Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 13:20

Roti moet ik ook nog eens maken, al heel lang niet meer gehad!
Klinkt lekker met pompoen :j

Ik heb gisteren eens die Roosvicee Ferro meegenomen, ik was benieuwd of die net zo lekker is als de gewone roosvicee.. Maar :r :r :r
Wat een gore bloedsmaak heeft dat spul :+

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 13:58

8nnemiek schreef:
Roti moet ik ook nog eens maken, al heel lang niet meer gehad!
Klinkt lekker met pompoen :j

Ik heb gisteren eens die Roosvicee Ferro meegenomen, ik was benieuwd of die net zo lekker is als de gewone roosvicee.. Maar :r :r :r
Wat een gore bloedsmaak heeft dat spul :+

Hahahha ja dat spul kan ik ook echt niet weg krijgen!

Mijn moeder was dus een paar dagen bij mij en ik had gister een smoothie bowl gemaakt, dat ding was zo goed gelukt :+ Ik ben nog steeds trots op mijzelf haha
Voor vanavond maak ik een lekkere bulgur-quinoa salade. Mijn vriend komt weer terug van wintersport en als ik er niet bij ben wordt daar niet zo veel groenten gegeten dus ik zal even lekker wat vitamientjes klaar maken!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 16:00

Ik heb weer koekjes gemaakt :9

Afbeelding

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 16:11

Recept.....please wat ziet dat er lekker uit. Ikke wil dat ook (hahaha), mjammie. Ik bak eigenlijk nooit koekjes.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 17:44

Soms ben ik zo'n vreselijk mens _O- , dan zie ik iets en dan moet en zal het ook door bij gemaakt worden. Dus ik iedere keer verversen in de hoop dat ElineS met recept komt (we zaten buiten) zegt manlief, dan zoek je toch op google een recept. Die had dus blijkbaar ook zin in koekjes := .
En tja, waarom eten wij hier nooit koekjes? Ik denk omdat ik er niet mee ben opgevoed, ik vind ze vaak te zoet, ongezond en het zit dus gewoon niet in mijn kader. Dus behalve dat ik zelden of nooit koekjes koop (behalve als de kleinkinderen komen) maak ik ze dus ook nooit.
Dus voila, google is mijnbeste vriend en ik heb koekjes gebakken en het veganistische basis recept voor koekjes aangepast aan de ingrediënten die ik had (zet ik dan tussen haakjes erachter). Ik lig in mijn binnenste helemaal in een deuk en dan vind ik mezelf zo'n vreselijk mens met zo weinig geduld. Maar we hebben dus koekjes :Y)

Prak een banaan en voeg 2 mespuntjes kruidnagel toe+ 1tl verse geraspte gember en snufje zout. In een aparte kom meng je 4 gedroogde abrikozen (had ik niet op voorraad), 70 gram amandelmeel (ik heb 35 gram amandelsnippers heel fijn gemaakt en door 35 gram bloem gemengd), 60 gr havervlokken (ik heb 60 gram mueli gepakt waar ik de rozijnen uit had gehaald) en 1 tl bakpoeder (kleine theelepel droge gist gebruikt).
Als laatste de 60 gram cacou nibs of rozijnen (ik heb 60 gram 99% bio chocolade → waarschijnlijk dus niet veganistisch geraspt en gebruikt) toevoegen. Ik heb 1 lepel honing toegevoegd, daar 99% chocolade erg bitter is.
Maak kleine hoopjes op de bakplaat (ik heb daar bakpapier op gelegd) en druk licht aan. Bakken in de oven totdat het lichtbruin is. En dan krijg je dit resultaat *\o/*

Afbeelding

Manlief en ik hebben elk een half koekje geproefd en het heeft een krakeling structuur en is erg lekker :9 :9 . Pure chocolade past in een cholesterol verlagend dieet, net als amandelen en mag ik dus gewoon hebben.

