De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

steenbok1980

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:10

Ik ben nu aan het puzzellen wat waar gaat komen te staan op mijn stukje grond. Dat valt nog niet mee.....
Vooral het uitzoeken hoeveel ruimte iets nodig heeft en wat voor grond.
Voorgaande jaren hebben er alleen sierstruiken en heesters gestaan. Lijkt nu meer op klei dus werk aan de winkel.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 14:14

Rytir schreef:
Jaja, alweer 2013! Hopelijk een goed oogst jaar :D .

Ben wel benieuwd, wat gaan jullie planten dit jaar? Nog nieuwe projectjes?

Bij mij staan de knofjes al een paar maanden in de grond (er steekt zelfs al loof uit := ). Verder ga ik weer aan de gang met pompoen, courgettes, tomaten en waarschijnlijk boontjes. Heb nog geen idee welke bonen maar ik heb nog wat plek op mijn dakterras waar wat andere planten zijn gesneuveld door de vorst van vorig jaar... En van de kerstman heb ik een grote kruidenpot gekregen dus daar gaan we ook maar eens mee aan de slag! Heb er al helemaal zin in :D

Mijn uien en knoflook piepen ook boven de grond uit :D
ik heb kievitsbonen gekregen en daar moet ik even research naar doen. Ik weet niet wanneer dit de grond in moet en wat ze fijn vinden *D

Verder palmkool, patisson, pastinaak, rucola uiteraard, veldsla, radijs, koolrabi, spinazie, tuinbonen, kerstomaat, boerenkool, savooiekool, koriander en basilicum.

Verder de rabarber van mijn moeder gereserveerd :D

De kruidentuin gaat op de schop. De lavas moet op een andere plek, net als de dragon. Daar kan dan koriander komen en misschien probeer ik voor t eerst basilicum in de volle grond. Ze staan achter een laag buxus haagje. dus redelijk beschermd.

ohja, meloen wil ik ook op de composthopen proberen, daar wil ik nog zaad voor scoren. Verder hoop ik dat de calendula en boragie vanzelf opkomen, ik heb geen zaad verzameld, ga er vanuit dat de wind zijn werk doet :j

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 14:15

steenbok1980 schreef:
Ik ben nu aan het puzzellen wat waar gaat komen te staan op mijn stukje grond. Dat valt nog niet mee.....
Vooral het uitzoeken hoeveel ruimte iets nodig heeft en wat voor grond.
Voorgaande jaren hebben er alleen sierstruiken en heesters gestaan. Lijkt nu meer op klei dus werk aan de winkel.

Ik grapte al dat ik een kalender op de wc ga hangen, voor het welke plant wanneer en waar moet hij komen.
ik weet wel dat manlief de 2 overgebleven coniferen in maart eruit moet hebben, anders kan ik daar niets zaaien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:20

Niet eens zo'n slecht idee, een moestuin-kalender :))

En bedankt voor het uitgebreide antwoord, Pien!

En dan ga ik binnenkort maar eens zo'n compostbak vullen.
Weten jullie waar hooi bij hoort? Hoort dat bij bruin/droog afval of bij groen/vers afval?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 16:36

8nnemiek schreef:
Niet eens zo'n slecht idee, een moestuin-kalender :))

En bedankt voor het uitgebreide antwoord, Pien!

En dan ga ik binnenkort maar eens zo'n compostbak vullen.
Weten jullie waar hooi bij hoort? Hoort dat bij bruin/droog afval of bij groen/vers afval?

hooi is droog afval. Net als takjes enzo.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:38

Haha, antheman; zo'n kalender is idd een goed idee! Maar meloen op de composthoop, meloenen kunnen toch alleen in de kas begreep ik? Anders had ik er ook al meerdere geplant want het staat zo leuk (en mjam)!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 16:41

Rytir schreef:
Haha, antheman; zo'n kalender is idd een goed idee! Maar meloen op de composthoop, meloenen kunnen toch alleen in de kas begreep ik? Anders had ik er ook al meerdere geplant want het staat zo leuk (en mjam)!

ik probeer t gewoon :D
De composthoop zorgt wel voor warmte he :j En ik kan hem toestoppen met een stolp, of een tunnel.

