de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 21:16

Ohja... Ik had ze er ook een week langer in laten zitten als het weer beter was geweest, heb dan wel growing bags (heb alleen een dakterras) maar de buitenste laag begon bij veel toch al te rotten. Wat een ellende he al die regen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 21:43

caro29 schreef:
Prairy schreef:
Kruidenboter mee maken en invriezen.

Heb je een recept? Is trouwens 1 scape hetzelfde als 1 teentje? Ik heb er een stuk of 8

Ik laat een pakje roomboter zacht worden.

Ik doe er tijm, rozemarijn, zeezout, peper en knoflook in, maar je moet het eigenlijk even proeven voor je het invriest, gewoon op een stukje brood. Wel een flinke hand kruiden er in. En denk eraan, toevoegen kan altijd, eruit peuteren is lastiger ;)

Kruiden heel erg fijn snijden.

Bieslook, dille en knoflook kan ook.

Of natuurlijk gewoon alleen met knoflook en evt wat peper en zout.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 23:14

Als pittig alternatief: Scapes (of knoflooktenen) tiptop kruidenzout, paprikapoeder, chilipoeder en bieslook.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 08:56

Ik ga straks alles even halen. Ik moet toch boodschappen doen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 12:15

caro29 schreef:
Ik heb er een stuk of 45. Stuk of 10 er al eerder uitgehaald en deze vanmorgen. Water werd echt teveel. Ondanks dat het water makkelijk weg kan stond het blank

Als je het vlecht in strengen dan kan je het wel een jaar bewaren. Ophangen in de schuur, geen zon erbij maar wel lucht, en je kan steeds een bolletje eraf halen om mee te koken!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 14:24

Ik heb het al mijn knoflook geoogst, de eenden liepen er steeds overheen dus alle loof was plat. Zijn geen mooie bollen, echt individuele tenen dus bewaren zal niet lekker gaan.

Ik heb ze goed afgespoeld, ga ze in de hakselaar doen en dan drogen voor knoflookpoeder. Dat vind ik erg fijn om te gebruiken en daar is dit dan weer perfect voor denk ik zo.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 14:42

Als ze het een paar maanden uithouden, kan je ze in september weer in de grond steken voor oogst volgend jaar.
Ik moet ze er hier ook uithalen, maar gebruik het niet zoveel, dus optie is of ze tussen de aardbeien te zetten omdat dat goede vriendjes zouden zijn of ze maar fijn hakken en de vriezer in.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 15:15

Ik haal in september wel weer bio knoflook bij de AH en stop dat in de grond, deze zijn niet mooi genoeg daarvoor. Zit ook bijna geen buitenste laag omheen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 17:21

Vreeken levert ook erg goede knoflook en in heel veel verschillende rassen. Mijn oorspronkelijke selectie kwam daar ook vandaan.

Dit is het resultaat daarvan dit jaar. Nu al de derde keer dat ik van diezelfde aankoop heb kunnen oogsten door te herplanten.

Afbeelding

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 17:22

Ik haal straks ook weer op diverse plekken knoflook. Oa wat bij een markt die allerlei verschillende heeft plus nog wat uit de supermarkt. Zolang er maar geen China op staat.

Mijn knoflook boter is klaar.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 19:55

Welke variëteit haal jij Marenka? Ik shop ook altijd bij Vreeken zaden, wat een topselectie hebben ze zeg...

Dit jaar:
-Morado de Pedronera
-Sabagold
-Purple glazer (kleine tenen)
-Sprint (voor 3/4 weken vroege oogst, poedersuiker als het zo nat is want dan barsten ze uit hun huid, maar op zich prima daar ze toch voor vroeg gebruik zijn).

Dit is Sabagold (softneck) op een relatief warm dakterras met veel voeding tot 2 maanden voordat ik ze oogste, dit is het resultaat van 2 30 cm potten waarvan in 1 ook 3 vrijwilliger tomaten staan, ik kan het nog steeds niet geloven.

Afbeelding
Afbeelding

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 21:06

Xyris schreef:
Welke variëteit haal jij Marenka? Ik shop ook altijd bij Vreeken zaden, wat een topselectie hebben ze zeg...

Dit jaar:
-Morado de Pedronera
-Sabagold
-Purple glazer (kleine tenen)
-Sprint (voor 3/4 weken vroege oogst, poedersuiker als het zo nat is want dan barsten ze uit hun huid, maar op zich prima daar ze toch voor vroeg gebruik zijn).

Dit is Sabagold (softneck) op een relatief warm dakterras met veel voeding tot 2 maanden voordat ik ze oogste, dit is het resultaat van 2 30 cm potten waarvan in 1 ook 3 vrijwilliger tomaten staan, ik kan het nog steeds niet geloven.

[ [url=m/dAlGCS.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/RHfiW1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw!! Voor volgend seizoen ook maar even bij Vreeken bestellen geloof ik :wow:

Mijn knoflook is mislukt. Ik moest ze verplaatsten omdat ik ratten in m'n bakken had en daar gaas onderin heb gemaakt. Vinden ze niet zo leuk, helaas. Kleine bolletjes, maar ik laat ze wel drogen, is wel te gebruiken.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 21:13

Wat een mooie tuinen hierboven! Veel variatie. Qua knoflook, planten jullie dan gewoon een teentje?

Hier eerste komkommer van het jaar *\o/*
Afbeelding

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 21:26

caro29 schreef:
Kent iemand een lekker recept met knoflook scapes zolang ik die langer kan bewaren.

