de eetbare tuin vervolg

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prompter

Berichten: 11501
Geregistreerd: 28-09-02

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 20:55

Ziet er goed uit Marcella!

Hier vandaag de eerste raapstelen uit mijn vierkante meter tuin gegeten en de kropsla is binnenkort aan de beurt, zo heb ik toch nog iets van zelf gekweekte groenten dit jaar.

black_kelpie

Berichten: 7906
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 22:28

DideH schreef:
Ik had even een besefmomentje net. 20 dagen verschil _O-

[ [url=m/s6IftV.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/AKmaKy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die groeien ongemerkt toch wel behoorlijk ja, hier ook. En straks brullen ze helemaal de pot uit :D

Ik had paksoi deze week :9

Afbeelding

MarrieLeen

Berichten: 11408
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 22:29

Dat gaat mooi Marcella! Jouw erwten gaan al goed!

Ik heb vandaag nieuwe bieten- en sla-plantjes geplant, op hoop van zegen. :\ Verse bierval in de buurt, hopelijk gaat het goed!

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 23:05

Ja moet alleen iets gaan verzinnen om af te dekken. De eerste peul is al voor de helft weg gegeten. -O-

Roodvos

Berichten: 6769
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 23:05

ellepel schreef:
malenka wat een mooi aanbod.
ik ga eerst kijken of ik in mijn directe omgeving iemand kan vinden.
maar mocht dat allemaal niet lukken dan neem ik contact met je op,dank je wel!

prairy
ik wil eigenlijk geen hoogstam , ik woon namelijk zelf zo’n beetje in het centrum van de stad, en ook al heb ik een vrij ruime tuin dan heb ik het toch liever wat lager wat bomen betreft
dat past hier beter.

De noordelijke pomologische vereniging zit in Frederiksoord.
https://fruithof-frederiksoord.nl/pagina.php?pagina=NPV

Je kan ook hier even informeren of hij een boompje heeft staan:
https://www.baggelhof.nl/sortiment.html

Let er wel op dat een peer vaak beter vrucht draagt met een tweede peer als bestuiver in de buurt.

pmarena

Berichten: 48500
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 10:26


Prairy
Berichten: 9268
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 10:57

pmarena schreef:
Ik word een beetje gek van mijn zadenkistje, heb net deze besteld om zadenzakjes wat overzichtelijker en altijd goed rechtop te bewaren :) Ben benieuwd of ik dat fijn ga vinden.

https://www.jboonstra.nl/product/din-a4 ... htkaarten/

Ik heb ze bij de Hema gekocht en vind het best fijn werken. Ik Had nog labels van Ikea voor voedsel bewaren waarop ook 1-12 stond. Daarmee heb ik aangegeven wanneer ze gezaaid kunnen worden, en dat werkt goed om een planning te maken heb ik gemerkt.

prompter

Berichten: 11501
Geregistreerd: 28-09-02

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 11:37

Ik zoek ook nog naar een fijn zadenopbersysteem. Ik wil per maand op kunnen bergen en iets gemakkelijk van bijvoorbeeld maart naar mei kunnen verplaatsen als ik iets dan weer wil zaaien. Ik zit zelf aan rechthoekige smalle houten kistjes te denken, met een soort "tabbladen" (scheidingswandjes of iets dergelijks) voor de maanden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37456
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 11:46

Ik haak weer aan iets met te weinig tijd en zo. Wat zijn jullie op sommige punten ver zeg.

Maar ik lees ook hier naaktslakken drama. Nadat mijn eerste batch volledig was opgeknabbelt goed gaan rondzoeken en ik lijk voor nu voor de slakken die bij mij rondstampen de oplossing gevonden te hebben. Een mix van biologische korrels waar ze niet graag overheen schuiven. Deze wordt in frankrijk in de biologische tuinbouw gebruikt. Koffie prut rondom de plant en koffie sprayen eroverheen. Helaas heb ik nog geen cacao doppen kunnen vinden, dat werkt ook nog.

En ik kreeg gister van een van mijn buurmannen, die denk ik is afgestudeerd aan de universiteit van moestuinieren, zijn tuin is echt om van te kwijlen, zo georganiseerd strak, onkruidvrij en zijn planten gaan altijd als een speer. :wow: Zonder enig gif of andere kunstmatige dingen. de tip hennepstrooisel om de plant heen. Schijnt effectief te werken tegen onkruid, voor vocht en tegen naaktslakken.

Tot nu toe werk ik in ibc vaten (nu gevuld met aardappelen, prei,kruiden, selderij en een tomaat :+ ) twee kasjes (tomaten, kool, augurk, komkomer en het voorzaai werk) en langzaam aan kan de volle grond opgestart worden. Permacultuur wilde helaas niet ivm veel te snel groeiend gras -O- nu moet ik er ook aan geloven om te spitten.

Nu heb ik na mijn eerste stukje zelf kennelijk een lieve achterbuurman die zich heeft opgeworpen tot chef spitten en frezen (ik heb een electrische frees die ook best werkt, hij heeft een zware motorfrees die ze hier allemaal ongeveer hebben) in ruil voor een paar zoute haringen en texels bier. :D de aardappelen, prei boontjes en aardbeien staan al in de volle grond. En binnenkort kan de kool de volle grond in ook. Ergens komend jaar wordt het aardbeienveldje verdubbeld. Die grond ligt nu afgedekt te wachten.

Gister de eerste aardbeien gegeten.

