De eetbare tuin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 08:53

Als ik de potjes afgedekt zet, dan hoef ik ze tot het verspenen geen water meer te geven :)

Een behoorlijk deel van de zaden heeft zich ontwikkelt tot mooie zaailing (en een deel weggegooid, slap of half opgevreten door de kat), hoop dat het mooie en sterke planten worden.
Ik denk eind van de maand (of half maart) nog meer zaden voorkiemen.

Heeft iemand ervaring met de kas van de Lidl? Zag dat die maandag in de aanbieding is, ik heb vriendlief de opdracht gegeven om om 9.00 uur op de stoep te liggen.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 11:42

@Marcella: Gisteren wat viooltjes gekocht voor alvast wat kleur, maar ik heb ook heel wat zaadjes gewonnen. Doe je daar nog wat speciaals mee? Of gewoon in potgrond, licht en water en klaar?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:37

*kruipt onder mee lees steen weg na lang niet gereageerd te hebben*

Ik heb sinds zaterdag het boek "overleven op je eigen km2" Echt een aanrader voor wie duurzaam en biologisch wil tuinieren en/of dieren houden. Het gaat eigenlijk over het (zo goed als) zelfvoorzienend wonen en leven.

Ik zelf ben nu kruiden aan het (proberen) te kweken in een aardbeien pot. Die staat nu in een geïmproviseerd kasje :D (een pendaalemmerzak heb ik er overheen getrokken)
Aangezien ik dit jaar moet verhuizen -O- verbouw ik alleen in een paar bakken wat. Heb nu bieten, meiknollen en lente uitjes.

*kruip weer onder mijn steen*

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 16:15

Quellian schreef:
Als ik de potjes afgedekt zet, dan hoef ik ze tot het verspenen geen water meer te geven :)

Een behoorlijk deel van de zaden heeft zich ontwikkelt tot mooie zaailing (en een deel weggegooid, slap of half opgevreten door de kat), hoop dat het mooie en sterke planten worden.
Ik denk eind van de maand (of half maart) nog meer zaden voorkiemen.

Heeft iemand ervaring met de kas van de Lidl? Zag dat die maandag in de aanbieding is, ik heb vriendlief de opdracht gegeven om om 9.00 uur op de stoep te liggen.

Ik heb ervaring met het kasje van de Lidl, ik vind het een leuk ding. Ik heb de mijne nu voor het derde tuinseizoen en dit wordt zijn laatste jaar. (tenzij je nog ergens apart het zeil van dat kasje kunt kopen)
Het geraamte is nog prima, maar het zeil krijgt langzaamaan gaten en houd de kou dus niet goed meer tegen.
Maar! Daar staat tegenover dat hij bij mij echt vastgezet is aan de grond en dus 2 jaar lang continu buiten heeft gestaan met regen, onweer en storm. :j Al met al niet slecht vind ik. Ik denk dat hij misschien wel langer mee had gegaan nog als ik hem binnen had gehaald. Ik had er destijds 40 euro voor betaald dus vind dat ik mezelf er geen buil aan heb gevallen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 16:39

Dagmar80 schreef:
@Marcella: Gisteren wat viooltjes gekocht voor alvast wat kleur, maar ik heb ook heel wat zaadjes gewonnen. Doe je daar nog wat speciaals mee? Of gewoon in potgrond, licht en water en klaar?

Zodra ze een beetje grote hebben gaan ze in potjes eerst in de schuur achter glas. Viooltjes gaan hier uiteindelijk de tuin in.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:16

joepiee!! ik heb mijn eerste moestuintje van de ah binnen *\o/* :P
Er staat alleen niet op wat voor plantje het moet worden, dus dat wordt dan een verrassing!

@ Quillian, heeft de lidl dat deze week in de aanbieding? Bij onze lidl kan ik het niet vinden in de folder.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:31

NenaC schreef:
joepiee!! ik heb mijn eerste moestuintje van de ah binnen *\o/* :P
Er staat alleen niet op wat voor plantje het moet worden, dus dat wordt dan een verrassing!

@ Quillian, heeft de lidl dat deze week in de aanbieding? Bij onze lidl kan ik het niet vinden in de folder.

Huh, als het goed is staat dat op het papiertje met de zaadjes zelf en op het etiketje dat je erbij krijgt. :P

Ik heb nu twee moestuintjes half vol :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:32

Ik zag het ook niet bij de Lidl :P

Net zowaar een keer wat dingen nodig bij de AH en heb 3 van die potjes mee gekregen. In het potje zit een bordje waar op staat wat voor zaadjes het zijn.

Hier broccoli, sla en cherrytomaatjes. En de waarschuwing dat je het kokostablet niet op moet eten...laat de kater dat nu net van plan te zijn geweest -O-

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:37

ow zover was ik nog niet eens, heb alleen de wikkel gelezen en daar stond niet op wat het was hahha, potje staat op tafel, zal zo eens kijken wat ik dan heb.

Heb jij een vegetarische poes? :=

Zo, nu ga ik van eigen aardappelen en eieren gnochi maken! :) en straks mijn prei voorzaaien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:42

Helaas niet, er ligt regelmatig een halve muis hier (binnen :r )....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:51

Pmarena leer je kater eens lezen haha

De komkommers heb ik moed ingefluisterd , hopelijk doen ze het .. Heb ze in de bloempot gezet waar de konijnen goed in gemest hebben :)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:51

Ik heb al een lenteui, broccoli en aubergine van de appie :D

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:57

Ik heb worteltjes gekregen. Laat dat net een groente zijn die ik dit jaar misschien wilde zaaien.

