Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Quasandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 12:51

anneliesdj schreef:
Ik weet dat ik weinig moet snoeien in de kers maar ik heb er nog niets aan gedaan sinds ik hem heb en dat is nu 2 jaar geleden. Op internet lees ik dat je de onderste, wat horizontalere takken weg moet snoeien en 3 hoofdtakken aan moet houden waarboven je topt om dan op die hoofdtakken weer zijtakken te krijgen.
Ik heb dus niet wel die 3 hoofdtakken maar daaronder zitten nog 3/4 slappere, horizontalere takken. Ik heb begrepen dat ik die weg moet snoeien maar ik heb het nog niet gedaan omdat ik niet goed kon vinden wanneer dat nu eigelijk moet, ben er inmiddels achter dat je enkel in de zomer mag snoeien.
Maar moet ik misschien die takken juist niet snoeien omdat het een laagstam is?

En wat bedoel je met 'boom wordt 4-5 meter breed'? Is dat afhankelijk van de onderstam? Die is toch meer verantwoordelijk voor de hoogte van de boom dan voor de breedte?
Als zo'n boom echt 4-5 meter breed wordt is dat te groot voor mijn plekje, hij mag wel hoog worden maar een meter of 3 breed is wel de max.

En als je nu zo'n boompje neemt die je om de 30 cm kunt planten, krijg je dan ook niet heel weinig vruchten? Als ze zo dicht op elkaar komen kan er nooit een mooie kruin gevormd worden lijkt me, dus meer dan 4 appels zal er dan ook niet in zitten?

snoeien moet je voor de zomer doen ik denk zelf dat dit zelfs moet gebeuren voor dat de boompjes beginne schieten.
bij driejaarlingen moet je snoeien tot de tweede knop en de scheuten dat omhoog schieten af.
dus niet de horizontale maar verticale.
dees hebben ze mij altijd al gezegd maar zelf heb ik dees nog niet gedaan.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 12:52

Wij hebben ook rucola in de tuin :9 Groeit inderdaad snel door :j

_Noraly

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 12:57

Jaaaaaa, moestuintje :D

Ik ga dit jaar ook weer eentje maken, ff wat paardenmest erop gooien en dan eens even bedenken wat ik d'r in ga zetten. Sowieso sla en rucola, komkommer en paprika dit jaar. M'n cherrytomaten boom van 2 meter van vorig misschien proberen te verbeteren hahaha

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 12:59

Wij hebben voor het eerst groente in de tuin, we zijn klein begonnen en hebben gister 2 uien geplant en we willen nog een aardappel planten.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:10

anneliesdj schreef:
Ik weet dat ik weinig moet snoeien in de kers maar ik heb er nog niets aan gedaan sinds ik hem heb en dat is nu 2 jaar geleden. Op internet lees ik dat je de onderste, wat horizontalere takken weg moet snoeien en 3 hoofdtakken aan moet houden waarboven je topt om dan op die hoofdtakken weer zijtakken te krijgen.
Ik heb dus niet wel die 3 hoofdtakken maar daaronder zitten nog 3/4 slappere, horizontalere takken. Ik heb begrepen dat ik die weg moet snoeien maar ik heb het nog niet gedaan omdat ik niet goed kon vinden wanneer dat nu eigelijk moet, ben er inmiddels achter dat je enkel in de zomer mag snoeien.
Maar moet ik misschien die takken juist niet snoeien omdat het een laagstam is?

En wat bedoel je met 'boom wordt 4-5 meter breed'? Is dat afhankelijk van de onderstam? Die is toch meer verantwoordelijk voor de hoogte van de boom dan voor de breedte?
Als zo'n boom echt 4-5 meter breed wordt is dat te groot voor mijn plekje, hij mag wel hoog worden maar een meter of 3 breed is wel de max.

En als je nu zo'n boompje neemt die je om de 30 cm kunt planten, krijg je dan ook niet heel weinig vruchten? Als ze zo dicht op elkaar komen kan er nooit een mooie kruin gevormd worden lijkt me, dus meer dan 4 appels zal er dan ook niet in zitten?

Die horizontale takken kun je inderdaad rustig weghalen, verder zo nu en dan wat uitdunnen.

de onderstam van een fruitboom is verantwoordelijk voor de groei, zowel in de hoogte als in de breedte.
De kroon van een appelboom heeft een ronde bol vorm, een peer blijft smaller en wordt meestal hoger.
Als je in de breedte 3 meter de ruimte hebt, is een appel op m26 of een peer op kwee a- onderstam het meest geschikt.

