Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Phylos

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:26

Ja leuk ben heel benieuwd!

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:47

Cottage pie

voor 6 personen nodig:

500 gram rundergehakt
2 uien
2 stengels bleekselderij
3 wortels
1 el milde olijfolie
50 g boter
2 el tomatenpuree
2 el Worcestersaus
een paar takjes verse tijm
2 tl dijonmosterd
500 ml kippenbouillon
1 kg kruimige aardappelen
200 ml melk
1 el bloem
zout en peper

1. Verhit een grote koekenpan of ondiepe vuurvaste ovenschotel op hoog vuur en doe er wat olijfolie in en voeg het gehakt toe. Maak het tijdens het bakken rul met een houten lepel.
2. Na 10 minuten zal de kleur van het gehakt zijn veranderd van roze naar grijs tot goudbruin. Het gehakt kan tijdens het bakken wat vocht vrijlaten, maar als je het vuur hoog houdt, zal dit weer verdampen zodat het gehakt verder kan bakken. Doe het gehakt over in een met keukenpapier bedekte schaal om het overtollige vet te absorberen.
3. Terwijl het gehakt bak, hak je de uien, bleekselderij en wortels fijn. Dit kan zowel met een keukenmachine als met de hand.
4. Zet de pan op laag vuur, doe de olie en de helft van de boter erin. Wanneer de boter schuimt, voeg je de gehakte groenten toe. Kook in 10 minuten zachtjes gaar.
5. Roer het gehakt door de inhoud van de pan en voeg de tomatenpuree, Worcestersaus, tijmblaadjes en 1 tl mosterd toe. Bak 1 minuut en voeg de bouillon toe. Zet de deksel schuin op de pan en laat anderhalf uur sudderen, totdat het vlees mals is en omgeven is door een volle saus.
6. Terwijl de saus suddert kook je de aardappelen gaar en maak je er een romige puree van met wat boter en melk.
7. Meng de bloem met 2 el koud water tot een gladde pasta, die je vervolgens door de gehaktsaus roert. Breng de saus weer aan de kook en blijf roeren totdat de saus dikker wordt. Verwarm de oven voor op 180 graden.
8. Schep de gehaktsaus in een grote ovenschaal, verdeel de aardappelpuree met een lepel over het gehakt. (als je alles op 1 plek schept, zakt de puree in de saus weg.)
9. Verdeel de puree met een vork met een draaiende beweging over de saus. Bak de pastei 25 minuten, totdat de puree goudbruin is en aan de randen borrelt. Serveer heet. Heerlijk met groene groenten in boter.

Dit is het recept zoals het in het boek staat. Ikzelf miste een paar dingen, zo had ik geen bleekselderij, en ook geen tomatenpuree. Beiden dacht ik gekocht te hebben maar die had ik dus uiteindelijk niet. :+ Bleekselderij heb ik gelaten voor wat het was, de puree heb ik vervangen door wat verse tomaten met de saus mee te laten koken. Het kost wel wat tijd om te maken, maar dat is meestal zo met stoof en suddergerechten. Maar ik vond het zeker de moeite waard. En oja, dat laatste over met een vork een draaiende beweging maken is meer voor de sier dan dat het praktisch nut heeft hoor. Maar ik vond het er wel grappig uitzien, had golfjes gemaakt. :Y)

Morgen weer lekker naar de markt, mag van mezelf weer een bak aardbeien kopen en wie weet wat ik nogmeer tegen kom. :D

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 23:42

Klinkt heerlijk en toch weer anders dan die van internet. Denk dat ik zelf nog een groentesoort zou toevoegen. Prei ofzo.
Alleen die worcestersaus, daar heb ik nog nooit van gehoord. Is dat gewoon bij ah te koop?
Het lijkt me ook een goed invriesbaar gerecht, handig als student.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:37

Die cottage pie klinkt goed! Misschien in het weekend de tijd voor nemen om te maken .MMM

Van het weekend een interessant boek gelezen. Het heet de voedselzandloper. Wordt veel in uitgelegd wat voeding nou precies met lijf doet en waarom suikers(dus ook witte pasta enz) echt heel slecht voor je lijf zijn.

Hier een linkje http://www.voedselzandloper.com/

Ben weer helemaal geinspireerd door dit boek!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:13

Alleen jammer dat ze roodvlees bestempelen als ongezond, doen zoveel boeken.

