Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:52

ik wacht en wacht op mijn aardbeien ze groeien maar worden niet rood :( de paprika vondt de wind niet zo leuk :P en een zonnebloem begint te komen. zover mijn ouderlijke tuin :P

wil nog meer maar weet het even niet.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 23:01

Hetis ook nog erg vroeg voor aardbeien hoor!!! heb geduld!!!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 23:03

Wij hebben de eerste aardbei uit eigen tuin al geproefd, allebei één hapje. :') Smaakte naar meer, maar helaas was er niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 23:04

of ik eet ze groen op :P ja ik weet het weer is ook veel te mooi. zal morgen de spin uit de aardbeien jagen en dan de onkruidjes eruit.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 23:06

Durf het bijna niet te zeggen maar had er gister vier!! Moest alleen snel mijn handen vrij maken dus hebben de konijnen ze opgesnoept :+ :P

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 23:08

Ik ben helemaal mn grote trots vergeten! Mn appelboom. Foto net even snel gemaakt, appelboom int midden kruiden en aardbeien op de voorgrond, links zie je het rek waar ik mn gele framboos tegen aan heb geplant. En dan te bedenken dat het hier in augustus nog een kale vlakte was. Zag er helemaal niks in. Inmiddels helemaal blij met mn stekkie!
Afbeelding

Hier op de voorgrond mijn gele framboos die heerlijke vruchten geeft. Helaas wel wat vorstschade maar dat mag de pret niet drukken.

Afbeelding

En als laatste van de andere kant gezien de rode bes en rechts nog een stukje van mn witte bes.

Afbeelding

En als het licht is ist nóg mooier ;) :o

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 23:09

Ik meld me ook :D
Vandaag 3 cherrytomaat planten gekocht voor op het balkon,
Toen ik thuis kwam wilde ik eigenlijk meteen terug om ook andere plantjes te halen... Morgen dus maar doen :):)

Wel super dat bijna iedereen het hier vanuit een klein zaadje doet, dan zie je ze vanaf mini opgroeien :wow:

Edit; Zie net de foto, wat gaaf!!! Zoveel eetbare planten, wel een hoop werk lijkt me? Maar zo te zien doet alles het prima!
Die krijgen allemaal vast een hoop liefde :j :P

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:58

Leuk die foto's! Zal vanmiddag ook even wat foto's maken van onze tuin!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:09

Puss lief tuintje hoor. :j Aardbeien al rood hier en daar al. Toch sneller zijn dan de konijnen, zonde van de aardbeien. Hier zijn ze nog wit. En we moeten dagelijks de strijd aangaan met een paar hardnekkige kipjes. Ze eten dan wel niet de aardbeien maar wel het blad. Gister hebben ze ook een aardappel en een deel van de rababer gegeten, niet slim omdat het niet goed voor ze is. De jonge dames en een van de oudjes blijven over het hekje heenhippen. _-:(

Gister wel de eerste snackkomkomer geplukt. Ik durfde hem niet meer te laten hangen omdat hij op de grond hing en een plekje begon te krijgen. Er zitten nu alweer 5 minikommertjes aan. De rest groeit goed. De paksoi lijkt al bijna oogstbaar zelfs die groeit echt heel erg snel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:33

Iemand nog behoefte aan een jonge pruimenboom?
Ik heb hier veel jonge aanplant staan (vorige bewoners hebben jarenlang niet gesnoeid) en het moet eigenlijk weg, ik kan wel wat naar familie doen maar denk dat ik dan nog genoeg over heb.
Het zijn boompjes varierend in hoogte 2-2,5 meter en de meeste hebben nu al aardig pruimen, ze zijn dus niet van vorig jaar maar al ouder.

Ik moet nog uitzoeken hoeveel het er zijn en wat er bruikbaar is maar als ik aan het knippen en trekken ga haal ik ze er ook direkt uit dus dan moet er ook een plekje voor zijn.
Wie wil? Ruilen tegen ander kleinfruit :)

@ karuna, waarom is het niet goed voor kippen? Is toch gewoon groente? Heb jij ze trouwens loslopen in je tuin?
Ik zou dat ook willen doen maar vraag me af waar ik de eieren dan vandaan moet rapen, leggen ze die dan niet overal en nergens neer?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:04

Rabarber en de nachtschadefamilie zijn niet zo gezond voor kipjes. Net als buxus gouden regen ed. Normaal blijven ze er wel af maar kennelijk waren ze het niet eens zaterdag met de kleinere ruimte (nog steeds 50 m2 met zijn 7en hoor) die ze hadden en hebben ze zich ervan tegoed gedaan door het gaas heen. Maar gelukkig geen diarree alleen nu duidelijk minder eitjes de mutsen. De dames lopen hier wel los overdag. Een aantal stukjes zijn verboden terrein, rond de vijver waar kruiden en aardbeien staan en de moestuin. Slakken, onkruid, bladluizen, mieren alles schuift erin, scheelt een hoop onkruid trekken.

