Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 23:18

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bb26775d/

Interresant artikeltje met een hoogleraar aan het woord

En ik vond deze https://www.veganwiki.nl/a/Lijst_van_ve ... dheidszorg

(Staat zelfs een kinder voedings adviseur tussen )

Edit: kan me levendig indenken dat het sowieso lastig is te filteren welke info wel en niet waardevol is , Er is zo veel zin en onzin te vinden

Edit nog 1
https://www.veganwiki.nl/a/Veganistisch ... _veganisme

Onderaan ook weer een hoop linkjes
Mijn ervaring is dat Er in de UK en USA. Meer vegan minded dieet info te vinden is die wat meer in oplossingen en mogelijkheden denken dan hier in nl
Waar ik veel “ Ja maar” tegen kom zeg maar

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 12:40

Mijn bierbrood heeft het moeilijk ;( . Vanochtend nog geen spat omhoog gekomen, dus voorzichtig op bloemplank opnieuw gekneed en wat extra gist toegevoegd in de hoop dat ik hem nog omhoog krijg. Anders is het enkele reis vuilnisbak, want ik zit niet te wachten op een brood zo hard als een plank. Waarschijnlijk was het biertje toch niet ambachtelijk gebrouwen, hetgeen wij wel dachten. Tja hoort er ook bij mislukkingen van uit probeersel.

denice

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 13:33

Zelf brood maken lijkt me echt tof, doe je dat gewoon in de oven? Heb je een succesrecept voor een beginner?

Ik zit te denken aan vegan yummiegums, dat lijkt me het makkelijkst voor hem om binnen te krijgen. Dit zit erin:

Afbeelding
B12 en omega3 lijken me vooral heel belangrijk. Ik ga een van de veganistische voedingsdeskundigen van die lijst hierboven benaderen ter bevestiging van mijn idee of eventueel een andere suggestie.

Heeft iemand hier ervaring met kinderen veganistisch opvoeden? Hij eet 3-4 keer per dag fruit, 2x groente, alles volkoren en bonen en noten, maar sommige dingen weigert hij te proeven. Wij eten zo gekleurd mogelijk zeg maar, maar hij wil qua groente alleen groene dingen. Maar dat is natuurlijk allemaal normaal voorzo'n ikkie..

Bedankt voor het meedenken, erg fijn!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-19 13:38

Voor de beste broodrecepten zou ik eens kijken op heet blog van Levine. Echt enorm fijne en uitgebreide uitleg en enorm veel recepten die bijna altijd slagen :j
Het boek van Levine is ook enorm fijn.
https://goo.gl/dqffwR

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 13:43

Ziet er goed uit die vegan yummiegums. Maar ik heb met vegan irt kinderen niet echt verstand van.

denice schreef:
Zelf brood maken lijkt me echt tof, doe je dat gewoon in de oven? Heb je een succesrecept voor een beginner?

Yep, dit is mijn basisrecept van waaruit ik al mijn broden maak met variaties etc. 500 gram meel van keuze, 5 gram zout, tot maximum 10 gram Bruggeman instant gist (als je een goede broodbakker bent, dan kun je naar beneden gaan naar 5 gram), 300 gram lauwwarm water (als je met de hand kneed, anders 330) , eventueel scheutje olie.
Meel en zout met elkaar mengen, eventueel eventjes wegzetten. Dan kuiltje maken en daarin doe je de gist, water en olie. Van buiten naar binnen met elkaar mengen tot je een bal hebt in je kom. Die leg je op een met bloem bestoven houten plank en dan ga je van iedere keer van buiten het deeg naar de helft halen (dus links af wisselen met rechts) en draai je het om (https://www.youtube.com/watch?v=yqPH4HJbQ6E). Dan ze t je het op een warme plek in een kom met een vochtige thee doek erover. Laat 2 uur rijzen tot het echt mooi hoog is gekomen. Dan voorzichtig deeg weer op bloem plank leggen en voorzichtig alle lucht er uit drukken en nog eventjes na kneden. Dan gaat bij mij het deeg in de broodmachine (zonder peddeltje) enlaat ik hem nog 40 minuten narijzen. Dan kies ik voor basis programma en als brood klaar is zet ik nog eventjes over aan (laat brood in bakmachine liggen) en als over heet is gaat hij nog 15 minuten in de oven zodat ik als ik op het brood tik een hol hard geluidje krijg. Ik ga in de toekomst paar brood bakblikken kopen zodat ik er paar gelijk kan afbakken. :9 Succes ermee.
Uiteraard kun je jouw brood ook in de over afbakken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 17:38

denice schreef:

Ik zit te denken aan vegan yummiegums, dat lijkt me het makkelijkst voor hem om binnen te krijgen. Dit zit erin:

[ [url=m/2PP5pU.jpg]Afbeelding[/url] ]
B12 en omega3 lijken me vooral heel belangrijk. Ik ga een van de veganistische voedingsdeskundigen van die lijst hierboven benaderen ter bevestiging van mijn idee of eventueel een andere suggestie.

