De eetbare tuin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dagmar80

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:13

Iedereen is lekker bezig zo te lezen en nu wil ik ook zo'n gratis plantje van de AH :P Maar geen worteltjes ofzo, liever aubergine of mini-tomaatjes.

Ik moet nog even op zoek naar een kleine courgette soort, die wil ik in een grote pot zetten. Ik ga in maart beginnen met een paar dingetjes zaaien, ga me inhouden, mag niet té vol worden in de tuin... Zou het lukken? :p

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:20

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:00

Ik zaai ook in gewone potgrond.
Maar ik ben ook wel blij met wat Antheman net zei in het topic over de schone aarde van molshopen :j Laten we hier nou net een stel overactieve mollen hebben. :+ Dan heb ik nog wat plezier van die beestjes.

Ik heb nu alleen nog wat viooltjes en 3 paprika's gezaaid. De viooltjes van de welkoop doen het goed, maar van de viooltjes van 123zaden is er 1 opgekomen, terwijl ik er 30 ofzo gezaaid heb. Hmmm. Ze zijn onder dezelfde omstandigheden gegroeid, dus ik ben voor de rest van de zaden toch maar naar de welkoop gegaan. (hoewel ik met ander zaad wel weer goede ervaringen heb met 123) Ook veel bloemenzaadjes gehaald en ga dit jaar ook aan de kruiden beginnen, waarschijnlijk in pot, misschien in een stukje bloementuin.

AH is niet mijn winkel helaas. Wel een leuke actie!

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:35

Ik heb net aubergine gezaaid (daar is het toch niet te vroeg voor?) Ik Heb gewoon de zaadjes uit het papiertje gefriemeld en er twee per potje gezaaid. Die kleine potjes van de ah actie zijn ook wel gewoon makkelijk en klein haha. De broccoli en bosui heb ik de niet gezaaid en hun potje is dus ook ingepikt voor de aubergine. Dat cocopeat is ook raar spul zeg, kende het helemaal niet. Het neemt echt veel vocht op en ik heb maar 2 tabletjes nodig gehad voor 3 potjes :p

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:12

Net even de bak uitgezocht...
Heb wat tomaten en pepers die weg kunnen
Pepers: chinese 5 color, numex twilight, nepali orange (10 zaden per soort+-)
Tomaat: marbre de la dendre, OSU blue, black prince, tiny tim(zelfde aantallen als de pepers ... tiny tim een stuk meer.)

Ruilen tegen paprikazaden , of iets anders.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:25

Was het topic wéér kwijt :+ Maar vanaf nu weer van de partij! Ga zelf van de week paprika's voorzaaien, ik had het plan opgevat om dit binnen in eierdozen te doen, iemand enig idee of dit gaat werken?

Wij hebben een Broccoli van AH, dus die komt er ook bij. Verder hoop ik dat aldi weer die slabanden en schijven gaat verkopen, die deden het altijd enorm goed hier! Ik heb nog wat dingen liggen waaronder peultje, doperwten, mais en meer.

De paprika's ga ik proberen te zaaien van pitjes die ik bewaard heb. Zijn er meer dingen die je op die manier kunt doen eigenlijk? Tomaten bijv.? Ik wil wel een avocado maar dat schijnt 7 jaar te duren. Heb toch de pit even bewaard, ik heb wel geduld hoor O:)

Moet ook nog even een soort kas gaan fabriceren.. Eens zien of ik daar nog wat leuks voor op Pinterest kan vinden :)

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:48

Vermiculiet willen ze ook nog wel eens bij een dierenwinkel verkopen
Wij broedden daar eieren in uit.

Aaah dat kasje! Die wil ik ook! Ga mijn vriend eens even heel lief aankijken. Zou graag eens kolen uit eigen tuin willen. Maar de rupsen zijn hier niet vriendelijk te bestrijden. Hopelijk maken de kolen in een kasje meer kans!

imd ik heb de zaadjes van snoeptomaatjes van de super gezaaid. Daar komen nu in ieder geval plantjes van boven.

Wat is het vreselijk lekker weer. Heel verleidelijk om dan dingen in de grond te gaan stoppen.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:29

Ok ik kon me niet inhouden en ben naar het tuincentrum gegaan :').

