Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:46

Die courgettepannekoekjes staan nog niet in het receptentopic geloof ik?
Zo nee, heb je het recept mrijn?

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:50

MaartPaard schreef:
Hoe smaakt zo'n boerenkool smoothie trouwens colway? Ik ben nog een beetje huiverig hha

Eigenlijk net zo als een spinazie smoothie :D Met andere woorden, je proeft iets groenigs, maar de smaak van fruit (en een beetje honing) overgeerst. Ik vind het heerlijk! Wat ik ook echt een aantrader vind, is de groenten bevroren toe te voegen zodat je echt een milkskake idee hebt. Doort de avocado en de chiazaden wordt het echt een dikke mac donalds shake, maar dan wel van echte producten gemaakt ;)

Toess

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:52

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:59

Ik geef niet veel om alcohol. Ik ben wel erg gek op witte wijn en champagne, maar ben dan weer zo'n snob dat ik alleen maar van écht lekker spul houd. Aangezien ik de enige ben hier in huis die dat drinkt en ik het zonde vind de rest van een dure fles weg te gooien, drink ik alleen wijn of champagne als we uit eten gaan.

Het recept van die pannenkoekjes:

250 gram courgette
80 ml amandelmelk (heel makkelijk zelf te maken door 100 gr amandelen te blenderen met 250 ml water. Dan nog eens 250 ml water erbij en door een fijne zeef schenken) Ik heb de melk die ik over had, ingevroren in een ijsblokjeszak.
3 scharrel eieren
3 el ahornsiroop
1 grote theelepel kaneel
180 gram meel (boekweit of spelt)
3 thl bakpoeder

Dit bij elkaar blenderen tot een dik beslag. Ik heb er nog wat gewelde rozijnen door gedaan. In een grote koekenpan kokosvet heet laten worden en kleine pannenkoekjes bakken. Ik gebruik een sauslepel per pannenkoekje en kan met een beetje passen en meten 7 pannenkoekjes in mijn grootste koekenpan kwijt. Ze worden heel dik en knapperig aan de buitenkant.
Ik haal uit dit recept zo'n 24 pannenkoekjes die ik per 4 invries en een prima portie vormen voor het ontbijt. Ze zijn ook heel handig mee te nemen als je er 2 op elkar plakt met wat jam of appelstroop (uiteraard bio zonder suiker). Dan heb ik aan 2 pannenkoekjes een lekker tussendoortje.

Ik zal dit ook plaatsen in het receptentopic.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:00

Toess schreef:
Rebecca, misschien kan je iets op http://www.foodwatch.nl vinden.

Idd foodwatch en wat ook heel erg de moeite waard is, is de serie 10 x beter die terug te zien is op uitzendinggemist.nl.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:02

@ mrijn, doe jij het in een blender of gebruik je een staafmixer?

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:03

Bedankt! Ahornsiroop heb ik niet, waar zou ik dat door kunnen vervangen, een beetje honing? En eventueel zal gewone melk ook wel kunnen denk ik?
En ik ga het eens proberen met een staafmixer, want een blender heb ik niet

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:05

Rebeccaa schreef:
Hi! Ik heb een vraagje. Na inspiratie gekregen te hebben door dit topic, heb ik besloten mijn Nederlandse toets morgen (3 uur, oh mijn god :')) te schrijven over voeding.. dus bijv. over brood en over liga's, hoe gezond iedereen denkt dat ze zijn maar dat dat vies tegenvalt.. Het mag dus over alles gaan waarvan mensen denken/verwachten dat het gezond is. Hebben jullie misschien links/site's/.. waar ik informatie van af kan halen? :)

Als je even in het andere topic kijkt 'Gezonder eten recepten topic', staat een hele intro met interessante informatie!

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:06

Silence schreef:
Over de kwaliteit van de C1000 gesproken... Ik vroeg laatst om zuurdesembrood...nou ze keken me aan alsof ik ze ter plekke vroeg om zichzelf op te hangen.

Hahahaha! Ik heb inderdaad hetzelfde meegemaakt bij de c1000. Niemand wist uberhaupt wat het was! Hetzelfde met speltbrood..
Vreemd dat bij andere c1000 het wel verkocht wordt.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:07

Colway schreef:
@ mrijn, doe jij het in een blender of gebruik je een staafmixer?

Ik heb bij de blokker voor een paar tientjes een smoothiemaker gekocht. Werkt heel prima hoewel hij af en toe wat begint te ruiken. Ik zet hem dan ook wel heel hard aan het werk hoor. Als deze stuk gaat, koop ik een echt goeie!

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:08

Phylos schreef:
Bedankt! Ahornsiroop heb ik niet, waar zou ik dat door kunnen vervangen, een beetje honing? En eventueel zal gewone melk ook wel kunnen denk ik?
En ik ga het eens proberen met een staafmixer, want een blender heb ik niet

Tuurlijk, je kunt alles vervangen en er je eigen draai aan geven. Dat doe ik ook meestal.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:16

Super, dan ga ik ze volgende week een keer maken. Heb nu geen courgette in huis, maar dan zorg ik dat ik volgende week de andere helft van de courgette voor een ander gerecht kan gebruiken

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:34

Goedemorgen allemaal!

