Vegetariërs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:25

Ik heb een paar uurtjes terug een broodje falafel gegeten. Dat had ik nog nooit gegeten en het was echt heerlijk! Een uurtje later begon mijn huid alleen overal te jeuken en in mijn gezicht 'branden' die plekken ook. Ook lijk ik een beetje huiduitslag te hebben. Kun je allergisch zijn voor kikkererwten? :\ ;(

Magrathea

Re: Vegetariërs!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 20:28

Oei, ik denk het wel Gaby. Misschien even een bloedtestje laten doen bij de huisarts?
Zou jammer zijn, als je het zo lekker vindt..

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:31

Hier ook geen vis :n

Wat vervelend Gaby, heb je meer allergieën?

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:34

Magrathea schreef:
Oei, ik denk het wel Gaby. Misschien even een bloedtestje laten doen bij de huisarts?

Bedankt voor de suggestie! Daar had ik nog niet aan gedacht, een testje bij de huisarts. Ik had een beetje gegoogled, maar ik vond geen symptomen bij een mogelijke allergie. Zou inderdaad jammer zijn als ik allergisch ben, het leek me net zo'n leuk zelfmaak-project.

Ik heb geen andere allergieen. Vroeger een rode kleurstofallergie, maar daar ben ik overheen gegroeid; ik kan dat nu weer eten zonder symptomen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 20:36

Gaby schreef:
Magrathea schreef:

Bedankt voor de suggestie! Daar had ik nog niet aan gedacht, een testje bij de huisarts. Ik had een beetje gegoogled, maar ik vond geen symptomen bij een mogelijke allergie. Zou inderdaad jammer zijn als ik allergisch ben, het leek me net zo'n leuk zelfmaak-project.

Ik heb geen andere allergieen. Vroeger een rode kleurstofallergie, maar daar ben ik overheen gegroeid; ik kan dat nu weer eten zonder symptomen.

Nja allergieën hebben niet zo vaak 'standaard' symptomen. Dus als je naar de huisarts gaat en zegt 'ik denk allergisch te zijn voor falafel' dan nemen ze gewoon wat bloed af en dan krijg je het een paar dagen erna te horen :j Best handig.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:39

Wat rot Gaby! Het klinkt inderdaad als een allergische reactie. Een vriendin van mij reageert ongeveer hetzelfde op soja.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:58

Oehhh ik vind Valess vaak juist wel lekker!

Ik eet ook geen vis, eigenlijk ook om de reden dat ik gewoon geen vlees wil eten en ik heb nooit begrepen waarom vis niet bij vlees hoort... Een vis is ook een dier...

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:07

EllaBellaah schreef:
Oehhh ik vind Valess vaak juist wel lekker!

Ik eet ook geen vis, eigenlijk ook om de reden dat ik gewoon geen vlees wil eten en ik heb nooit begrepen waarom vis niet bij vlees hoort... Een vis is ook een dier...

Vissen zwemmen vrij in de zee ('dat is dus diervriendelijker') en vleesdieren zitten opgesloten, zo kan men beredeneren. Ik heb het niet zo op vis; we vissen de zee leeg, we vervuilen de zee ook nog eens en kweekvis isn't all it's cracked up to be. In tilapia zit bovendien momenteel nauwelijk omega 3, heb ik begrepen; tilapia eten heeft zo geen gezondheidsvoordelen (en er zit toch geen smaak aan).

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:19

Ja oke, ze hebben een goed leven gehad, maar die beestjes worden gevangen waarna ze ze gewoon lekker laten stikken ofzo.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:33

Ik snap eigenlijk ook niet zo waarom mensen die geen vlees eten omdat dat zielig is dan wel vis eten, dan ben je in mijn ogen eigenlijk geen vegetariër. Ik eet het dan ook beide niet. Ben nu al 16 jaar vegetariër, op mn 7e begonnen. Toen zag ik mn oma een haas schoonmaken en realiseerde me ineens dat dat vlees in de diepvries gewoon van die lieve schattige diertjes kwam en toen was het over. Mn moeder heeft me er vaak genoeg om vervloekt geloof ik :')
Ik heb morgen een nieuwe uitdaging, er komt een vriendin eten die geen vegetariër is en ik ga koken, maar heb nog geen idee wat, aangezien ze ook nog een hele kieskeurige eter is. Denk dat ik het maar heel simpel ga houden op iets met pasta ofzo...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:19

Fangio schreef:
Ik snap eigenlijk ook niet zo waarom mensen die geen vlees eten omdat dat zielig is dan wel vis eten, dan ben je in mijn ogen eigenlijk geen vegetariër.

Klopt, dan ben je een pescotariër B-)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 22:53

F_Orumster schreef:
Fangio schreef:
Ik snap eigenlijk ook niet zo waarom mensen die geen vlees eten omdat dat zielig is dan wel vis eten, dan ben je in mijn ogen eigenlijk geen vegetariër.