Alleen als we lang weg zijn of laat thuis s avonds worden ze verbannen naar het stuk naast het huis bij hun slaapplek in de garage. Dat is ongeveer 50 m2 met buiten nog een extra nachthok/ren/legplek. De dames hebben op een aantal plaatsen legnesten waar ze eigenlijk wel hun eitjes leggen. Heel af en toe heb ik van die slordige legsters die hun ei zo maar verliezen en bij de eerste paar eitjes willen ze nog wel eens slordig leggen. Maar zelfs de eerste lichting had eigenlijk wel door waar wij de eitjes wilden hebben. Stro en hooi neergelegd en een paar nepeitjes was genoeg. Hun eerste legnest was een officiele bak. Nu hebben ze keus uit 2 aangebouwde legnesten achter, 1 kattentransportkooi, 1 kleine hondenmand, 2 afwasteiltjes, een aardappelbak, een BBQgrillpan :+ en 2 binnenkonijnenkooien op 4 verschillende plekken .Keus genoeg maar vaak is het filezeuren bij 1 legnest. :')

Pruim hebben we zelf ook over aan boompjes, dus niet nodig.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:08

het is nu toch vollop tijd voor aarbijen? Ik heb er hier al heel veel gegeten!!! Dit van stekjes van vorig jaar van mijn eigen planten!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:12

Zou graag een pruim neerzetten maar weet niet waar :+ Midden op mij grasveldje maait ook weer zo lastig! En mijn buren gaan uitbouwen dus durf niets aan 'hun' kant van onze tuin te zetten..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:16

Bij aardbeien ligt het er ook aan wat voor een soort je hebt. Vroege aardbeien zullen misschien nu al wel rood zijn maar ik heb Ostara en dat zijn doorbloeiers, al wel heel veel groene aardbeien maar rood worden ze nog niet.
Wil volgend jaar ook wel een vroeg aardbeien ras :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:51

annepanne schreef:
Zou graag een pruim neerzetten maar weet niet waar :+ Midden op mij grasveldje maait ook weer zo lastig! En mijn buren gaan uitbouwen dus durf niets aan 'hun' kant van onze tuin te zetten..

Dat staat juist mooi, steek je een mooi rond gat uit en normaal gesproken heb je toch onderaan een mooie rechte stam dus daar kun je zo omheen met de grasmaaier.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 15:56

Ik heb vroege en late aardbeien. De vroege zijn al lekker rood aan het worden, kan denk vanavond of morgen wel gaan plukken. De late zijn nog mooi groen en klein, die moeten nog groeien :D

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 16:07

karuna schreef:
Rabarber en de nachtschadefamilie zijn niet zo gezond voor kipjes. Net als buxus gouden regen ed. Normaal blijven ze er wel af maar kennelijk waren ze het niet eens zaterdag met de kleinere ruimte (nog steeds 50 m2 met zijn 7en hoor) die ze hadden en hebben ze zich ervan tegoed gedaan door het gaas heen. Maar gelukkig geen diarree alleen nu duidelijk minder eitjes de mutsen. De dames lopen hier wel los overdag. Een aantal stukjes zijn verboden terrein, rond de vijver waar kruiden en aardbeien staan en de moestuin. Slakken, onkruid, bladluizen, mieren alles schuift erin, scheelt een hoop onkruid trekken.