Een appelboom op m27, vormt amper een kroon en blijft meer een spil, die kan best 20 appels geven, mits je het boompje goed ondersteunt, water, kalk en meststof geeft (niet in contact met elkaar en met het boompje, maar door de grond werken) het blijven best wel zwakke boompjes.
Beter kun je kiezen voor 1 boompje op m26-onderstamen. Daar kun je wel een mooie kroon bij vormen.
Kies wel voor een zelfbestuivende soort!(James Grieve, Groninger Kroon, Luntersche Pippeling, Jonathan, of voor peren bijvoorbeeld conference, concorde(aanrader!), gieser wildeman->stoofpeer)

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:15

snoeien moet je voor de zomer doen ik denk zelf dat dit zelfs moet gebeuren voor dat de boompjes beginne schieten.
bij driejaarlingen moet je snoeien tot de tweede knop en de scheuten dat omhoog schieten af.
dees hebben ze mij altijd al gezegd maar zelf heb ik dees nog niet gedaan.[/quote]

Appels en peren mag je zowel in de winter als in de zomer snoeien.
In de winter zie je beter wat je doet, en hoef je geen fruit mee weg te snoeien, in de zomer krijg je minder reactie, minder hergroei, en sluiten de wonden sneller af.

Kersen en pruimen mag je alleen snoeien van april-september, het liefst na de oogst.

Je moet eerst een stam vormen, afhankelijk van de gebruikte onderstam. Op een gevormd boompje, snoei je, afhankelijk van het ras, de takken 2/3 terug, op een buitenoog, zodat je een bolkroon krijgt. Snoei voor het planten ook de wortels terug.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:15

Citaat:
dees hebben ze mij altijd al gezegd maar zelf heb ik dees nog niet gedaan.

Appels en peren mag je zowel in de winter als in de zomer snoeien.
In de winter zie je beter wat je doet, en hoef je geen fruit mee weg te snoeien, in de zomer krijg je minder reactie, minder hergroei, en sluiten de wonden sneller af.

Kersen en pruimen mag je alleen snoeien van april-september, het liefst na de oogst.

Je moet eerst een stam vormen, afhankelijk van de gebruikte onderstam. Op een gevormd boompje, snoei je, afhankelijk van het ras, de takken 2/3 terug, op een buitenoog, zodat je een bolkroon krijgt. Snoei voor het planten ook de wortels terug.[/quote]

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:41

Dan is een pruim dus geen optie op dat stukje?

Ik zou in de breedte idd een meter of 3 kunnen missen, naar achter toe zit die schutting dus dat wordt dan krap maar naar voren toe is de ruimte er wel. Kan ik hem ook wat krapper snoeien als hij te groot wordt of gaat dat ten koste van de boom?
Edit; is Elstar geen zelfbestuivend ras? Of Cox?

En wbt die kersen; het zijn toch juist de horizontale takken die vruchten geven? (ze zijn niet helemaal horizontaal hoor maar komt in de buurt) Als ik die eraf snoei, krijg ik dan wel vruchten?
Ik heb er trouwens nog helemaal geen vruchten aan gehad, is dat normaal of mist er dan iets?
En als hij gomt heeft hij kalk tekort toch? Kan dat er ook voor zorgen dat ik geen vruchten krijg?

Quasandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:49

anneliesdj schreef:

Ik zou in de breedte idd een meter of 3 kunnen missen, naar achter toe zit die schutting dus dat wordt dan krap maar naar voren toe is de ruimte er wel. Kan ik hem ook wat krapper snoeien als hij te groot wordt of gaat dat ten koste van de boom?

