8nnemiek schreef:Achja, Vers eten.
Je hebt eten door jezelf helemaal klaar gemaakt en bewerkt eten en daarnaast nog vers eten
Tja wie kent nog vers eten? Wij af en toe in de zomer, als we onze eigen komkommer, tomaten, sla e.a. groenten plukken die gelijk binnen een kwartier in de pan gaan of opgegeten worden
. Zo lekker.
Sintara schreef:vers ingevroren groente toch echt beter is dan op kamer temperatuur bewaard.
Klopt, wij eten heel veel groente uit de diepvries daar we verder van de winkels wonen.
Sintara schreef:aan vitamine behoud moet doen in de pan.
Ook dat.
Sintara schreef:tot snot gekookte groentes.
Zo niet lekker...en zonde van de vitamientjes.
Sintara schreef:Mijn oma maakte vroeger hutspot door 's ochtends vroeg de aardappelen, wortels en uien in water op het kachelfornuis te zetten
Vaak ging daar vroeger dan nog een of ander botje doorheen voor de smaak (mensen hadden geen geld voor vlees) en door het heel langzaam te garen kreeg je dus de volle smaak. Eten langzaam gegaard, bijvoorbeeld in de römertopf is een totaal andere manier van koken en zo vreselijk lekker. Je laat het eten als het ware door het langzaam gaar proces in eigen vocht garen met daardoor behoud van allerlei belangrijke voedingsstoffen. Wellicht dat je oma dat ook deed. Ik doe het hier wel en het is heerlijk, maar dan kook ik in de römertopf.
8nnemiek schreef:Ik stoom de meeste groente. Lekkerder, en een stuk gezonder!
tout a fait→ inderdaad
Vandaag tot 13.00 uur hard gewerkt en fysiek. Dus toen ik thuis kwam was ik moe en heb ik gemakkelijk aan gedaan. Gauw brooddeeg gemaakt voor volkorenbrood en dat paar uur laten rijzen 2x achter elkaar en toen afbakken vroeg in de avond.

Gauw wraps gemaakt met chili concarne
vanavond waarbij ik besloten heb dat het de laatste keer is dat ik de wraps kant en klaar koop, want de volgende ga ik zelf proberen te maken, hetgeen me helemaal niet zo moeilijk lijkt.
Daarna een heerlijk toetje van de 1ste kas aardbeien uit Spanje (Wij kopen altijd de aardbeien uit Spanje want daar zit zo verschrikkelijk veel smaak aan
). Onder het glas deed ik de aardbeien in stukjes, daarop 1 bolletje bio vanille ijs, daarover slagroom, met geraspte 99% pure chocolade en stukjes gesneden nootjes.

Hoe lekker en met hoe weinig tijd kun je een heerlijke gezonde snelle maaltijd maken. Ik denk dat ik alles bij elkaar nog geen half uur bezig ben geweest.