Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 01:35

ik heb al pompoenen en bloemen( vlijtigiesje en afrikaantjes volgens mij) op de venstrbank staan om te ontkiemen. op de eetbare pompoenen na doen ze het goed!!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 01:53

Jaa dacht bij de eerste zonnestraaltjes ook even aan dit topic! Heb mijn kasje al staan met radijsjes, wat peterselie en aardbeienplantjes. Binnenkort mijn tweede kasje vullen! Heb pitten voor een sinaasappelboompje in pot en ook voor een citroen! Mijn tuin is bijna voorjaarsklaar, alleen nog wat mest erop!

Heb wel de druif eruit gesloopt.. Vond ze niet lekker, hoop werk en kon de ruimte goed gebruiken!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 02:14

Zidore; in principe kun je alle groenten in je siertuin kweken, wat je erin zet ligt aan hoeveel ruimte je hebt en in hoeverre je het aanzicht van de tuin wilt behouden.
Vooral kleinfruit is heel goed te combineren in een siertuin en het staat vaak best leuk.

Waar je je zaden koopt maakt volgens mij weinig uit, bij bv welkoop of intratuin heb je heel veel keus, vooral tussen de verschillende soorten zit nogal wat verschil. (zo kan de ene boon het slecht doen en tegenvallen qua smaak en de ander doet het juist goed en is heerlijk)

Als je plantjes koopt van bv aardbeien, tomaat, paprika enz. is het wel beter om iets selectiever te zijn.
Bij intratuin en welkoop krijg je wel goed materiaal maar vorig jaar had ik ook een paar aardbeien van de aldi en die vielen erg tegen, kwamen nauwelijks vruchten aan en waren ook niet lekker.
Aan de andere kant heeft mijn zusje wel altijd goede ervaringen gehad met de tomatenplanten van de aldi, 't is dus een beetje uitproberen maar als je zeker wilt zijn van goed materiaal kun je het beste naar bv intratuin gaan, daar geven ze ook garantie.

Voor kleinfruit of fruitbomen bij bv aldi geld weer het verhaal over de soort; als je een bepaalde soort zoekt maakt het weinig uit of je ze bij de aldi of intratuin koopt, bij de laatste heb je alleen wel weer het voordeel dat je verschillende grootte's kunt krijgen.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 02:26

Wij hebben nu eindelijk een banenboom die vruchten geeft, en ik moet zeggen, het is veeeel lekker dan die je in de winkel koopt :j (haha raar is dat :) )

En we hebben een kokosnoten boom, maar dat duurt nog wel 20 jaar voordat die kleine kokosnootjes erin heb hangen.

In NL deed ik het ook altijd, aardbeitjes, en wat klein grut.
Hier wordt ALLES opgegeten door de lizards en leguanen... :(

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 03:38

Tja Hackie, jij woont op Bonaire! Hier gaan de bananen het nooit doen hoor! Een mangoboom is daar ook fantastisch, moet je ook wel wat jaren voor sparen maar dan geeft hij wel 3x per jaar vruchten.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 03:49

Volgens mij hadden wij een mangoboom idd, maar die is overleden... := :P

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 08:07

ik meld me ook. helaas heb ik momenteel enkel vensterbanken... heb wel al een assortiment kruiden gezaaid, bakjes tuinkers en wat bloemen. maar ik denk ook een tomatenplant binnen te zetten en misschien zelfs wat sla in een bak :+

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 08:28

Mag ik me ook melden! :D
Wij zijn beginnende moestuiners.

We hadden een bananenboom, maar volgensmij heeft die de winter niet overleefd, dat is een zielig klein bruin hoopje in de tuin geworden (maar 't schijnt dat hij weer terug komt).
Nu hebben we al wat bloemetjes in de vensterbank aan het ontkiemen en binnekort gaan we ook even de broccoli,boontjes,asperges enzo (we hebben nog meer :') ) in een bakje doen :D

Quasandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 08:40

Brittol schreef:
Mag ik me ook melden! :D
Wij zijn beginnende moestuiners.

