De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:06

Bij gebrek aan extra kweekbak: ik heb een mini aquarium op zijn kop gezet, lukt ook goed en past op de vensterbank.
Ga ook verder met een konijnen binnenhok, net via marktplaats overgenomen voor weinig. Hoge plastic bak, de tralies omwikkellen met huishoudfolie en bovenkant met magnetronfolie ivm ventilatie gaatjes. Kan later de tralie deksel over de plantjes gezet worden tegen aanvreten in de tuin. En makkelijk om de plantjes in 1 keer binnen/ buiten te zetten ivm afharden.
Als potjes zijn koffie bekertjes ook prima te vullen met zaai en stekgrond, geen label nodig, met watervaste stift op het bekertje geschreven wat er in zit.

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:29

Sonja, die broccoli purple sprouting lijkt me wel leuk om eens te proberen :j
Zodra mijn zaden binnen zijn zal ik ook eens een lijstje maken met waar ik teveel van heb :j
Pff, dat wachten duurt veel te lang :Y) Ik heb ze dinsdag al besteld, en nog steeds geen bericht dat ze verstuurd zijn..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:07

waar heb je besteld?
ik had gister besteld en geld over gemaakt bij Diana en vandaag was het binnen , wacht nu nog op een reply van een ander hobbytuinierster die ook zaadjes verkoopt :j
heb bij beiden al eens eerder besteld en beide keren ook netjes alles geregeld

wil komend seizoen van een aantal zaken zelf zaad oogsten :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:00

Ik heb besteld bij moestuinwebshop.nl
Ik heb een mail gekregen dat de betaling binnen was en dat ik een tweede mail zou krijgen als de zaadjes op de post gaan. Op de website staat dat het tot 10 dagen kan duren, dus ik ben bang dat ze volgende week pas aankomen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:27

Net even bezig geweest aan mijn kweekbak.. Ik heb vroeger van die plastic bakken onder mijn bed gehad.. en daar had ik er gelukkig nog eentje van :D Dakje van folie maken.. en dan kan ik wel even vooruit :D
Nog maar een stuk of 40 wc-rolletjes te gaan :Y)
Afbeelding

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:30

Wow Sonja, da's veel! Ik kom niet verder dan courgette, moneymaker en pompoenzaden :) Moet dan ook nog even het e.e.a. bestellen haha!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:42

Al jullie berichtjes zijn niet goed voor mij.... had met mezelf afgesproken dat ik echt niet zo vroeg zou beginnen ... omdat het niet uitmaakt qua oogsttijd en we nu eerst weer vorst krijgen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 15:01

8nnemiek, hopelijk word het snel verzonden :j
en mooie oplossing, die kweekbak :D
dat word wel door poepen :+

Evelijn, ik begin alleen met de pepers , tomaten en aubergines zo vroeg hoor, anders zijn ze gewoon echt niet op tijd klaar voor de oogst , bij de aubergines staat het zelfs op de zakjes trouwens, maar verder geen ervaring mee, die heb ik dit jaar voor het eerst :+ wel twee hele schetige soorten (kleine planten+vruchten)

Rytir, zitten dingen bij die al een paar jaar in de tuin huizen :j en dan zelf van sommige dingen zaad oogsten, ruilen, kopen bij hobbyisten die leuke soortjes hebben voor leuke prijzen
had van de week 4 tomaten, 6 pepers en nog 3 andere dingen voor 7,5 euro totaal en ook gewoon een beschaafd aantal zaadjes (tegen de 20 per soort)
dat is voor achtertuin gebruik ook meer dan genoeg, doe ik alsnog een paar jaar mee :+

maar die lijst is puur hetgeen waarvan ik zeker weet dat ik over heb, de uiteindelijke lijst is vele malen langer...iets met zelfbeheersing :roll:
ik kom dit jaar ook weer traditioneel zwaar ruimte tekort , ik blijf melden bij ventlief dat we toch echt moeten verhuizen naar een huis met een hectare land puur voor de groentjes :D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 15:09

Oh.. aubergines ga ik ook niet aan beginnen... dat gaat niet lukken in mijn tuintje zonder kas... de paprika en tomaat gaan volgens mijn planning begin maart in de kweekbak op de vensterbank. Die mogen toch pas na half mei de tuin in.... zonder kas kan dat echt niet eerder hier...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 15:09

Sonja_vR schreef:
ik kom dit jaar ook weer traditioneel zwaar ruimte tekort , ik blijf melden bij ventlief dat we toch echt moeten verhuizen naar een huis met een hectare land puur voor de groentjes :D

Nou, die hectare gebruik ik echt voor de paarden. :D De zijtuin is voor mij. Voldoende voor sierplanten en eetbare planten. Maar gelukkig ook de fruitbomen. En dan nog sla ik dingen af. Druif en framboos werd me gegund. ik kan dat niet kwijt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 15:12

Evelijn schreef:
Oh.. aubergines ga ik ook niet aan beginnen... dat gaat niet lukken in mijn tuintje zonder kas... de paprika en tomaat gaan volgens mijn planning begin maart in de kweekbak op de vensterbank. Die mogen toch pas na half mei de tuin in.... zonder kas kan dat echt niet eerder hier...

