de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:13

Ik heb uit wanhoop toch nog maar wat gezaaid :') En gisteravond een bierval neergezet voor de slakken, zaten vanmorgen al meer dan 30 in :wow: en dat in een tuintje van nog geen 20m2.

Heeft iemand ervaring met het groeien van spuitjes? Ik heb weken geleden al een paar plantjes naar buiten verplaatst (en ze zijn nog nieteens opgegeten *D ) maar ze lijken nog niet verder te groeien.. Is dat door de vele regen? Dit is pas de eerste keer dat ik ze groei :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:30

Ik vind dat alles slecht groeit nu eigenlijk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:34

Mijn binnenspruiten groeien goed. Buiten is het moeizaam. De tomaten in nederland staan buiten, wel bloeiend en de eerste tomaatjes hangen eraan maar ze hebben het zwaar door de vele regen ook

Prairy wat een mooie bedden heb je

Hier walnoot en moerbij en vijg, zo mooi in het blad. Een nachtje vorst en alles was weer kaal. De walnoot heeft nu blad maar 0 noten, de moerbij begint opeens te bloeien nu en de vijgjes krijgen groene puntjes. Zelfs de olijfjes hebben toen een tik gehad.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 13:04

Dank, die bakken hebben we gemaakt van de bomen uit ons eigen bos :)

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 13:07

Wat erg, die slakken. Ik heb daar op twee hoog geen last van gelukkig, ieder nadeel heeft z'n voordeel. Wel enorm last van luis op m'n sla helaas.

Zo'n kas lijkt me echt fantastisch. Die staat op m'n dromenlijstje.

En @pmarena dat vind ik ook wanneer het aankomt op dingen als sla. Er gebeurt weinig en het duurt lang. Normaal groeit het ook wel harder dan dat de luizen er iets mee kunnen, maar nu helaas niet...

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 21:15

Gaat hard hier ineens, bij jullie ook?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 22:10

Hier lijkt de groei al even compleet stil te staan juist -O-

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 22:15

Hier gaat het meeste wel prima :j

Vooral de tomaten groeien enorm. En natuurlijk de pompoen en courgettes, die groeien altijd belachelijk. Ik heb mijn asperges laten doorschieten na een aantal weken oogsten en die staan inmiddels 2 meter hoog :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 22:47

Het enige wat op het moment hard gaat is het verdwijnen van de aalbessen. :=

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 08:00

Mijn prachtige watermeloenplantjes zijn vannacht in 1 keer in z'n geheel opgevreten door slakken. Niets meer van over en ze waren zeker al 20 cm groot.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 14:35

Hier zijn de tomatenplanten waar het kopje uitgevroten werd, toch weer aan het opkrabbelen. Vreemd genoeg zijn de slakken daar niet verder mee gegaan en nu krijgen ze dus de kans om dieven aan te maken. Dan laat ik er daar wel 1 van staan die als nieuw kopje mag dienen :)

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 15:22

Hier komen er bloemen bij de tomaten, courgette en komkommer. Paprika heeft vooral blad. De eerste frambozen komen al en de eerste aardbeien zijn geplukt en ik heb al wat stekjes

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 16:11

germie schreef:
Mijn prachtige watermeloenplantjes zijn vannacht in 1 keer in z'n geheel opgevreten door slakken. Niets meer van over en ze waren zeker al 20 cm groot.

Wat ontzettend zuur -O-

Net even een fotorondje gedaan hier.

Aardbei-popcornmais gaat goed, voor mij de eerste keer mais.
Afbeelding

Pindapompoen
Afbeelding

Bolcourgette

Afbeelding

Afbeelding

Framboos hangt stampvol, kan niet wachten :9
Afbeelding

Reisetomate, hier kun je al goed zien hoe ze straks gaan worden: een vleestomaat bestaande uit clusters cherrytomaten.
Afbeelding

Paarse tomatillo's
Afbeelding

Paarse bonen, lemon apple komkommer, Parijse wortel en nog wat potjes pompoenen die geen zin hebben om te kiemen
Afbeelding

Cosmea <3
Afbeelding

Muismeloen
Afbeelding

Zatta meloen die het duidelijk liever wat warmer heeft, we gaan zien of dat wat wordt

Afbeelding

Manshoge asperges :')
Afbeelding

En op het moment elke ochtend een stuk of 10 van deze :9
Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 17:28

Jeetje wat ziet het er goed uit bij jou! En wat een leuke dingen heb je gekozen!