Mijn kalender krijgt er een plattegrond bij. want ik moet nog wel even goed uitzoeken welke plant ik bij welke andere plant kan zetten.

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:59

Ik heb vandaag mijn zaden binnen van hobbyzaden.nl =D
Zometeen evne alles uitzoeken wanneer ik wat wil planten etc.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:59

Ik ben vandaag even naar vlaamse zaaidhuis geweest. Ik wist niet dat die winkel zo vlakbij mij was. Dus in plaats van ze via internet te kopen heb ik er direct achter geweest :D . Heb wat verschillende soorten tomaten gekocht en paprika. En die zitten nu al in de grond in een stekbakje! hopelijk veel tomaten dit jaar :)

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:54

Ben sereieus bezig met een plattegrond en planner, anders raak ik echt het overzicht kwijt :+ .
Vandaag uit ongeduld vensterbank kweekbakje gevuld met potjes en alvast wat tomaat, paprika`s en een courgette gezaaid. Nu op zoek naar een kasje of iets voor buiten straks.
Ik heb een meloen soort gevonden die volgens de omschrijving het wel zou moeten doen in ons klimaat, ik ben benieuwd.
Vraagje: de lavas en koriander, als ik die zaai, hoe lang duurt het voor ze groooooot worden? Niet de eerste 2 jaar toch?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:07

ik heb het laatste zaad bestelt, alles opgeschreven, lijstje gemaakt van hetgeen er de kas in MOET en wat er eventueel bij kan als ik plek over heb (wishfull thinking :+ )

nu de rest nog uitzoeken,
van het vroege voorjaar nog wel een flinke portie compost erbij werken trouwens, en dan is alles er hier klaar voor, volgende week tomaten en pepers de vensterbank in :j

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:14

Ik heb in november of december al zaadjes in kweekkast gedaan. Paprika, mexicaanse peper en cheyenne peper. Zijn nu al aardige stekjes en heb ze al overgezet in balkon bakken.
Ik zou graag dit jaar nog tomaten kweken, prei, rucola en sla zo en zo.
Maar heb zoveel zaden besteld ben bang dat ik teveel heb besteld dan ruimte die ik heb. Maar dat zie ik nog wel. Als er wat opkomt is het leuk en anders jammer.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 19:48

heb je een verwarmde kas wenkelover?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:04

Nee, gewoon op de vensterbank boven een kachel. Ze doen het goed. Snachts heb ik hem op 19 graden over dag op 21.

Ik zie dat ik er kast van had gemaakt, maar het zijn kastjes. Van die bakken die verkoopt action ook wel eens.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 23:36

ik heb net een flink deel van de tomaten en pepers in de kweekbakjes op de vensterbank gezaaid en de aubergines en tomatillo's
restje van wat er in januari de grond in moet doe ik na het weekend :j

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 00:11

Wat moet ik me voorstellen bij die kweekbakken of dat ook in kleine potjes oid

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 01:48

Nou, je kunt b.v. als je voorverpakt vlees koopt in de supermarkt, die schaaltjes gebruiken om te zaaien.
En zo zijn er wel meer verpakkingen die je goed kunt gebruiken, hier al eerder vermeld: eierdoosjes!
Die zijn ideaal om zaadjes in op te kweken. Als 't plantje groot genoeg is kan je gewoon met eierdoosje en al in de volle grond plaatsen. Het (kartonnen) doosje zal verteren. Of, als je meer onderlinge ruimte nodig hebt, knip je ze los van elkaar en plant je ze zo in de grond. Kan ook. Je kunt plastic potjes van planten bewaren en die weer gebruiken als opkweekbakjes... 'n vriendin van mij bewaard zelfs de lege boterkuipjes om te zaaien.
Nu heeft zij een greenhouse... en da's zowat een mini-kwekerij... die heeft nooit kweekbakjes genoeg ;-)

