De eetbare tuin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 16:02

NenaC schreef:
Zijn er meer mensen waar de pepers niet uit willen komen? Heb ze voorgezaaid en staan nu al zo'n 3 weken te staan, maar ik zie nog niet veel gebeuren.
De tomaten en erwten staan al bijna 10 cm hoog.

Vorig jaar 1 peperplantje gehad, de rest heb ik nooit meer wat van gezien :').
Nu de koffiefilter manier van Annemiek en ik heb echt al heel veel gekiemde peperzaadjes (de eerste kiemden al met 7 dagen) *\o/*

Sonja_vR

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 16:18

Die koffiefiltermethode werkt idd erg fijn

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 22:37

Klinkt goed, wat precies is de koffiefilter methode?

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 12:29

Je doet je zaden in een vochtig koffiefilter, en de koffiefilter weer in een open zipbag-zakje. deze zakjes leg/hang je op een warme plek, + 20 graden. Je zult zien dat de zaden snel ontkiemen. Eerst ontstaat er een wortel, zodra er 2 blaadjes zijn, stop je ze in een potje met grond.

Vorig jaar voor 't eerst gedaan,werkt idd perfect!

edit: regelmatig even controleren of het koffiefilter niet teveel opdroogt, anders weer even vochtig maken

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:41

Hier de pepers en paprika met 8 dagen opgekomen. Gewoon doorzichtige wegwerpbekers vullen met stekgrond en doorzichtige folie eroverheen en dan op de radiator achter het raam. :)

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 15:19

Hoi, ik weer :D

Bij gebrek aan plastic potjes moet ik óf wachten tot ik potjes kan halen bij mijn oom, óf ik kan evt ook van die plastic bakjes gebruiken waar bv. druiven inzitten. Zijn dat soort bakjes ook gewoon goed om keukenkruiden in te laten groeien? Ze komen gewoon op mn vensterbank te staan dus zo'n bakje leek me ook wel grappig.

Verder wil ik jullie heel graag bedanken voor het delen van die ebayshop in dit topic !!
Zodra t echt dé tijd is ga ik daar ook mijn aankopen doen, zit al zo lang in mn hoofd <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 15:56

Ik ben potjes aan het verzamelen,dan kunnen binnekort de komkommers vast omhoog :D . Is altijd gokken ik lust ze niet dus neefje is test persoon (3 jarig knulletje :') )

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 17:00

Ik denk dat een druivenbakje ook wel werkt hoor! Zitten ook gaatjes in de onderkant toch?

Beginnen jullie nu al met komkommers dan? Is dat niet veel te vroeg?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:39

Heb nu ook de eerste zaadjes geplant.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:24

Sinds gisteren staat hier ook al de eerste lading boven *\o/*
Laat het voorjaar maar gauw komen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 08:59

Gisteravond de zaailingen omgepot die al 2 echte blaadjes hadden, alleen jammer dat IEMAND (en ik noem geen namen >;) ) de blaadjes van m'n pompoen zaailingen heeft gevreten.
Het zijn vooral veel tomaten en pepers. De paprika's hebben er niet bijster veel zin in, dat was vorig jaar ook. Oh en aardbeien, maar dat is geen doen om voor te zaaien, dat is echt milimeter- en pincetwerk.

Morgen spullen naar de moestuin brengen die ik in de afgelopen periode heb verzameld (bankje, tafeltje, kruiwagen, etc.), vrijdag de grond een beetje glad trekken. Echt zin om aan de gang te gaan :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:10

Balen zeg zo'n hork.... of noem je geen namen omdat je teveel verdachten rond hebt lopen _O-

Je hebt een nieuwe moestuin nu toch....? Ligt 1 en ander al een beetje voorbereid?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:20

Whahaha, eigenlijk weet ik niet wie het is geweest, ik heb enkel vermoedens >;) Hoeftertjes.

Yup, sinds half november heb ik een nieuwe tuin. Eind november heb ik gespit, een deel onder plastic en een deel onder karton (en een deel onder niets).
Maar er is nog aardig wat voorwerk, voor ik echt met piepende banden van start kan gaan. De randen zitten vol gras, daar moet ik wel even wat mee. Het gaas aan de ene kant flink spannen en vastnieten (zit nu met tie rips), de andere kant zorgen voor een afscheiding, een hekje aan de voorkant en en en... het gras tussen de tegels uit peuteren :( En dan proberen het low budget te houden :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:24

Ben ik toch blij met mijn ikea kastje :D hier heeft ook nog wel eens iemand honger!

