Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 08:15

Citaat:
Een omnivoor (Latijn: omnis, "elk, ieder"; vorare, "eten") of alleseter is een dier dat zowel plantaardig als dierlijk voedsel kan eten om te overleven. Een overwegend carnivoor dier dat ten minste 5% plantaardig voedsel eet of een overwegend herbivoor dier dat ten minste 5% dierlijk voedsel eet noemt men omnivoor

Malenka heeft dus gelijk.

Citaat:
Flexitariërs zijn mensen die overwegend vegetarisch eten, maar af en toe ook een stukje vlees lusten. Het gaat niet alleen om flexibele vegetariërs, maar ook om een groeiende groep vleeseters die trek heeft in organische producten en een gezonde voeding met veel groenten

Ik blijf bij kieskeurige flexitarier. Af en toe vlees erbij, maar dan wel eigen vlees. Verder overwegend vegetarisch.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 15:21

_O- _O- Heerlijk dit. Geniet hier zo van, want het is typisch Nederlands (ik heb dat dus ook) de behoefte om alles te ordenen, in hokjes te plaatsen inclusief onszelf. Ik geloof niet dat Fransen dat doen zoals wij dat doen. Dus door deze ordening ben ik wel een beetje aan het mijmeren de laatste dagen en daar kwam het volgende bij me op:

Voedseltransitie.
Een enorme verandering heeft inmiddels plaats gevonden. 55 jaar geleden at men in Nederland aardappeltjes, groente, klein stukje vlees/ vis of ei.. Soep vooraf, stukje fruit of pudding/ yoghurt (later) toe. Iedereen at zo.
45 jaar geleden onder invloed van de gastarbeiders kwamen ander soort eten in de winkel en dus op tafel/ restaurants. Daar waar ik woonde was dat de Italiaanse keuken (mijn moeder had een Italiaanse hulp voor haar kinderen erbij→ dus gingen wij spaghetti eten) en in het dorp kwam een van de eerste chinese restaurants :9 . Dus nasi kwam af en toe erbij op tafel.
40 jaar geleden ging ik studeren en naar de grote stad. Ik kwam terecht in een links vooruitstrevende stad en maakte dus kennis met het fenomeen vegetarisch. Vanuit Boxtel was een boekje "eten van moeder aarde" uitgegeven en er waren nog enkele kookboeken. De beurs was erg smal, internet kende we nog niet en de vegetarische recepten waren, tja.....redelijk te noemen. Niet echt zoals in dit topic en zeker niet de overvloed waarmee we hier kunnen koken. De winkeltjes waar de producten gekocht werden waren vooral schreeuwend duur.

35 jaar geleden maakte ik kennis via mijn werk met de antroposofie en de dynamische biologische landbouw. Dus huppakee, op het fietsje 8 km heen en terug fietsen om onze groente pakketten op te halen bij de boerderij. Later kon dat op de Vrije School. Alle kinderen onder de 4 jaar in ons gezin, kreeg BD eten voorgeschoteld. De ouders aten af en toe biologisch maar konden dat eigenlijk niet betalen.
Mensen die vegetarisch waren (veganisme bestond nog niet) die waren erg apart en moesten zich verantwoorden. Van milieu bewustzijn op grote schaal was totaal geen sprake. Op kleine schaal was dat bewustzijn er bij een kleine vooruitstrevende groep.
25 jaar geleden denk ik, kwamen de eerste veganisten op.

Vorig jaar was ik sinds 5 jaar weer eens in Londen. Mijn broer woont daar in de buurt en ik bezoek hem eens in de paar jaar en dan gaan we altijd paar dagen naar Londen. In Amsterdam kom ik zelden of nooit en het is heel erg lang geleden.

Daar werd ik me bewust van een enorme voedseltransitie. Overal zag je kleine winkeltjes, bars, restaurants, groentewinkels met vega eten, gezonde smoothies, gezonde thee winkeltjes/ huizen, bio producten, je kon het zo gek niet noemen of het is en was er. Ongelooflijk wat een verandering bij 5 jaar geleden (kan best dat dit in de grote steden in Nederland ook is). In Parijs 3 jaar geleden, heb ik niet deze explosie van bewustzijn en gezond eten gezien als in Londen.
Toen pas realiseerde ik me wat we te danken hebben aan de vegetarische en veganistische beweging. Hier kun je bij de Lidl fantastische goede kwaliteits bio producten kopen voor een redelijke prijs. Ondenkbaar vroeger en een enorme verandering.