We hadden een bananenboom, maar volgensmij heeft die de winter niet overleefd, dat is een zielig klein bruin hoopje in de tuin geworden (maar 't schijnt dat hij weer terug komt).
Nu hebben we al wat bloemetjes in de vensterbank aan het ontkiemen en binnekort gaan we ook even de broccoli,boontjes,asperges enzo (we hebben nog meer :') ) in een bakje doen :D

héhé deze had je beter wat afgedekt voor de vorst en vries kou.

Quasandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 08:50

ik bied me ook aan op dit topic lijkt me leuk.

Vant jaar ben ik gestart om mijn eigen plantjes te kweken.
aangezien ik de dochter ben van zelfstandig bloemenwinkel geweest heb ik de paplepel in de mond gekregen.
WEet niet hoe ik het anders moet zeggen.
Sins kort maand nalf is mijn opa overleden. Waar ik nog altijd veel pijn in heb. Aangezien mijn ouders zelfstandig waren,
zijn wij grootgebracht door onze grootouders. Mijn ouder hadden een grote bloemenwinkel wat van men opa en oma kwam.
We kweekte er zelfs onze perkplanten. als ik ooit weet hoe ik hier fotos kan op zetten zal ik deze ook ooit eens plaatsen op dit topic.
Dus om terug effe op stand te komen.
Ben ik dus drie weken terug een paar pakjes zaad gaan kopen.
men ouders hadden nog wat kweekbakjes staan dus die maar gaan halen.
Ik heb dus staan een vijf potjes al met courgette plantjes (moeten nog uitkomen)
een hele kweekbak met stinkertjes wat al uitkomt. deze kan ik binnenkort uitplanten in potjes.
dan een hele bak met radijsjes wat niet zo moeilijk is om te kweken hihi
dan een kweekbak met capucine
dan middagbloem dat ook al aardig uitkomt
en natuurlijk de petunias komen nog niet uit maar hoop dat deze wel vlug gaan uitkomen.

in al deze vin ik een beetje men opa terug en kom ik tot rust. men opa heeft ook niets anders gedaan dan thuis nog zelf dingen te kweken.
Het is mss niet te begrijpen maar voel me zo terug wat dichter bij mijn opa. Raar maar waar.
Mis hem zo. :-(

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 08:59

Hee leuk, we gaan weer verder.
Ik heb al wat kruigen gezaaid, platte peterselie, bieslook en basilicum, daar komt deze week nog tijm en oregano bij.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:08

Quasandra: fijn dat je daar wat rust in kunt vinden.

Heb vorig jaar mooie snijbonen gekweekt... alleen, ze waren niet te pruimen! Het waren stamsnijbonen Admires. Iemand anders suggesties van lekkere snijbonen die wel heerlijk zijn?

Heb verder Tasty tommies in de kweekbak staan, platte peterselie. Knoflook heb ik oktober vorig jaar al in de grond gestopt dus die kunnen in juli eruit... ben benieuwd!

Heb maar een kleine tuin, dus kan er helaas niet zo veel in kwijt. Wat zijn trouwens lekkere aardbeien (qua ras)? die ik vorig jaar had, waren niet zo geweldig.

Laat nou de zon maar komen!!

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:44

Ja! Ik doe ook weer mee!

Ik heb al slaplantjes, pompoenen en tomaten in kastjes staan om ze te laten ontkiemen! En natuurlijk ook weer de nodige kruiden...Ik durf nog niet zo goed naar mijn tuin buiten te kijken... Dat ziet er zooo zielig uit....

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 10:17

Hee, we gaan weer tuinieren!!! Ik ben er ook weer hoor! Nog niet echt wat aan de tuin gedaan, ik ben ook niet zo fanatiek dat ik al binnen begin met ontkiemen in potten (heb ik ook geen ruimte voor), maar de moestuin komt wel weer vol hoor! In ieder geval bonen, (ik heb altijd stokslabonen), aardbeien (die ik binnenkort eens op zal zoeken onder hun bladerdeken) courgette, sla en....... [nog suggesties hier??]