Paprika's doen er hier inderdaad ook altijd lang over.
Leuk dat je al zo veel compleet hebt! Ik weet wel al waar de moestuin komt dit jaar, maar het is nu nog een leeg stuk wei met zeil erover, dus nog een hoop te doen.
Als het zonnetje eenmaal doorkomt krijg ik ook echt zin om te beginnen buiten :D

Mijn zaadjes beginnen nu lekker te groeien, maar volgens mij hebben ze nog steeds wat weinig licht terwijl ze wel voor de grootste raam staan..
Afbeelding
*helemaal blij met mijn potjespers* *\o/*

En de aardbeien, die plant ik alleen nog van uitlopers. Zaaien was niet zo'n succes.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:31

Potjespers? Ik kan natuurlijk googlen, haha!

Ik heb de zaalingen gisteren een eind onder de grond gezet. Ze waren ook zo lang als bij jou, nu zijn ze nog maar een klein stukje boven de aarde. En ik ben zo aardig geweest om de rest wat compost te geven, ze zullen wel honger hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:36

Hihi, ik heb met 2 poezen al dat ik twijfel welke van de 2 het grootste risico op schade geeft... poesje zie ik er wel voor aan om er wat mee te spelen, en kater flost en knaagt graag..... en die zat vorig jaar ineens in een voorzaaibakje te piesen met zo'n stoïcijns gezicht, recht voor onze neus toen wij op de bank zaten te eten :oo

Terwijl de eikel gewoon op de bak èn naar buiten kon 8)7

O dus jullie moeten toch ook nog aardig aan de bak dan. Echt volle grond of nog verhoogde bakken?

Ik kan nog helemaal niks -O-

De verhoogde bakken moeten eerst nog afgemaakt worden...en daarvoor moeten eerst andere dingen klaar zijn die toch door manlief gedaan moeten worden want zelf zit ik met die irritante dikke pens....zakken moestuinmix staan te verpieteren buiten, de composthopen liggen weg te regenen....

Dus enige dat ik aan het kweken ben op het moment is nageslacht :P

Zit wel een beetje te twijfelen om in de wei een stukje open te frezen en daar wat te gaan zaaien.... maar dat lijkt me zoveel werk in de volle grond om het onkruidvrij te houden enzo, en bij droogte water geven, zo'n gedoe... en weet ook niet hoe dat straks met mij en die kleine gaat natuurlijk.... wil gewoon graag die bakken -O-

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:45

Schup manlief naar buiten :D

In bakken kweken is ideaal! Dat vond ik vorig jaar in elk geval. Het was erg overzichtelijk en goed netjes te houden. Dit jaar ga ik in de volle grond en ik ben bang dat ik een paar keer per week over de grond mag kruipen om onkruid te wieden en gras te plukken. Er zit zóveel gras bij ons!

Heb je je moestuin bij huis, pmarena? Een kind slaapt soms, dan kun jij naar buiten piepen. Ik stoor me echt enorm aan zoonlief, want ik wil mijn ding doen en hij loopt te boeven bij de sloot. Hij is te oud om hem in de buggy te zetten :D Ik heb wel gezegd dat we dit jaar (nu we een huisje hebben) speelgoed meenemen, kan hij daar lekker spelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:52

Die bakken komen langs de achterkant van de tuin :j

Als die kleine er is dan kan ik daar best wat rommelen, dat is niet zoveel werk.
Kan die binnen of buiten slapen, of in drager bij me, dat zal wel loslopen als die gewoon gezond is lijkt me :)

Het is meer dat ik zelf best aan het aftakelen ben en die pens sowieso nogal in de weg zit en nu dus niet zo gek veel kan sjouwen en doen om 1 en ander te bespoedigen...en je weet ook niet in hoeverre die bevalling een slachting wordt :P

Dus geen idee of ik daarna wel weer een beetje lekker aan de gang kan, en wanneer....

