Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:03

Ik kan het ook niet hoor, wat leeft krijgt een kans om groot te worden, ik verplaats het of probeer een goede nieuwe baas te vinden ervoor.

Iemand om die reden een grote breedbladbamboe nodig? Deze gaan we wel terugsnoeien eerst om hem eruit te kunnen halen omdat hij hier te groot en breed wordt. Woekert niet echt maar ipv laag vindt hij op deze grond dat hij best 1,5 meter hoog kan worden en net zo breed.

Kerstboompje hoe hoog is hij nu? hier staan nu 4 ex kerstboompjes, 2 anderen zijn helaas afgelopen winter gesneuveld van de vorst. De kipjes krijgen een eigen dennen/rodondendronbosje (ahum, klein dat wel en niet te hoog) als schaduw. Als iemand ook nog een groot wordende rodo kwijt wil. Oja en hortensias zijn ook altijd welkom ter aankleding van hun stukje.

anneliesdj

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:08

Ja hier!
Heb een aantal enorme hortensia's en rhodondendrons over, voor een aardigheidje mag je ze zelf komen uitspitten.

Maar kerstboompjes kun je verkopen toch?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:33

Ik zal eens met mijn mannetje overleggen wanneer we zouden kunnen gaan scheppen. Zal zeker niet op korte termijn zijn ivm mijn gezondheid. Ruilen tegen een breedbladbamboe?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:43

Maar ze zijn wel echt enorm hoor, hortensia's tegen 1,50 (kunnen natuurlijk gesnoeid worden) en rhodondendron's zitten op 2,5-3meter.
Heb je geen kleinfruit over? Of een paar goed leggende kipjes, of een kippenhok? O:)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:50

Ik heb voor mijn verjaardag wat lupine's gekregen (5 stuks blauw) nu zie ik op wikipedia dat ze eetbaar zijn?!?!?!? iemand ervaring? en verder heb ik geen idee waar ik ze neer moet gaan zetten....
zon/ half schaduw staat op het kaartje. En ze kunnen hoog worden he..... kan ik ze ook snoeien? of moet ik maar een plekje zoeken waar ze hun gang kunnen gaan? eten de kippen ze op?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:57

Met de kerst pas weer denk ik :+ Haha! Het is niet zo'n groot boompje nog, denk ruim een meter, blauwspar geloof ik :)) Gatis af te halen :D :D

Rodondendrons zijn toch giftig? En daarom de enige die je bij je kippen neer kan zetten? Bij on op de klei doen ze het toch niet, dus die heb ik helaas niet voor je :n Hortensia's ook niet over..

Lupine is toch vingerhoedskruid en hartstikke giftig?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:00

Nee vingerhoedskruid is digitalis, dat is idd giftig (stimulerend voor je hart - zit ook in medicijnen)
Lupine is de kleinere en niet giftige look a like, NIET SNOEIEN!!!
Ze vormen één lange aar met bloemen opzij, gaan in het najaar dood en komen in het voorjaar weer boven, als je snoeit heb je dus geen bloemen. Ze worden alleen wat hoger (1,20?) maar nemen breed nauwelijks ruimte in, is leuk om achteraan in de border te zetten.
Vingerhoedskruid word een stuk groter nog en heeft stipjes.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 24-05-11 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:01

Kippennachthokje wel waar je wat timmerwerk aan hebt, buitenkant is goed alleen niet mooi in de verf, is een etagehokje voor konijnen geweest waar het nooit voor gebruikt is. De dames hebben er 2 jaar in gelegd maar is nu overbodig. Zou met wat aanpassing geschikt zijn als nachthok voor een dame of 3 a 4. Kipjes heb ik niet over, maar ik ga wel dit weekend 2 jonge kriel dametjes ophalen bij iemand die nog een trio van 2 jaar kwijt kan,1 haan 2 hennen.

Rodo en hortensia zijn prima terug te snoeien voor vervoer. Dat kan eigenlijk altijd wel zolang ze na planten maar flink water krijgen. Ze trekken vanzelf weer bij. Hortensia is meestal na 1 jaar wel weer groot, rodo heeft een jaar of 2 nodig om weer een beetje een struik te worden, maar dat is niet erg. Zo hebben we er al meer uitgeschept en meegenomen, zolang de kluit maar goed is.

Rodo eten ze wel wat van de onderste bladeren maar verder laten ze dat met rust, net als hortensia ook trouwens. Ze zandbadderen er graag onder en bij erg warm weer houden ze er siesta onder. Het linker achterste stuk tuin (10 bij 6 ongeveer) is alleen schaduw vanwege de ligging , maar onze buren gaan helaas de grote laurier die er naast staat halveren. Nu zijn ze al een stuk schaduw kwijt maar dat wordt dadelijk dus erger. En de grootste rodo die er stond heeft de vorst niet overleeft helaas. En de hortensia's kunnen wel aanvulling gebruiken. Als de bamboe weg is kan ik daar 2 hortensia's weer kwijt. De bedoeling van dat stukje tuin is echt volledige schaduw met groenblijvers en bloemen voor in de zomer.

