Je eigen brood bakken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 22:33

Ik gebruik inderdaad ook een theedoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 22:37

Moet die theedoek nat zijn? :oo

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 22:38

Ik heb van mijn mama en oma geleerd dat die theedoek warm en vochtig moet zijn (let op niet nat dat het drupt) iets over een vochtig en warm klimaat creëren ofzo.. Kan het niet meer navragen aangezien beide dames overleden zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 22:40

:(:) Veel sterkte.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 22:42

Ik gebruik ook een wat vochtige doek inderdaad. Maar je hebt het zelfde effect toch met een bakje heet water dacht ik.
Luchtvochtigheid is ook wel belangrijk maar hoe en wat weet ik ook niet precies.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 22:50

Afin, blijkt het een oude wijven verhaal te zijn wat we al jaren, eeuwen opvolgen en waar geen ene *** van klopt hahahahah Maar heel heerlijk. Als ik even eerlijk ben, ik haal soms bij de 2x rijs de laatste 10 a 15 minuten nog wel eens de theedoek weg (zeker als ik rijs in de cake vorm) en dan krijg ik een licht droge vliesje voordat die de oven in gaat. Brood komt er dan ook spekglad (aan de bovenkant) uit.

Met de theedoek heb ik dat vliesje niet. Kan mij zomaar voorstellen dat als je het niet afdekt dat je deeg uitdroogt voordat het kan rijzen.

@ De molenhoek. Dank je wel.

thaampjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 23:00

Ik breek even in, bij de Welkoop verkopen ze ook instant gist. Geloof dat er 500 gram in een verpakking zit! Veel fijner dan die kleine zakjes steeds

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 23:04

chamion schreef:
Afin, blijkt het een oude wijven verhaal te zijn wat we al jaren, eeuwen opvolgen en waar geen ene *** van klopt hahahahah Maar heel heerlijk. Als ik even eerlijk ben, ik haal soms bij de 2x rijs de laatste 10 a 15 minuten nog wel eens de theedoek weg (zeker als ik rijs in de cake vorm) en dan krijg ik een licht droge vliesje voordat die de oven in gaat. Brood komt er dan ook spekglad (aan de bovenkant) uit.

Met de theedoek heb ik dat vliesje niet. Kan mij zomaar voorstellen dat als je het niet afdekt dat je deeg uitdroogt voordat het kan rijzen.

@ De molenhoek. Dank je wel.

https://broodsmakelijk.nl/vraag-het-bro ... s-rijskast Hier hebben ze over één luchtvochtigheidspercentage van 75% dus zo gek is die natte theedoek dus niet.

M’n vader zei al dat ik het brood moest laten rijzen in de broedmachine. Is ook lekker warm en vochtig :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 06:43

Flower033 schreef:
Let bij het kopen van een keukenmachine vooral goed op of de motor sterk genoeg is om brood te kneden. Dat is veel zwaarder dan bijv cakebeslag maken. Je zit dan al snel in de duurdere machines bijv KitchenAid of kenwood

Soms is het ook een kleeeeeein beetje broodje aap. Ik heb een Bosch MUM met een zwakkere motor en als ik hem laat kneden op een lage snelheid en niet al te grote hoeveelheden dan trekt hij ook zwaar brooddeeg etc echt prima. Als je een goedkopere multifunctionele keukenmachine wil kan zoiets prima, vooral als je niet professioneel brood bakt oid. Een Kitchenaid is hier echt een droom, maar ook niet echt bepaald toegankelijk voor Jan met de pet.

thaampjee schreef:
Ik breek even in, bij de Welkoop verkopen ze ook instant gist. Geloof dat er 500 gram in een verpakking zit! Veel fijner dan die kleine zakjes steeds

Klopt! Bij bijvoorbeeld Baktotaal Bouwhuis verkopen ze ook grotere verpakkingen. Maar let er wel op dat gist leeft en dus ook dood kan gaan. Zorg dus voor een goed afsluitbaar bakje om het in te bewaren en laat je gist altijd even bloemen voordat je het gebruikt.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 07:13

Mijn Bosch Mum trok het dus niet.. Ligt ook echt aan het type bij de mums.
Die Maxima kneders klinken overigens ook goed, daar zijn de semiprofessionele bakkers erg enthousiast over.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 07:16

Het ligt er ook aan wat je wil. Is het voornamelijk brood dan is een kneder beter maar als je meer wil kom je toch uit op een keukenmachine. Ik heb in de keuken ingeval geen plek voor een kneder naast mijn keukenmachine. Die keukenmachine kneed wat mij betreft prima.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 07:39

Hier doet de Bosch MUM het ook perfect, gewoon op de laagste stand inderdaad. Maar echt goedkoop was ie ook niet.
Maar ik wilde een keukenmachine die meer kan zodat ik niet een schap vol verschillende apparaten thuis heb staan.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:06

