Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 18:13

Ik heb ook ooit enkel gezond voer gegeten. Met als resultaat dat ik zo veel afviel dat ik noodgedwongen weer aan het snoep moest :+

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 18:27

Ik ben net voor het eerst bij de Ekoplaza hier in de buurt geweest en wouw wat hadden ze veel verschillende dingen :oo
Zelfs een soort bakken zoals bij de Jamin ( :+ ), maar dan met zaden en gedroogd fruit en noten waar je dan een bakje onder kon houden en dan zelf bekijken hoeveel je van wat wilt, super leuk!

Ik heb voor nu alleen lekkere thee gekocht en omdat ik gek ben op havermout bij het ontbij ook grove havervlokken, heb die net al even geproefd in de yoghurt :9 hmm, dat wordt een lekker ontbijtje morgen!

Voor vanavond wilde ik de viscurry uitproberen waarvan het recept in het begin van dit topic staat, dus ik heb de link over de talapiafilet even links laten liggen, want ik heb het nu al in huis en wil er graag nog van genieten :))

Vanmiddag heb ik zelf groentesoep gemaakt met een vriendin en die ingevroren voor morgen tijdens de lunch, jummie!
Het recept van het brood hierboven heb ik ook opgeschreven, ziet er niet al te moeilijk uit en lijkt me erg lekker, zeker omdat je zelf kunt kijken wat voor zaadjes je er in doet. Helaas is de oven hier (studentenhuis) niet echt van grote kwaliteit, alleen de grill-stand doet het waardoor alles aan de bovenkant verbrand is, terwijl de onderkant nog papperig is, dus dat recept mail ik door naar mijn moeder. :)

Verder moet ik zeggen dat ik van dit topic heel gemotiveerd raak om zelf lekkere dingetjes te maken en uit te proberen, ik ben gek op koken, dus dat zit wel goed. Maar zo gezond als sommige van jullie eten, dat lukt me (nog) niet hoor, moet zeggen dat ik vanmiddag heerlijk een paar chocoladekoekjes achterover geslagen heb, maar goed, ik doe mijn best :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 18:37

OMG ik kom er net achter dat er gewoon een ekoplaza hier in de stad zit!! Hallelujah!!! :oo

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 18:47

Jij hebt mazzel VogeltjeM ! Ik moet er altijd speciaal voor op uit!
Dat brood ga ik ook eens proberen klink lekker iig!
Vind het een leuk informatief topic worden! Leuk dat er zoveel mensen mee bezig zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 18:48

Weet iemand of er een 'gezonde' winkel in (omgeving) Ede zit met lekkere dingen? Of moet ik toch een keertje met de trein ergens naar toe? O:)

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 18:53

Ik ging al meteen kijken of ze vacatures hadden, hier in Utrecht ,het zit echt 10 minuten lopen van mijn huis O:)

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:28

VogeltjeM schreef:
OMG ik kom er net achter dat er gewoon een ekoplaza hier in de stad zit!! Hallelujah!!! :oo

Stad als in BoZ? Dan ga ik ook maar een bezoekje brengen.

Ik heb vanmiddag havermout chocoladekoekjes van Amber Albarda (en meteen haar boeken besteld als tegenprestatie :o ) gebakken en muffins van Quinoa van Bakparade. Eerlijk is eerlijk, het is niet zo lekker als de vol vette en zoete meuk, maar ik kan nu zonder enig schuldgevoel een koekje bij de koffie nemen _/-\o_

Mijn dagje was wat karig:

O: 2 eitjes
L: tosti van 2 speltboterhammen met 30+ geitenkaas en een shake van kiwi, mandarijn, banaan en 2 el chiazaad. Beetje flauwe smaak had het, jammer.
T: Likje beslag, kruimeltje koek, halve muffin van mijn bakfestijn
A: ovenschoteltje van spinazie, tomaat, ei, spekjes en light brie
T: koffie met een quinoamuffin