Wat me opvalt in dit topic, en dat is dus absoluut geen kritiek, dat het bewerkte kant en klaar eten gretig aftrek vindt en volledig geaccepteerd. Ik denk dat dit enerzijds te maken heeft met tijdgebrek, maar zeker ook dat het er niet zo toe doet bij de meesten.
Mensen van mijn generatie hebben geleerd (althans ik thuis) dat je erg voorzichtig moet zijn met kant en klaar eten, bewerkt eten en dit dus gewoon voor je eigen gezondheid.
Vers eten klaar maken daar werd in ons gezin behoorlijk op gehamerd. Dus ook als student zijnde met veel tijdgebrek, at ik toch vrijwel altijd vers eten die we om de beurt klaar maakten in ons studentenhuis. Er was toen ook nog niet zoveel keuze aan bewerkt voedsel en het was ook een beetje not done en gewoon te duur ook.

In welk hokje pas ik dan := ~~}> , tja..... laat ik het zo formuleren. Ik weet het echt niet dat ook te maken heeft dat ik het niet zo belangrijk vind. Ik voel me eigenlijk overal bij thuis, heb sympathie voor elke keuze en mocht ik vier weken geleden nog bijna over mijn nek gaan van amandelmelk, zo vies vond ik het, inmiddels staat een pak amandelmelk structureel naast de gewone melk in de ijskast en kook ik er graag mee. De smaak vind ik niet super lekker, maar zeker niet meer om van over mijn nek te gaan en het went meer en meer.
Dus het melk gebruik is afgenomen en meer en meer kijk ik of ik iets meer of helemaal veganistisch kan maken.

Het leuke en vooral erg positieve vind ik van dit topic, is dat iedereen gewoon mag doen wat ie wil en er zoveel heerlijke vega recepten langs komen, dat maakt het wel erg eenvoudig om gewoon lekker te koken en daar meer bewustzijn in te brengen als het gaat om dierenwelzijn, milieu overwegingen en uiteraard eentje die voor mij ook heel belangrijk is, onze eigen gezondheid.

Malenka

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 16:23

Voor mij hoeven er niet allemaal hokjes te zijn. Het communiceerde alleen wel beter als woorden een zelfde betekenis hebben voor gesprekspartners. Zeker als het om het verwateren gaat van termen uit mijn vakgebied (ik ben docent groene vakken en biologie) en deze ook niet consistent worden gebruikt dan vind ik dat lastig.

Ik ben vegetariër en eet grotendeels plantaardig (houd niet van ei en gebruik amper zuivel). Maar ik blijf biologisch gezien een omnivoor. Ook als ik volledig plantaardig ga eten. Mijn verteringsstelsel is ook geschikt voor het verwerken van vlees en ongeschikt voor het uitsluitend eten van onbewerkte planten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 16:42

Leuk verhaal, pien!
Ik draai nog niet zo lang mee als jij, maar ik kan me de eerste vegetarische producten in de supermarkt ook nog goed herinneren :j
Inmiddels zo'n 25 jaar geleden dat ik vegetarisch ging eten, en destijds kenden we de term veganisten nog niet. Bij de AH kon je vegetarische knakworstjes en vegetarische cordon bleu's kopen. En de balletjes. Dat was dan ook zo'n beetje het enige vegetarische aanbod, op de dure gezondheidswinkeltjes na. Sojamelk bestond wel al, maar dat was meer voor mensen die geen koemelk konden verdragen (zoals ik dus :+ ), en niet zo zeer voor vegetariërs en veganisten.

Mijn oma was ook heel erg van het zelf koken, veel uit eigen tuin, zelf alle sausjes maken, maar dus wel ook elke dag aardappel, groente en een beetje vlees.. en ook mijn moeder kookte zo, alleen gebruikte zij dan wel pakjes en zakjes omdat ze gewoon echt niet goed kan koken :+ Ik ben dus helaas opgegroeid met aardappels en vleesvervangers of een eitje, want groente kon mijn moeder echt niet lekker klaar maken.
Voordeel is dat je daardoor wel al gauw zelf gaat experimenteren en inmiddels lust ik bijna alles, eet ik nauwelijks nog vleesvervangers en kook ik bijna volledig zonder pakjes, en zo veel mogelijk uit eigen tuin zoals mijn opa vroeger ook deed.
Naarmate er meer vegetariërs en veganisten kwamen en met de opkomst van internet ging er inderdaad echt een hele nieuwe wereld open, met zo veel heerlijke nieuwe ingrediënten, recepten, manieren van koken..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 19:16

Hier vanavond in ieder geval pompoensoep (had nog een flespompoen liggen). Met Turks brood Er bij

Morgen weer pompoen want de spaghetti pompoen moet ook op :+
Daar maak ik denk ik een tomaten sausje met wat linzen bij
En heb nog chili over van eergister voor morgen de lunch
Heb van de week nog geen boterham van dicht bij Gezien geloof ik , kook gewoon net wat meer, dan heb ik lekker warme lunch :D

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 20:10

Achja, Vers eten. Ik heb ooit een heel betoog tegen mijn moeder gehouden om haar ervan te overtuigen dat vers ingevroren groente toch echt beter is dan op kamer temperatuur bewaard.