Ik heb vanochtend even heerlijk uitgeslapen, daar was ik zo hard aan toe. En die dokter bij ons had weer eens geen tijd. Snap het echt niet. Zitten stampvol maar lopen vanaf de eerste patiënt altijd standaard al 20 minuten uit. Dus kan dinsdag pas terecht. Heel vervelend maarja het is niet anders.

Wat een informatie over spelt en HO-havermout. Echt heel interessant.
Ik ga toch maar gauw kijken waar ik spelt meel kan krijgen.

Ik ben zelf ook helemaal niet zo'n fan meer van alcohol de laatste tijd. Een zoet wit wijntje gaat er wel in maar dan 1 of 2 en dan ben ik er ook wel weer op uitgekeken. Ga ook eigenlijk bijna nooit meer uit. En bier vind ik echt het smerigste wat er bestaat haha. Dus dat scheelt alweer.

Die speltpannenkoekjes lijken me ook heel lekker. Die ga ik ook maar gauw een keertje proberen.

Mijn lijstje voor vandaag:
O: magere bio yoghurt met 3 schepjes muesli en een glas koud water.
L: 2 meergranen boterhammen, 1 met ei en 1 met kaas en komkommer.
T: Smoothie, weet nog niet wat ik er door gooi
T: Volkoren ckracker met zuivelspread bieslook light
D: Wat mijn papa gaat koken

Vanavond ga ik spinnen met een collega van mij, voor de eerste keer dus ben heel benieuwd.

(en ik hoop dat mijn lijstje nu wel wat gezonder is!)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:40

Nien1984 schreef:
Dus dan kook je eerst water en doe je de havermoutvlokken erdoor en dan wordt het na een tijdje koken pap...? Sorry, voel me echt een dom blondje ;)

Ja, bij mij staat gewoon op de verpakking hoe je het moet koken. En als je het kookt, wordt het zacht! Ik maak trouwens ook gezonde koekjes van havermout :) als tussendoortje!

Ik vind alcohol ook heel vies gelukkig :') al één slechte gewoonte minder :D

Daarnet best ongezond gegeten bij intratuin. Bestelde een meergranenbroodje met gehakt, spek en rauwkost, maar ik kreeg m overgoten met één of andere saus :') en heb nog een koffiespecial op en versgeperst sinaasappelsap

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:46

Heb net een kwarktaartje gehad, grrr wordt gek van die jarige hier, dat kan ik echt niet weerstaan haha ;-)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:49

Karin: jouw lijstje ziet er supergoed uit, en wat een verbetering tov gisteren! :)

Ik zat nog te denken aan wat je zei over je pa, die het goedkoopste wil kopen. Maar ik weet eigenlijk zeker dat en bakje kwark of magere yoghurt goedkoper is dan vanillevla ofzo. Hier scheelt dat minimaal de helft :) en fruit etc is ook niet per se duurder dan liga ofzo. Ook zou je misschien zelf gezonde koekjes kunnen bakken van havermout? Een pak havermout is niet zo duur en daar doe je heel lang mee. Ik zou dan wel een recept zonder suiker of boter pakken. Bruin brood is verder niet echt duurder dan wit brood.. Hier totaal niet althans :) het zal voor je pa ook grotendeels het veranderen van gewoonten zijn waarschijnlijk.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:04

Karin_Mylo schreef:
O: magere bio yoghurt met 3 schepjes muesli en een glas koud water.
L: 2 meergranen boterhammen, 1 met ei en 1 met kaas en komkommer.
T: Smoothie, weet nog niet wat ik er door gooi
T: Volkoren ckracker met zuivelspread bieslook light
D: Wat mijn papa gaat koken

(en ik hoop dat mijn lijstje nu wel wat gezonder is!)

WouW!!! +:)+

Als je nou na de lunch snel honger hebt kun je de volgende keer de meergranen vervangen door volkoren (of dus spelt, zuurdesem enz).
Knap hoor zo'n verandering!

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:22

Jeej !!
Het is me gelukt, haha.

Nou ik wou in eerste instantie dus Volkoren brood kopen of spelt. Maar ik was aan het eind van de middag,dus tegen de avond en er lag alleen nog maar witbrood of deze meergranen. Dusja dan maar meergranen. Ik dacht dat is vast ook wel een stuk gezonder dan wit.

Heb verder nog wat rond gekeken in de winkel en deze biologische yoghurt was iets van 5 cent duurder dan de vanille yoghurt of de gewone volle yoghurt. Heb voor 5 euro een best aantal boodschappen kunnen doen.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:28

Karin_Mylo schreef:
Jeej !!
Het is me gelukt, haha.

Nou ik wou in eerste instantie dus Volkoren brood kopen of spelt. Maar ik was aan het eind van de middag,dus tegen de avond en er lag alleen nog maar witbrood of deze meergranen. Dusja dan maar meergranen. Ik dacht dat is vast ook wel een stuk gezonder dan wit.