[ [url=m/stnJcK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooie oogst voor de eerste keer

Knoflook vlecht?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 21:41

Ik bestel knoflook bollen bij Vreeken Zaden, in de eerste plaats vanwege de variëteiten, maar ik moet er ook bij zeggen dat de resultaten van deze knoflook (waar ik inderdaad de tenen van plant) relatief goed zijn (iig sowieso in vergelijking met wat ik zelf bewaar) ik denk dat ze toch een wat betere opslag hebben, al zou dat in theorie geen probleem moeten zijn als je een koele donkere opslag hebt.

1. Ik plant altijd de grootste tenen in het najaar, de kleintjes gebruik ik dan door het eten heen.

2. In het voorjaar (maart/april) plant ik de kleine tenen die ik heb juist weer wel (en de tenen die zijn doorgeschoten), maar dan voor groene knoflook. Ik prop dan een pot helemaal vol en oogst de groene knoflook een beetje als dat je lenteui of prei oogst.
Ik laat dan een paar in de pot zitten en begin aan een andere 2e oogst groene knoflook.

3. Rond dezelfde tijd of iets erna heb je je knoflook scapes.

4. Eens je knoflook scapes op zijn kan je beginnen aan je knoflookbollenoogst.

5. Tussen die tijd en het najaar kan je ook groene knoflook oogsten van je 2e batch.

6. In het late najaar, voor de vrieskou, oogst je de eerste batch groene knoflook (wat er nog van over is) deze hebben dan bollen gevormd zonder te splitsen in tenen, dan heb je in het najaar ook verse knoflook :p.

7. Rond deze tijd stop je dan weer knoflook in de grond voor de bollen van het volgende jaar. Groene knoflook kan je even vergeten tot het voorjaar.

8. Je verandert nu zelf in een knoflookbol, ik ben er het wandelende bewijs van.

Afbeelding

Links mijn beste maatje uit Australie (ja, daar hebben ze ook aardappels), dan ik en daarna mijn maatje voor het leven, ja, die in de branding.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 22:35

Wat leuk om eens goede ervaringen van Vreeken te horen :')
Ik wacht volgend jaar eerst een jaartje de nieuwe eigenaren af voordat ik weer bestel.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 09:00

Altijd goede ervaringen daar. Je moet alleen niet in het hoogseizoen (begin van het jaar) willen bestellen en verwachten dat het er dan snel is.

Dit is het ras dat het bij mij tot nu toe fantastisch doet:
https://www.vreeken.nl/306321-spiraalkn ... c-edenrose

Krijgt wel roest maar dat levert geen enkel probleem op. En hij is zeer goed te bewaren. We eten nu nog knoflook van de oogst van vorig jaar.

Ik kweek overigens op gecomposteerd paardenmest.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 16:01

Ja daar heb je inderdaad gelijk in, je moet soms lang wachten.

Edenrose heb ik vorig jaar gehad, die deed het niet zo heel goed maar is wel echt super lekker. Maargoed, mijn oogst van dit jaar is ook 10x zo goed als die van vorig jaar, dus het zal wel onkunde zijn geweest. Misschien toch weer Edenrose proberen!

Helaas geen beschikking over mest oid, ik gebruik mestkorrels (kip/koe/paard) en geef ze een flinke dosis extra beendermeel voor wortel en knolvorming.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 16:11

Voor knol en bol gewassen kan je het beste patentkali gebruiken.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 16:39

Oh dat is nieuw voor mij, haal je dat ook gewoon bij de kwekerij/tuincentrum?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 17:19

Was het advies van overbuurman op de moestuin die is vroeger boer geweest.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 10:30

Ik heb eergisteren omdat mijn aardappelplanten alleen nog maar stengels zijn die ijzerblabla slakkenkorrels gestrooid. Die zijn onschuldig verder, maar doden slakken. Er staat netjes in dat je het 4 keer per jaar mag toepassen met minimaal 2 weken er tussen.
In 1 nacht waren alle korrels weg. Nu na nacht 2 weer 95%. Kortom, nog lang niet alle slakken zijn weg.
Maar ik hoop wel dat mijn planten het redden. Het is echt 1 groot drama.
Nog niets is gelukt en van de 5 aardbeien waren er 2 aangevreten door slakken. Diverse pepers zijn opgevreten, mijn watermeloen vond het te koud buiten en de anderen zijn opgevreten.
Ik heb nu weer 2 nieuwe plantjes nog binnen staan, maar mogelijk is het al te laat in het seizoen. ik hoop dat er iets lukt dit jaar. Maar vooral de aardappelen wil ik nu wel eens oogsten, vorig jaar 100% mislukt door aardappelziekte.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 10:35

Kan ook weg gegeten zijn door vogels.

Het is hier drama met de houtduiven die plunderen zelfs de zwarte bessen.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 10:43

Weten jullie of er een correlatie is tussen planten in de schaduw die harder worden aangevallen door luizen dan planten in de zon?

Ik heb op mijn voorbalkon in de zon vanalles staan (ook sla) en dat heeft nergens last van. Op mijn balkon achter waar alleen in de late namiddag twee uurtjes zon is wordt de boel zo ontzettend opgegeten dat ik het daar maar heb opgegeven.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 10:59

Dat kan zeker. Want als ze onvoldoende zon hebben raken ze ondervoed en zijn zwakker waardoor ze een makkelijker doelwit zijn.