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:41

Inderdaad in Bergen op Zoom! *helemaal geschokt* :') http://www.ekoplaza.nl/vestigingen/
In de wassenaarstraat, dat is bij het station. Had ik echt nooit gedacht, kan me ook niet voorstellen dat zoiets daar zit. Kom daar al jaren voorbij :+
Maar ik ga na het weekend, als ik weer in town ben, gewoon even kijken :D

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:54

ik vind dit topic leuk! raak echt geinspireerd. Heb vanochtend ontbeten met havermout met kokosmelk, kaneel en banaan. Lekker dat het was! om half 9 ontbeten, en rond half 3 had ik nog amper honger! Toen heb ik 2 boterhammen gegeten en net pas een beetje avondgegeten. Ik merk duidelijk dat ik minder trek heb in tussendoortjes.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:58

07.00: biologische yoghurt, lijnzaad en biologische muesli
10.00: appel
10.30 handje biologische noten (walnoten, hazelnoot en nog wat)
12.30 3 speltboterhammen met kaas en pasta
15.00 1 mandarijn

Tot hier ging het best goed denk ik zo.. misschien het broodbeleg niet. Maar ik zat op school en had zo'n ongelofelijke honger!! Ik snap dat niet zo goed.. heb denk ik toch redelijk gegeten? Ik werd helemaal flauw en kreeg steken in mn maag.
Heb toen een LU koekje gegeten (granenkoekje)

avondeten: quionoa, 200gr groenten en vegaburger

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:59

weten jullie misschien een goed alternatief voor kokosvet? Ik houd totaaaal niet van kokos..
Schrok wel een beetje van het feit dat olijfolie niet zo gezond is als men denkt..

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:00

Duuk2011 schreef:
weten jullie misschien een goed alternatief voor kokosvet? Ik houd totaaaal niet van kokos..
Schrok wel een beetje van het feit dat olijfolie niet zo gezond is als men denkt..

je kunt geurloze kokosolie kopen? dat heeft geen smaak.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:01

Oh nooit van gehoord.. dankje! Ik wil van het weekend eens in de toko kijken, misschien hebben zij dat ook wel

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:03

ik had het bij de natuurwinkel vandaan, dus daar hebben ze het sowieso.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:37

Hier kan ik bij de Surinamer op de hoek 500 gr geurloze kokosolie krijgen voor 2,49 :+ Zal wel niet extra vierge zijn, maar de portemonnee moet ook bespaard worden :=

Hier een slechte dag met veel vliegwerk + keiharde migraine

O: 2 volkoren boterhammen met wat smeerkaas (ipv boter), plakje 30+ kaas, plakje kalkoen
L: 80 gr suikervrije muesli, 150 ml 0% vet melk
T: idem ontbijt
A: aubergine prutje met een blik tomatenblokjes, champies, kruiden en een Valess vlees vervanger met Milner 30+ erin, 70 gr zilvervliesrijst
T: 250 gr magere kwark met een paar druppies Stevia en wat kaneel

Te weinig en niet genoeg variatie :n Morgen weer een dag!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:46

Mrijn schreef:
VogeltjeM schreef:

Stad als in BoZ? Dan ga ik ook maar een bezoekje brengen.

Ik heb vanmiddag havermout chocoladekoekjes van Amber Albarda (en meteen haar boeken besteld als tegenprestatie :o ) gebakken en muffins van Quinoa van Bakparade. Eerlijk is eerlijk, het is niet zo lekker als de vol vette en zoete meuk, maar ik kan nu zonder enig schuldgevoel een koekje bij de koffie nemen _/-\o

Heb je een recept?

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:03

Hey, ik heb ook een ekoplaza in de buurt!! hmm daar moeten we binnenkort maar eens even loeren.
dat brood receptje ziet er makkelijk en lekker uit, die gaan we binnenkort ook maar eens even uitproberen.

Maar er komen weer goede tips voorbij, wist niet dat olijfolie zo slecht was. Is walnotenolie wel goed om in te bakken??

