Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
chamion schreef:Afin, blijkt het een oude wijven verhaal te zijn wat we al jaren, eeuwen opvolgen en waar geen ene *** van klopt hahahahah Maar heel heerlijk. Als ik even eerlijk ben, ik haal soms bij de 2x rijs de laatste 10 a 15 minuten nog wel eens de theedoek weg (zeker als ik rijs in de cake vorm) en dan krijg ik een licht droge vliesje voordat die de oven in gaat. Brood komt er dan ook spekglad (aan de bovenkant) uit.
Met de theedoek heb ik dat vliesje niet. Kan mij zomaar voorstellen dat als je het niet afdekt dat je deeg uitdroogt voordat het kan rijzen.
@ De molenhoek. Dank je wel.
Flower033 schreef:Let bij het kopen van een keukenmachine vooral goed op of de motor sterk genoeg is om brood te kneden. Dat is veel zwaarder dan bijv cakebeslag maken. Je zit dan al snel in de duurdere machines bijv KitchenAid of kenwood
thaampjee schreef:Ik breek even in, bij de Welkoop verkopen ze ook instant gist. Geloof dat er 500 gram in een verpakking zit! Veel fijner dan die kleine zakjes steeds
Sicayes schreef:Ik heb de laatste tijd dat mijn brood niet meer zo mooi 'openbreekt' tijdens het bakken in de oven (oftewel, vrijwel geen ovenrijs in de hoogte meer)
Probeer er een beetje achter te komen waardoor het komt .. ik bak vrijwel nooit in een vorm en het maisbrood dat ik een tijdje terug maakte is toch mooi omhoog geschoten:
[ [url=m/izsb0j.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nu gebeurd er weinig met mijn sneetjes die ik maakhet brood rijst wel behoorlijk in de rijsmandjes/mengkom. Doe eigenlijk vrijwel altijd 1 uur mengkom, 1 uur rijsmandje.
Misschien daar iets korter oid?
Emmaa_ schreef:Is je oven ook hoog genoeg? En is het formaat van de pan met of zonder handels? Anders kijken naar zoiets: https://www.bol.com/nl/p/kustaa-gietijz ... oductImage
Heel klein maar genoeg voor een klein brood.
Berdien schreef:Emmaa_ schreef:Is je oven ook hoog genoeg? En is het formaat van de pan met of zonder handels? Anders kijken naar zoiets: https://www.bol.com/nl/p/kustaa-gietijz ... oductImage
Heel klein maar genoeg voor een klein brood.
Ja oven is ook hoog genoegHet is een 'normale' oven, zo eentje die redelijk standaard ingebouwd zit