Manlief moet eerst nog wat boekhoud-dingen wegwerken jammer genoeg, is penningmeester bij de muziek.... jaarvergadering over een paar dagen :P

En dan moet eerst nog een opsluitmuurtje uit de grond gemetseld worden zodat de grond weer dicht kan en de toegang tot de tuin er weer is, dan kan daar zand gestort worden, zand uitgereden worden over het terrasje-to-be tegen de tuindeur, terras tegelen.... dat moet eerst gebeuren zodat we een ruimte buiten hebben om te zitten en die katten niet steeds heen en weer schieten door de bagger naar binnen, overal baggerpoten in huis nu namelijk en straks met die kleine wil je toch de boel een beetje schoon houden en even lekker buiten in de tuin kunnen zitten :)

Vorige week daarvoor een paar keer met aanhanger heen en weer tegels gehaald. Nu nog een paar uurtjes metselen en dan zou het zand kunnen komen maarja dat gaat al met al natuurlijk ook weer weken duren voordat dat klaar is en die bakken aan de beurt zijn....zucht.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:35

Die kleintjes kun je nog zo heerlijk meenemen <3 Ik zette de kabouter -toen ik de paarden nog zelf deed- als ukkie in een dichte stal in z'n wagen met een kruik en hij sliep zalig.

Laat eerst de bevalling -en de tijd erna- over je heen komen, alles op z'n tijd :j Wanneer ben je uitgerekend?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:43

Over een week mag ik "legaal" bevallen maargoed het kan ook nog 6 weken (bweuh) duren... dus precies in de voorzaaitijd zeg maar :P

Wel een fijne tijd denk ik zo, je gaat toch richting de zomer en als alles normaal verloopt dan kan die kleine gewoon lekker buiten luchten terwijl ik / we bezig zijn in de tuin +:)+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:44

Die bakken zijn dan inderdaad ideaal! Daar heb je ook snel het onkruid tussenuit geplukt..
Ik ben ook bang dat er bij ons veel gras door gaat groeien. Ik heb dan wel zo veel mogelijk afgedekt van de wei, en het meeste gras is redelijk goed verdord, maar als die wortels weer uitkomen, en al die zaadjes die vast nog in de grond zitten, pff..
We hebben wel een cultivator voor achter de tractor, die trekt de grond los.. Maar er liggen dan nog steeds klonten met oude graswortelen, dus moet eens denken hoe ik dat ga oplossen. Ben bang dat t toch veel scheppen wordt -O-

En geen ervaring met kinderen hier.. Maar ik zou zeggen, zodra ze iets groter zijn, lekker erbij zetten in een box of kinderstoeltje en laat ze maar kijken hoe mama dat doet, voor later alvast }> hihi

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:49

Ik ben ook niet zo'n babymens, maar reken maar dat die kleine de handen uit de mouwen mag steken zodra die een beetje mans wordt, ketelpakje ligt al klaar }:)

Lijkt me wel heerlijk hoor zo eind van de zomer, dat je die kleine gewoon een beetje rond kan laten kruipen in de tuin, vers aardbeitje kan laten proeven, later ook eens een worteltje kan laten oogsten.... maar alleen daarom zijn verhoogde bakken al wel lekker, dat is toch een beetje een barrière waar die niet meteen doorheen kan gaan lopen klossen :P

Wil de boel ook wel afdekken i.v.m. poesje en katermans en voor die kleine zal dat vast ook geen overbodige luxe zijn.

Sowieso iets met horregaas zeg maar tegen rupsen. Maarja sommige dingen moeten wel bestoven worden dus dat is dan weer hummm.... en ik wil eigenlijk ook een deel onder glas zodat het seizoen wat verlengd wordt :j
Laatst bijgewerkt door pmarena op 10-02-15 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:52

Zo hoort het, werken voor de kost :D :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:55

Vind ik ook hoor, we gaan er geen verwende gevulde koek van maken, allemaal een beetje voor elkaar zorgen en je steentje bijdragen :j

Met een beetje geluk gaat hij de vervelende klusjes leuk vinden en niet alleen het oogsten en opeten :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:00

Ik hielp vroeger ook altijd mee bij mijn opa :j Potjes vullen, bonen snijden, aardappels rooien, onkruid weg halen.. En natuurlijk veel proeven, mijn opa had twee enorme druivenstruiken in zijn kas, die waren héérlijk zoet :9