Vannacht heb ik verzonnen hoe ik de tomaatjes tóch voor elkaar kan krijgen. Ik heb de paardenstal wit geverfd, hels karwei, maar dat terzijde :D . Ik vul containers met compost en tuinaarde. Daar ga ik de tomaatjes inzetten. Dan staan de bakken op t grind. Geeft niets, ik zet ze toch meestal op een tak oid, zodat ze beter water kunnen afvoeren. Door de witte muur is het al snel 3 graden warmer. *\o/* Zo moet het lukken!

Paprika en aubergine begin ik ook niet aan. Ik wil wel heel graag meloen proberen. *D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 15:15

Meloen is helemaal super lastig... als ik mijn moestuin boek mag geloven... van paprika heb ik een heel klein ras.. en die is vorig jaar (ondanks slechte zomer) best aardig gelukt (dat vonden de konijnen ook.

Foute beslissing om het mooie grote konijnenhok in de moestuin te zetten :+ maar ze zijn zo schattig...zelfs als ze je net rijpe aarbeien aan het opeten zijn.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 15:17

Evelijn schreef:
Meloen is helemaal super lastig... als ik mijn moestuin boek mag geloven... van paprika heb ik een heel klein ras.. en die is vorig jaar (ondanks slechte zomer) best aardig gelukt (dat vonden de konijnen ook.

Foute beslissing om het mooie grote konijnenhok in de moestuin te zetten :+ maar ze zijn zo schattig...zelfs als ze je net rijpe aarbeien aan het opeten zijn.

En jij had de paprika gewoon buiten? Zo ja, mag ik dan weten welk ras je had? Dán wil ik het ook wel proberen!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 15:34

ja.. eerst wel een tijdje in een tunnel... en ze werden pas heel laat mooi rood... maar manlief mocht één ding kiezen die hij graag in de moestuin wilde.... kiest natuurlijk paprika :+... dus opzoek naar iets wat misschien zou kunnen werken.
Het was paprika Red Cherry... snack paprikaatje bij hobbyzaden.nl besteld..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 15:35

Antheman, die hectare zou denk ik ook grotendeels voor de paarden zijn :D
maar een 100 vierkante meter moestuin en courgette+pompoen op de mesthoop zou dan toch ook wel moeten lukken :+
ik heb trouwens yolo wonder en californian wonder paprika (gewone blokpaprika's geel en rood) een F1 (Reina) en rode Jubilanska (puntachtig) en een puntpaprika die ook gewoon naar buiten gaan dit jaar, misschien dat ik er van iedere soort 1 binnen en 1 buiten zet :j gelijk een goede test .
maar Jubilanska, en de cali en yolo zouden het buiten gewoon moeten doen
pepers gaan dit jaar ook een hoop van buiten wonen :j de kas was vorig jaar gewoon te heet soms. Tomaten zelfde verhaal, op een paar hele late na, gaan die allemaal naar buiten, wel met afdag, maar buiten.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:07

wat weer veel leven in de brouwerij hier! Zet me ook weer aan het denken hoe en wat ik ga doen met mijn 2 vierkante meter moestuintjes.
Ik was al op zoek naar zaadjes voor een snoeptomaat. Die dadeltomaatjes. Weet iemand waar ik die kan kopen?
Ik ga zeker weer tomaten, bietjes (ik smulde er van) wortels en liefst ook boontjes. Die mislukten, aangevreten, dus moet wat anders verzinnen.
Welke soort boontjes zijn gewoon kleine plantjes die niet gaan klimmen? Ik heb nu klimmers geloof ik. Ik had gewoon zakjes zaad bij een eurowinkel gekocht. Ging allemaal verbazend goed. Alleen de verkeerde bonen.
Verder ga ik denk ik plantjes kopen. Geen plek om ze zelf op te kweken. Dus alles wat ik kweek, zaai ik gewoon en zie dan wat er op komt.
Radijs moet ik minder van, kan ik niet tegen eten. Bieten meer, die waren wel zo lekker.
Denk er nog een bak bij en evt wat losse potten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:22

spetter, ik heb eventueel een paar zaadjes van de balkonzauber en zuckertraube voor je ,
beide een cherry, die balkonzauber een hele kleine, geeft echt trosjes cherries
en de zuckertraube is iets groter en geeft ook trossen cherries (iets grotere cherries, die van de balkon zijn echt kleintjes, errug lekker)

