Wat heb jij deze hele dag gegeten? Deel II!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:02

Oeh dat (een paar dagen) suikervrij eten klinkt echt erg interresant! Ik zou het graag eens proberen, maar helaas is dat bijna niet te doen omdat ik gewoon thuis woon, 's avonds met de pot mee eet ect.

Balen Phormicola, hopelijk gaat het snel beter :(:)

Ik lees over een quiche! Ik vind quiches heel erg lekker, maar bladerdeeg maakt het vaak zoals Chantal ook noemt ongezond(er). Nu kwam ik dit recept tegen: http://allrecipes.nl/recept/6983/vegeta ... uiche.aspx
Al een paar keer gemaakt en erg lekker, en gezond! :D (misschien een tip: ik heb er wel flink wat kruiden doorheen gegooid, anders vond ik hem wat flauw maar dat kan ook smaak zijn)

Tegenwoordig maak ik ook vaak zelf dingen als ik wat wil zondigen, sowieso vind ik bakken onwijs leuk! Maar zo kun je ook zelf je hoeveelheid suiker ect bepalen, en dat is al snel minder dan dingen die uit de super markt komen. (zo vind ik bijvoorbeeld zelfgemaakte appeltaart veel lekkerder en minder zoet dan uit de winkel, daar zie je vaak bij de vulling de suiker zitten)
Pas had ik ook zelf appelflapjes gemaakt, de vulling was van appels kaneel rozijntjes en een snufje suiker. Dan blijft het bladerdeegje wel ongezond maar lijkt het me altijd nog beter dan die uit de winkel. :)

Steenbok12

Re: Wat heb jij deze hele dag gegeten? Deel II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:11

Mandy als ik het dus goed gebruik maak je de vulling van de quiche dus door de eieren en ricotta en kan je het daardoor dus zonder bladerdeeg doen en inprincipe de rest van de vulling zelf bepalen :)? Want inderdaad de bladerdeeg is de reden waarom ik hem eigenlijk niet vaak maak.
Hij klinkt echt heerlijk.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:16

Mmm klinkt erg lekker inderdaad!

Mandy: als je bijvoorbeeld een cake bakt of iets anders, kan je de tarwebloem ook vervangen door spelt-varianten :) Je smaakt echt geen verschil.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:16

maar quiche hoef je helemaal niet met bladerdeeg te maken

200 gram bloem, 100 gram koude boter, een ei en een theelepel zout
door elkaar kneden, half uurtje koelen en verwerken
als het te droog is, eventueel nog een eetlepel koud water er door.

ik bak hem meestal eerst even blind voor de vulling er in
en ipv bloem gebruik ik boekweitmeel.

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:17

Ja de basis is eieren en ricotta/magere kwark, daardoor kun je lekker veel groentes gooien/kruiden/mozerella en noem maar op! :) De eerste keer maakte ik de quiche alleen zonder spinazie mozerella en met weinig kruiden ect. Toen vond ik hem wat flauw, dus lekker groentes erdoor met wat smaak en lekker wat kruiden :) En spinazie staat ook in het recept, dat is wel een fijne om erdoor te doen omdat dat wat smaak toevoegt aan het vloeibare kwark/ricotta ei mengsel.
Je kunt er dus van alles mee doen wat je lekker vind! :D Maar het recept wat er staat (toen ik hem wel helemaal volgde) vond ik ook erg lekker!

Ja dat is ook slim Bhriseis!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:18

quiche kun je zelf zonder korst maken:

bakpapier in een taartvorm (bodem en randen) en dan een mengsel van groenten/ei/kaas erin doen, evt. met nog wat plakjes kaas bovenop. :9

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:19

Sonja bedankt voor de tip. Krijg je dan de lekkere knapperige rand neem ik aan. Ik ga hem volgende week 's maken met de vulling van mandy! Heb dan meer tijd om rustig te koken :) !

Ricotta is ook redelijk mager om te eten he? Ik heb het nog nooit op. Smaakt het kazig? (Handig om te weten voor de vulling)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:20

(ik vergeet nog: ik kijk er al naar uit Gast7391! Ik voel me nu hondsmoe, maar het kan enkel beter worden natuurlijk!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:20

Yep! Even doorbijten :(:)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:21

Chantal, ik bak hem even tien minuten blind, daarna pas met de vulling, dan word de bodem meestal knapperig(als ik de vulling niet te nat heb gemaakt)

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:25

Die bodem klinkt ook goed!
@Chantal, ik heb tot nu toe de magere kwark gebruikt ipv ricotta dus over de smaak weet ik niets sorry

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:32

Met magere kwark smaakt hij in ieder geval ook goed? Ga ik dat daar 's mee proberen.

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:36

Ja! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:59

Anoniem schreef:
Wat goed dat je volhoudt Bhri! Je zult zien dat je je straks beter voelt. Ik ben eigenlijk nooit meer moe sinds ik zo gezond eet.