Dit eten we dus vanavond na het eten en als menu hebben we pompoen in schijfjes met heerlijke dressing uit de oven, restje bio aardappeltjes in de oven en restje rode zoete aardappel in de oven. Daar maak ik een restje bieten salade bij. Dus een restjes dag word het vandaag uit de oven. En als ik dan toch een warme oven heb kan ik gelijk het brood eventjes laten bruinen in die zelfde oven. (ik heb een 5 pitsgasformuis dus mijn oven is breder als de normale ovens).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 18:13

Ik ben echt opgegroeid met koekjes. Eet elke dag meestal wel koekjes.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 20:38

Haha Ferro associeer ik niet echt met bloed, maar dat is misschien omdat mijn bloed dus nooit naar ijzer smaakte _O-

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 21:17

Oeps sorry maar die van jouw zijn vast ook lekker!

En recept, dat is dus mijn probleem. Ik gooi altijd maar gewoon wat bij elkaar en ik zie wel. Ik heb patentbloem, plantaardig boter, havermelk, basterdsuiker, witte suiker, vanilleextract, theelepel bakpoeder en wijnnsteenbakpoeder door elkaar gegooid en qua hoeveelheden, errr ik mix gewoon en proef tot ik het deeg lekker vind. Njet lekker, meer suiker. Te plakkerig, meer bloem.. Chocola stukjes erin. Andere helft met cacaopoeder mixen. 10 minuten in de oven op 180. Niet te lang, anders worden ze hard en ze moeten van binnen zacht zijn.

De ene keer heb ik heerlijke koekjes, zoals deze. De andere keer is het meer meh. Maar nooit hetzelfde

Dus een recept heb ik niet echt

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 22:46

Ik ben zo blij om te lezen dat ik niet de enige zonder recepten ben. Meestal doe ik maar wat en ik schrijf het ook nooit op.

Zo heb ik de laatste tijd een paar keer bananenbrood gemaakt. Lukt elke keer. En toch meer ik nooit iets af.

Bananenbrood; havervlokken, volkoren meel, (olijf)olie, rijpe bananen, appelazijn en bakingsoda. Eventueel kruiden, dadels of noten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 22:58

Weet je wel hoeveel bananen je gebruikt voor 1 brood? Dan kom ik er wel uit.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 23:37

Dat is afhankelijk van hoe veel ik heb. Maar voor een leuk formaat broodje (6personen) kom je met drie bananen vrij goed uit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 23:54

Al mijn broden maak ik met 500 gram meel. Dus ik ga het eens proberen met 3 bananen erbij. Ben benieuwd of het lekker is. Maar eerst staat er een heel oud brood recept op de rol namelijk bier brood.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 12:50

Gister had mijn vriend een optreden met de band
En wat werd ik blij van de kokkin :)
Ze hadden tomaten soep
Lasagne en tiramisu op het menu, van te voren doorgegeven dat er een veganist was (zo zie ik mezelf niet, maar in de communicatie net dit soort dingen wel zo makkelijk ) ze was wat onzeker over het resultaat , maar ik heb echt lekker gegeten
Soep was zonder de crème fraiche vegan en lekker (helemaal vers gemaakt ) de lasagne was de uitdaging want ze had nog nooit vegan bechamelsaus gemaakt
, maar again, echt goed gelukt

En na had ze met kokosmelk en noten een variatie op tiramisu gemaakt (vooral in dezelfde smaakjeshoek )

Word altijd blij van poppodia waar mensen de keuken doen die er echt lol in hebben en gewoon lekker experimenteren en proberen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 15:22

Ik vind Ferro heel lekker :Y)
Ander ideetje: rozenbotteljam? Of appelstroop? Beiden bevatten veel ijzer.
Overigens heb je maar weinig ferro nodig hoor. Eén klein glaasje per week (15 cl glas) is al prima. Zelfs al vond ik ht niet lekker dan klokte ik dat makkelijk weg :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 15:25

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 15:31

Volgens mij was appelstroop goed juist omdat er ook wat vitamine C in zit :j

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 15:59

Hallo dames!

Wij eten vegetarisch, maar eigenlijk 80% van onze maaltijden veganistisch. Ik heb een zoontje van bijna 2 en hij wordt ook zo opgevoed, gelukkig eet hij fruit/groenten/noten en bonen erg goed. Ik maak me wel zorgen over B12. Iemand hier ervaring mee of ideeën over? Welk supplement is veganistisch?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 16:16

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 18:10

denice schreef:
Hallo dames!