En ook dat je ook heel wat aan vitamine behoud moet doen in de pan.
Als je spinazie vers uit je tuin haalt en in de pan doet is dat hartstikke leuk, maar als je het erna een half uur kookt zit er niet veel meer in hoor.. Want daar zijn mijn ouders nogal van: tot snot gekookte groentes.
Mijn oma maakte vroeger hutspot door 's ochtends vroeg de aardappelen, wortels en uien in water op het kachelfornuis te zetten. Dat hoefde je alleen nog maar even door te roeren om het te kunnen eten: prakken niet nodig! Helemaal volgens haar motto (ik hoor het haar nog zeggen): het is lekker wánt het is zacht. Brrrrrrrr.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 20:42

Bah nee inderdaad :+
Ik stoom de meeste groente. Lekkerder, en een stuk gezonder!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:08

8nnemiek schreef:
Achja, Vers eten.
Je hebt eten door jezelf helemaal klaar gemaakt en bewerkt eten en daarnaast nog vers eten }>

Tja wie kent nog vers eten? Wij af en toe in de zomer, als we onze eigen komkommer, tomaten, sla e.a. groenten plukken die gelijk binnen een kwartier in de pan gaan of opgegeten worden :9 :9 . Zo lekker.

Sintara schreef:
vers ingevroren groente toch echt beter is dan op kamer temperatuur bewaard.
Klopt, wij eten heel veel groente uit de diepvries daar we verder van de winkels wonen.

Sintara schreef:
aan vitamine behoud moet doen in de pan.
:j Ook dat.
Sintara schreef:
tot snot gekookte groentes.
Zo niet lekker...en zonde van de vitamientjes.

Sintara schreef:
Mijn oma maakte vroeger hutspot door 's ochtends vroeg de aardappelen, wortels en uien in water op het kachelfornuis te zetten
Vaak ging daar vroeger dan nog een of ander botje doorheen voor de smaak (mensen hadden geen geld voor vlees) en door het heel langzaam te garen kreeg je dus de volle smaak. Eten langzaam gegaard, bijvoorbeeld in de römertopf is een totaal andere manier van koken en zo vreselijk lekker. Je laat het eten als het ware door het langzaam gaar proces in eigen vocht garen met daardoor behoud van allerlei belangrijke voedingsstoffen. Wellicht dat je oma dat ook deed. Ik doe het hier wel en het is heerlijk, maar dan kook ik in de römertopf. :9 :9

8nnemiek schreef:
Ik stoom de meeste groente. Lekkerder, en een stuk gezonder!
tout a fait→ inderdaad :9

Vandaag tot 13.00 uur hard gewerkt en fysiek. Dus toen ik thuis kwam was ik moe en heb ik gemakkelijk aan gedaan. Gauw brooddeeg gemaakt voor volkorenbrood en dat paar uur laten rijzen 2x achter elkaar en toen afbakken vroeg in de avond.

Afbeelding

Gauw wraps gemaakt met chili concarne :9 vanavond waarbij ik besloten heb dat het de laatste keer is dat ik de wraps kant en klaar koop, want de volgende ga ik zelf proberen te maken, hetgeen me helemaal niet zo moeilijk lijkt.

Daarna een heerlijk toetje van de 1ste kas aardbeien uit Spanje (Wij kopen altijd de aardbeien uit Spanje want daar zit zo verschrikkelijk veel smaak aan :9 ). Onder het glas deed ik de aardbeien in stukjes, daarop 1 bolletje bio vanille ijs, daarover slagroom, met geraspte 99% pure chocolade en stukjes gesneden nootjes.

Afbeelding

Hoe lekker en met hoe weinig tijd kun je een heerlijke gezonde snelle maaltijd maken. Ik denk dat ik alles bij elkaar nog geen half uur bezig ben geweest.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:42

Lekker zeg!

