Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 10:50

Wij eten inderdaad ook zelden a/v/g misschien 1x per 2 maanden.

Gisteren weer de vegan pindasoep gemaakt <3 Echt een favoriet hier.

Alle pasta's, stamppot, groenten wokken met rijst etc. kan toch makkelijk zonder vlees? Bij dit soort gerechten gebruik ik bijna nooit een vervanger. Soms bij stamppot de vega spekjes en wokblokjes af en toe bij dat soort gerechten. Waarom eet je alleen a/g/v? Lusten jullie niets anders?

Sheran

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 11:52

Ja, lijkt mij ook. Wij eten ook nooit (meer) avg eigenlijk. Ik vind het ook niet echt lekker meer eigenlijk :P

Ik heb nog een vraag aan de veganisten trouwens. Ik ben niet van plan het te worden, maar ik vroeg het me wel af. Hoe kom je vooral aan je calorieen? Ik weet dat bonen wel wat hebben en noten natuurlijk heel veel, maar moet je daar dan niet heel erg veel van eten om toch aan je hoeveelheden te komen? Of is veganisme eigenlijk niet echt wat voor mensen die niet af willen vallen?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:02

Sheran schreef:
Ja, lijkt mij ook. Wij eten ook nooit (meer) avg eigenlijk. Ik vind het ook niet echt lekker meer eigenlijk :P

Ik heb nog een vraag aan de veganisten trouwens. Ik ben niet van plan het te worden, maar ik vroeg het me wel af. Hoe kom je vooral aan je calorieen? Ik weet dat bonen wel wat hebben en noten natuurlijk heel veel, maar moet je daar dan niet heel erg veel van eten om toch aan je hoeveelheden te komen? Of is veganisme eigenlijk niet echt wat voor mensen die niet af willen vallen?

Je zult wel meer moeten eten ja, maar ik ken welgeteld 1 iemand die problemen heeft met op gewicht blijven (van ca. 10-15 vegans). Een aantal doen ook aan sport, dat scheelt ook. Ik let niet echt op de calorieën die ik binnenkrijg, dat gebeurt gewoon :=
Mocht je iemand zijn die moeilijk op gewicht blijft kun je denk ik het beste dagelijks iets van bonen of peulvruchten eten, avocado op brood, nootjes als tussendoortje... Van alles een beetje, dat zou dan goed moeten komen :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:21

Je kunt veganistisch ontiegelijk ongezond en hoog calorisch eten
Veganistisch hoeft absoluut niet gelijk te staan aan gezond :)

Je kunt echt omnitarisch, vegetarisch en veganistisch zo gezond of ongezond
Of laag of hoog calorisch maken als je wil
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 17-01-17 12:22, in het totaal 2 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 12:22

Hoe minder dierlijke producten ik eet, hoe meer ik bij kom eigenlijk :=
Ik was altijd te dun, maar tegenwoordig moet ik echt juist minder eten om gewoon op gewicht te blijven..
Komt denk ik vooral omdat ik vroeger vooral leefde op witbrood met kaas, wat fruit en aardappel/beetje groente/vleesvervanger.. Mijn moeder was niet zo'n enorm goede kok :+ ..en tegenwoordig ben ik gewoon heel veel aan t uitproberen met nieuwe gerechten, heel veel peulvruchten en pasta wat ik vroeger nooit lustte en rijstgerechten en lekkere toetjes met avocado en bak ik zelf brood enzo.. Af en toe heb ik gewoon zin om een blik bonen open te trekken en te verwarmen :+ En dan zit je al snel aan je calorieën.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:32

Ik woon weer thuis, dus ik eet wat ze hier willen eten. Mijn vader is een beetje traditioneel, je had hem moeten horen over de gefrituurde aardappeltjes := Dus het is zes keer agv en één keer salade met friet. En ja, ook die salade eten we al mijn hele leven :') Een soort van Nederlandse variant op de Griekse salade. Het hoogtepunt van de week voor mij haha.

Daarom kan ik ook niet wachten tot ik mijn studie afgerond heb, dan kan ik weg. Bij vriend thuis eten ze voornamelijk (in mijn ogen) ongezonde dingen. Ben veel groente gewend en ik kan dus ook echt niet meer zonder.