Ik heb een half jaar lang alleen kip en vis gegeten (voor m'n trainings doeleinden) en het heeft me een flink ijzertekort geschonken :') Nu ik weer roodvlees eet gaat m'n ijzer langzamerhand weer omhoog. Ik blijf dus lekker roodvlees eten :+

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:15

Dat zijn van die 'hypes'. Er worden interpretaties gedaan van wetenschappelijke artikelen, dit wordt in een populair jasje gestoken en er is weer een stom fabeltje de wereld in geholpen.

Zoals bijvoorbeeld dat er minder darmkanker wordt gediagnosticeerd in de mediterraanse landen. Dit weiten ze aan het eten van minder vlees. Nou, als er landen zijn die een bult vlees eten dan zijn het wel de mediterranen!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:35

Is dat wel zo F_Orumster? Het lijkt mij dat ze juist in Amerika bijv. veel meer vlees eten dan in Mediterraanse landen?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:40

Het gaat er ook om hoe je dat vlees klaarmaakt en waar je het bij eet ;) Italianen eten veel groenten en olijfolie. Amerikanen eten....voornamelijk ongezond :')

Dus, zal het het rode vlees zijn of zijn er nog andere factoren?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:43

Ik geloof niet zo dat het het rode vlees is. Wel dat de mediterranen veel gezonder leven, maar vlees is dan ook niet ongezond (teveel vlees wel natuurlijk).

Ondertussen veranderen die landen ook heel erg, ze eten ook veel teveel pasta etc en ook die landen verdikken. De italianen hier in NL vinden noemen ons vaak vegetariers als we maar 2 stukken vlees eten bij het BBQen :D

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:44

Phylos schreef:
Klinkt heerlijk en toch weer anders dan die van internet. Denk dat ik zelf nog een groentesoort zou toevoegen. Prei ofzo.
Alleen die worcestersaus, daar heb ik nog nooit van gehoord. Is dat gewoon bij ah te koop?
Het lijkt me ook een goed invriesbaar gerecht, handig als student.

Die Worcestersaus is gewoon te koop bij de AH, je moet waarschijnlijk wel even zoeken. Maar in de meeste AH´s ligt het bij de andere kant en klare sauspakjes. (Dus van die kaassausjes en kerriesaus etc.) Bij de tabasco, gemberwortelsiroop en mierikswortelsiroop en meer van die 'vreemde' dingen. :+ Invriezen kan prima denk ik, al zal ik dan wel alleen de gehaktvulling invriezen en niet de aardappelpuree. Volgens mij wordt puree uit de vriezer er niet echt lekkerder op, maar dat denk ik zomaar.

Ik heb het boek de Voedselzandloper ook wel eens in de boekhandels zien staan maar niet meegenomen. Maar het verteld dus niet helemaal de waarheid als ik het zo hoor?

Ik ga lekker naar de markt nu het zonnetje nog schijnt, even langs de Noord-Afrikaanse winkel, gewoon beetje neuzen. :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:46

F_Orumster schreef:
Ik geloof niet zo dat het het rode vlees is. Wel dat de mediterranen veel gezonder leven, maar vlees is dan ook niet ongezond (teveel vlees wel natuurlijk).

Ondertussen veranderen die landen ook heel erg, ze eten ook veel teveel pasta etc en ook die landen verdikken. De italianen hier in NL vinden noemen ons vaak vegetariers als we maar 2 stukken vlees eten bij het BBQen :D

Mijn familie is Italiaans en toen ik een tijd terug vegetarisch at keken ze me heel raar aan en kreeg ik een stuk kip voorgeschoteld _O- Want dat is vegetarisch :j

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:18

Ik heb de website even bekeken van de voedselzandloper en er staan een hoop dingen in die hier in dit topic ook al besproken zijn. Ik heb eerlijk gezegd weinig nieuws gezien, behalve dan over rood vlees. Phormicola, als je een ijzertekort kreeg na geen rood vlees eten, at je dan andere dingen om het weer op peil te krijgen? Misschien zijn er goede vervangers? Ik denk zelf dat rood vlees niet heel ongezond is, maar ik ben natuurlijk geen wetenschapper.