Heeft iemand hier ervaring met kinderen veganistisch opvoeden? Hij eet 3-4 keer per dag fruit, 2x groente, alles volkoren en bonen en noten, maar sommige dingen weigert hij te proeven. Wij eten zo gekleurd mogelijk zeg maar, maar hij wil qua groente alleen groene dingen. Maar dat is natuurlijk allemaal normaal voorzo'n ikkie..

Bedankt voor het meedenken, erg fijn!

Ik heb er totaal geen ervaring mee eerlijk gezegd (zelf geen kinderen)
Maar ik ben de afgelopen tijd wel een hoop aan het googelen en lezen geweest
Over veganistisch eten in het algemeen en wat me sowieso even te binnen schiet is dat kinderen een hogere proteïne behoefte zouden hebben dan volwassenen ivm in de groei zijn

Ik las op verschillende plekken over alpro (soja) melk die verrijkt is speciaal voor kinderen en dat dat een aanrader zou zijn
Verder idd gewoon zo gevarieerd mogelijk eten
En voornamelijk opletten op B12 en Omega 3

Zal sowieso eens spieken vanavond of ik bepaalde dingen nog even terug kan vinden en een lijstje linkjes kan plaatsen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 18:05

Ja Alpro groeimelk! Met het girafje :j als je zoontje van sojamelk houdt is dat misschien een goeie. (Je zou er ook wel een soort fristi of chocomel van kunnen maken)

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 09:16

Pien, je schrijft meel, maar kan ik daarvoor ook gewone bloem gebruiken?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 09:18

Ja natuurlijk. Zit alleen wat minder in en dan heb je wit brood. Dat eet ik zelf nooit. Maar bloem rijst heel gemakkelijk . Succes, vooral tijd nemenn voor het laten rijzen.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:48

ik heb van Vivera kipstukjes Indonesische Ajam mosterd gemaakt. Het is erg lekker geworden!

Ingrediënten:

350 gram Vivera kipstukjes
2 el ketjap manis
blokje roomboter (25 g)
1 ui
3 teentjes knoflook
3 el fijne mosterd
1 el sambal oelek
sap van 1/2 citroen
suiker naar smaak (ongeveer 2/3 eetlepels)

Wat moet je doen?

Snijd de kip in blokjes. Marineer de kip in ongeveer 2 eetlepels ketjap manis, peper en zout.
Snipper een uitje.
Neem een wadjan/wok/diepe koekenpan en voeg hier een blokje (ongeveer 25 g) roomboter aan toe. Bak hierin de gemarineerde stukjes kip goudbruin.
Haal de stukjes kip uit de pan en leg deze apart op een bordje. Voeg aan de pan waarin je de kip gebakken hebt, geperste knoflookteentjes en je gesnipperde uitje toe. Lekker aanbakken totdat de uien glazig zijn.
Voeg hier 1 eetlepel sambal oelek en 3 eetlepels mosterd aan toe.
Knijp het sap van een halve citroen aan toe (in delen) met een scheutje water en 1/2 eetlepels suiker.
Laten sudderen en inkoken.

Lekker met rijst en sajoer boontjes zonder trassi

(bron originele recept ajam mosterd, in dat recept zit oorspronkelijk wel vlees)

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 07:25

Gisteren de koelkast in gedoken en pasta gemaakt met het eea wat op moest. Was heerlijk en simpel :)
Cherry tomaatjes, paprika en lente-ui gewokt met wat oregano, soja saus, blikje tomatensaus, alpro cuisine en penne.

Afbeelding
(Ik bleef het koken maar uitstellen dus toen ik eindelijk de motivatie vond moest het er ook zoals in een restaurant uit zien vond ik :)) )

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 15:24

Ik gebruik de ergomax vit B12 spray. Is vegan. Verder denk ik persoonlijk dat veganistisch niet gelijk staat aan gezond. Ik heb er veganistische vriendin die toch heel wat junkfood en ellende eet. Die zegt dat ze vegan is puur tegen dierenleed. Ik ben meer van de whole food stroming. Zo min mogelijk bewerkt en ook olie met mate. Best interessant lees voer over te vinden.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 15:42

Dat vind ik ook hoor bumper. Ik heb die vitaminesnoepjes en hij raakt ze dus echt met geen vinger aan :') alsof hij het weet :=

Verder eten we echt veel groente/fruit/bonen/volkoren en gewoon kokos/olijfolie en komen we heel veel buiten dus ik hoop niet dat hij snel ten onder gaat aan een vitaminegebrek, en ik oefen nog even met de vitaminesnoepjes.

Ik kan eventueel een supplement in droge pilvorm fijnstampen en met appelmoes geven oid.