Maar ik snap het ook eigenlijk wel, groente en aardappels zijn gratis en de rest niet. En als je iets anders eet dan krijg je de groente niet op voordat het bederft.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:34

Maar je kunt toch ook groenten eten anders dan in AGV? :)
Sinds ik vega(n) eet beleg ik eigenlijk ook altijd mijn brood met sla of komkommer of iets anders. Soms zelfs zonder 'smeersel' haha

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:38

Riraito schreef:
Ik had bonen uit eigen tuin (vriezer), van die gedraaide aardappel dingen voor in de frituur (eten we nooit want aardappels hebben we zelf ook) en champignons. Vind het af en toe wel moeilijk om van het standaard a/g/v af te wijken. Wij eten nooit iets anders dan dat, dus als je vlees weg laat dan valt er echt een gat in je maaltijd :') Dus vaak één keer champignons, twee keer vervanger (doe twee keer met een pakje) en voor de rest rotzooi ik wat met random spullen. Ik eet ook een paar dagen bij m'n vriend thuis en dat is standaard pizza.

Volgens mij moet ik eens even kijken naar wat ik eigenlijk eet in een week :=

Mijn vriend eet wel graag a/g/v
Ik eet dan de aardappels en groente mee en maak daarbij (ipv vlees) vaak een "prutje" van tomaat, ui, linzen, paprika net wat ik in huis heb of waar ik trek in heb. Champignons of courgette erbij Y)(^)
Maar ik doe er dan wel sowieso peulvruchten in. Wat jij doet is eigenlijk a/g/g. Dit kan af en toe geen kwaad natuurlijk, maar met peulvruchten erbij kom je beter aan je voedingsstoffen. En daarbij zijn peulvruchten ook lekker voedzaam.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:40

Ik eet ook vaak komkommer, maar die groeien nu niet en dan wordt het altijd weer gezien als extra. Bij vriend hebben ze gewoon geen groente in huis.

@Nikass
Ik heb pas wel peulvruchten in huis gehaald. Geen idee hoe het gaat smaken, want het moet er dus echt naast ipv verwerkt in een gerecht.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:45

Ik vind ze heerlijk maar ik eet het al mijn hele leven. Maar met wat tomaten erbij is het voor jou wellicht minder saai. En (verwarmde) tomaten zijn erg gezond. En als je t niet veganistisch maar wel vegetarisch wil houden kun je ook iets met (vegetarische) kaas doen.

Wist je trouwens dat stamppot andijvie erg lekker is met (gezouten) pinda's? Veel beter dan met spekjes!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:46

Je kunt ook een bonenburger maken, lekker en makkelijk :Y)

Ik heb vaak een bepaalde soort bonenburgers gemaakt maar kan dat recept even niet vinden. Hier is een ander makkelijk recept:
http://www.degroenemeisjes.nl/groen-zon ... enburgers/
(Tip: maak veel en vries het in, dan heb je altijd een makkelijke vullende eiwitbron klaarliggen :) )

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 13:28

Zonder vlees maak ik vaak overschotels of pasta's/curry's. Mijn vriend heeft dan vaak helemaal niet door dat er geen vlees in zit. Vaak gaan er extra champignons, linzen of kikkererwten is. Ik ben zelf niet zo weg van bruine bonen/kidneybonen/andere bonen.

Gisteren heb ik trouwens nasi gegeten met voor mij indische balletjes van Tivall. Zelf pindasaus over gedaan en ik vond ze écht heel erg lekker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 13:46

Ik lees hier al een tijdje mee maar wou toch even inhaken op wat (volgens mij) de rede is waarom je redelijk makkelijk aan je kcal komt als veganist.. Over het algemeen krijgen veganisten veel vezels binnen, wat vaak kcal rijke producten zijn. Als je alleen een bordje groenten eet is het idd een hele magere maaltijd, maar juist omdat veganisten vaak erg bewust nadenken over hun voeding en wat ze binnen krijgen komt het prima uit. Veel mensen komen de eerste maanden dat ze veganistisch eten juist aan voor zover ik weet :))

Hier een vega-in-wording. Eet thuis volledig vegetarisch en sinds begin januari nu ook buitenshuis. Ik eet erg veel falafel (yum) en rond de twee keer per week een vleesvervanger. Tot nu toe vind ik de sojaballetjes het lekkerst, gister had ik een vega rookworst en die was echt niet te nassen. Snapte uiteindelijk ook niet waarom ik die erbij heb genomen, maar een bord boerenkool stamppot zonder iets zoutigs voelde toch een beetje vreemd.