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:35

Mijn kat heeft eigenlijk nooit ergens aan gebeten :D ! En het gekke is, heb twee weken geleden kattegras gezaaid en daar eet ze dan wel van, en van de rest blijft ze mooi af :) .

ik kan al niet wachten om buiten te werken. Al kan ik momenteel wel niet zoveel doen omdat ik een zware ontsteking heb op mijn schouder :(

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:43

Wacht maar, dat hoort allemaal bij het snode plan van de gemiddelde kat om ervoor te zorgen dat je geen rare fratsen van ze verwacht en steeds meer risico gaat nemen...en dan INEENS slaan ze genadeloos toe ;)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:03

Oke bij die moestuinpotjes zitten de zaadjes dus tussen twee laagjes papier in. Op het papiertje staat wat voor soort plantje het is. Nu zie ik dus op mijn aubergine papiertje staan dat er twee soorten in zitten? Namelijk de "black beauty" en de "ronde Violette" Nouja ben benieuwd haha. Ik denk dat ik de zaadjes trouwens gewoon uit het papiertje ga peuteren. Op de broccoli staat ook twee soorten, namelijk de groene calabrese en de natalino. Op de lente ui staat maar 1 soort: de witte van Lissabon. Heeft iemand ervaring met die turf tabletjes? Lijkt me zoveel troep geven?

Sowieso nog een vraagje over aarde. Gebruiken jullie gewone potgrond voor je zaadjes of speciale zaaigrond of iets?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:17

muntdrop schreef:
Ik heb al een lenteui, broccoli en aubergine van de appie :D

Oh, lenteui, dat is een goeie die wil ik ook en ook boel gewone uitjes.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:14

muntdrop schreef:
Oke bij die moestuinpotjes zitten de zaadjes dus tussen twee laagjes papier in. Op het papiertje staat wat voor soort plantje het is. Nu zie ik dus op mijn aubergine papiertje staan dat er twee soorten in zitten? Namelijk de "black beauty" en de "ronde Violette" Nouja ben benieuwd haha. Ik denk dat ik de zaadjes trouwens gewoon uit het papiertje ga peuteren. Op de broccoli staat ook twee soorten, namelijk de groene calabrese en de natalino. Op de lente ui staat maar 1 soort: de witte van Lissabon. Heeft iemand ervaring met die turf tabletjes? Lijkt me zoveel troep geven?

Sowieso nog een vraagje over aarde. Gebruiken jullie gewone potgrond voor je zaadjes of speciale zaaigrond of iets?

Leuk verschillende rassen! Daar heb ik nog niet eens naar gekeken. De tabletjes bestaan uit kokosvezel. Is heel fijn en schoon spul! :D Ik gebruik dat erg veel.

Ik gebruik zaaigrond of kokosvezel. Potgrond gemengd met zand is ook prima. Of gezeefde potgrond. Sommigen doen het ook gewoon in normale potgrond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:15

Ik gebruik potgrond met beetje zand en veel konijnenmest , maar ook half verteerd stro en hooi zit erdoor (ze morsen met eten tsja :+ )

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:47

Zou bijna naar de AH gaan voor boodschappen, maar heb gelukkig nog meer dan voldoende zaaigoed.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 22:49

muntdrop schreef:

Ik gebruik compost met aarde van verse molshopen. Dat is hele schone aarde. Die turftabletjes moet je natmaken en daarop je zaad leggen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 08:49

Dank je wel, speedyweedy!
Hier zou hij per 1 november naar binnen moeten (het zeil), maar ik zou al tevreden zijn met 3 jaar :) Dan mag vriendlief maandag mooi vroeg zijn bed uit!
Ik wil ook deze: http://www.marktplaats.nl/a/tuin-en-ter ... ichSnippet kan ik daar de tomaten, komkommers en meloenen in laten groeien. Die van de Lidl zou ik graag in voorzaaien :) *oh plannen plannen plannen, huppel de huppel* :):)

NenaC schreef:

Yup, kijk: http://www.voordeelmuis.nl/cgi-bin/v.cgi?a=d&d=1566068

Gisteren las ik dat kapucijners en peulen (sugarsnaps) al de volle grond in kunnen, klopt dat? Anders ga ik me van het weekend eens uitleven :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:41

Ik doe voorzaaien in vermiculiet, werkt als een trein +:)+

Gewoon een doorzichtig bakje met dekseltje (van bvb. chinees of iets van broodbeleg of ananas ofzo) met een laag nat vermiculiet, zaadjes erop, en die lopen dan vanzelf uit en zodra ze blaadjes krijgen dan haal je ze er heel makkelijk uit zonder dat de worteltjes kapot gaan, zet je ze over waar je ze wilt hebben.

Zie ook: http://www.makkelijkemoestuin.nl/voorzaaien-vermiculiet

Je kan op zich al vanalles in de volle grond zetten nu, maar er kan natuurlijk nog vorst komen dus dat is wel altijd een beetje tricky.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:48

Plantjes gaan op het moment hard hier. Nu al 3 gele tomatenplantjes, 1x cherry tomaat en diverse viooltjes. Had eigenlijk niks verwacht van de gratis zaadjes, maar die doen het juist boven verwachting.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:05

Waar haal je dat, pmarena? Ik zaai voor in potgrond, gaat ook wel prima.
Ik heb al een tijdje pepers, paprika's en tomaten staan. Het kiemen ging als een razende, maar de groei stagneert, lijkt het.

Overzetten van de zaailingen doe ik met een satéprikker, haal ik ze voorzichtig los uit de aarde.