Dat gerecht ziet er lekker uit boeflover! Misschien nog champignons erdoor, dat lijkt me ook wel lekker!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:17

Heerlijk gekookt gisteren en vandaag.

Gisteren cake gebakken, brood en eigengemaakte pizza

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag hadden we een dinertje met vrienden en ik heb gemaakt:
groente soep
quiche, bietensalade met rucculo sla en eigengemaakt mango chutney
en als toetje de heerlijke aardbeien chocolade mousse

Afbeelding

Ik geloof dat iedereen het wel lekker vond.
Zo grappig. Voor de tahoe wilde ik de amandel melk pakken en die kon ik niet vinden. Ik wist zeker dat ik een nieuw pak had. Ik raakte er zelfs een beetje van gestrest van tot dat ik dacht: "doe normaal mens, je hebt nog gewone melk en paar maanden terug had je nog nooit met de amandel melk gekookt". :=

Ik ben wel moe hoor van al dat gekokkerel. Dus morgen iets makkelijks maken.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:28

Nu voor de eerste keer echt apart vegan kunnen eten bij een "gewoon" restaurant! "bloemkool steak"
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:30

Dat ziet er lekker uit. En dat andere is erwten, wortelen, tomaatje met? op pannekoekje?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:32

Geen wortel helaas. Tomaat, erwt, kikkererwt, spinazie, en puree.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:33

Lekker hoor.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 20:36

Oh dat ziet er allemaal heerlijk uit! Die quiche ook! En bloemkoolsteak, wat een leuk idee :D

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:57

Waaaauw zo goed bezig jullie <3

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 23:59

Ik heb ook weer goed gegeten :D

Donderdag bij Oak (stond al zooooooooo lang op mijn lijstje): 1*, was zeker in orde. Alleen was 1 gang rode bietjes met geitenkaas... Heb ik wel wat van gezegd. 'Ik geloof niet dat er nog veel vegetariërs zijn die hier blij van worden...'

Hahahah :D

Maar verder heel leuke verrassende gerechten weer. Bloemkool is echt weer in, zoveel gegeten de laatste tijd in menu's.

Vrijdag vega pasta van de Kastart besteld, ook heerlijke saus!

Gisteren Thai gegeten, vegan. Begonnen met salad rolls met veel groente en kruiden, en een sausje van nootjes en soja, yum! Daarna massaman curry met pompoen, miljaar dat was lekker. Kin Khao in gent, veel vegan opties. Echt dikke aanrader.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 00:03

Dat klinkt allemaal heel goed Poes. Enne met mijn vriendin (zij is al 40 jaar vegetarisch ) over jullie gesproken en verteld dat jullie zo lief zijn voor me en geduldig en met heerlijke recepten komen . Over het lief zijn van de jeugd tegenover de oudere, hebben we samen zo om gelachen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 00:06

Hahaha Pien, jij experimenteert op een week meer dan ik op 6 maand doe :D Dankbare leerling :D

Ik ga overigens weer lekker koken deze week: Dhal (recept uit het topic) en de Bosh Creamy Fishless pie. Morgen komt een kennis langs om te kijken of ze wil housesitten tijdens onze reis, want ja, katje wil ik niet zo lang alleen. Duur grapje een kat. Gelukkig ben ik een ijzersterke onderhandelaar en maak ik een toprecept met die fishless pie :D

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 08:47

Lijkt me allemaal lekker zeg wat hier wordt besproken!
Gisteren mijn favoriete maaltijd gegeten:

Afbeelding

Mie met broccoli, paprika, ui, cashewnoten (en wat soja saus met sambal), casave kroepoek en sate saus. Ik kan hier echt wel 5 borden van op (nee geintje, maar ik vind het wel echt enorm lekker).

Ik had iets op Facebook voorbij zien komen wat me enorm lekker zou lijken. Appels met bladerdeeg gevuld met karamel en chocola. Was heel lekker alleen het resultaat zag er niet zo goed uit :').
Afbeelding
Afbeelding
En voordat ze de oven ingingen

Afbeelding

Recept is niet zo moeilijk:
Appels schillen, uithollen. In suiker rollen / dippen (ik had basterd suiker). Groot vel bladerdeeg in reepen snijden, die om de appel heen wikkelen (is moeilijker dan het lijkt). Zorg dat een kant van het gat goed afgedekt is (had ik dus niet gedaan en toen kwam de chocola en karamel stroop dus aan de onderkant eruit).
Dan vullen met stukjes pure chocola en karamel stroop (ik had karamel stroop gekocht omdat die wel vegan is en karamel saus niet). Misschien nog even afstrijken met amandel melk of iets, had ik niet gedaan maar had ik eigenlijk wel moeten doen.
Dan zo'n 10 a 15 min in de oven op 180/200 graden.
Is een heel lekker toetje! :9k

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 10:08

Ziet er toch wel heel erg lekker uit hoor en mooie foto's deksel!