust en van iedereen vooral veel geduld.

@Gribaldi, mijn vader was inderdaad wel blij met een goede nacht slapen, en hij kon het wel begrijpen dat ik hem met rust liet toen hij bij de eerste pogingen niet wakker werd.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 13:20

M_D_H wat super dat je al 2 dagen zonder medicijnen kunt!

Siamsmeesje, dat klinkt wel voorzichtig positief

Ik voel me vandaag gelukkig alweer wat beter dan gisteren, nog wel wat hoofdpijn, maar geen verhoging meer en ik kan weer nadenken. Fijne dingen, die suikers, als je daar zo vanaf moet kicken >;)

Lijstje van vandaag:
O: 2 gebakken eigenlijk met champignons
T: 100 gr Griekse yoghurt
L: gemengde salade met tonijn, tomaat en bosui
T: paprika
A: shoarma :9 groenten moet ik nog even bedenken, heb vast nog wel wat liggen om in de wok te mikken.
Wat een naar dieet is het toch :P

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 13:54

Laura: t is heerlijk om een omelet onder de shoarma te doen ipv een broodje bijvoorbeeld. Klinkt als een gekke combi maar het is echt lekker.

Siamsmeesje, wat heeft je moeder precies? Hopelijk zit er verbetering in!

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 13:56

Goeie tip, thnx!

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 14:14

In de winter doe ik ook weleens shoarma met zuurkool roerbakken en dan een flinke lik crème fraiche erdoor. Heerlijk! Maar wel machtig

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 14:33

Siamsmeesje schreef:
Natuurlijk mag je meedoen :D
En ik snap helemaal dat je het moeilijk zal vinden met vetten, omdat de industrie iedereen decennia lang heeft ingepeperd dat we daar van zouden aankomen.

Toch zal je meer eiwitten moeten gaan eten, want ik vermoedt dat jouw afnemende spiermassa daardoor wordt veroorzaakt. Veel sporten vergt meer eiwitten voor de opbouw van je spieren immers, en wat meer koolhydraat om te kunnen voorzien in je energie. Als je dus weinig eiwit binnenkrijgt, gaat het lichaam uiteindelijk spiermassa afbreken om het elders in het lichaam te kunnen gebruiken.
Van eiwit is nog nooit iemand echt te dik geworden, de grootste dikmaker is de combinatie van vet + koolhydraat. Dat is waarom bodybuilders vaak veel eiwit consumeren (in drank of als vlees) omdat ze anders nooit die spieren kunnen krijgen.

Een suikerverslaving verliezen is moeilijk, maar te doen. Je weet dat het je gelukt is als je de laan met snoep in de supermarkt vind stinken :D
Die pannekoekjes klinken ook goed hoor, gerookte zalm vind ik zelf ook erg lekker door salades :9

Dank je wel :)

Dus als ik je post goed begrijp kan het best zijn dat ik door mijn sporten en te weinig eiwitten mijn spieren op eet en daardoor mijn vetpercentage omhoog is gegaan en daardoor ben aangekomen ?

Ik weet niet hoe jullie eten maar een bak magere kwark met lijnzaad en low carb musli is tussen de middag zo op :9

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 17:21

Bij veel sporten zul je idd ook op je eiwitten moeten letten en qua KHD niet te! Laag gaan zitten
(De 20 tot 30 gram per dag is denk ik niet aan te raden denk dat je sowieso al aan het dubbele moet denken :? Maar dat zou je eens even moeten onderzoeken denk ik )
Maar eiwitten zijn noodzakelijk voor spier opbouw en herstel dus Zodra je te weinig eiwitten binnenkrijgt kun je niet herstellen/opbouwen
Combi wat hoger in vet zonder KHD wat te beperken kan idd wel weer tot vet aanzetten leiden

Dus zou je op zoek moeten naar een goede balans tussen voldoende eiwitten en verten in combi met een x tot x aantal gram KHD

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 19:06

viphorse schreef:
Dank je wel :)

Dus als ik je post goed begrijp kan het best zijn dat ik door mijn sporten en te weinig eiwitten mijn spieren op eet en daardoor mijn vetpercentage omhoog is gegaan en daardoor ben aangekomen ?

Ik weet niet hoe jullie eten maar een bak magere kwark met lijnzaad en low carb musli is tussen de middag zo op :9

Dat zou best kunnen ja, als je spiermassa afneemt en je vetmassa gelijk blijft zal die vetmassa procentueel gaan toenemen.

Tja, die hele bak magere kwark en de low carb muesli komen er hier al niet eens in :=
Als ik kwark of yoghurt eet is het altijd volle kwark en volle yoghurt. Als je geen energie uit koolhydraten wilt halen zul je het ergens anders uit moeten halen, en dat is vaak vet en eiwit. En ja, dan zijn volle producten gewoon het makkelijkst. Je hoeft niet te hannessen met vet toevoegen, het is precies zoals de natuur het ooit bedoeld heeft, en het smaakt zoveel beter als die magere rommel.
Daar komt bij dat veel magere producten extra koolhydraten toegevoegd krijgen, vaak in de vorm van zetmeelsoorten. Zonder vet worden veel dingen een bijzonder smakeloze hap, en om het toch eetbaar en verkoopbaar te krijgen voegen ze dus zetmelen toe.

En vergis je ook niet in light producten... Of producten die zogenaamd suikervrij zijn. De wet bepaald namelijk dat suikervrij alleen telt voor suikerklontjes suiker (saccharose). Maar de fabrikanten zijn wel vrij om andere suikers (fructose, dextrose, maltose, sucrose enz) alsnog in grote hoeveelheden toe te voegen. En laten die nu net zo of nog erger verslavend zijn...

Kha eten vergt voor veel mensen een compleet andere denkwijze, die volledig in gaat tegen alles wat we hebben geleerd over gezond eten. Vet is niet verkeerd, je moet het alleen niet in gigantische hoeveelheden willen wegkauwen. Te is ook hier nog altijd niet goed.

Zoals gezegd neem ik alleen nog volle producten, scheelt me nadenken en je krijgt binnen wat de natuur bedoeld heeft. Bovendien als ik al een broodje pak met boter, is dat vanzelf roomboter. Bij een salade gaat vaak een dressing op olie-basis erdoor. Het zijn kleine dingen, maar ze helpen wel om genoeg vet binnen te krijgen zonder dat ik het idee heb dat ik bakken met vet eet.
En wat mij het meest verbaasde sinds ik van halfvol terug ging naar vol? Dat ik heel rap bijna 10 kg verloor, zonder ook maar 1 moment hongerig te zijn.

@Milatje, je krijgt zo pb, ik wil je vraag wel beantwoorden, maar dat hoeft niet zo op het forum. Is het ook te off topic voor :)

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 19:53

Dank je voor de heldere en duidelijke uitleg hier kan ik iets mee. In zekere zin zijn we niet gewend om vet te eten en dat is ook waar ik het meeste moeite mee heb . Ik zal na mijn vakantie volle producten gaan eten kijken ook wat dat doet. Ik ben in vetmassa aangekomen en ben spiermassa aan verliezen dus ik doe mijn lichaam ergens tekort.

@ Sonja is er ook een site waar je kunt zien hoeveel vetten en khd je nodig hebt als je veel sport en daarnaast erg actief bent ?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 21:27

Op ketodietapp.com zit een calculator
Daar kun je je lengte , gewicht en activiteit etc invullen
Die word veel gebruikt

De app zelf is een afrader , maar de calculator op de site is een fijne