En wbt die kersen; het zijn toch juist de horizontale takken die vruchten geven? (ze zijn niet helemaal horizontaal hoor maar komt in de buurt) Als ik die eraf snoei, krijg ik dan wel vruchten?
Ik heb er trouwens nog helemaal geen vruchten aan gehad, is dat normaal of mist er dan iets?
En als hij gomt heeft hij kalk tekort toch? Kan dat er ook voor zorgen dat ik geen vruchten krijg?

men vader zij ook altijd de verticale takke niet de horizontale.
von ik hier ook maar raar dat ze zijde de horizontale takken af.
groetjes

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:02

Oei, ik heb eigenlijk niets gesnoeid aan de pruimenboom vorig jaar, op een zeer irri-tak na die over het paadje hing... :o
De boom zit nu al helemaal vol met knoppen en jonge scheuten. Niets aan doen nu?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:13

Citaat:

Dus ik denk dat je beter kunt wachten tot na de zomer.
En zo'n ramp is het toch ook niet als je een jaartje overslaat, als je een sterk groeiende boom hebt is het juist beter om weinig te snoeien.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:46

Als je een pruim nu snoeit bloedt hij dood omdat de sapstroom vollop op gang is nu, wachten tot het vroege voorjaar zonder erg veel vorst. Ook niet snoeien in het late najaar omdat ze gevoeliger zijn voor schimmels, dat geldt voor alle pitvruchten zoals pruimen, kers, abrikoos amandel enz. Op 1 pruim na is hier ook alles gesnoeit al, we waren ook iest te laat ermee. Die snoei ik wel weer als de bloei over is takje voor takje.

Mijn vingers jeuken ook om te beginnen, alleen is de moestuin in worden op dit moment niet lekker beschikbaar. We zijn daar met een hek nog bezig en het gangpad staan 3 kisten met hout. ik kan 2 speciekuipen gaan vullen dat wel maar die staan dan nog onbeschermd voor iedereen bereikbaar net als voor katten. Wel hebben we de aardbeien al geplant die groeien al goed en het zaad ligt klaar voor de eerste zaai als het eindelijk kan.

Maar dan heb ik ook voor groente 2 grote kisten van 1 bij 1,25 en een heleboel speciekuipen of grote plantbakken beschikbaar voor groente. In totaal dan 2,5 bij ruim 6 meter op dat stuk voor alleen groentes, fruit en aardbeien staan ergens anders. En op termijn komt er een muurkasje op een stukje van het pad te staan.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:51

wij hebben de pruimen in het najaar (denk sept/okt) gesnoeit. de appelboom hebben e toen ook flink ingekort omdat de takken in de weg hingen.
k ga zo maar eens ijken of ik mn pompoenen al kan uitpoten. ik heb ze 'voorgezaait'in potjes in onze 'fitness' kamer. da werkt heel goed!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 15:51

anneliesdj schreef:

Een pruim op vva of pixy blijft wel klein genoeg, maar die zijn erg moeilijk te vinden.
Elstar is iets zelfbestuivend, maar geeft veel meer en betere vruchten mét een bestuiver. Cox is ook geen zelfbestuiver.

Een boom wil eerst klaar zijn met groeien, voor ze goede oogsten gaan geven. Hoe oud is je boom? Als je al wel bloesem hebt, dan heeft de boom een bestuiver nodig, bijvoorbeeld Kordia. Met kersenbomen is het grote probleem dat vogels er ook gek op zijn, en meestal voordat ze rijp ziijn, de kersen al opgegeten zijn. Als je wat kleinere kersenbomen neemt, bijvoorbeeld op Gisela, kun je er een kooi omheenbouwen en hier een net over doen, zodat je zelf kersen kunt oogsten.

De vertikale takken willen het meest groeien, de meer naar de horizontale positie zakkende takken, willen minder groeien en steken hun energie in de bloesem en de vruchten. De meeste mensen vinden een boom met bolkroon, dus met iets meer vertikaal groeiende takken, mooier.
maar de hangende takken geven ws. meer vruchten. Dat is een persoonlijke afweging. En die horizontale takken kunnen er later altijd nog af.
Gomziekte is geen kalkgebrek naar mijn weten, maar een goedje wat de boom na beschadiging afstoot.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 15:54

karuna schreef:
Als je een pruim nu snoeit bloedt hij dood omdat de sapstroom vollop op gang is nu, wachten tot het vroege voorjaar zonder erg veel vorst. Ook niet snoeien in het late najaar omdat ze gevoeliger zijn voor schimmels, dat geldt voor alle pitvruchten zoals pruimen, kers, abrikoos amandel enz. Op 1 pruim na is hier ook alles gesnoeit al, we waren ook iest te laat ermee. Die snoei ik wel weer als de bloei over is takje voor takje.

.