Ik lees hier vooral mee voor de inspiratie en de recepten en die vind ik echt top, dus ik dacht ik laat m'n gezicht ook eens zien!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:41

Ik eet ook vrij weinig a.g.v. model. Op het werk wel, wij koken en eten dan met cliënten. Heb daar in de vriezen vegetarische schijven liggen die ik dan bak. Thuis eigenlijk nooit aardappels (enkel zoete).

Vroeger aten we thuis wel a.g.v. maar altijd met soepje vooraf, salade erbij en/of tweede soorten groenten. Dus dan miste ik nooit zoveel van het geen vlees eten.

Grappige vraag over calorie inname. Vega(n) staat niet gelijk aan gezond. Welke docu was het ook al weer dat iemand zegt ik ken een obese veganist, die at alleen patat en dronk cola :+

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:46

In de meeste echte dikmakers zit toch wel zuivel, kaas of vlees. In patat dan niet, maar al die andere dingen die je bij de FEBO haalt wel :P

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:49

Magrathea, thanks voor de link! Opgeslagen en ik ga ze binnenkort eens maken. :D

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 18:09

Over de AGV, maak er een AGG van.
Maak je eigen salade naast de aardappels of kijk wat je daar in kunt variëren zoals wokgroentes bijv.
Als je om de drie dagen voorbereiding maakt dan kom je al een heel eind.

En voor de rest, als je je eigen bakje groentes maakt en daar elke dag 1 van oppeuzelt kom je ook een heel eind. :)

Edit: Zag dat Nikass mij al voor was :D

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 18:18

ELpatcho schreef:
Grappige vraag over calorie inname. Vega(n) staat niet gelijk aan gezond. Welke docu was het ook al weer dat iemand zegt ik ken een obese veganist, die at alleen patat en dronk cola :+

Haha, junkfoodvegan zijn kan inderdaad prima! *\o/* :D

Afbeelding

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 18:52

Moet je wel zeker weten dat er geen dierlijk vet wordt gebruikt in de snackbar. En de sausjes lijkt me dat er altijd wel ei in zit?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 19:16

Voor junkfood hoef je niet naar een snackbar he
Dat scheelt
Je kunt alles gewoon zelf maken
Tofunaise er bij en gaan :+
Maar vegan is gewoon echt niet een synoniem voor gezond :n

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 19:16

Nee dat bedoelde ik er ook niet mee te zeggen ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:02

Nikass schreef:
Moet je wel zeker weten dat er geen dierlijk vet wordt gebruikt in de snackbar. En de sausjes lijkt me dat er altijd wel ei in zit?

De grotere snackbars gebruiken nauwelijks nog (dierlijk) vet, 9/10 plekken wordt olie gebruikt.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:12

bij de Smullers heb je tegenwoordig vegan mayo (en de satésaus is ook vegan)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:50

Nikass schreef:
Humus op brood? Y)(^)

Hoe maak je een vegetarische basis voor soep (bouillon) zonder bouillonblokje of een zakje te gebruiken?

Humus op brood smaakt prima, als je tenminste van humus houdt. :D

Wat de bouillon betreft: heel simpel kruiden in water gooien, bijvoorbeeld peterselie, selderij en wat er nog meer voor kruiden zijn, ook kerrie is lekker. Je hebt helemaal geen blokjes nodig in feite en je kunt het net zo gek maken als je wilt.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:02

Vandaag zoete aardappelcurry gemaakt. Dat was helaas geen succes. Het vocht verdampte amper, en ook met maizena erbij (die klonterig bleef) bleef het geheel waterig. Jammer.