Alleen als we lang weg zijn of laat thuis s avonds worden ze verbannen naar het stuk naast het huis bij hun slaapplek in de garage. Dat is ongeveer 50 m2 met buiten nog een extra nachthok/ren/legplek. De dames hebben op een aantal plaatsen legnesten waar ze eigenlijk wel hun eitjes leggen. Heel af en toe heb ik van die slordige legsters die hun ei zo maar verliezen en bij de eerste paar eitjes willen ze nog wel eens slordig leggen. Maar zelfs de eerste lichting had eigenlijk wel door waar wij de eitjes wilden hebben. Stro en hooi neergelegd en een paar nepeitjes was genoeg. Hun eerste legnest was een officiele bak. Nu hebben ze keus uit 2 aangebouwde legnesten achter, 1 kattentransportkooi, 1 kleine hondenmand, 2 afwasteiltjes, een aardappelbak, een BBQgrillpan :+ en 2 binnenkonijnenkooien op 4 verschillende plekken .Keus genoeg maar vaak is het filezeuren bij 1 legnest. :')

Pruim hebben we zelf ook over aan boompjes, dus niet nodig.

Kippen...praat me er niet van!
Bij ons mogen ze overdag ook los, maar sinds kort pas vanaf een uur of drie 's middags. Ze lopen namelijk steeds verder weg.
De buren hebben net een aangelegde tuin en daar graven ze kuiltjes in, buren niet happy :7
De eieren kon ik nooit vinden, het was bij ons iedere dag pasen en dan nog zonder opbrengst.
Maar nog een 'groot probleem', ze vliegen over het hek de moestuin in _-:( dat vind ik toch wel zonde, want ze vreten de sla en andijvie aan, zo niet op!
Volgende week krijgen ze een nieuw hok met een lange buitenren. Dan heb ik echt geen medelijden meer met ze...een kippenvilla en in de namiddag los naar buiten :) Als ze op ons eigen erf blijven hebben ze 3700m2, maar nog is het ze schijnbaar niet genoeg -:(-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 19:57

heb gewoon aardbeien uit het tuincentrum :P maar ik zag dat ze rood worden :D heb gelijk hun stukje opgeruimd en een paar bij de paprika planten gezet.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 22:45

Vandaag de schoffel weer dooor mn tuintje gehaald. Dat ik daar nog ooit plezier aan zou beleven had ik een paar jaar terug niet kunnen denken!

Aardbeien beginnen hier ook te kleuren, alleen heb ik een kkat (!?) die er aan knabbelt. Maar nu eet die ook meloen en appel...stom beest :')

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 22:51

anneliesdj schreef:
annepanne schreef:

Dat staat juist mooi, steek je een mooi rond gat uit en normaal gesproken heb je toch onderaan een mooie rechte stam dus daar kun je zo omheen met de grasmaaier.

Dat is ook zo maar niet als je je bedenkt dat we in een nieuwbouwwijk zitten met een rechthoekige tuin, beide zijden borders, in het midden een paadje en tussen paadje en border zo'n anderhalve meter gras :+ Dan kan dus niet echt.. En wij hebben de luxe van twee auto's op de oprit. Maar daar dus ook geen plek meer :n

Vind ik wel echt heel jammer!! (Of ik moet alsnog de kerstboom eruit gooien :o die was nog zo mooi dat ik het zielig vond hem weg te gooien :+ en nu doet ie het supergoed :o Wel nog in pot want wij zitten op de klei :+ Iemand een mooie kerstboom?? Haha)

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:05

Oooo een pruimen boompje! Kunnen boompje eigelijk goed in potten? Want dan kan ik ook een boompje plaatsen op het balkon.
Anders worden boompje een volgend jaar project want we moeten nog een border maken in onze voortuin.

Hahah mij pa krijgt een hartaanval hij heeft net vorig jaar de hele zooi bestraat en ik hoor me zelf nog zeggen: nee geen plantje voor mij allen een haagje aan de voorkant.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 23:16

Alles kan in potten als de pot maar groot genoeg is :+
Door snoei kun je ze klein houden dus waarom niet?
Of je haalt een mooi vierkantje tegels uit je voortuin en zet hem daarin :j

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 08:47

Ik zou die kerstboom eruit halen. Die wordt toch veel te groot en een pruimenboompje is mooier!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:26

Zijn jullie goed in levende planten/ bomen weggooien dan :o of ben ik de enige sentimentele trut die dat niet tof vind :+

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:36

Oh nee, als ik een uitgebloeide kamerplant, die wat mij betreft zijn|haar taak volbracht heeft de kliko in gooi, zal mijn manlief hem er vervolgens weer uitvissen. :D
Zo zijn er al diverse hortensia's via de kliko in de tuin beland! (Niet dat ze het daar goed doen, maar ja een plant gooi je niet weg, toch..)