Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Phylos

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:04

ah oke..en zijn dat dan speciale noten? Ik had nu bijvoorbeeld walnoten, amandelen, hazelnoten en nog iets (leek op pinda maar dan langer) Of kunnen ze alle noten bakken?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:06

volgensmij worden bijna allenoten gebakken. Al twijfel ik over walnoten en hazelnoten.... die zijn meestal rauw dacht ik (of iig, ze zijn ook gemakkelijk rauw te verkrijgen)

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:13

in supermarkten hebben ze meestal alleen ongebrande walnoten en ongebrande amandelen. In de biowinkel heb je meerdere ongebrande noten, maar ook wel gebrande noten. Het staat meestal op de verpakking aangegeven en anders bij ingrediënten kijken. Als daar zonnebloemolie etc opstaat dan zijn ze gebrand, als er bijv. alleen walnoten opstaat dan zijn ze waarschijnlijk ongebrand.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:28

Wat leuk dat er mensen zijn die het brood gaan proberen!
Geen idee of het ook met ander meel kan?!

Ben benieuwd wat jullie er van vinden!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:22

Bij de lidl heb je een notenmix van walnoten, hazelnoten, cashews en amandelen. Rauw en alleen de amandelen zijn geblancheerd staat op de verpakking. Ik vind ze wel lekker, kosten 2.49 per zakje.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:31

Ik geloof dat mijn moeder zei dat ze sinds kort ook ongebrande notenmix hebben bij de Aldi.

Het punt van gebrand / ongebrand is dat gebrande noten weliswaar een lekkerder / meer smaak hebben, maar dat door het branden de (gezonde) olie in de noten wordt omgezet in ongezonde olie; dit omdat die olie niet geschikt is om (tot dat punt) te verhitten. By the way is het volgens mij dus ook niet gezond om in olijfolie te bakken omdat dan hetzelfde gebeurt.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:04

Zo leer ik ook weer wat bij, wel jammer als ik ergens gek op ben zijn het gebrande en gezouten nootjes...

Vooral die van zaterdag van de markt (pistache) maar ja, af en toe zondigen mag best wel toch :+

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:07

Vind ik ook hoor :P

Mijn dagschema:
Ontbijt: magere yoghurt met vezels, zemelen, lijnzaad en honing
T: meergraneneierkoek
Lunch: 3 speltboterhammen (kaas, biologische pindakaas en boerenmetworst) en een klein beetje salade van ui en tomaat met bieslook
T: handje druiven met handje ongebrande notenmix
Avondeten: zalm uit de oven, gebakken aardappelpartjes en snijbonen met eenzelfgemaakt sausje van magere yoghurt

Ik heb alleen twijfels over de aardappelpartjes. Eten jullie dit nog wel eens? Er zitten verder geen
E-nummers in, maar bak ze wel in olijfolie en ik geloof dat sommigen van jullie helemaal geen aardappel meer eten? Waarom eigenlijk niet?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:18

Ik eet wel aardappelen hoor, niets mis mee. Ik bak ze alleen niet, met het oog op m'n speciale voedingsschema.
Als je toch wil bakken zou ik het in kokosvet of roomboter doen. Olijfolie verhitten is niet bepaald gezond te noemen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:19

phormicola schreef:
Ik eet wel aardappelen hoor, niets mis mee. Ik bak ze alleen niet, met het oog op m'n speciale voedingsschema.
Als je toch wil bakken zou ik het in kokosvet of roomboter doen. Olijfolie verhitten is niet bepaald gezond te noemen.

Oei, ik bak alles in olijfolie. Kun je dat kort uitleggen of een link geven waarom kokosvet beter zou zijn?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:24

Omdat olijfolie bij verhitting niet stabiel blijft, heeft met de moleculen structuur te maken. Kort gezegd komen er bij verhitting slechte stoffen vrij (carcinogenen).
Alle verzadigde vetten zijn goed te verhitten, onverzadigden niet.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:26

Citaat:
Als onverzadigde vetzuren echter langdurig hoog verhit worden, ontleden ze en vormen ze zelf radicalen. Die radicalen reageren direct tot onvolledige verbrandingsproducten zoals polycyclische aromatische koolwaterstoffen, waarvan sommige kankerverwekkend zijn.

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:33

dat van die olijfolie geldt toch niet voor alle soorten? ik weet wel dat je met extra vergine niet mag bakken maar met gewone toch wel?

zelf bak ik in vloeibare boter, dit is misschien niet het gezondst maar ik gebruik eigenlijk bijna geen boter aangezien in veel vlees al genoeg eigen vet zit.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:40

Ohhh dat wist ik allemaal niet? waar bakken jullie dan in? ik gebruik wel vaak extra vierge :+Wat moet ik dan nemen om in te bakken?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:44

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:46

ik gebruik bijna altijd kokosolie, zeker als ik iets lang wil verhitten. Soms gebruik ik nog wel olijfolie.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:48

Ik ben stout en gebruik ook vaak olijfolie :') Maar meer omdat ik zag dat er schimmel op m'n kokosvet zat en ik te lui ben om een nieuwe te kopen :+

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:55

Ik probeer al vaker minimaal 2 stukken fruit per dag te eten (meestal kiwi en banaan of appel) maar ik lust echt geen volkoren/Tofu etc. Grof brood hoef je ook niet mee aan te komen...

Hou me ook aan maar 1x per week vlees, en dan liefst onbewerkt zoals kipfilet of vis, geen hamburgers gehakt of curryworst. Gevolg is dat m'n maag die rommel nu nog minder verdraagt en ik heel snel opnieuw honger heb of echt suiker wil.
Op het werk drink ik alleen maar water, thuis maximaal 1 groot glas cola per dag, vind het ook niet meer lekker als je weet hoeveel suiker en rommel er nog bij inzit.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:07

Interessant zeg. Ik bak ook in extra vierge olijfolie.. ook maar eens kijken naar kokosolie. Kokosolie of vet of maakt dat niet uit?

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:13

oooh oakland wat heb ik nu opeens zin in een curryworst door jou! :~

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:21

Volgens mij is kokosvet en kokosolie hetzelfde Roelke. :) Ik ga het ook proberen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:31

blazelover schreef:
oooh oakland wat heb ik nu opeens zin in een curryworst door jou! :~

Denk dan maar een keer aan wat er allemaal inzit :D En hoe vettig ze moeten zijn om lekker te zijn!

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:56

Ik ga vandaag de braadzak uitproberen (mede omdat ik een nieuwe oven heb).

Hierin ga ik doen:

Kip
Paprika
Champignons
Zwarte pepertjes (bolletjes)
Knoflook

Verder wil ik dat dan eten met salade en een klein beetje aardappelen.

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:01

Kokosolie en kokosvet is inderdaad hetzelfde. Hier wordt het vaker kokosvet genoemd omdat het pas vloeibaar wordt bij 25 graden.

Ik ga vanavond bij de La place eten....ga daarna met vriendlief shoppen voor sportkleding voor hem. Hoop dat ik daar iets gezonds kan eten. Maar het zal ongetwijfeld beter zijn dan de McDonalds :=

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 18:09

Ik wacht ook op mijn eten bij la place nu, ben aan t werk.. had al in geen tijden pizza gegeten dus die maar besteld..