De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:25

Manlief vroeg laatst al waneer het hier weer los barst :=
Ik wacht nog ff tot februari.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 07:31

Hier staat ook al redelijk wat :j
Het ontkiemen in de vensterbank (boven de verwarming) ging echt rázend snel!! Vooral de tomaten en pepers (echt binnen 3 dagen). Na het ontkiemen heb ik ze naar boven verhuisd (koele kamer), kunnen ze rustig groeien. Boven staat nu meloenpeer, pompoen, tomaat en peper. Beneden staat nog paprika (die hadden er vorig jaar ook weinig zin in), nog meer peper en tomaat, meloenpeer, blauwe bes en aardbei.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:03

Ik ben nog een beetje in dubio wat ik moet doen.
Ik wil heel veel, maar mijn tuin gaat in april op de schop in verband met die vervuiling die vorig jaar gevonden is, dus daar kan ik nu nog niks mee. Dat project duurt 6 weken minimaal, dus met een beetje geluk kan ik eind juni weer in de tuin, maar dat is voor veel dingen al aan de late kant.
Ik heb op stal wel een kas van 3 bij 10 meter tot mijn beschikking, maar er is ook sprake van dat ik ga samenwonen met mijn vriend, aan de andere kant van het land. Dus als dat midden in het seizoen gebeurd is dat ook weer zonde...
En hij woont op een flat met een balkon van 1 bij 2 meter, dus dat is ook niet echt een optie.
Enige optie is nog bij mijn schoonouders thuis, maar dan moet ik die even overtuigen. Mijn schoonvader heeft het vorig jaar zelf gedaan maar schone mama klaagt dan dat zij steeds de pineut is omdat hij alleen de zaadjes in de grond knalt en er vervolgens niet meer naar om kijkt.
Nu is mijn snode plan om voor te stellen dat ik in het weekend al het harde werk doe (onkruid weghalen,uitdunnen, etc) en dat zij dan alleen water hoeft te geven doordeweeks en dat we dan de opbrengst delen.

Alleen mijn vraag aan de gerenommeerde tuinhouders hier. Is dat realistisch? Red ik dat werk alleen in het weekend, of moet ik iedere dag?

In de kas deed ik iedere dag wel iets nl, dan was het met een half uurtje per dag bij te houden

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:33

Als je op een gegeven moment moet gaan oogsten, is 1x in de week voor sommige zaken te laat.
Onkruid kun je ook 1x in de week doen, hoewel het wel meer is denk ik.
Misschien wil jullie schoonpa nog wat hand en spandiensten doen?

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:50

Mijn schoonvader wil heel veel, alleen is daardoor zo druk dat hij aan de helft niet toekomt :+

Ik denk dat ik het gewoon maar eens voor moet stellen, kijken hoe ze reageren.
Misschien steek ik schone ma wel aan met mijn enthousiasme

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:16

En als je nu wat onkruid probeert weg te houden door delen af te dekken met stro/strokorrels of worteldoek ofzo?
Ik ben van plan om dit jaar sowieso in de kas weer worteldoek te leggen (dat van vorig jaar kan ik prima hergebruiken) en ook oa rondom de aardappels en aardbeien een hoop stro.. Is me vorig jaar goed bevallen!

Ik ga ook eens beginnen met tomaten en paprika zaaien. Had eigenlijk al iets eerder willen beginnen, maar het is zo druk geweest..

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:55

Bij mij wil nog niets uitkomen. En eigenlijk staat mijn hoofd er nog even niet na om er meer moeite voor te doen.. Misschien van t weekend..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 16:07

Gefeliciteerd Annemiek!

Ik zal binnekort de komkommertjes vast opzaaien , dan in broer zijn kas als ze in hun eigen pot kunnen en dan de volle grond in :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:23

Dank je :D

Komkommers is idd ook een goed idee om lekker vroeg mee te beginnen, die groeien toch het hele seizoen door :D

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 23:27

ik wil ook weer gaan zaaien
maar weet nog niet zo goed wat
veel schaduw in de tuin
en de tuinplanten doen het wel
maar welke groeten/kruiden zouden het hier goed doen?
heb wel peterselie en struik met laurier en rozemarijn
maar wat groenten zou ik leuk vinden

die aardperen zien er heel mooi uit!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:51

Hier inmiddels al een aardige vensterbank vol met zaailingen, echt leuk weer!
Wanneer gaan jullie buiten zaaien?

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:13

Ik ga na het weekeind ook beginnen met binnen zaaien.

