Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Brittol schreef:Mag ik me ook melden!
Wij zijn beginnende moestuiners.
We hadden een bananenboom, maar volgensmij heeft die de winter niet overleefd, dat is een zielig klein bruin hoopje in de tuin geworden (maar 't schijnt dat hij weer terug komt).
Nu hebben we al wat bloemetjes in de vensterbank aan het ontkiemen en binnekort gaan we ook even de broccoli,boontjes,asperges enzo (we hebben nog meer) in een bakje doen
anneliesdj schreef:Kropsla doe ik niet, bij mijn ouders bleef dat altijd staan en als die eetbaar zijn heb je ook maar even de tijd om ze te oogsten voor ze doorschieten.
Ik wil dit jaar graag ijsbergsla proberen, dat vind ik veel lekkerder en is ook langer houdbaar.
Daarnaast spinazie, tomaat, stokslabonen, wortelen, radijs, paprika, misschien peulen en ik wil ook graag weer boerenkool proberen, als ik ze nu wel kan beschermen tegen rupsen.
En dan is er ook nog een hoop kleinfruit natuurlijk, ik heb aardbeien, gele frambozen, japanse wijnbessen en een kers. Ik denk dat ik nog een stekje van de wijbes ga planten, daar maak ik graag nog een plekje voor vrij
anneliesdj schreef:missnynke schreef:als je voor de juiste onderstam kiest, m9 kan op 75 cm. Bij m27 heb ik zelf gezien dat iemand die om de 25 cm. plantte.
Pruimenbomen zijn er op pixy of vva, maar die zijn nog erg zeldzaam. Opal is dan een goed, zelfbestuivend ras. Daarvan zou je 1 in je tuintje kwijt kunnen, met als onderbeplanting bijvoorbeeld aardbeien.
Jij hebt blijkbaar verstand van onderstammen![]()
Kun je mij ook het verschil tussen M9, M26 en MM109 vertellen?
Als ik namelijk ga zoeken op laagstam appels krijg ik kwekers die de keuze bieden tussen die 3 onderstammen.
En wat is dan zo'n pixy en vva? Kan een pruim niet op M9 geent worden? (ik roep ook maar wat hoor)
Ik heb een site gevonden waar ze laagstam pruimen op een 'St.Julien A' onderstam hebben, is dat ook klein genoeg?
Ik heb ook een laagstam kers staan, moet ik die dan wel snoeien zoals wordt aangegeven voor 'normale' kersenbomen?