Mijn lijstje van vandaag:

O: havermout met peer, chia, kokossnippers en havermelk
T: banaan, glas appel/perzik/framboos-sap (sv)
L (uit): bruine sesam-bagel met hummus, ui en kappertjes
T: appel
A (uit): paprika gevuld met quinoa; spies met gegrilde courgette, tomaat en mozzarella
T: paar ongezouten noten, 3 roggecrackers met pindakaas, 4 stukjes 72% choc

B: hele dag on the go geweest (van de ene naar de andere afspraak); halfuur paardrijden

+ 3 amaranth-crackers met pindakaas. Waarom ga ik toch altijd zo snaaien 's avonds? :S

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:59

Ja, dat vraag ik mezelf ook wel eens af... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:01

Zucht. Morgen maar wortels kopen voor 's avonds. Dat knaagt lekker weg.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:10

Ik heb dat altijd in de namiddag. Ongeacht hoe veel ik eet bij de lunch, ik heb altijd zo'n honger 's namiddags.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:35

T25 is een workout van de makers van Insanity :)

Je gaat snaaien 's avonds omdat we daarvoor geprogrammeerd zijn, gezien vanuit de evolutie :+

Mmmm, quiche :9 Misschien morgen maar eens maken!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:39

Definitief
Plien91 schreef:
Vandaag:
O: 150g magere kwark met 1,5 el lijnzaad en een eetlepel ekojam, glas karnemelk
B: Uurtje boodschappen doen, vier zware tassen drie trappen op sjouwen *trillende armpjes*
T: 10 dadels

Planning:
B: 30min hardlopen
L: 3vk crackers sojaboter, 1 appelstroop, 2 runderrookvlees
T: Perzik 7 dadels, rest van het fruit is nog niet eetrijp
A: Zilvervliesrijst met pilav (tomatensaus met kipfilet en perzik) en als toetje kwark met perzik uit blik
T: Wijntje + cupcake + handje chips

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 00:02

Mm ik zat nog eens na te denken over het suiker vrij eten ect.
Maar wat valt onder suikervrij? Is in een suikervrij lijstje brood oke? En fruit? Want ik fruit zitten wel suikers, het zijn dan wel fruitsuikers en geen bewerkte maar toch. Nu in de vakantie is het bij mij een groot rommeltje maar in normale doordeweekse dagen zou dit zomaar een lijstke van mij kunnen zijn
O: schaaltje magere yoghurt met kaneel en een appel erdoor, 1 vk knackebrod met appelstroop
T: vkbb met 2 cherrytomaatjes
L: 2vkbb 1 appelstroop 1 cherrytomaat, stuk komkommer
T: 2 stuks fruit
A: groente, vleesvervanger, aardappelen
T: fruit door yoghurt

is dit dan bijvoorbeeld suikervrij? (oh nee dat zal sowieso wel niet met die appelstroop zie ik nu :') )
Sorry voor mijn vele vragen soms maar vind het allemaal erg interresant :D

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 08:29

Suikervrij betekent voor mij geen toegevoegde suikers, Mandy. Dus wel fruitsuikers - brood eet ik vrijwel niet (meer), dus daar let ik zelf nooit op. Maar ik denk dat je er zelf gewoon een definitie aan moet hangen: het is maar net hoe streng je wilt zijn. Ik vind je lijstje wel suikervrij, mits de appelstroop geen toegevoegde suikers bevat.

Wat een goede quiche-ideeën komen hier voorbij! Ik woon nog thuis dus ik eet 's avonds gewoon met mijn ouders mee, dus ik heb niet altijd inspraak in het avondeten (vaak ook wel, trouwens). Quiche is bij de hele familie zeer geliefd dus ik vrees dat ik daar geen aanpassingen in mag gaan maken :))

[edit] En we eten het maar af en toe, dus dan ga ik me niet druk maken om een beetje minder gezond :D

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:20

Planning vandaag.

O; magere kwark met aardbeien en volkoren muesli.
T; trosje druiven
L; 3 vb met kipfilet, banaan
T; bakje vanilleyoghurt
A; aardappelen, groente en vlees
T; bakje galiameloen

B; 5 km hardlopen
B; waarschijnlijk 1 uur paardrijden

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:23

Zo vat ik het ook op. Geen wit brood, snoep, koek, chocolade of kunstmatig gezoete drankjes. Met fruitsuikers is niets mis en ik voel ook dat een stuk fruit mijn lichaam niet in de maling kan nemen; het blijft schreeuwen naar slechte suikers na het eten van een banaan := Ook met gedroogd fruit is niets mis.

Ik had verwacht erg moeilijke keuzes te moeten maken, maar tot nu toe is dit niet zo. Het enige wat ik mezelf heb moeten 'ontzeggen', is een scheut sojamelk vanille door mijn havermout deze ochtend. Ik kan dat normaal echt niet weerstaan als vriendlief het eet, maar nu heb ik er zelfs geen trek in.

Het verschilt echt amper van een 'gewoon' gezond eetpatroon, op het schrappen van dat kleine suikermomentje hier en daar na.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:25

Wel opletten: in veel brood (van zowel supermarkt als bakker) zitten ook toegevoegde suikers..

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 10:27

I know... Had ik een beter moment uitgekozen om dit uit te testen (want chaotischer dan nu wordt het voor mij niet), had ik 's middags een uitgebalanceerde salade in elkaar geflanst. Thanks voor de tip!