Vanochtend afgebakken, no-knead volkoren met pompoenpitten. Erg tevreden mee, al had ie iets groter gemogen.
Afbeelding

Die no-knead broden vind ik echt een uitkomst. Rijzen in de koelkast krijg ik maar niet voor elkaar, en deze kun je ook overnight laten staan en heb je in de ochtend weinig werk van.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:08

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:19

Ja hoor! Let wel dat die vrij groot is en dat je dus wel even moet checken of hij in je oven past. Ik heb ongeveer hetzelfde formaat maar bij mij past hij zo slecht in mijn oventje dat ik het maar heb opgegeven.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:23

Berdien, die is prima. Volgens mij heeft Ikea ook mooie gietijzeren pannen, voor niet te idioot veel geld.

imd, die ziet er lekker uit!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:24

Bij vakantieveilingen hebben ze ook mooie gietijzeren pannen, had er vorige week 1, een ovale blauwe voor 15.-

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:25

Ik heb de laatste tijd dat mijn brood niet meer zo mooi 'openbreekt' tijdens het bakken in de oven (oftewel, vrijwel geen ovenrijs in de hoogte meer)

Probeer er een beetje achter te komen waardoor het komt .. ik bak vrijwel nooit in een vorm en het maisbrood dat ik een tijdje terug maakte is toch mooi omhoog geschoten:
Afbeelding

Nu gebeurd er weinig met mijn sneetjes die ik maak -O- het brood rijst wel behoorlijk in de rijsmandjes/mengkom. Doe eigenlijk vrijwel altijd 1 uur mengkom, 1 uur rijsmandje.

Misschien daar iets korter oid? :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:25

Die van de Ikea heb ik inderdaad! Kost 4 tientjes en is echt een hele fijne pan. Mijn enige nadeel is dat hij een zwarte binnenkant heeft ipv een witte, dat maakt het iets moeilijker om te zien wat er aan de binnenkant gebeurt als je er gewoon in kookt ipv bakt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:28

Mijn oven is 40 cm breed dus dan zou het wel moeten passen :j Net :=

@Marlies: klopt! Maar dan moet ik weer naar de Ikea en ik moest sowieso wat bij Bol hebben. Qua prijs ontloopt het elkaar niet zoveel.

@meggiemeg: heb ik gezien, maar dan moet je weer net mazzel hebben. Plus de verzend- en administratiekosten erbij, dan moet hij wel heel goedkoop gewonnen worden wil het echt veel schelen.

Bedankt voor de snelle reacties! Ga ik deze bestellen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:30

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:35

Sicayes schreef:
Ik heb de laatste tijd dat mijn brood niet meer zo mooi 'openbreekt' tijdens het bakken in de oven (oftewel, vrijwel geen ovenrijs in de hoogte meer)

Probeer er een beetje achter te komen waardoor het komt .. ik bak vrijwel nooit in een vorm en het maisbrood dat ik een tijdje terug maakte is toch mooi omhoog geschoten:
[ [url=m/izsb0j.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu gebeurd er weinig met mijn sneetjes die ik maak -O- het brood rijst wel behoorlijk in de rijsmandjes/mengkom. Doe eigenlijk vrijwel altijd 1 uur mengkom, 1 uur rijsmandje.

Misschien daar iets korter oid? :o?

Wat voor oven heb je? Misschien een bakje water in je oven zetten en na 10 minuten stoom laten ontsnappen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:39

Emmaa_ schreef:
Is je oven ook hoog genoeg? En is het formaat van de pan met of zonder handels? Anders kijken naar zoiets: https://www.bol.com/nl/p/kustaa-gietijz ... oductImage

Heel klein maar genoeg voor een klein brood.

Ja oven is ook hoog genoeg :j Het is een 'normale' oven, zo eentje die redelijk standaard ingebouwd zit :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:44

Berdien schreef:
Emmaa_ schreef:
Is je oven ook hoog genoeg? En is het formaat van de pan met of zonder handels? Anders kijken naar zoiets: https://www.bol.com/nl/p/kustaa-gietijz ... oductImage

Heel klein maar genoeg voor een klein brood.

Ja oven is ook hoog genoeg :j Het is een 'normale' oven, zo eentje die redelijk standaard ingebouwd zit :))

Ohhh dan komt het goed! Ik heb een mini combi-oventje dus drama :+

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:47

Dat brood ziet er heerlijk uit imd!

Het brood dat ik gisteren maakte is gelukkig ook mooi de oven uit gekomen :) Het deeg bleef wat plakkerig waardoor hij wat plat is geworden, maar ik ben tevreden voor een eerste keer!
Afbeelding

Hoe maken jullie van die mooie meel/bloempatronen op het brood?