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 15:23

Kropsla doe ik niet, bij mijn ouders bleef dat altijd staan en als die eetbaar zijn heb je ook maar even de tijd om ze te oogsten voor ze doorschieten.
Ik wil dit jaar graag ijsbergsla proberen, dat vind ik veel lekkerder en is ook langer houdbaar.
Daarnaast spinazie, tomaat, stokslabonen, wortelen, radijs, paprika, misschien peulen en ik wil ook graag weer boerenkool proberen, als ik ze nu wel kan beschermen tegen rupsen.
En dan is er ook nog een hoop kleinfruit natuurlijk, ik heb aardbeien, gele frambozen, japanse wijnbessen en een kers. Ik denk dat ik nog een stekje van de wijbes ga planten, daar maak ik graag nog een plekje voor vrij :9

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 15:27

Quasandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 15:51

anneliesdj schreef:
Kropsla doe ik niet, bij mijn ouders bleef dat altijd staan en als die eetbaar zijn heb je ook maar even de tijd om ze te oogsten voor ze doorschieten.
Ik wil dit jaar graag ijsbergsla proberen, dat vind ik veel lekkerder en is ook langer houdbaar.
Daarnaast spinazie, tomaat, stokslabonen, wortelen, radijs, paprika, misschien peulen en ik wil ook graag weer boerenkool proberen, als ik ze nu wel kan beschermen tegen rupsen.
En dan is er ook nog een hoop kleinfruit natuurlijk, ik heb aardbeien, gele frambozen, japanse wijnbessen en een kers. Ik denk dat ik nog een stekje van de wijbes ga planten, daar maak ik graag nog een plekje voor vrij :9

wat kan helpen tegen rupsen zijn stinkertjes in de moestuin planten
(tagettes)

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:34

anneliesdj schreef:
missnynke schreef:
als je voor de juiste onderstam kiest, m9 kan op 75 cm. Bij m27 heb ik zelf gezien dat iemand die om de 25 cm. plantte.
Pruimenbomen zijn er op pixy of vva, maar die zijn nog erg zeldzaam. Opal is dan een goed, zelfbestuivend ras. Daarvan zou je 1 in je tuintje kwijt kunnen, met als onderbeplanting bijvoorbeeld aardbeien.

Jij hebt blijkbaar verstand van onderstammen :+
Kun je mij ook het verschil tussen M9, M26 en MM109 vertellen?
Als ik namelijk ga zoeken op laagstam appels krijg ik kwekers die de keuze bieden tussen die 3 onderstammen.
En wat is dan zo'n pixy en vva? Kan een pruim niet op M9 geent worden? (ik roep ook maar wat hoor)
Ik heb een site gevonden waar ze laagstam pruimen op een 'St.Julien A' onderstam hebben, is dat ook klein genoeg?
Ik heb ook een laagstam kers staan, moet ik die dan wel snoeien zoals wordt aangegeven voor 'normale' kersenbomen?

m27 kan om de 30 cm. geplant worden, maar is wel zeer zwak, moet aan een paal vaststaan, en de grond eromheen moet onkruidvrij blijven,
M9 is een maatje groter, kan om de 75 cm. geplant worden, moet ook aan een paal vaststaan, en ook hieromheen kun je de grond beter grasvrij houden.
m26 is weer een maatje groter en sterker, deze gebruik ik zelf en deze kunnen om de meter geplant worden.
mm106 is weer sterker, ook tegen ziektes als kanker, en wordt zo'n 5 meter breed.

Alleen appels kunnen op die M- onderstammen geënt worden.
Voor pruimen is st. Ju;iën onderstam een goeie. De bomen worden 4-5 meter breed. Op VVA of pixy blijven ze een stuk kleiner, maar die boompjes zijn nog bijna nergens te koop. Ze zijn ook ziektegevoeliger dan st. Juliën.