Heb verder nog wat rond gekeken in de winkel en deze biologische yoghurt was iets van 5 cent duurder dan de vanille yoghurt of de gewone volle yoghurt. Heb voor 5 euro een best aantal boodschappen kunnen doen.

+:)+ mijn complimenten! Ik heb van huis uit veel tips en vaak gezond eten meegekregen dus vind het heel knap dat je het op eigen houtje zo doet!

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:33

O: magere kwark met mango, kiwi en chiazaadjes
T: 2 roggebroodjes met eigengemaakte honing
L: salade met van alles óf als ik straks speltbrood op de kop kan tikken dan neem ik dat!
T: handje ongebrande nootjes met gedroogde pruimen
D: Nog geen idee, veel groenten iig.

Colway schreef:
Heb net een kwarktaartje gehad, grrr wordt gek van die jarige hier, dat kan ik echt niet weerstaan haha ;-)

Snap ik! Maar af en toe is heus niet erg en je compenseerd het vast weer ergens.

Dank VogeltjeM voor je havermout adviezen. Ik ga het straks halen met de rest van de boodschappen. Je lunch klinkt lekker! Als je maar genoten hebt!

Volgens mij zit die swiss noir die iemand hier at vol suikers, maar ik kan me vergissen.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:33

Dankjewel.

Ik heb het eigenlijk nooit echt meegekregen. Ons gezin is niet helemaal zoals het hoort te zijn zeg maar.
Mijn ouders zijn gescheiden. En het was altijd van als het maar snel en makkelijk is. Altijd de kasten vol met chips en koek en snoep. Vaak als het snel moest maar naar de snackbar of uit de frituurpan. En ik zit zelf wel met mijn overgewicht. Ik ben niet dik hoor, maar ik heb wel een buikje en dikke bovenbenen en daar voel ik mezelf niet prettig door. Heb al heel veel geprobeerd. Ook een tijdje dokter frank gedaan, 4 kg afgevallen in 2 week en bleef ook wel en tijd afvallen maar dan kom je toch weer aan. En op deze manier is het wel goed te doen. Maarja dan moet je je wel inlezen enzo en ik vind het allemaal heel interessant.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:36

Nien1984 schreef:

O: magere kwark met mango, kiwi en chiazaadjes
T: 2 roggebroodjes met eigengemaakte honing
L: salade met van alles óf als ik straks speltbrood op de kop kan tikken dan neem ik dat!
T: handje ongebrande nootjes met gedroogde pruimen
D: Nog geen idee, veel groenten iig.

Colway schreef:

Snap ik! Maar af en toe is heus niet erg en je compenseerd het vast weer ergens.

Dank VogeltjeM voor je havermout adviezen. Ik ga het straks halen met de rest van de boodschappen. Je lunch klinkt lekker! Als je maar genoten hebt!

Volgens mij zit die swiss noir die iemand hier at vol suikers, maar ik kan me vergissen.

Ik ben degene met Swiss Noir repen, heb net op de achterkant gekeken en er staat inderdaad suiker op de ingrediëntenlijst maar niet hoeveel. Tja, ik was al blij met de 72% cacao en met die ecologische footprint dat vast ook ergens goed voor is. :P

Ik ga maar een bord pasta dat ik overhad van gister eens opwarmen. :)

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:48

ik heb helaas een slagroom/rijstetaartje op 3/4. een vriendin was jarig en deze kon ik niet weigeren. ze had speciaal voor haar 6 beste vriendinnetjes op school een taartje meegenomen.

vanavond dus naar die salsa en als dat niet doorgaat maar een keer extra hardlopen :) hij was in iedergeval erg lekker!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:03

Goedemorgen!

Kon aardig wat pagina's bijlezen.
Het ging over alcohol, kan daar goed over mee praten. Zit sinds donderdag eigenlijk al aan de alcohol. En niet een glaasje, heb afgelopen week veel borrels en feestjes gehad. Voel mij nu dus behoorlijk beroerd. Gister weliswaar veel Spa blauw langs de wijn gedronken, maar toch.
Voorlopig weer echt even afkicken en gezond eten. Door een kater heb ik veel behoefte aan cola en vet eten.

Je komt niet direct van alcohol aan, uiteraard zit er veel kcal en suiker in, maar je lichaam vind alcohol afbreken belangrijker dan voedsel. Dus het eten wat je eet tijdens de alcohol wordt eigenlijk direct aan je lichaam geplakt. Daarnaast stimuleerd alcohol vet eten... Niet echt gezond dus om na een avondje stappen een pizza naar binnen te schuiven.
Buikvet is ook nog een het gevaarlijkste vet omdat het rondom te organen zit.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 13:15

Deau schreef:
Buikvet is ook nog een het gevaarlijkste vet omdat het rondom te organen zit.

En ik vind het ook het meest irritante vet. Je wordt er altijd zo mee geconfronteerd en het zit zo in de weg. :+

Net geluncht:
1 speltboterham met 30+ kaas en tomaat, 1 speltboterham met hüttenkäse, paprika, slablaadjes en pijnboompitjes. 1 glas verse jus.

Én een plak appel/kaneelbrood afgeslagen (zag eruit als vette cake). :+