Wij eten vegetarisch, maar eigenlijk 80% van onze maaltijden veganistisch. Ik heb een zoontje van bijna 2 en hij wordt ook zo opgevoed, gelukkig eet hij fruit/groenten/noten en bonen erg goed. Ik maak me wel zorgen over B12. Iemand hier ervaring mee of ideeën over? Welk supplement is veganistisch?

Is het een optie om het te testen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 19:48

Ik zou B12 sowieso aanvullend
Zeker bij opgroeiende kinderen beter voorkomen dan genezen

Er zijn verschillende opties
Tabletjes en capsules(Ik gebruik eigen merk holland&barret)
Maar ook een spray voor onder de tong of druppels ,
En gummies (Maar daar moeten ze denk weer oud genoeg voor zijn? Gummie snoepjes

Sowieso een artikeltje met aan het eind wat links naar sites en fb groepen gericht op kinderen

https://veganwiki.nl/a/Kinderen_en_veganisme

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:23

https://www.veganisme.org/voeding/voedi ... amine-b12/ is een site waarin je kunt lezen over Vitamine 12 en dat je dit voornamelijk uit dierlijke producten haalt en te lezen valt:
Citaat:
Als de serumwaarde rond of onder de 150 nmol/L ligt is er sprake van een potentieel gevaarlijk tekort. Veganisten die niet suppleren lopen een verhoogd risico op een B12-tekort. Een tekort aan vitamine B12 kan zich uiten zich in bloedarmoede, verwardheid en afwijkingen aan het zenuwstelsel en de slijmvliezen. Bovendien kan een tekort leiden tot ernstige en chronische gezondheidsproblemen, waarbij onder meer de hersenen schade oplopen

Daarnaast heb ik voor je op de vega site irt kinderen gekeken en daar staat:
https://veganchallenge.nl/vitamine-b12- ... -kinderen/
Citaat:
B12 tekort bij kinderen

Een B12 tekort kan leiden tot een achterstand van de groei maar ook tot een ontwikkelingsachterstand. Het kan eveneens leiden tot huidklachten, een zwak immuunsysteem, concentratieproblemen, gebrekkige motorische vaardigheden, etc.
.
Dus ben verstandig en laat je goed adviseren hoeveel je kind aan supplementen nodig heeft ter aanvulling van vitamine B12. Om vitamine B12 goed op te nemen heb je voldoende foliumzuur nodig. Foliumzuur komt van nature voor in groenten, vooral de groene soorten, volkorenproducten, brood, vlees en zuivel.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:27

Er is een facebookgroep die Vegan ouders en kids heet (of iets in die trend). Daar is veel info!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 22:09

Tnx meiden, ik ga me er in verdiepen. Hij krijgt nu net geen flesvoeding meer dus daar stopt ook de b12 en andere extra vitaminen..

Zoals ik al zei, ik neem het serieus en wil natuurlijk het beste voor hem.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 22:24

Vooropgestelt dat ik denk dat kinderen echt prima plantaardig kunnen opgroeien (of dat nu echt 100% is of niet )
Denk ik wel dat het idd wijs is gewoon wel even extra diep Er in te Duiken
Gewoon puur om Er zeker van te zijn dat kind lief voldoende vit/min en aanverwanten binnen krijgt (vetten, omega’s etc )
Vermoed dat je op de fb groepen best wat fijne info gaat kunnen vinden

Als je van de YouTube filmpjes bent is unnatural vegan ook wel een goeie trouwens , die is zelf moeder
Heeft een hoop info over welke stoffen je echt even mee op moet letten dat je/ze Er genoeg van Binnen krijgen . (En ook Met wetenachappelijke kennis en onderbouwing, )

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 22:41

Tnx, ik vind het ook lastig wie nou de goede personen zijn om hulp bij te vragen. Onze huisarts liet vallen dat ze veganisme behoorlijk dom vindt, de man van de vitaminstore vertrouw ik niet etc etc. }:0

Hij eet weleens kaas, vegan boter en ook veel noten enzo dus denk dat het qua vetten wel goed zit, maar die b12 daar kan ik me wel druk om maken. Plantaardige melk wil hij (nog) niet.