Ik kook zelden met pakjes en zakjes. Ken het ook helemaal niet. Mijn mama kan erg goed koken en ik vind dat ik er wel enigszins gevoel voor heb. Mijn mama kookte ook vaak uitgebreid en heeft een ruime basiskennis van eten. Daar ben ik wel blij om! Ik at thuis niet veel vlees en toen ik een tijd op een varkensboerderij meegedraaid had heb ik jaren geen varkensvlees gegeten. Ik at ook geen charcuterie. Dat veranderde helaas wel toen ik in een delicatessenwinkel ging werken en ik steeds meer in en rond de horeca rondhing. Op een gegeven moment at ik alles: van ganzenlever tot kalfszwezerik. En toen vrij snel was het plots genoeg. Wrs is het nooit opgehouden met wringen maar het voelde voor mij wel abrupt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:38

Gisteren heb ik voor 3 dagen gekookt := was erg leuk.
Gisteren linzensoep (afijn het was uiteindelijk meer een stoofje maar goed) met tomatenprut, pompoen, rode linzen en een restje krieltjes meegekookt. Vanavond eten we burrito's met vegan gehakt, paprika, ui, tomatenprut, mais, kidneybonen. Ik ga vanavond nog een beetje rijst koken denk ik en dat bij elkaar in wraps doen, plakje Violife erop, even 10 minuutjes smelten in de oven, :Y) .
Vrijdag tenslotte curry met bloemkoolrijst, pompoen, paprika, kikkererwten, en op de dag van serveren roer ik er nog wat spinazie door denk ik. Het is met name bij die laatste mijn hoop dat het lekkerder wordt doordat het al even staat :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 09:50

Ohh dat klinkt heerlijk allemaal! Ook hierboven dat toetje, en het brood ziet er ook heerlijk uit!

Ik heb weer een paar pakjes tempeh in de oven liggen, tempeh van mungbonen deze keer. Ik ben erg benieuwd hoe die smaakt! Vanavond is ie klaar :9

En ik moet echt eens prei en pompoenen gaan verwerken en invriezen, we krijgen ze maar niet op :=

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:54

Hier een moestuin waar ik zoveel mogelijk uit eet. Eventuele toevoegingen haal ik bij voorkeur bij uit de polder, op 10 minuten fietsen. De winter leef ik vooral op de door mijzelf ingemaakte of ingevroren groente. En er groeien geen pakjes en zakjes in mn tuin :+

Gisteren hadden we spruitjes met aardappelen met een jus op basis van bloem, water, amandelmelk en sojasaus.
Vanavond maak ik een stoofpotje van ingemaakte tomaten met paprika, aubergine, knoflook en een zelf gebakken volkorenbroodje.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:46

Oooh mungbonen zijn ook lekker :~

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 13:06

Net uitslag terug van bloedprikken. Vitamine D tekort. Oeps. Voor de rest alles toppie in orde. Ik liet bloed prikken omdat ik me echt zwak, moe en naar voelde de laatste twee weken. Ijzer, b12 etc, allemaal belangrijk, maar vitamine D ook. Ik ben heel veel buiten dus dacht niet dat ik daar een tekort van zou opbouwen. Plus, hiervoor at ik sowieso al weinig producten met vitamine D en had nooit geen last. Maar nu toch wel, blijkbaar. Nooit verkeerd om eens in de zoveel tijd je bloed te controleren dus.

Ik kijk nu al tegen de reacties op van familie, die waren allemaal overtuigd dat toen ik vertelde dat ik me zo slecht voelde en ging prikken dat dat dan wel zou komem van het vegan zijn. 'zie je nou wel, ik wist dat het daaraan lag' 'ik zei het toch' 'zie, vegan is niet gezond' :')

Even vergetend dat je sowieso nooit genoeg vitamine D uit voeding kan halen om tekorten op te vullen, maar dat het voornamelijk om zon gaat. Maar goed :o

Waarde was wel erg laag. Onder 29. En tussen 50 en 80 is redelijk normaal

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 13:46

Bijna elke Nederlander met een lichte huid en een baan binnen heeft in de winter een vitD tekort := maak je geen zorgen. Ik had het ook, en al voor ik vegan was.
Ik kreeg van die gore ampullen mee en het advies om voortaan van oktober tot maart ofzo gewoon pilletjes van de drogist te nemen.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:06

Magrathea schreef:
Bijna elke Nederlander met een lichte huid en een baan binnen heeft in de winter een vitD tekort := maak je geen zorgen. Ik had het ook, en al voor ik vegan was.
Ik kreeg van die gore ampullen mee en het advies om voortaan van oktober tot maart ofzo gewoon pilletjes van de drogist te nemen.