Pitvruchten(pruimen, kersen, abrikozen, perzikken juist wel snoeien straks, vanaf april, het liefst in september, niet in de winter want juist nu zorgt de sapstroom ervoor dat de wonden afsluiten, in de winter zijn ze gevoelig voor virussen en schimmels!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:52

Vanaf april als ze eenmaal blaadjes hebben ja maar tussen februari en april niet, wij hebben dit dringende advies gekregen van een museum voor oude fruitrassen hier in de buurt bij aankoop van een aantal pitfruitsoorten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:56

missnynke schreef:
Een boom wil eerst klaar zijn met groeien, voor ze goede oogsten gaan geven. Hoe oud is je boom? Als je al wel bloesem hebt, dan heeft de boom een bestuiver nodig, bijvoorbeeld Kordia. Met kersenbomen is het grote probleem dat vogels er ook gek op zijn, en meestal voordat ze rijp ziijn, de kersen al opgegeten zijn. Als je wat kleinere kersenbomen neemt, bijvoorbeeld op Gisela, kun je er een kooi omheenbouwen en hier een net over doen, zodat je zelf kersen kunt oogsten.

Ik heb een Prunus Avium Sunburst, volgens het kaartje is hij zelfbestuivend maar ik heb inmiddels al op internet gevonden dat de vruchten wel beter worden met een andere soort erbij. Ik heb alleen niet de ruimte om er nog een bij te zetten, tenzij ik op dat kleine stukje nog een boompje kwijt kan maar dat zal wel niet.
Hoe oud hij is weet ik niet, ik heb hem gekocht toen hij ongeveer 160 hoog was en de stam zo'n 3 cm dik was denk ik, is een gok hoor.
Hij staat er nu 2 jaar en de stam is bijna verdubbeld in dikte en hij is iets meer dan 2m hoog.
Hij heeft afgelopen jaar wel gebloeid maar ik heb geen vrucht gezien, denk ook niet dat ze zijn opgegeten door vogels want ik heb er wel op gelet, dan zou ik vast wel een vruchtje hebben gezien. Maar aan de andere kant, er zitten hier wel heel veel vogels dus zou ook wel kunnen natuurlijk.

En zo'n appelboompje met 2 of 3 soorten op één onderstam, is dat wat? Die zag ik namelijk ook staan, geloof Elstar, Cox en Golden Delicious samen, die bestuiven elkaar heb ik begrepen?

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:23

anneliesdj schreef:
missnynke schreef:

Ik heb een Prunus Avium Sunburst, volgens het kaartje is hij zelfbestuivend maar ik heb inmiddels al op internet gevonden dat de vruchten wel beter worden met een andere soort erbij. Ik heb alleen niet de ruimte om er nog een bij te zetten, tenzij ik op dat kleine stukje nog een boompje kwijt kan maar dat zal wel niet.
Hoe oud hij is weet ik niet, ik heb hem gekocht toen hij ongeveer 160 hoog was en de stam zo'n 3 cm dik was denk ik, is een gok hoor.
Hij staat er nu 2 jaar en de stam is bijna verdubbeld in dikte en hij is iets meer dan 2m hoog.
Hij heeft afgelopen jaar wel gebloeid maar ik heb geen vrucht gezien, denk ook niet dat ze zijn opgegeten door vogels want ik heb er wel op gelet, dan zou ik vast wel een vruchtje hebben gezien. Maar aan de andere kant, er zitten hier wel heel veel vogels dus zou ook wel kunnen natuurlijk.

En zo'n appelboompje met 2 of 3 soorten op één onderstam, is dat wat? Die zag ik namelijk ook staan, geloof Elstar, Cox en Golden Delicious samen, die bestuiven elkaar heb ik begrepen?

Ja, dat kan. Je kunt op ieder boompje meerdere soorten enten, zo zijn er appelbomen met 40 verschillende soorten erop. waar woon je?
Cox en Golden Delicious zijn trouwens niet echt geschikt in je tuin als je geen chemische bestrijdingsmiddelen gebruikt, vanwege hun ziektegevoeligheid. Er zijn veel soorten die dat wel zijn, zoals Holsteiner Cox en Alkmene, mét de cox-smaak, zónder de ziektegevoeligheid.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:28

karuna schreef:
Vanaf april als ze eenmaal blaadjes hebben ja maar tussen februari en april niet, wij hebben dit dringende advies gekregen van een museum voor oude fruitrassen hier in de buurt bij aankoop van een aantal pitfruitsoorten.

