de eetbare tuin vervolg

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 20:41

Consequent blijven rapen, elke avond of ochtend vroeg.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 06:01

Wat, bestaat er een slakkenseizoen.... ? Echt nog nooit iets van gemerkt :=

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 06:11

Het schijnt dat als je onbewerkte planken op de grond legt dat ze daar onder gaan zitten, op die manier kan je ze de volgende dag verwijderen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 09:33

Eigenlijk gewoon alles waaronder het een beetje donker / vochtig is :j

Kan ook een dakpan zijn, of als je wel eens meloen eet, een halve uitgeholde meloen (de schil die je over houdt dus) werkt ook als een tierelier :=

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 11:16

Wat denken jullie? Zullen dit tomaten zijn? Ze zijn spontaan opgekomen in mijn composthoop. Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 11:18

Ik zou zeggen van wel. Gratis plantjes :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 11:34

Ja lijken duidelijk tomaten :j

Die zijn ook wel heel makkelijk hoor. Gewoon een tomaatje dat je lekker vindt pakken, de zaadjes er uit knijpen en in wat aarde doen en een week later heb je een zaailing :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 11:50

Mooi! Dan hoop ik dat ze het goed gaan doen want ik heb vorig jaar een belabberd tomatenjaar gehad en dit jaar dus geen moeite gedaan omdat ik er echt geen zin in had.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 12:22

Tomaten plantjes lukt hier nog maar ze echt groot krijgen en vooral met eetbare tomaten is nog niet echt succes
Schimmel enzo
Hebben jullie ze afgedekt staan?

Ik had spontane pompoen zaailingen, die mooi uitgezet op de mesthoop, alles echt alles in één nacht opgevreten _-:(

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 12:29

Hier ben ik vooral vogelvoer aan het kweken, slakken weinig last van. Toch maar een paar netten opgehaald deze week, ik vind het niet erg om te delen maar ze slopen echt alles -O-

Mijn tomaten gaan tot nu toe eigenijk vrij goed, ze staan buiten zonder afdak. 3 jaar geleden had ik struiken van 3 meter hoog die maar door bleven gaan. Dit jaar weer andere soorten dus ik ben benieuwd hoe het gaat. Vooral de reisetomate is geinig, en blijken nu al ontzettend sterke plantjes.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 12:35

Hier nooit problemen met tomaten eigenlijk. Ze staan gewoon waar ik plek heb, zeker niet afgedekt ofzo. Ik zorg dat er voldoende frisse lucht doorheen kan. Haal steeds de onderste bladeren en dieven weg en knijp de overtollige bloemetjes van de trosjes af, net zoals we in de kassen deden.

Veel water geven. Bladeren weghalen die de zon van de tomaten af houdt. En op een gegeven moment (eind augustus ofzo) haal ik de kop er uit zodat ze stoppen met nieuwe bloemetjes / dieven / bladeren aanmaken en hun energie steken in het afrijpen van de tomaten die er al aan hangen :)

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 12:45

pmarena schreef:
Hier nooit problemen met tomaten eigenlijk. Ze staan gewoon waar ik plek heb, zeker niet afgedekt ofzo. Ik zorg dat er voldoende frisse lucht doorheen kan. Haal steeds de onderste bladeren en dieven weg en knijp de overtollige bloemetjes van de trosjes af, net zoals we in de kassen deden.

Veel water geven. Bladeren weghalen die de zon van de tomaten af houdt. En op een gegeven moment (eind augustus ofzo) haal ik de kop er uit zodat ze stoppen met nieuwe bloemetjes / dieven / bladeren aanmaken en hun energie steken in het afrijpen van de tomaten die er al aan hangen :)

Ah ik doe er niks an misschien is dat het ook
Zal eens proberen met weghalen, thanks

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 12:48

Tomaten houden ook wel van wat bemesting :) Ik gooi gewoon overal zelfgemaakte compost bij.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 12:50

Ik word echt moedeloos van de slakken hier -O- Ze laten alleen mijn prei en één peulenplantje staan.
Ik had al cacaodoppen gestrooid omdat dat vorige jaren goed werkte, maar het houdt ze niet meer tegen helaas...