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 19:06

Wauw, wat een rijkgevulde tuin! Heerlijk!

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 21:09

Ik heb ook wel mazzel hier hoor, denk ik. Hier in Twente valt het redelijk mee qua nattigheid, als ik het vergelijk met andere delen van Nederland. Daarbij zit ik op zand en heb ik hier zelden een slak gezien. Verhoogde bedden helpen ook zeker met het niet verdrinken, maar plassen water staan hier nooit lang. In de zomer is dat weer een flink nadeel dus ik ben druk bezig met het verbeteren van de grond, maar met zoveel regen is het fijn.

Vanavond via Marktplaats Bocking 14 gescoord, die stond nog op het verlanglijstje :D

Afbeelding

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 08:06

Wat een gave collectie heb je!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 08:17

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 10:22

Hier toch ook langzaam hopeloos aan het worden met de slakken. ik had sla gezaaid in een kasje, super veel ijsberg kwam op, alles weg 2 dagen later. Ik had haricots vert gezaaid, met een net eroverheen. kwamen super mooi op, nu alles weg :(

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 16:35

Ik had een paar meloenen buiten gezet die zijn allemaal zo goed als dood. Gelukkig had ik nog 3 planten binnen staan.

Binnen komen de eerste komkommers al op, buiten nog niet. Ik moet nog steeds stokken voor de tomaten neerzetten pff. Arme planten liggen nu op de grond. Eigenlijk doet alles in de kas het super goed maar wat ik buiten heb geprobeerd is geen succes.

Afbeelding
Meloen buiten

Afbeelding
2 soorten meloenen die binnen een grotere bak gaan krijgen

Afbeelding
M'n arme tomaten die wel willen maar geen mogelijkheid hebben om te klimmen :o

Afbeelding
De komkommer binnen

Afbeelding
Had ook nog komkommer en tomaat buiten gezet die ik binnen niet meer kwijt kon maar dat was ook niet zo'n succes
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 01-06-24 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 16:36

XxLiEsJuHhxX schreef:
Hier toch ook langzaam hopeloos aan het worden met de slakken. ik had sla gezaaid in een kasje, super veel ijsberg kwam op, alles weg 2 dagen later. Ik had haricots vert gezaaid, met een net eroverheen. kwamen super mooi op, nu alles weg :(

Wat zonde zeg. Zouden er meer slakken zijn nu met dat vochtige weer ? Ik heb weleens van iemand gehoord dat loop eenden slakken eten? Of eten die ook sla?

En nog foto's van de rest

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De balk waar de druiven op groeien is bezweken onder het gewicht. :+

Afbeelding

Afbeelding

De frikandellen
Sorry flauw
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 01-06-24 17:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 16:59

Mijn loopeenden eten prima slakken maar alsnog veel plantjes al weg in de moestuin helaas.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 17:10

Loopeenden op slakkenpatrouille is onder toezicht en max. 30min (voor grote tuin). 1e rondje is beestjes, daarna gaan ze aan de planten/fruit snacken. Bescherm wel je kleine planten, want die platpoten pletten aardig wat als je ze vrij laat rondstampen.
Ik heb ze niet trouwens, eenden waren mij altijd te veel viespeuken en teveel water nodig, maar dit advies is wat ik zie vanuit mensen die ze inzetten voor bestrijden beestjes in de moestuin. Huisvesting is er naast heel vaak, omdat om een of andere mysterieuze reden eendenpoep ook heel aantrekkelijk zou zijn voor slakken.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 19:01

Hier net de eerste krop sla uit mijn vierkante meter tuin gegeten, er staan er nu nog 3 in. De slakken weten ze gelukkig nog niet echt te vinden. Helaas in mijn houten muurkasje wel, alles wat daar op durfde te komen is opgegeten :\ . Mijn paprika en tomaten hou ik mooi binnen, glas in de kamer waar ze staan van vloer tot plafond, dus eigenlijk een soort kas :)

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 19:24

prompter schreef:
Mijn paprika en tomaten hou ik mooi binnen, glas in de kamer waar ze staan van vloer tot plafond, dus eigenlijk een soort kas :)

Denk er dan wel aan om de bloemen met de hand te bestuiven, anders schiet het niet op! Of laat een kudde bijen los in je kamer, dat kan ook :P