Ik zie dat ik de pruimen en kersen net pitvruchten noemde, maar dit zijn steenvruchten. Appels en peren zijn pitvruchten.
Pitvruchten kunnen in principe het hele jaar door worden gesnoeid. Ik doe het zelf liever niet in april-mei ivm uitlopende knoppen en bloesem, en in oktober-december wordt het ook afgeraden vanwege schimmel- en virusbesmettingen,
maar de snoeigroepen van landschapsbeheer snoeien van oktober tot april.

Steenvruchten mogen alleen gesnoeid worden als ze in het blad staan (apr-sep), en dan het liefst in september.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:37

Heeft hier ook iemand ervaring met de loganbes, tayberrie of jostabes?
Zijn die een beetje de moeite waard qua smaak?

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 00:35

Tayberries vind ik super! Gigavruchten met de smaak van frambozen, een makkelijke gezonde groeier.
Jostabessen hou ik weer niet zo van, maar ik hou ook niet van zwarte bessen,
loganbes heb ik nog geen vruchten van gehad

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 01:28

De smaak van frambozen, is dat positief of negatief?
Ik vind de smaak van frambozen niet zo uitgesproken, te flauw en te melig zeg maar. Het is niet iets waar ik weg van ben, ondanks dat ik zelf ook gele frambozen heb staan (die overigens heel zoet zijn).
Ik houd meer van wijnbessen qua smaak, beetje fris maar toch zoetig en bramen heb ik ook liever, wel zonder dat frisse maar toch een vrij uitgesproken smaak.

Hoe smaken zwarte aalbessen en jostabessen dan? Want ik heb echt geen idee. Ook niet van kruisbessen trouwens, ik hoor alleen dat die vrij zuur zijn.
Enige waar ik ervaring mee heb zijn rode aalbessen en die vind ik weer te zuur om zo uit de hand te eten.

Edit; zijn tayberries en loganberries niet hetzelfde? Dat is toch allebei een kruising tussen braam en framboos? Of gaat het dan wel om 2 verschillende kruisingen?

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:33

De structuur is hetzelfde als frambozen, de smaak is iets frisser, veel lekkerder vind ik, niet flauw zoals de gewone framboos.

zwarte bessen en jostabessen vind ik zuur en wrang, te sterk van smaak, niet lekker vind ik. Maar andere mensen vinden ze wel lekker.

Tayberry, loganberry en boysenberry zijn inderdaad drie verschilllende kruisingen braam-framboos.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:12

Leuk zo'n topic! Ik heb een kweekkastje gekocht en daar heb ik nu bieslook in groeien en heb er ook een paar zaadjes radijs en aardbei in gezaaid.

Verder een paar minislaplantjes gekocht en ik heb nog zaadjes liggen voor trostomaatjes. Iemand een goede tip qua bloembakken/potten om dit soort groenten op te kweken? Ik wil ook nog graag framboos alleen moet ik even kijken hoe ik dat ga doen want vorig jaar is die dood gegaan bij mij.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:33

missnynke schreef:
De structuur is hetzelfde als frambozen, de smaak is iets frisser, veel lekkerder vind ik, niet flauw zoals de gewone framboos.

Dat klinkt alsof het wel wat lijkt op een wijnbes, is dat zo?

En is de tayberry dan ook de lekkerste van de 3 kruisingen braam-framboos? (tayberry, loganberry en boysenberry)

Zwarte bessen, jostabessen en kruisbessen zijn dan niet wat voor mij denk ik, ik houd niet van zuur.
Thats_Me schreef:
Verder een paar minislaplantjes gekocht en ik heb nog zaadjes liggen voor trostomaatjes. Iemand een goede tip qua bloembakken/potten om dit soort groenten op te kweken?
Ik wil ook nog graag framboos alleen moet ik even kijken hoe ik dat ga doen want vorig jaar is die dood gegaan bij mij.

Wat is er gebeurd met je framboos dan? Bij mijn weten zijn dat wel vrij harde planten.

Tomaten kun je neerzetten zoals je wilt, buiten in de volle grond maar ook in potten en zelfs binnen.
Je kunt ze opkweken in huis in een kweekbakje en later uitplanten in de tuin maar je kunt ze ook meteen in een pot zetten. De grootte van de pot is een beetje op je gevoel afgaan, een gewone tomaat heeft toch wel minstens een pot van 40x40 nodig, beetje compost erbij en ze zijn gelukkig. Tomaten schijnen het vooral goed te doen op compost waar oude tomatenplanten door verwerkt zijn.