Bij de voedselzandloper zeggen ze ook dat fruitsap uit pak zeer ongezond is, wat ik ook betwijfel. Wat is er mis met Healthy People? Ik vind dat heerlijk sap, en er zitten geen toevoegingen in. Daarnaast zie ik bij hun recepten alleen maar extreem koolhydraatarme recepten staan, terwijl ze dat verder niet aanraden heb ik het idee.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:31

Ik eet ontzettend gezond, Toad. Ik heb Roosvicee Ferro geprobeerd maar mijn lichaam neemt dat niet (voldoende) op. Ik eet al veel andere ijzerhoudende groenten, maar op de een of andere manier is dat niet genoeg voor mijn lijf.

Ik zeg ook niet dat je elke dag een pond vette t-bone moet eten, maar wmb is er niets mis met een mooi stuk rood vlees.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:52

Ja joh... want een grotbewonersdieet is gezond, want de oermens kon maar liefst dertig jaar oud worden! :=

Als je een beetje je best doet vind je overal wel een onderzoek dat precies aantoont wat jij wil. Ik geloof ook niet zo dat rood vlees veel kwaad kan. Om eerlijk te zijn word ik een beetje gek van al die producten die dan weer wel en dan toch weer niet zooo gezond zijn. Ik denk ook niet dat je voor je gezondheid hoeft te vrezen, maar ik vraag me af of het daadwerkelijk iets toevoegt. Weet je hoe het komt, neem je slecht ijzer op ofzo?

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 20:14

phormicola schreef:
Ik eet ontzettend gezond, Toad. Ik heb Roosvicee Ferro geprobeerd maar mijn lichaam neemt dat niet (voldoende) op. Ik eet al veel andere ijzerhoudende groenten, maar op de een of andere manier is dat niet genoeg voor mijn lijf.

Ik zeg ook niet dat je elke dag een pond vette t-bone moet eten, maar wmb is er niets mis met een mooi stuk rood vlees.

Ik twijfelde ook absoluut niet aan het feit of je gezond eet. Ik vroeg me alleen af of er andere voedingswaren zijn die veel ijzer bevatten, ik heb daar verder geen verstand van. In mijn ogen is er ook niets mis met rood vlees, maar wat ik al zei, ik ben geen onderzoeker, dus ik weet niet in hoeverre het ongezond is, dat kan ik niet zeggen.

De broccolisoep van vandaag was trouwens erg lekker :) vulde goed! En als toetje net een halve Galiameloen op :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 00:12

Appelmoes_11 schreef:
Ja joh... want een grotbewonersdieet is gezond, want de oermens kon maar liefst dertig jaar oud worden! :=

Als je een beetje je best doet vind je overal wel een onderzoek dat precies aantoont wat jij wil. Ik geloof ook niet zo dat rood vlees veel kwaad kan. Om eerlijk te zijn word ik een beetje gek van al die producten die dan weer wel en dan toch weer niet zooo gezond zijn. Ik denk ook niet dat je voor je gezondheid hoeft te vrezen, maar ik vraag me af of het daadwerkelijk iets toevoegt. Weet je hoe het komt, neem je slecht ijzer op ofzo?

Holbewoners gingen vaak dood aan andere omstandigheden, tijdens het jagen bijvoorbeeld. Ik kan me voorstellen dat een gebroken been funest moest zijn geweest :')

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:46

pff comp. is overstuur! Krijg een vreemde tekst... zo ff op een andere comp opnieuw proberen

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:38

Laptop is rijp voor de slacht ben ik bang.. Doet al een tijdje raar,ineens verspringen terwijl je een tekst aan het schrijven bent en dan overal en nergens een g of een * tussenzetten, volledig scherm of toch maar niet, pagina''s terug gaan en een enkele keer wil ie zichzelf uitzetten... echt vaag. Heb er al virusscanners overheengehaald maar daar komt niets uit. Volgens mn man zit het in het besturingssysteem of zoiets... maar goed.

Dat boek verteld inderdaad een hoop dingen die hier al bekend is ,vond het wel interessant omdat ze op moluculair niveau uitlegden wat sommige dingen (zoals vetzuren) precies doet in je lijf. In het boek werd het eten van veel rood vlees wel een keer afgeraden maar kon er niet uit opmaken dat alle delen rood vlees slecht voor je zouden zijn.
Ook werd er verteld dat er zoveel wetenschappelijke onderzoeken zijn waar nog het een en ander aan schort en dat een pillietje nooit alles kan bevatten wat er in een stuk groente/fruit/vlees zit en daarom een hoop voedingssuplementen niet werken (behalve als je daadwerkelijk een tekort aan dat ene specifieke stofje hebt) Dat mediterrane dieeet werd ook nog aangehaald weet alleen niet meer precies wat hij daarvan in twijfel trok.