"gelukkig" aan thuisgekomen met zaadjes voor kiemgroente (tuinkers, rucolakers, alfalafa). En twee kamerplanten haha. Hoeveel kiemgroente zaadjes moet ik per keer zaaien voor 1 persoon?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:12

En heb nu dus ook 2 potjes van de AH bosaardbei en aubergine, maar de laatste word hier niet gegeten.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 00:27

Zonde marcella! Bij mijn ah stonden de kindjes al weer in de vraag-rij, wellicht kun je m doorgeven? Of anders ruilen voor iets wat je wel eet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 00:54

ik heb selderij gekregen , wat kan je daar mee?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 06:01

Selderij kan bv in de soep.
Als ik niet weet wat ik met een bepaalde groente kan of ik vind ze niet lekker dan kijk ik altijd op een receptensite waar je kan zoeken op ingredienten en daar komen de leukste ideeën voorbij :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:58

Hier op het werk hebben we selderij, wortel en bieslook in de vensterbank staan. Snap ik eigenlijk niet goed het nut van wortels in zo'n klein potje. Maar het staat wel gezellig en vind het vooral grappig dat mensen aan mij moeten denken bij het woord 'moestuin' :D

Gisteren lekker bezig geweest in de tuin, geen rug meer over!
Al de kleibonken klein gemaakt, echt een mooie fijne grond nu. En nog een stukje gespit, daar zaten oude snijbieten in, mocht dus ook lekker wat wortels uit de klei pulken. Als ik daar de grond fijn heb, dan verhuis in de aardbeien erheen (kan ik ze in worteldoek en onder stro zetten) en dan kan het Lidl kasje op de plek waar nu de aardbeien staan.
De kapucijners en sugar pods zitten in de grond!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:36

Wortels en de radijzen ga ik ook niet in het potje zaaien. Hun potjes kan ik mooi gebruiken om de andere zaadjes wat meer over te verdelen!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:37

Ik heb eierdozen bewaard de laatste weken, daar ga ik in voorzaaien denk ik! Lijkt me ongeveer hetzelfde als de AH potjes :P

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:39

imd schreef:
Ik heb eierdozen bewaard de laatste weken, daar ga ik in voorzaaien denk ik! Lijkt me ongeveer hetzelfde als de AH potjes :P

Wow, dit is echt slim haha.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:57

Ik heb ook zaailingen in eierdozen staan thuis (en in wc rolletjes en in alles waar het in kan, haha).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:12

Ďie potjes zijn puur voor het ontkiemen, na 1ste bladpaar verpoten

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:13

Ik zaai voor in die grote trays, in een bak met deksel.
Daarna gaat alles in plastic beker en daar blijven ze in totdat ze naar buiten gaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:25

Worteltjes vallen nog niet mee om te verpoten.... ben wel benieuwd hoe mensen dat voor elkaar gaan krijgen, stuk of 20 worteltjes in zo'n potje :P

Althans van die AH potjes die ik hier heb zit er echt nog wel een zaadje of 20 per soort in dat zakje, best veel +:)+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 18:19

Vorig jaar worteltjes verpot en dat was geen succes behalve dat ze behoorlijk misvormt waren. :')

Heb nog zo'n kratje en daar wil ik maart/april patrijse worteltjes in doen, maar dan 2 zaadjes per gaatje. Andere kratje wil ik bietjes in doen. :9 Moet alleen een nieuwe bodem in een van mijn kratjes hebben, want wat eronder zat is een beetje kapot. :')

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:16

Even op Ebay aan het neuzen. Ik zie de mooiste tomaatjes, maar bijvoorbeeld ook blauwe aardbeien???

Tomaat paars: http://www.ebay.com/itm/Tomato-Seed-25- ... 2a36c21c62

Tomaat zwart: http://www.ebay.com/itm/Rare-Seeds-Toma ... 20f656c482

Aardbei blauw: http://www.ebay.com/itm/100pcs-New-Rare ... 9933&rt=nc

In ieder geval zeer decoratief als ze echt zo blauw worden??? Past dan mooi bij mijn lichtblauwe potten en blauwe schutting :P

Iemand ervaring met dit soort aparte vruchten? De aardbei vind ik nogal twijfelachtig... Ik heb al witte, die vinden mensen ook zo raar, de ananasaardbei. Jammer genoeg geen doorbloeier.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:23

hoera, de lidl zaden staan weer in de winkel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:27

Blauwe aardbeien ? , vast smurfenvoer :j

Ik wacht op komkommers tot ze boven komen , zo spannend :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 00:40

Ik heb wel blauwe tomaten