Lupine snoeien, geen idee, ik weet niet of dat een goed plan is. Onze kipjes aten ze nooit maar ja dat waren redelijk kieskeurige dames toen. De alleseters die ik er nu tussen heb zitten die eten dus ook rabarber. Dan kun je er een stukje gaas omheen zetten, dat heb ik met de pioenroos hier ook gedaan.
Laatst bijgewerkt door karuna op 24-05-11 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:03

Rhodo snoeien? Die hebben er jaren over gedaan om zo groot te worden, dat krijg je toch nooit in 2 jaar weer terug?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:05

Ik zal een plekje zoeken achetraan in de tuin. ik denk dat ze bij de oprit komen. Daar komen de kipjes niet!
Niet snoeien dus.... komt goed!!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:09

Rodo heeft idd wel heel wat jaren nodig om weer heel groot te worden, dat kost idd een jaar of 10 maar de struik is in 2 jaar ongeveer weer 1 meter hoog en vol van onder dat is het belangrijkste deel. De rest komt dan vanzelf wel. Zo kun je ze ook verjongen als het moet. Ik wist het ook niet dat het kon maar we zijn jaren geleden een dag geweest naar de grootste rodo kwekerij van nederland :~ We hebben daar veel geleerd over deze planten en dat ze dus heel goed reageren op snoei. Hadden daar mooie planten gekocht maar helaas tijdens onze verhuizing is er veel gesneuveld. We moesten hier dus weer vanaf 0 beginnen helaas.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:55

Ooo wat vreselijk zonde, maar je gaat mijn struik toch niet kortwieken? Dan krijg je hem niet mee hoor, bijknippen tot enigzins hanteerbare afmetingen is tot daar aan toe maar tot 50cm...??? :oo
Hoeveel aanpassing moet er aan dat hokje gebeuren dan? Ik heb nu ook een etagehokje voor 3 stuks maar ik wilde wat groter omdat ik er kippen bij wil, maar een tweede hokje is ook wel een optie, als er tenminste niet teveel werk aan is O:)

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:19

Zo jullie even spammen met onze moestuin! Snel foto's gemaakt toen ik de paarden had gevoerd..

Radijs die ik vorige week heb gezaaid;
Afbeelding

V.l.n.r. Radijs, peultjes en sla;
Afbeelding

Snijbonen en bosuitjes;
Afbeelding

De aardbeien;
Afbeelding

Nog wat boontjes en surinaamse peper;
Afbeelding

De opkomende bietjes;
Afbeelding

V.l.n.r. Sla, boontjes en meloen;
Afbeelding

Courgette;
Afbeelding

De sla in het mini-kasje;
Afbeelding

En de komkommer planten;
Afbeelding

En een soort van klein overzicht van de tuin in het totaal;
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Oja de kipjes hadden ook honger hihi.. Afbeelding

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:26

Wauw ziet er goed uit hoor!

Coole kippen zeg! Zijn die zwarte zijdehoenders?

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:30

annepanne schreef:
Wauw ziet er goed uit hoor!

Coole kippen zeg! Zijn die zwarte zijdehoenders?

Ja klopt! Die zijn zooo leuk!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:38

Jaaa, die zijn echt het leukst :))

Edit: missing word >;)

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:23

Leuke foto's! Dat wordt smullen over een tijdje!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:39

Wat een leuk tuintje. alles staat er goed bij!! hmmm

en wat een gave kipjes!!! zo eentje wil ik ook. Mijn vreidn vind ze maar niks... maar och... als ik er eentje bijzet zal hij m niet wegdoen hoor!! (ik bedoel die zwarte zijdehoenders die andere zijn zo gewoontjes :P)

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:35

suuzepuus schreef:
Wat een leuk tuintje. alles staat er goed bij!! hmmm

en wat een gave kipjes!!! zo eentje wil ik ook. Mijn vreidn vind ze maar niks... maar och... als ik er eentje bijzet zal hij m niet wegdoen hoor!! (ik bedoel die zwarte zijdehoenders die andere zijn zo gewoontjes :P)

Haha ja het zijn ook hele vriendelijke kipjes.. Ik vind ze ook leuker dan de krielkippen die we hebben hoor.. Ik geloof dat we een stuk of 20 zwartjes hebben lopen en 1 koppeltje die wit zijn.. En die zijn samen aan het broeden! Dus als je nog kuikens wil ;)..

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:39

Kun je ze opsturen :P

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:41

Maken ze veel lawaai O:)

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:48

Haha jahoor passen zelfs door de brievenbus denk ik ;).. Nee maken geen lawaai.. Die alleen die stomme krielkippen..

Afbeelding
Afbeelding

Deze kip had dus wat eitjes gepikt hihi..

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:41

<3

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:02

O neee zo cute <3 Deze zullen mijn vriend en de buren toch niet erg vinden O:) O:)

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:17

owwwww, wat cute!!! <3 eerlijk ruilen tegen, mmmmm, lieveheersbeestjes??? :D

Hoorde trouwens op het nieuws dat wanneer de droogte aanhoudt, de groenten enzo duur gaan worden... zitten wij goed :D