De eetbare tuin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:02

Mijn kleine plukt vooral frambozen en aardbeien (en wil ook op de foto met courgette, zolang hij het maar niet hoeft te eten). Dit jaar wil hij een eigen stukje met aardbei, framboos en bessen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:08

Ja dat is wel jammer, dat het lekkerste fruit straks nog meer gedeeld moet worden :P

Druiven...heerlijk!!! Mijn opa had een kasje vol, mijn vader ook gelukkig :9
Ik wil in de wei nog wat meer frambozen zetten. In de tuin niet echt goed plek er voor.

Zit ook te twijfelen over bonen of ik die in de tuin of in de wei doe...

Het terras aansluitend op de tuindeur, daar komen nog 3 van die 180 cm brede klimopschermen langs. Zit ook heel erg te twijfelen wat ik daar tegenaan zal planten... wil eigenlijk druiven :j

Maar er staat best wel wat wind op en ik betwijfel of druiven dat trekken :=

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:12

Leuk om te lezen dat nu iedereen langzaam aan gaat beginnen *D!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:20

Er zijn tegenwoordig best wat druivensoorten te koop die ons klimaat gewend zijn :j Ik heb zelf ook een hele rij in de tuin staan. Vooral om wijn van te maken, maar ze smaken ook prima als tafeldruif :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:25

Klimaat wel, maar vol op de wind staan.... ons huis staat direct tegen een akker van enkele hectares aan dus echt een enorme windvlakte. Kattenluikje van tuindeur gaat vaak niet eens dicht door de wind, dat blijft dan bijna horizontaal open staan surfen op de windvlaag die er doorheen komt nadat 1 of ander poezebeest er doorheen geschoten is :P

Vandaar ook die schermen, hopelijk zijn we dan in de winter van die ijzige kou door dat luikje af :))

Maarja wat moet je er tegenaan zetten.... of misschien wel winddoek aan de kant van de akker / wei en aan de terraskant een druif zodat die uit de ergste wind staat....zoiets. Ik weet het even niet zo goed wat ik er mee moet :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:45

Wij hebben ook aan de westkant akkers liggen, dus ook veel wind, maar de druiven lijken het niet erg te vinden, als ze maar goed vast liggen aan het draad. Al zal er bij jullie nog wat meer wind staan dan hier in het zuiden.. In Frankrijk kan het ook behoorlijk stormen volgens mij, en daar staan ze ook altijd in de wind op de heuvels, toch?

Misschien dat ik binnenkort wat stekjes van mijn druiven kan halen, dan mag je er wel een paar hebben om te proberen :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:10

Ik heb geen idee in hoeverre in Frankrijk de buitenste rijen die het meeste wind vangen, het minder goed doen :P

Stekjes die zich al een beetje hebben bewezen op de wind om te proberen zouden super welkom zijn :j

Heb ook al eens advies gevraagd aan een verkoper van echt heul veel soorten druiven maar kreeg daar niet echt een goed antwoord op eigenlijk...klonk alsof die ook niet echt iets durfde aan te bevelen omdat die wind toch best tricky is :=

Denk dat het sowieso we beter is om winddoek aan 1 kant te doen want met druiven heb je in de winter toch ook alleen maar stronken staan en dan houdt het nog weinig wind tegen op dat luikje :P

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:25

Nou, ik heb ook research gedaan naar druif, maar ben er ook nog steeds niet uit hoor :=

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:33

Als ik zie hoe de druiven in frankrijk er bij staan(ook kwa hoogte en beschutting) dan kunnen ze best wat hebben
Maar ook in duitsland trouwens... dat staat allemaal op heuvels etc waardoor de buitenste rijen niet echt windvangers zijn voor de rest

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 19:12

Zijn er hier mensen die hun erwtjes ook voorzaaien? Ik ben iets te enthousiast geweest geloof ik, stond op doosje voorzaaien vanaf januari, maar nu zijn ze al zo´n 15 cm hoog en naar buiten kunnen ze nog lang niet. Wat te doen?? ;(

ik weet niet of druiven echt van wind houden, hier in dld zie je wel dat er vaak heggen rond staan en ze staan hier wel op de warmste plekken van dld.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 19:22

Erwten gaan best wel snel stuk bij vorst is mijn ervaring, dus buiten uitplanten is best wel gewaagd.... maarja binnen in de gordijnen laten klimmen is ook niet alles :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 20:31

Ik zaai mijn erwtjes voor, maar wel pas in maart of april, zodat ze de volle grond in kunnen zodra ze beginnen te klimmen.

Wanneer zaaien jullie watermeloenen en pompoenen? Vorig jaar ben ik vrij laat begonnen met de watermeloenen, maar zijn ze niet echt groot geworden, dus zou ik t liefst iets eerder beginnen dit jaar..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 20:39

Erwtjes gaan eind febr bij zacht weer gewoon in de volle grond bij mij. Eind febr. ga ik ook voorzaaien; tomaat, komkommer, pompoen, patisson, augurk, peper en meloen. Ik doe suikermeloen, die kunnen soms in de volle grond.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 20:56

meloen heb ik vorig jaar in juni gedaan geloof ik, was geen succes, eigenlijk moet het plantje op het heetst in de zomer al vruchtjes hebben.

tomaten doe ik altijd begin januari. Ben aan het twijfelen of ik al aan de komkommer begin of niet. De erwtjes gaan eind van de maand in de grond, dan doe ik er wel een tunnel overheen, dat houdt de vorst op afstand.
de courgette doe ik ook vrij vroeg voorzaaien.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 07:26

Ik heb watermeloen vorig jaar februari al voorgezaaid binnen. Maar heb hem in de kas in de grond gezet uiteindelijk, want jaar daarvoor buiten was geen succes

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:47

Groeide het goed in de kas?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:51

Mijn vader had vroeger thuis van die lage kassen, (halve) meter hoog ofzo met daaronder komkommers en meloenen die dus gewoon over de grond kropen.....die deden het als een tierelier in ieder geval :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:00

Ik was gisteren even op de moestuin, zag dat veel mensen al aan het zaaien zijn onder folie.

Hopelijk ga ik morgen gaasrasters halen, zodat ik een net hekje kan maken rondom de tuin (ik wil de hond gewoon los meenemen van de zomer, dan moet ik wel een fatsoenlijke omheining hebben), dan gelijk maar aan de gang daar. De gespitte grond is makkelijk los te woelen, ideaal.

Maaaarrrrr, wat ik wel heel vreemd vond... veel knoflooktenen zijn verdwenen! De gaten zijn nog zichtbaar, maar veel tenen zijn weg. En de tenen die er nog wel zitten, zitten half boven de grond. Gaat dit nog goed komen? Zitten wel aardig wat wortels aan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:21

Misschien vogels bezig geweest.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:01

Klinkt inderdaad alsof er dieren in je knoflook hebben zitten spitten :(
Ik heb al heel veel plantjes *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:08

Wat zullen die vogels lekker ruiken dan :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:29

Zo, zijn er echt mensen die nu al zaaien? Ik krijg uberhaupt niks de grond in nu, die is hard bevroren :+

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:31

Ik ga nog niet zaaien buiten, maar er is nog zoveel te doen... o.a. een fatsoenlijk hekje plaatsen en de boel wat gezelliger maken :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:34

Ik moet veel konijnen poep er weg halen , mini stuk maarzoveel mest van de konijnen :')

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 17:10

Quellian schreef:
Groeide het goed in de kas?

Bij mij wel, ik had zeker een stuk of 10 meloenen met een kleine 25 a 30 cm doorsnee