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 12:54

Ik heb alles ook naar buiten gedaan, planten lijken het redelijk te doen.

Even afkloppen, nog weinig aanvraat maar ik zie de slakken wel kruipen als ik naar buiten kijk.
Ik denk dat ik ook nog wat kleine plantjes ga kopen zoals paksoi en lente ui, dat is niet gelukt met binnen voorzaaien helaas.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 12:56

Ik heb gisteren nog wel een gele paprika gekocht, de rode kwamen op maar de gele niet. Misschien moet je daar toch eigenlijk echt een warmtematje oid voor hebben.....

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 13:05

Hier kwamen de pepers dit jaar wel echt beter op met een warmtemat. Geen 100% ontkieming maar er zaten oudere zaden bij.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 13:20

Hier mislukken de paprika's altijd helaas.

Grote tomaten hebben ik opgegeven. De planten worden heel groot, maar of ze worden al opgegeten voor ze rijp zijn of ze gaan schimmelen voor ze rijp zijn. Daarom doe ik alleen de snoeptomaatjes nog, die lukken wel altijd goed.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 15:05

Potver, m'n laatste broccolini is ook weg zie ik net ^)

De pepers hier;

Padrón en Jalapeño
Afbeelding

Biquinho
Afbeelding

Paarse Tomatillo;
Afbeelding

Reisetomate;
Afbeelding

Eergisteren een tafel geplaatst bij ons achter voor de planten die ik hier niet meer kwijt kan, tegen een vrije gift.

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 15:40

Leuk idee zo die planten verkopen :)

Maar wat heb je nou voor enorme en leuke wortel in die pot staan? :))

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 16:08

Ja tof is die hè :D Ik heb dit jaar voor het eerst een aantal olla's in gebruik en een kennis met een keramiekatelier had er en aantal gemaakt. Die moest ik natuurlijk ook hebben :j Eentje met een muis op de dop en een wortel.

Afbeelding

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 16:30

Briljant :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 17:51

Hier zijn de pepers nog klein, maar wel 4 blaadjes.
Tomaten heb ik nog 4 veel te grote planten binnen staan in een P9 potje. Die moeten naar buiten, maar Ali heeft de bestelde growbags niet geleverd (geld wel teruggehad). Dus nu weer opnieuw besteld en hopelijk komen ze nu wel aan. Ik heb een deel al buiten in potten. Die planten in de vaste grond zijn opgevreten door slakken, dus dat durf ik niet meer.

Verder heb ik gezien dat de pepers van vorig jaar nu weer voor nieuwe plantjes gezorgd hebben. Ik heb de laatste pepers niet geoogst en de planten in de potten laten zitten. Die planten zijn nu geheel dood en ik wilde de grond opnieuw gebruiken door de ontkiemde plantjes er in te zetten, maar zag dat er allemaal nieuwe peperplantjes vanzelf ontkiemd zijn. Dus die ga ik ook proberen op te kweken.

Ook is min of meer hetzelfde gebeurd met de aardappelen. Daar kwam vorig jaar aardappelziekte in en ik heb de rotzooi in de grond laten zitten. Nu wilde ik in die growbags opnieuw aardappelen poten, zie ik dat er dus al uitlopers staan van vorig jaar. Dus die blijven dan maar weer zitten.

Ik heb nu 2 aardappelen in de voortuin en straks komen er nog 2 bij. De kolen zijn bijna uitgebloeid, dus dan is er ruimte voor aardappelen.

Ik wil eigenlijk dit jaar wat minder potten omdat het veel werk is, maar het lijkt er nog niet op, ik heb al weer behoorlijk veel staan. ;)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 19:45

Gisteren mijn watermeloen, suiker melon, courgette en pompoen plantjes die ik binnen opgemerkt had, buiten in de composthoop gezet. Allemaal opgegeten...

Cerosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 21:55

Jeetje, dat is zuur. Snel kan dat gaan.
Ik heb ook een onwijze last van véél slakken. Net met mijn zaklampje en schepje de tuin in gegaan, en heb er heel veel van mijn planten weg weten te plukken.
Mijn peperplantje en ui stengels waren al helemaal aangevreten. Eens kijken of een paar avonden op rij weghalen enig effect heeft..