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 10:04

Hallo allemaal! Wat een leuk topic! Mag ik hier meekletsen en wat tips opdoen? Sinds eind september heb ik een huis met groooote tuin :) het meeste is voor de paarden ;) maar ik wil ook een moestuintje beginnen. Bij mijn ouders heb ik wel aarbeienplantjes gehad en wat appelbomen, een kiwi (maar daar is nog nooit daadwerkelijk een kiwi ingekomen), zonnebloemen en wat aardappeltjes maar verder geen ervaring met echte moestuin en dus een echte beginner hihi ;)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 10:51

Vivat schreef:
Hallo allemaal! Wat een leuk topic! Mag ik hier meekletsen en wat tips opdoen? Sinds eind september heb ik een huis met groooote tuin :) het meeste is voor de paarden ;) maar ik wil ook een moestuintje beginnen. Bij mijn ouders heb ik wel aarbeienplantjes gehad en wat appelbomen, een kiwi (maar daar is nog nooit daadwerkelijk een kiwi ingekomen), zonnebloemen en wat aardappeltjes maar verder geen ervaring met echte moestuin en dus een echte beginner hihi ;)

Mooie basis gelegd vast :D
Wat wil je met je moestuin?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 11:06

@Vivat... leuk dat je wil beginnen :) Over die kiwi... volgens mij heb je daar een mannelijke en vrouwelijke voor nodig voordat je vruchten krijgt.
Lekker beginnen... er is op internet veel info te vinden... en anders zijn er ook tig mooie moestuin boeken.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 11:11

Ik heb nog niet echt een plan :o gewoon wat verschillend groenten en fruit die geschikt zijn voor een beginner hihi ik denk dat ik binnenkort eens bij de Boerenbond hier in het dorp ga kijken wat zij allemaal verkopen
Op de rommelmarkt heb ik laatst een boekje gekocht over de moestuin voor € 0,50 :P erg leuk met veel foto's en ook veel informatie over wat onbekendere soorten.
De kiwi waren volgens de intratuin een mannetje en een vrouwtje bij elkaar en daar hadden we er drie van in de tuin staan, mijn moeder denkt dat de kiwi misschien pas na jaren vruchten gaat geven dus ze laat hem nog maar even staan

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 11:26

Klopt...van een kiwi heb je 2 bomen nodig...man en vrouw...hihi.Zijn helaas geen Maria-boompjes :P

Goh wat druk al met de wc-rollen zeg...ik wacht nog een een maandje of 1,5 hoor :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:16

ik mag nu ook lekker rustig aan weer doen hoor Tinky :D
januari is puur voor de tomaten, pepers en paprika's bij mij, de rest gaat gewoon vanaf eind maart buiten of in de kas, vroeg zat :j
heb er ook echt weer veel te veel, maar heb voor de kleinere vroege soorten ook nog staan voor mijn moeder en een dinnetje, ik hoop dit jaar wel een beter jaar te hebben met de peper, tomaten en paprika's.
vandaar ook veel buiten met een afdakje, de kas was echt te heet voor een aantal zaken

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:38

Tomaatjes staan voor over een maand in de planning,was vorig jaar wat laat.Wel mooie oogst gehad maar wil toch iets eerder beginnen.

Oeh...heb net zaadjes gekocht :D was bij rommelwinkeltje en daar lagen veel groentezaden.Zal mij benieuwen wat en of het opkomt...duits merk.Ga ervan uit dat onze vrinden uit die Heimat nog steeds voor punktliche producten zorgen :D

Radijs
vroege- en late wortel
Pastinaak
courgette
sugar snaps
bush beans (geel)
doprwten
bieslook
Dille
Salade augurken

Ben erg benieuwd...waren maar E0,25 p/z :P :D

en ik had al een zakje biologische snijkool....en natuurlijk mijn tomaatjes.

Nu enkel nog wat broccoli en wat stevige sla soorten...zat aan roma te denken,vind ik wel erg lekker.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:26

Ik heb net een paar zaadjes van Moneymaker (tomaat) en mini bel (kerst tomaatjes) gezaaid en op de vensterbank gezet. Ben benieuwd :) :)