Nou mijn schema voor vandaag:
o: magere yoghurt met lijnzaad, tarwezemelen, kaneel, banaan en noten.
m: 3 boterhammen met smeerkaas en komkommer.
t: appel met wat nootjes
a: aardappeltjes met sla, appel, ei en een gehaktcordonbleu

Nou doe het nog steeds goed dacht ik?!
Helaas ben ik nu wel aan de diarree, denk dat dit door de overgang komt naar al dit voedsel of toch van de pangafilet van gisteren ;)

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:16

ik zit ook aan de diaree:P en ik dacht inderdaad dat het ook komt door de overgang naar dit voedsel haha met al dat lijnzaad en al die vezels die ik nu binnen krijg:P

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:17

Ik had ehhhh

O: 1 grote fries roggebrood met pindakaas
T: Appel en paar walnoten
L: grote salade van andijvie/witlof
T: mandarijn, banaan, walnoten en later nog 2 crackers met klein beetje roomboter + kalkoenfillet + tuinkers (mjaammmmm) (ben na werk meteen gaan paardrijden dus pas half 8 thuis en dan pas avond eten)
A: Chinese roerbakgroenten en pangasius

(en een paar stukken chocola en 2 wijntjes :') )

niet mn allerbeste dag dus hahah, maar ja ;-)

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:22

F_Orumster schreef:
Mrijn schreef:
Ik heb vanmiddag havermout chocoladekoekjes van Amber Albarda (en meteen haar boeken besteld als tegenprestatie :o ) gebakken en muffins van Quinoa van Bakparade. Eerlijk is eerlijk, het is niet zo lekker als de vol vette en zoete meuk, maar ik kan nu zonder enig schuldgevoel een koekje bij de koffie nemen _/-\o

Heb je een recept?

Oh yeah, in linkvorm... http://debakparade.blogspot.com/2010/05 ... ffins.html en http://www.amberalbarda.nl/recepten/ :D

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:30

Kijk nu wat een goddelijk recept :9 Dit ga ik het weekend maken!

Krokante viskoekjes met sesamzaad en sereh
Voor 4 personen:
100 g garnalen
50 g kipfilet
150 g visfilets zonder graat
1 stengel sereh
2 tenen knoflook, gepeld
sesamzaad om te paneren
1 komkommer
wasabi
olie en azijn, voor de dressing
olie om in te bakken/frituren
sojasaus

Bereidingswijze:
Maal de garnalen, kipfilet, visfilets, sereh en knoflook in een keukenmachine fijn, maak van dit gehakt kleine platte schijfjes, wentel ze in de sesamzaadjes en bewaar ze in de koeling.
Maak dunne sliertjes van de geschilde komkommer, breng ze op smaak met wasabi en de dressing. Verhit de olie tot 180 C en frituur de viskoekjes krokant .
Serveer met de komkommer en sojasaus.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:32

klinkt wel errug lekker, die vind mijn vriend geweldig denk ik, *opgeslagen* hahaha, kan ik van het weekend wel proberen....

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:14

Mijn dagje was ook niet zo goed..
O: yoghurt met een banaan, 2 aardbeien, chiazaad, dorset cereals, noten en kaneel.
Vevroegde lunch om 11 uur 2 zuurdesemboterhammen met vruchtenhagel, erg slecht maar vind dat zo lekker..
T: om 3 uur wortels, tomaatjes en een halve groene paprika maar die was niet lekker.. waarom zijn groene paprika's zo vies?
D: een kleine pizza met ham en annanas, yoghurttoetje.

En net een halve chocolate cookie waar ik geen nee tegen kon zeggen. Moest vandaag van 1 tot 9 werken en dan vind ik het altijd moeilijk, qua tijden..

Morgen ga ik een groenteomelet maken met wat zilvervliesrijst.. mijn vriend is dol op mijn omelet dus dat scheelt alweer! :)

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:15

Goe recept mrijn! Zou je de garnalen ook weg kunnen laten? Ik hou daar niet zo van.. :)

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:46

Bah het eten bij La place vult niet, heb nu honger... dus denk maar wat nootjes en stukje pure chocola ofzo (85%)...