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 10:27

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:05

Cindeeh schreef:
Wat moet ik me voorstellen bij die kweekbakken of dat ook in kleine potjes oid

ik heb een paar van die kleine vensterbank kasjes waar ik turfpotjes in zet :j
http://wereldzaden.nl/index.php?item=ee ... 71&lang=NL
zoiets maar dan ander formaat
en een setje van een dunner materiaal van de lidl vorig jaar

daar zaai ik eigenlijk alles in voor wat er in de vensterbank word voorgezaaid, en straks in het voorjaar gebruik ik za in de kas om voor te zaaien
maar ik gebruik ook allerlei andere bakken met deksel die doorzichtig zijn met puur gewoon grond er in waar ik spul in voorzaai wat ik dan later uitplant in de tuin, maar voor in huis vind ik die vensterbank dingen wel prettig, geeft minste rommel :+

maar wel altijd met deksel om de boel mooi vochtig te houden , vinden zaadjes fijn :D

edit, ik heb er ook net zo 1 staan als wemkelover laat zien :j

ik gebruik momenteel als etiketjes bamboo cocktailprikker vorkjes van de action, die steek ik met het vorkuiteinde in de grond en op het uiteinde om vast te pakken schrijf ik een nummer,
en dna heb ik een lijst met welk nummer wat is :j ik begin wel bij ieder kweekbakje met een nieuwe lijst, want 2 cijfers is max wat er op kan staan
maar het ziet er allemaal superstrak uit, tis bijna control freakerig om te zien, maar vorig jaar had ik met een ander systeem alsnog oopsies :+
pepers die vruchten gaven en ik had er een paar waar van ik dacht..."nou je kan me nog meer vertellen, maar dat is geen jalapeno en dat is geen habanero :+ "
en ook een tomaat welke een zwarte moest zijn maar een tigerella was :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:13

zijn er trouwens nog mensen die iets aan zaadjes zoeken en iets te ruilen hebben?
ik heb van sommige dingen echt meer dan ik ooit zal opmaken :+ en heb altijd interesse in van alles en nog wat (hoe gekker hoe beter ;) )
kan wel een lijstje maken van hetgeen ik over heb :j

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:31

Je kunt trouwens ook wc-rollen nemen als potje.Rolletje in 2en knippen,vullen met aarde en een flink aantal bij elkaar in een bak zetten.Als ze groot genoeg zijn kun je deze (voorzichtig) met rol en al in de grond zetten :)

Hier ook aardig de kriebles hoor...zag net dat er al 1 hyacint in de knop staat.Zal ik met vriesweer maar even af gaan dekken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:32

Ik ga zaterdag bij de Aldi zo'n Dymo etiket-maker halen :j Handig voor heel veel zaken natuurlijk.. maar je kan er ook plastic labels bij kopen, ideaal voor in de kweekbakjes en moestuin :D

O, en ik wil ook wel wat zaden ruilen, maar eerst eens zien wat ik over houd. Ik houd sowieso genoeg suikermaïs en radijsjes over.. en vast ook nog genoeg ananaskers-zadel (die lampionnetjes) en prei en uien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:34

Mijn pruimenboom begint al flinke knoppen te krijgen := En de kersenboom heeft ook al behoorlijk wat knopjes.
Zou ik die ook allebei moeten afdekken? Zou zonde zijn als het allemaal bevriest!

Die tip met de wc-rollen is een goede! Dat wordt wc-rollen en keukenrollen verzamelen :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:37

afdekken met vliesdoek, of zoals de kwekerijen het doen , sproeien zodat het water om de knoppen/bloesem bevriest en niet de knoppen/bloemen zelf

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 11:57

wat ik sowieso nog wel over heb :)

tomaat

pantano
black prince
blauwe tomaat OSU
harzfeuer
tigerella
gardners delight
moneymaker