@ Toad Ik denk dat ie daarmee de meer reguliere fruitsappen bedoeld, de appelsap,jus d orange ,multisap enz Heb vanmorgen een broccolie gehaald ,welk recept heb je gebruikt voor je soep??
@ Mara Wat is de waarheid? Het boek is niet per se voor een bepaald onderzoek of tegen een bepaald onderzoek . T wil oa een alternatief bieden voor de schijf van 5 en zoals in andere landen de voedselpyramide. Wat inhoud minder zuivelproducten meer groenten , minder koolhydraten(al vind ik dat er niet zon duidelijk onderscheid gemaakt wordt tussen witte en volkoren pastas al dan niet van diverse soorten graan maar er wordt wel benadruct dat vezels de suikerspiegel stabieler houden doordat de maag niet zo snel geleegdt wordt als je dat eet.),niet te veel vlees, Geen snoep koek enz. Denk ook dat voor ons er niet per se veel nieuws instaat maar dat het meer de diepte ingaat.
Er werd ook diverse keren aangehaald hoe en waarom pieken in en/of een te hoge suikerspiegel slecht voor je lijf is.

Gister een lekkere maaltijd gemaakt van fijn gesneden kool, paprika, en champions had het met verschillende kruiden uit de keukenkast op smaak gebracht, weet inmiddels niet meer precies welke potjes in gebruikt heb haha. Smaakte goed! Had er nog wat zilvervliesrijst bij gedaan. Vanavond een ovenschotel van prei champions en linzen mmm. Morgen misschien broccolie soep van Toad?

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:07

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 04:34

Ik maakte maar een grapje over die holbewoners :') Je moet dan inderdaad geen bloedvergiftiging oplopen.

Ik zit nu in Amerika, dus het gezond eten gaat waarschijnlijk even overboord :') Of nouja, het is hier echt een paradijs en een hel tegelijk wat eten betreft. Vandaag in het vliegtuig heb ik geheel tegen mijn principes in ergens zout overheen gestrooid, maar sorry, het was echt niet te vreten anders :=

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:28

Als stille meelezer hoop ik dat jullie een vraag kunnen beantwoorden. Mede geinspireerd door dit topic ben ik al enkele weken bewust bezig met gezonder eten. Nou zag ik in dit topic regelmatig de tip om lijnzaad te gaan eten voorbij komen dus heb ik gistermiddag ook eens een poging gewaagd. Bakje yoghurt met appel, handje muesli, schepje tarwezemelen en eetlepel lijnzaad :) Beviel erg goed overigens. Nou heb ik sinds het opstaan vanochtend echter helse buipijnen van een nog niet eerder meegemaakt niveau. Het enige wat er veranderd is in mijn eetpatroon is de lijnzaad dus nu vroeg ik me af of dit een vaker voorkomend fenomeen is bij het eten van lijnzaad?

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:43

Dit kan inderdaad van de lijnzaad komen. Al zie je het vaak vlak na het eten van lijnzaad. Begin echt met één schepje en drink er vooral voldoende bij. Heb je wel gebroken lijnzaad?
Ik heb er zelf soms ook last van.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:00

Ja, dat kan heel goed, lijnzaad heeft een fikse invloed op je darmen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:33

Appelmoes_11 schreef:
Ik maakte maar een grapje over die holbewoners :') Je moet dan inderdaad geen bloedvergiftiging oplopen.

Ik zit nu in Amerika, dus het gezond eten gaat waarschijnlijk even overboord :') Of nouja, het is hier echt een paradijs en een hel tegelijk wat eten betreft. Vandaag in het vliegtuig heb ik geheel tegen mijn principes in ergens zout overheen gestrooid, maar sorry, het was echt niet te vreten anders :=

Of zout nu echt zo slecht is wordt nog weleens betwijfeld. Voor een keertje kan het geen kwaad hoor.

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:36

Had al zo'n vermoeden dat het inderdaad daardoor kwam. Is dat iets dat blijft, dat ik er gewoon niet goed tegenkan en het dus maar beter niet meer kan eten? Of kan ik het heel langzaam opbouwen? Ik heb gisteren 1 eetlepel gebroken lijnzaad gegeten. Heb er volgens mij meer dan voldoende bij gedronken gedurende de dag.