Klopt, dan ben je een pescotariër B-)

Het ligt er ook aan wat je motieven zijn. Als jij geen problemen hebt met kweekvis maar wel met dieren die in een hokje opgesloten zitten, tja. Vlees is qua broeikasgassen ook veel belastender per kilo vlees geloof ik.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 02:24

Maar de gevolgen van visvangst zijn ernstiger dan die van veeteelt... De oceanen gaan gewoon naar de kl*ten en dat is een proces dat niet meer ongedaan gemaakt kan worden. En de oceanen zijn (heb ik me laten vertellen) zooooo ontzettend belangrijk...

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 10:46

Tsja, ik ben zo'n nep-vegetarier die wel vis eet ;)
Ik ben het volledig met jullie eens dat visvangst ook niet erg diervriendelijk is, en dat het leegvissen van de oceanen ook een slechte zaak is. Daarom let ik bij het eten van vis goed op keurmerken (m.b.v. de Viswijzer bijvoorbeeld), duurzaam gevangen enzo, en eet ik het ook maar zelden.
Met vlees zou ik precies hetzelfde doen (dus af en toe biologisch eten) als ik vlees lekker zou vinden, maar ja, dat vind ik niet :Y) Dus dan kan ik het net zo goed helemaal laten liggen.
Vis daarentegen vind ik wel lekker, dus ik heb ervoor gekozen dit op een bewuste manier (met mate) te eten.
Zo ieder zijn keuze :)

Maarre even wat anders... wie had er laatst ook alweer een recept voor een prei-kerrie-stamppot of iets dergelijks? Ik kan het niet meer terugvinden en ik wil het vanavond graag maken :)

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 10:50

arans schreef:
Maar ik heb 1 dikke prei gebruikt, 500 gram aardappels, 1 ui en noten en kerrie gewoon naar smaak.

Die?

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 18:26

Toess schreef:
arans schreef:
Maar ik heb 1 dikke prei gebruikt, 500 gram aardappels, 1 ui en noten en kerrie gewoon naar smaak.

Die?

Hmm, zou kunnen, ik dacht dat er ergens een recept stond maar dat zal ik me wel verkeerd herinnerd hebben :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 18:28

Ik zal arans wel ff pb'en, dat ze ons even met haar kennis moet verrijken :P

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 19:28

Nou ik heb hem van internet, maar kan hem daarop niet meer vinden.. Ga nog even veder zoeken.

Nee ik kan hem echt niet vinden.

Maar wat ik nog weet:
3 stelen prei in ringen
1 kilo aardappels.
veel kerrie poeder
veel walnoten
kaas
1 ui

Schil de aardappelen en laat ze koken. Fruit in een andere pan de ui, en voeg de prei ringen eraan toe. Voeg ook ongeveer 1 eetlepel kerrie er aan toe. laat dit even opstaan tot de prei zacht is. Voeg nu de walnoten heir aan toe.

Giet de aardappelen af, en stamp ze fijn, evetueel kan je hier nog boter of melk aan toevoegen. Mix nu de aardappel stamp en het prei mengsel en gooi er veel kaas in.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:49

Waar halen jullie eigenlijk betaalbaar noten vandaan?
Was vandaag ook even in de natuurvoedingswinkel om eens te kijken wat ze hadden, maar :oo Dat is best onbetaalbaar allemaal :=

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 21:54

Ehmm walnoten jat ik van mijn ouders, die halen ht op de markt of ze krijgen het van een vriendin uit Hongarije (die heeft walnotenbomen in de tuin :D )
Voor de rest koop ik gewoon de goedkoopste van ES ofzo..

_AB_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:58

M'n ouders hebben n mannetje in de buurt die voor el cheapo walnoten langs de weg verkoopt. Geloof n euro per kilo ofzo!!
Verder geen idee waar je goedkope noten kan krijgen...

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:09

Van de zomer hadden ze hier op het platteland walnoten. Ik geloof ook een euro voor een kilo :9 Nu zou ik het niet weten.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:11

Heb een walnoten boom in de tuin, had twee emmers vol eind van de zomer dus daar kom ik een heel eind mee ;)
Verder hebben ze bij se supermarkt ook nog wel eens wat liggen voor een redelijke prijs. Maar noten zijn over het algemeen toch wel prijzig...

_AB_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:13

@ hierboven, zou best bij t zelfde boertje kunnen zijn waar mam ze ook haalt. Die wonen in Twello ;)

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:20

Wil je omega3 uit je voeding halen, dan hoef je daar allesbehalve vis voor te eten! Omega3 is 100 % plantaard!

Het zit in bepaalde vissoorten die oa zeewier e.d. eten. Eten die vissen geen zeewier, dan zullen ze ook geen omega3 aanmaken.
Omega3 zit oa in grote hoeveelheden in lijnzaadolie.