anneliesdj schreef:Ik weet dat ik weinig moet snoeien in de kers maar ik heb er nog niets aan gedaan sinds ik hem heb en dat is nu 2 jaar geleden. Op internet lees ik dat je de onderste, wat horizontalere takken weg moet snoeien en 3 hoofdtakken aan moet houden waarboven je topt om dan op die hoofdtakken weer zijtakken te krijgen.
Ik heb dus niet wel die 3 hoofdtakken maar daaronder zitten nog 3/4 slappere, horizontalere takken. Ik heb begrepen dat ik die weg moet snoeien maar ik heb het nog niet gedaan omdat ik niet goed kon vinden wanneer dat nu eigelijk moet, ben er inmiddels achter dat je enkel in de zomer mag snoeien.
Maar moet ik misschien die takken juist niet snoeien omdat het een laagstam is?
En wat bedoel je met 'boom wordt 4-5 meter breed'? Is dat afhankelijk van de onderstam? Die is toch meer verantwoordelijk voor de hoogte van de boom dan voor de breedte?
Als zo'n boom echt 4-5 meter breed wordt is dat te groot voor mijn plekje, hij mag wel hoog worden maar een meter of 3 breed is wel de max.
En als je nu zo'n boompje neemt die je om de 30 cm kunt planten, krijg je dan ook niet heel weinig vruchten? Als ze zo dicht op elkaar komen kan er nooit een mooie kruin gevormd worden lijkt me, dus meer dan 4 appels zal er dan ook niet in zitten?
snoeien moet je voor de zomer doen ik denk zelf dat dit zelfs moet gebeuren voor dat de boompjes beginne schieten.
bij driejaarlingen moet je snoeien tot de tweede knop en de scheuten dat omhoog schieten af.
dus niet de horizontale maar verticale.
dees hebben ze mij altijd al gezegd maar zelf heb ik dees nog niet gedaan.