Kersen hoef je niet heel erg te snoeien. Liefst vlak na de oogst, en dan de kruisende takken, iets uitdunnen, veel meer zou ik er niet aan doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 01:56

Ik weet dat ik weinig moet snoeien in de kers maar ik heb er nog niets aan gedaan sinds ik hem heb en dat is nu 2 jaar geleden. Op internet lees ik dat je de onderste, wat horizontalere takken weg moet snoeien en 3 hoofdtakken aan moet houden waarboven je topt om dan op die hoofdtakken weer zijtakken te krijgen.
Ik heb dus niet wel die 3 hoofdtakken maar daaronder zitten nog 3/4 slappere, horizontalere takken. Ik heb begrepen dat ik die weg moet snoeien maar ik heb het nog niet gedaan omdat ik niet goed kon vinden wanneer dat nu eigelijk moet, ben er inmiddels achter dat je enkel in de zomer mag snoeien.
Maar moet ik misschien die takken juist niet snoeien omdat het een laagstam is?

En wat bedoel je met 'boom wordt 4-5 meter breed'? Is dat afhankelijk van de onderstam? Die is toch meer verantwoordelijk voor de hoogte van de boom dan voor de breedte?
Als zo'n boom echt 4-5 meter breed wordt is dat te groot voor mijn plekje, hij mag wel hoog worden maar een meter of 3 breed is wel de max.

En als je nu zo'n boompje neemt die je om de 30 cm kunt planten, krijg je dan ook niet heel weinig vruchten? Als ze zo dicht op elkaar komen kan er nooit een mooie kruin gevormd worden lijkt me, dus meer dan 4 appels zal er dan ook niet in zitten?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 09:01

Heeft iemand wel eens rucola gezaaid?

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 09:09

Mag ik mij ook melden? Hier zit een beginnend moestuiner in spe.. :o
Volgende week word onze boomgaard aangeplant en daarna wil ik mijn moestuin beginnen.. Moet eerst wachten eer dat de grond in de tuin opgehoogd word, dan kan ik beginnen..

Heb van de week wel al pompoenen gezaaid in een kasje, nu maar hopen dat ze het ook gaan doen.. :o

Ik ben nog helemaal 'groen' op het gebied van moestuinen etc. en hoop dat ik uit dit topic heel wat tips kan halen!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 09:49

Ik meld me ook even.
Wij willen een boerentuin aanleggen, dus combi van bloemen en eetbaar spul.
Er staan al een appelboom en pruimenboom in, die vorig jaar vol zaten en ik zag een hardnekkige aarbeienplant weer stiekem gaan groeien op een verkeerde plek.
Ik lees dus graag mee met alle tips en hoop eigenlijk ook op een (foto)voorbeeld van een boerentuin. ;)

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 11:31

shan schreef:
Heeft iemand wel eens rucola gezaaid?

Ja! Had het 2 jaar terug staan. Wel in bakken, dat ging prima! Let er alleen wel op dat eenden er ook van houden.... Tenminste, onze bakken zijn uiteindelijk leeggegeten door een eend met 11 jongen.... :+

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 12:06

Ik wil ook graag van alles gaan planten. Maar onze tuin is daar momenteel niet erg geschikt voor. Ik hoop dat ze een beetje snel komen om van dat stuk grond een fatsoenlijke tuin te maken, hahaha. En anders begin ik maar met een paar potten :D

Ik wil ook graag kersen, iemand een goede tip om dat aan te pakken. Momenteel heb ik dus nog geen fatsoenlijke tuin beschikbaar en ik heb geen idee wanneer ze dat in orde komen brengen. Nu las ik ergens dat je een boompje ook in een pot kan zetten, moet je daarvoor nog een speciaal ras hebben ofzo??

Ben echt nog maar net om het hoekje aan het kijken dus heb er echt 0,0% verstand van :D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 12:13

Ik heb vorig jaar ook rucola geplant.. en dat ging erg goed. Groeide snel en als het doorschiet is het wel te bitter... dus steeds kleine porties zaaien.

Mijn moestuin plannen staan op een laag pitje... eerst maar eens gewoon de tuin op orde krijgen.