Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:09

lekker vogeltjem! Ik ben heel benieuwd naar hoe ie is geworden :)

Vanavond ga ik Indiase curry maken, met vis en peultjes uit (andermans :P ) tuin. Gisteren bijna een hele Cantaloupe meloen gegeten, wow die was lekker!!!

Phylos

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:43

Mm klinkt lekker toad, hoe maak je die? Zonder pakjes?

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:45

VogeltjeM schreef:
Ik heb daarnet een gezonde appeltaart gebakken :D met magere kwark in plaats van boter! En uiteraard speltmeel en havermout. Ben zeeeer benieuwd, hij is nu aan het afkoelen..

Dat klinkt heel interessant! Ben benieuwd naar de smaak en bij goedkeuring naar het recept

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:46

@Phylos: ik gebruik Pataks Currypasta, daar zit (zo goed als) geen rommel in.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 00:02

En waar koop je dat en heb je ook de rest van het recept? Ik maak (bijna) nooit curry

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:44

Is Vogeltje m gevlogen :D Ben erg benieuwd naar haar appeltaart.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:57

Phylos, Pataks hebben ze in ieder geval bij de appie

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:14

oke, recept van mijn curry:

biologische zilvervliesrijst 50 gr pp
200 gr groente pp (bijv. kastanjechampignons, paprika, witte kool, paksoi, prei, enz)
Patak's currypasta (te koop bij ah)
water
room
2 tomaten, heel fijn gesneden
200 gr scharrelkip of vis, gemarineerd (ik had kip gemarineerd in sesamolie en kruiden naar keuze)

rijst koken
Marineer/kruid de kip en snij in stukjes
bak de kip aan totdat de stukjes dicht zijn geschroeid, laat dan nog heel even op laag vuur garen met deksel op de pan (zorg ervoor dat je dit zo kort mogelijk doet, dan blijft de kip het malst)
haal kip uit de pan en doe in een bakje

roerbak de groentes en doe hier de currypasta bij (hoeveelheid naar smaak, ik doe voor 2 personen een kwart pot ongeveer), bak 3 min

doe de tomaten en water erbij, laat inkoken

roer tenslotte een paar schepjes room en de kip erdoorheen, laat warm worden

klaar!!!!!!!!!!!!! en smullen maar :) mijn zelfbedachte recept. Hij is ook erg lekker met pinda's.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:20

Oeh klinkt heerlijk ja. Pinda's als toevoeging of misschien cashewnoten klinkt ook goed.
Ga hem zeker eens maken!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:52

Ik ga hem vanavond maken voor mijn huisgenoten, vind het goed klinken! :)

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:59

Op deze site kan je precies zien hoe ze curry maken zonder kant en klare potjes. Ook erg leuk, helemaal als je het vaker wilt maken een stuk goedkoper. Je kan alles halen bij een goede toko.

http://www.manjulaskitchen.com/

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 13:47

F_Orumster schreef:
Is Vogeltje m gevlogen :D Ben erg benieuwd naar haar appeltaart.

Haha _O- Het duurde eventjes voordat ik weer op de computer zat. De appeltaart was lekker, helaas had ik er teveel speculaaskruiden ingegooid (die horen eigk niet in het recept) waardoor hij wat minder was, maar bakken met kwark ga ik zeker herhalen :D

Ik had het recept hiervan: http://debakparade.blogspot.nl/2010/09/ ... taart.html

Wel een aanrader :D Hij is wel erg machtig! Ik had de suiker trouwens vervangen door speculaaskruiden, maar pas op dat je daar niet teveel van gebruikt :')

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:32

Hahaha, oeps, Vogeltje. Gelukkig was die nog te eten. :)

Ik eet vanavond half gezond en half ongezond. Omdat ik tot 5 uur gewerkt heb, had ik de hamburgers uit de bonus gekocht, samen met wat ui, tomaatjes, bruine bol en mayo en ketchup opgegeten. Maar vond die hamburger niet lekker smaken, al die rare smaakversterkers en kruiden die ze erin gooien. Naja, het was goedkoop. Gelukkig volgt er nu beter eten, ga namelijk nu even aspergeroomsoep maken. Heb nog schillen in de vriezer liggen, wat ham gekocht, dus dat wordt smullen. Samen met wat zelfgebakken brood van al een tijdje terug. (Heeft al die tijd in de vriezer gelegen) en wat zelfgemaakte kruidenboter. De hamburgers waren voornamelijk om de ergste honger te stillen, nu ga ik lekker eten. Haha.