Denk er wel serieus over om mijn stuk moestuin in de volle grond aankomend jaar af te dekken met worteldoek. Kreeg als tip om na de vorst gelijk af te dekken met een zijl. Dat schijnt onkruid ook te verstikken. Hebben jullie daar ervaring mee? Lijkt me heerlijk simpel om zo van je onkruid af te komen. :) Misschien een beetje té makkelijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:18

Er zijn ook onkruidzaden die pas na een bepaalde tijd of temperatuur gaan kiemen, dus dan moet je het zeil wel een tijd laten liggen, maar het doet altijd wel íets :) ik heb zeil erop tegen gras, dat werkt ook vrij goed :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:23

Heeft er iemand wat zaadjes over voor tomaten en boontjes.

En misschien dat ik zelf even ga kijken voor bietjes. Heb maar minituintje, maar misschien dat ik het smalle stukje langs schuur erbij ga krijgen. Maar dan moet eerst de heg weg en een schutting geplaatst worden en ben ook weer bang dat het dan te donker gaat worden.

Dat stukje word nu door andere mensen als afval plek gebruik.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:29

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:10

8nnemiek schreef:
Er zijn ook onkruidzaden die pas na een bepaalde tijd of temperatuur gaan kiemen, dus dan moet je het zeil wel een tijd laten liggen, maar het doet altijd wel íets :) ik heb zeil erop tegen gras, dat werkt ook vrij goed :j

Ik ga het dan toch gewoon proberen. Kijken of het wat uithaalt. :D

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:58

Hier nog even niets zaaien. Geen idee of het überhaupt nog komt.

Mijn vader en zn broers en zussen hebben vergadering over m'n opa gehad. Ze willen niet dat ie nog een moestuin heeft. Maar ik kan m ook niet pakken want dan gaat hij er nog in werken.. Nu gaan ze hem bij het maïs veld trekken -O-

Pff ik ben maar een kleinkind. Dus heb niets te zeggen.. word er mei van, laat die man gewoon hene doen. Ipv alles afpakken. Het liefst sterft hij tussen zn bonen...

Misschien alleen courgette hier of als statement door ons pap zn tuin maar wat te zetten. Al komt t stiekem nu ook wel uit met school.

Maar vind het vooral sneu voor opa

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:30

Besteld en benieuwd.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 18:23

Ik zaai nog niet hoor. Dat doe ik eind februari op zijn vroegst.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 06:49

Jolandaa_ schreef:
Hier nog even niets zaaien. Geen idee of het überhaupt nog komt.

Mijn vader en zn broers en zussen hebben vergadering over m'n opa gehad. Ze willen niet dat ie nog een moestuin heeft. Maar ik kan m ook niet pakken want dan gaat hij er nog in werken.. Nu gaan ze hem bij het maïs veld trekken -O-

Pff ik ben maar een kleinkind. Dus heb niets te zeggen.. word er mei van, laat die man gewoon hene doen. Ipv alles afpakken. Het liefst sterft hij tussen zn bonen...

Misschien alleen courgette hier of als statement door ons pap zn tuin maar wat te zetten. Al komt t stiekem nu ook wel uit met school.

Maar vind het vooral sneu voor opa

Aw wat zonde zeg.. Kunnen jullie er niet iets zetten wat haast geen werk vergt? Aardappelen ofzo? Of gewoon veel stukken met worteldoek zodat hij niet hoeft te schoffelen?

froukje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:05

Vanmorgen de eerste tomaten en peppers gezaaid, de courgette, pompoen en komkommers wacht ik nog een maandje mee.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:11

Zijn er meer mensen waar de pepers niet uit willen komen? Heb ze voorgezaaid en staan nu al zo'n 3 weken te staan, maar ik zie nog niet veel gebeuren.
De tomaten en erwten staan al bijna 10 cm hoog.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:23

Pepers kunnen er heel lang over doen om te ontkiemen, 3 weken is nog niets, heb soorten gehad die met een maand eens boven kwamen piepen en 1 die er echt heul lang over heeft gedaan... drie maanden voor hij boven kwam, maar dat was nogal een aparte soort.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:56

Ze moeten ook warm genoeg staan, volgens mij minstens 24 graden. Bij mij gaan ze vrij snel nu ze in de koffiefilter op het aquarium staan, maar ik heb idd ook wel een wéken moeten wachten :=

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:47

Hier staat de verwarming op max 19 maar vaker op 18 , komt allemaal uit over het algemeen.
Hoewel ik dit jaar nog niet begonnen ben :n