Uiteindelijk zal ik denk ik 150 m2 aan volle grond moestuin krijgen, twee tot drie kasjes (2 kleintjes en een grotere) en 4 tot 6 halve ibc vaten. Naast laag fruit en fruitbomen. En over lange tijd mijn eigen mini olijfboomgaardje met bomen die voor de commerciele olie productie gebruikt worden ook.

Mijn zaden zitten nu overal en nergens in potten. Niet echt heel gestructureerd. Ik denk dat ik naar die gereedschaps bakjes toe ga, mijn papa heeft er boven een staan die wegmoet. Ik vermoed dat daar de zaden netjes in opgeborgen kunnen worden, nu moet ik zoeken eerst naar de juiste bak en dan alle zakjes doorspitten :P

Nu alweer flink groter, de eerste tomatenplanten bloeien al.
Afbeelding

Kasje 1
Afbeelding

Kas 2

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Mijn achterbuurman ijverig aan het werk. Iedere ochtend ergens tussen 730/800 komt hij een kwartier spitten. Soort ochtend gymnastiek. Inmiddels vindt er uitruil plaats van kennis en voedsel. Hun prei tegen mijn rabarber. Hij de slakkenkorrels en koffie tip ook gebruiktlzijn eerste batch tomaten zo trots laten zien ook ten prooi aan de naaktslakken, zijn eerste keer in al die jaren.
Afbeelding


Het eerste stukje meteen gevuld deels al met bonen, aardappelen, prei ui en bloemenzaad.
Afbeelding


De gevulde ibc vaten, ook dat is na de foto heel stevig gegroeid.

Afbeelding

Omdat ik er niet continue ben hebben alle bakken een enorme waterbuffer mogelijkheid. De icm vaten kunnen 40 liter water kwijt voor het geval dat. De kleinere in de kassen kunen een liter of 5 tot 8 liter kwijt per bak. Voldoende voor een week of 2 a 3 bij heet weer. Dit heb ik eerder al toegepast en kon ik rustig 3 weken weg op vakantie en stond mijn groente en fruit er goed bij nog. Ook houdt de achterbuurman een oogje in het zeil mocht het alsnog te droog worden.

Soepblik
Berichten: 1184
Geregistreerd: 26-01-21

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 15:16

Mag dit eetbare balkon zich ook melden? :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bij gebrek aan tuin doe ik het maar zo. :') ik heb drie soorten tomaten, alle soorten tuinkruiden, radijsjes, aardbeien, courgettes en ben ook net aan een stokslaboon begonnen.

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 16:26

Welkom.

En een blauwe rus?

black_kelpie

Berichten: 7906
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 16:35

Heerlijk balkon zo Soepblik!

En toffe buurman karuna :D

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12784
Geregistreerd: 27-09-05

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 19:01

Welkom Soepblik! Jouw balkon ziet er groener uit dan mijn moestuin op dit moment.....

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 20:12

Die van mij ziet er redelijk groen uit alleen niet van wat je zou willen. :')

JudithGigi

Berichten: 4344
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 20:28

Mijn moestuin is een grote slak op dit moment :')

black_kelpie

Berichten: 7906
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 20:48

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb nog geen slak gezien hier. Kauwen genoeg die de boel opeten en slopen, maar geen enkele slak. Voorgaande jaren ook niet.

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 21:45

Ik heb gisteren mijn erwten ingepakt. Nu nog wat over de aalbessen anders zijn die ook weg.

caro29
Berichten: 8084
Geregistreerd: 15-12-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 07:29

Hier doet de eerste aubergine het al. De eerste courgette had 3 bloemen en paar bloemetjes gezien bij de tomaten.

Mijn eerste kersen jaar is mislukt. Veel knoppen en bloemen en al het blad is eraf gevallen. De appelboom heeft 4 mini’s eraan.
De knoflook begint ook zwaar om te hangen.

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 09:00

Hier ook een hoop fruit eraf door de hagel van het voorjaar.

Soepblik
Berichten: 1184
Geregistreerd: 26-01-21

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 09:04

Dankjulliewel! :D ik ben ook wel echt vroeg begonnen met zaaien ivm ongeduld haha.

Geen blUwe rus, een vuilnisbakje met ik vermoed een bengaal erdoorheen.

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 09:06

Ook leuk.

Prairy
Berichten: 9268
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 09:44

Ik had een hoop fruit al hangen en toen kwam de vorst.

Gelukkig nog wel appel, peer en misschien wat perziken. De amandelen staan wel vol! Hazelnoten heb ik nog niet echt gezien, walnoot moet ik nog checken.

Ik moet de laatste bak nog inzaaien en dan hopen dat er wat op komt...

Mijn eenden hebben mijn knoflook plat gelopen, geen idee wat dat voor effect heeft :') De olifanten knoflook staat er wel goed bij!

Ik heb de paprika en tomaten nu bijna allemaal buiten staan in de bakken. Hopelijk overleven ze het daar wat beter, de eenden lijken goed op slakken jacht te gaan eindelijk.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

prompter

Berichten: 11501
Geregistreerd: 28-09-02

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 09:57

Ik hou mijn tomatenplanten voorlopig binnen, heb daar zat plek voor gelukkig. Al deze regen gaan ze niet overleven buiten :n

Kaka

Berichten: 4828
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:34

Mijn kas is echt mijn beste investering ever. Daar komt jaarlijks zoveel groente uit.

prompter

Berichten: 11501
Geregistreerd: 28-09-02

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:56

Ja, zodra ik weer een moestuin heb komt daar direct een kas op, ik weet al precies welke :))