De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:23

Dat heb ik ook geprobeerd, zelfs een vlinder vermoord |(
Maar die rupsjes hebben wel in no time alle kolen kapot gegeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:27

Antheman schreef:
[naam] schreef:
Gaaf :D , smaakt hij ook anders?

Weet ik eigenlijk niet :D Voor straks staat er pompoenlasagne op t menu. ;)

Ben benieuwd :j

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 21:00

Sonja_vR schreef:
De enige Oplossing tegen vraat van rupsen waar ik goede ervaring mee heb is gaas er over waardoor de vlinders geen eieren op je kolen kunnen leggen

2 keer pd een rondje lopen en rupsen vangen. Ik heb nog behoorlijk wat over hoor.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 21:42

hier heb ik ze een keer geplukt alle rupsen, koud water er over heen. Kippen erbij laten (was geen succes) uiteindelijk gespoten en toen was 't over :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:41

Antheman schreef:
Sonja_vR schreef:
De enige Oplossing tegen vraat van rupsen waar ik goede ervaring mee heb is gaas er over waardoor de vlinders geen eieren op je kolen kunnen leggen

2 keer pd een rondje lopen en rupsen vangen. Ik heb nog behoorlijk wat over hoor.

daar redde ik het echt niet mee :n
3 maal daags en nog het gros opgevroten door die etterbakken

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:57

Ik had ook wat gefabriceerd met vitrage, heeft heel goed geholpen, maar wel een gedoe.
Maar jaar daarvoor waren de kolen van binnen gewoon hol gegeten, grrr.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:42

Ik ga dit jaar dan toch maar weer wat vitrage van Ikea halen, en dan eens tunnels van elektrabuizen maken.. Eens zien of dat werkt!
Welke groente pakken jullie in? Sowieso de broccoli, bloemkool en romanesco natuurlijk.. Maar verder? Sla ook, tegen vogelvraat ofzo?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 21:30

Sla, aardbei, alle kolen, chinese kool, boetenkool, spruitjes etc.

Eigenlijk alles wat net gezaaid is en op begint te komen, wij hebben een behoorlijke clan huismussen, normaal heel leuk, maar ze vreten al het jonge groen weg.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 08:19

Hebben jullie iets onder de aardbeien liggen?
Vorig jaar heb ik plantjes in de grond gezet, maar had er eerst worteldoek op gelegd (gaten erin gesneden).
In mijn nieuwe tuin staan al aardbeiplanten en het lijkt me een hels karwei om daar worteldoek onder te krijgen (of alles eruit halen en dan weer erin zetten?) en dacht dus aan stro, maar weet niet of dat een goede oplossing is.

Het eerste tomatenzaadje is gekiemd, vind het nogal snel! Zondagavond in de aarde gedaan, gister kwam hij al koekeloeren.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 08:24

Hier alleen koolsoorten onder vitrage.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 09:55

Tegen de hoeveelheid luizen van vorig jaar kunnen een paar lieveheersbeestjes niet op ben ik bang :( . Heb wel weer zin in het groeiseizoen! vorig jaar heb ik op een italiaanse markt borlotti bonen op de kop kunnen tikken, de struikvariant dus ik ben heel benieuwd!

Wat betreft die aardbeien, ik hoor goeie verhalen over stropellets!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 10:24

Ik heb er stro onder liggen, werkt ook goed en dat heb ik al van de paarden, dus hoef ik niets extras meer te kopen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 10:52

Stro doen best veel mensen tussen / onder aardbeien :j

Geeft natuurlijk ook wel weer een fijne bescherming voor allerlei beesten tussen je aardbeien, da's dan wel een beetje het nadeel :P

En rotten en wat wegwaaien hoort er ook wel een beetje bij.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 10:53

Ik heb er vorig jaar ook stro onder gehad en dat is mij wel goed bevallen. Doe ik dus dit jaar zeker weer :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 11:30

Quellian schreef:
Hebben jullie iets onder de aardbeien liggen?
Vorig jaar heb ik plantjes in de grond gezet, maar had er eerst worteldoek op gelegd (gaten erin gesneden).

Ja, riet, wat tevoorschijn komt als er hier gesloot wordt ;)
Nu liggen ze verstopd tussen gevallen blad.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 11:41

Hier altijd stro :j

Daar kunnen vooral de slakken niet tegen.
En over de aardbeien een net. "vroeger" een buizenstelsel in bogen waarmee je altijd krom liep. Nu een heel hoog net omdat broederlief een koi vijver heeft en wij allemaal fatsoenlijk wilde lopen. Dus dit is wel ideaal. En tuurlijk kunnen de musjes door het hekwerk vliegen, blijft de natuur ;)

Hier word luis gewoon gespoten. Maar om de rozen struiken worden afrikaantjes gezet om dit zo veel mogelijk te beperken. Ik spuit met spiritus en groene zeep verdund met water (een flinke scheut spiritus en een theelepel groene zeep. Dit werkt perfect. Oma's huishoudtip.

Planten die veel luis aan trekken en dan bedoel ik echt heel veel dan trek ik ze er uit :') ik haat luizen. Ik kan ook niet overal spuiten ivm een vijver.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 12:04

jolanda, dat is een goede tip, die ga ik onthouden. Wij hadden op een gegeven moment vooral veel luis in de paprika en peperplantjes die in het kweekhuisje stonden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:19

Mijn aardbeien had ik op worteldoek, echt ideaal :) kwam geen onkruid doorheen, aardbeien lagen schoon en droog, en de grond warmt sneller op en laat minder vocht verdampen. Maar het is wel wat duurder om aan te schaffen natuurlijk..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:19

En je hebt dan geen last van vraat aan je aardbeien door mieren en slakken...? Want die kunnen zich er ook heerlijk onder verschuilen natuurlijk...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:22

Ik heb er de afgelopen twee jaar totaal geen last van gehad nee, maar dat klop ik snel even af :Y)
Ik had sowieso weinig slakken-vraat.. Enige wat ze erg lekker vonden waren mijn lupines, die hebben het niet overleefd. Nu komt de groentetuin midden in het veld te liggen ipv achter het huis, dus dat zal ook heel anders zijn qua ongedierte.. Meer vogels, meer konijnen, maar misschien minder slakken?? En hoe luizen zich verspreiden weet ik niet..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:25

Vorig jaar heb ik zelf planten gezet en had ik er dus ook worteldoek onder (maar dan nog, denk dat de helft wel aangevreten was). Maar nu staan de planten er al, dus wordt een dingetje om worteldoek eronder te krijgen. Maar met stro of stropellets (is dit hetzelfde als houtkorrels voor de kattenbak?) moet ik wel een eind komen. Bedankt!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:37

Ik had 2 jaar terug zelfs een mierenplaag bij mijn aardbeien in hangbakken aan de schutting :=
Eerste en laatste jaar met aardbeien haha.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 15:53

Kolen geef ik op.. ondanks vitrage geen houden aan.. -O-

Ik heb een hele lijst van dingen die ik wil ruilen (of zijn sommige over te nemen tegen verzendkosten gezien ik echt veel te veel van heb) dus mochten mensen willen ruilen stuur even een pb dan stuur ik de lijst door :)

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 17:20

Dungen ik heb niks te ruilen maar wil evt wel wat overnemen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 20:28

Ik vind het ook wel leuk om wat te ruilen :)
Ik zal morgen eens uitzoeken van welke zaden ik te veel heb en een lijstje in het topic zetten.