Oh ik heb ook van die gore ampullen gehad. Vreselijk ;(.
@ElineS
Leuk als je familie begint over vegan zijn, maar dat slaat idd eigenlijk nergens op :+. We hebben gewoon te weinig zon :(. {:}
Ik slik ook sinds kort vitamine D3 elke dag, om die vitamine wel op pijl te houden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:11

ElineS schreef:
:oo Oeps dat is wel erg laag en daar zou ik zeker iets voor nemen. Vroeger moesten alle kindertjes in Nederland vitamine AD slikken dit om rachitis (https://nl.wikipedia.org/wiki/Rachitis) tegen te gaan. Dus dat advies zou ik zeker opvolgen en ik denk dat je jezelf dan weer gauw minder moe voelt. Je weerstand zal verhoogd worden en je botten komt het ten goede.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:28

Ik pak ook al jaren de hele winter vit D, had ook al lang voor vega eten tekort. En ik loop ook best veel buiten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:31

Ik heb een vrij donkere huid en ben veel buiten. Kwam nooit een VitD tekort uit maar ik slik het gewoon preventief bij. Ga je niet dood aan haha. Ik neme nu elke dag b12 en vitD.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:37

pien_2010 schreef:
ElineS schreef:
:oo Oeps dat is wel erg laag en daar zou ik zeker iets voor nemen. Vroeger moesten alle kindertjes in Nederland vitamine AD slikken dit om rachitis (https://nl.wikipedia.org/wiki/Rachitis) tegen te gaan. Dus dat advies zou ik zeker opvolgen en ik denk dat je jezelf dan weer gauw minder moe voelt. Je weerstand zal verhoogd worden en je botten komt het ten goede.

Ja ik krijg nu ook van die ampullen ervoor. Kijk er nu al naar uit gezien jullie ervaringen met dat het vies is :+ |( moet het morgen ophalen.

En daarna gaat vit D in de supplementen routine.

Hoewel ik de laatste paar weken haast niet supplementeer, maar ijzer, b12 en magnesium was dikke prima.

Ik ben wel veel buiten. Wandelen, op stal etc. Maar alsnog te weinig zon blijkbaar. Zon is nu ook niet sterk genoeg las ik. Maar 4 maanden in het jaar.

Het is wel zo dat ik in de zomer zon vermijd haha. Ik kan niet goed tegen hitte dus als ik niet ga zwemmen of buiten hoef te zijn, dan zit ik ook niet in de tuin ofzo. Zit liever binnen met hitte. Dat zal vast ook niet veel goeds gedaan hebben voor vitamine d binnen krijgen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:46

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 17:50

Magrathea schreef:

Dit ligt dus niet aan het hebben van een lichte huid, want het is eerder andersom. Lichte huid neemt makkelijker zonlicht op en zet dat door de kleinere hoeveelheid melanine sneller om in vitamine D dan een donkere huid, omdat deze meer melanine bevat. Met een donkere huid heb je dus sneller een vitamine D tekort dan met een lichte huid.
Neemt niet weg dat het nog steeds erg veel voorkomt hier! Fijn dat je waardes verder gewoon goed waren, ElineS.

Aan de veganisten hier: slikken jullie wat bij? Bijv. B12? Of vullen jullie dat aan met vleesvervangers oid?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 17:59

Ik silk een paar keer per week B12 en D vul ik aan Met een spray

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 18:07

Ik slik sinds dit jaar een multivitamine bij. Daarvoor nooit gedaan, maar ik heb vaak in de winter wat dipjes qua energie en stemming. Dit jaar helemaal geen last van, en ik denk dat dit deels door de vitamine aanvulling komt. Verder eet ik ongeveer 2x per week kant en klare vlees vervangers

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 18:27

PeerAppel schreef:
Magrathea schreef:

Dit ligt dus niet aan het hebben van een lichte huid, want het is eerder andersom. Lichte huid neemt makkelijker zonlicht op en zet dat door de kleinere hoeveelheid melanine sneller om in vitamine D dan een donkere huid, omdat deze meer melanine bevat. Met een donkere huid heb je dus sneller een vitamine D tekort dan met een lichte huid.
Neemt niet weg dat het nog steeds erg veel voorkomt hier! Fijn dat je waardes verder gewoon goed waren, ElineS.

Aan de veganisten hier: slikken jullie wat bij? Bijv. B12? Of vullen jullie dat aan met vleesvervangers oid?

Oh := nou, hoe dan ook, we moeten allemaal aan de vitamine D!

Ik heb Vega multivitaminen die ik sowieso niet vaak genoeg slik, maar ik gebruik wel veel vleesvervangers die vaak ook toevoegingen hebben, zo ook plantaardige melken, dus netto zit ik denk ik wel goed