En oja, als toetje lekker wat nectarines (1 euro voor 1 kilo bij de lidl! ;) ) kiwi's, appels en weet ik wat nog meer fruit dat ik in huis heb. :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:04

Ik heb Kamut gekocht. Heeft iemand hier ervaring mee? :)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:28

Nog nooit van gehoord, moest het eerst googlen voordat ik wist wat het was, haha. Dus kan je niet verder helpen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:50

Ik heb vanochtend spelt-havermoutpannenkoekjes als ontbijt gegeten, wat wordt je daar vol van! Vond het ook wel lekker als ontbijt, ga ik misschien wel vaker doen.
@phor: wel eens gezien, maar nooit gekocht/wat mee gedaan. Ben benieuwd wat je ermee kan?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:18

M'n man heeft de kamut gebruikt als ontbijtgraan (met melk en honing) en kon niet meer stoppen. De helft van het pak is nu dus weg :') Ik heb 1 hapje geproeft en het was erg lekker! Er zitten veel vezels en proteinen in, lijkt mij een prima product :j

Het is ee oergraan, net als spelt, alleen dan nog ouder en totaal niet gekruist. Spelt wordt tegenwoordig namelijk veel gekruist met het huidige graan, waardoor het altijd maar de vraag is of je wel echt een oergraan aan het eten bent.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:30

Kamut klinkt erg goed! :j Ga ik ook een keer halen.

O: anderhalf glas rijstmelk
T: bakje frambozen
L: maïsboterham met Tartex en drie pure chocorijstwafels
A: broccoli of spinazie (weet 't nog niet zeker) met seitan met gyroskruiden.

't Is een beetje karig :o zou niet zo goed weten wat ik er nog aan toe moet voegen... ik heb verder geen fruit in huis en daar ben ik juist zo dol op :')

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:59

Century schreef:
Ik heb vanochtend spelt-havermoutpannenkoekjes als ontbijt gegeten, wat wordt je daar vol van! Vond het ook wel lekker als ontbijt, ga ik misschien wel vaker doen.
@phor: wel eens gezien, maar nooit gekocht/wat mee gedaan. Ben benieuwd wat je ermee kan?

hoe was de curry?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:02

phormicola schreef:
M'n man heeft de kamut gebruikt als ontbijtgraan (met melk en honing) en kon niet meer stoppen. De helft van het pak is nu dus weg :') Ik heb 1 hapje geproeft en het was erg lekker! Er zitten veel vezels en proteinen in, lijkt mij een prima product :j

Het is ee oergraan, net als spelt, alleen dan nog ouder en totaal niet gekruist. Spelt wordt tegenwoordig namelijk veel gekruist met het huidige graan, waardoor het altijd maar de vraag is of je wel echt een oergraan aan het eten bent.

Ik had idd al wat wantrouwen, claimen hoe gezond een product is, nu spelt zo populair aan het worden is.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 17:11

Toad schreef:
hoe was de curry?

Erg lekker, maar ik heb het net wat anders gedaan. Er was namelijk currysaus in de aanbieding (dus geen currypasta), ook van Pataks, en die heb ik meegenomen. Aangezien uiteindelijk het vochtig genoeg was van de groente (chinese kool, paksoi, kastanjechampignons en rode paprika), heb ik er geen tomaten en room meer in gedaan. Ik had er pinda's, cashewnoten en naanbrood bij. Was erg lekker!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:32

Leuk dat ie lekker was Century :)
Jouw versie klinkt ook erg goed!

Zo, ik heb net even een boodschappenlijstje gemaakt. In het weekmenu staat onder andere:
salade met avocado en vis
groene curry met kokos en japanse wokgroente
pasta met spinazie en champignons
broccolisoep

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:35

Oe, je hebt een lekker weekprogramma Toad!

Ik eet zometeen de andere helft van mijn zelfgemaakte cottage pie. Gister smaakte die al verrukkelijk, hopelijk vandaag nog steeds. :) Als toetje heb ik dan ook weer de andere helft van me nectarine-frambozencobbler.

Morgen ga ik voor een aubergine lasagne-achtig iets met parmezaanse kaas. (Zo'n klassieker uit Italië) en eigenlijk wil ik donderdag een vislasagne maken. En anders verschuif ik die naar vrijdag maar ik zal en moet deze week weer een stukje vis eten. :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 18:10

Mm cottage pie, ik kende het niet dus heb het even opgezocht. Ziet er lekker uit hoor! En niet moeilijk
Welk recept heb jij gebruikt Mara?

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 18:18

Uit echt een heel handig kookboek: Wat te koken en hoe 't te koken van Jane Hornby. Wil het recept wel naar je sturen of hier in het topic posten?